• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Cukrownia Środa Wielkopolska

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.054 25 2
#21
Parowóz Las stoi na torze prostopadłym do toru linii kolejowej Poznań - Kluczbork, czyli stoi równolegle do obecnej ulicy Niedziałkowskiego.
a ja widzę, że ten Lasek stoi przy pojemnikach zrzutowych na buraki, czy jak je tam zwać, te w dole planu o numerach 66.
W tle jest budynek nr 61 z tą małą dobudówką z przodu i po lewej fragment małego dobudowanego budynku nr 60.
Czyli Las stoi prostopadle do ulicy Niedziałkowskiego, na najniższym na planie torze.

Moi rodzice Pamiętają lata 50-60, gdy istniała jeszcze drewniana kładka nad bocznicą przy bramie cukrowni.
kiedyś na niemieckim Ebay były do kupienia dwa małe zdjęcia. Oba z okresu okupacji.
Zamieszczam oba, lekko je poprawiłem i mocno powiększyłem.
Dla identyfikacji bardzo pomocny jest plan dostarczony przez Marka Mareckiego.

Tu widać tą drewnianą kładkę nad torami, tutaj akurat wąskimi :

Środa, ładowanie wagonów.jpg

Cukrownia Środa, widok na kładkę. Zdjęcie z Ebay.de

W tle dwa małe budynki, pasują pod numery 74 i 75.
Ci wojacy usiłują w srogą zimę coś ładować na te wagony Schrodauer Kreisbahn. Coś im to nie za bardzo idzie i chyba nie bardzo mają ochotę to wykonywać. Tu pytanie - co oni mają ładować ? zamarznięte wysłodki ?

Następna fotka przedstawia ogólny widok na cukrownię.

Środa, widok na plac.jpg

Cukrownia Środa, widok ogólny. Zdjęcie z Ebay.de.

Po środku zdjęcia widać trzy tory normalnej szerokości. Tory odgałęziające się w lewo są zasypane śniegiem.
Przed zbiornikiem zsypowym stoją dwie lub trzy cysterny. Na pierwszej widać budkę hamulcową.
Przed tymi cysternami, ledwo widoczny spod śniegu, tor odgałęziający się w prawo.
Całkiem po prawej stronie zdjęcia, mały fragment ceglanego budyneczka numer 75.
Za nim jakiś drewniany, nie uwzględniony na planie.

Cukrownia miała wtedy dwa kominy. Dzisiaj nie ma żadnego.
Oj, poprawka, ma jeden.
Same zabudowania główne obecnie bardzo mocno zmienione.
Nie wiem, co to było i jakie przeznaczenie miał obiekt znajdujący się przy lewym kminie. Ten stojący na stalowych konstrukcjach nośnych.

To tyle, co udało mi się przeanalizować.

A i jeszcze najważniejsze,
wiatr wiał wtedy z południa, więc może zima zelżała wkrótce. ;)
 
Ostatnio edytowane:

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
#22
Tak, faktycznie. Dziękuję za sprostowanie. Tego budynku 61 już dzisiaj nie ma. Pozostał budynek 62. Wydawało mi się, że to jego widać na drugim planie zdjęcia z uwagi na podobieństwo architektoniczne. Na ścianie czołowej budynku 62 widnieje data, jeśli się nie mylę 1926.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
M
Reakcje
201 4 0
#24
Z tego co się dowiedziałem to podobno bocznica z przeładowni w kierunku cukrowni, nie miała fizycznego połączenia z odnogami od stacji Środa Miasto.
Z analizy posiadanych materiałów mogę potwierdzić, że nie było takiego połączenia. Jak już wcześniej wspomniał Kolega Michał ze stacji Środa Miasto na teren cukrowni wchodziło 5 torów (których początkowe fragmenty istnieją do dzisiaj), tory prowadziły do spławiaków i były to tory zakończone kozłami oporowymi.
 

Tomisław.Czarnecki

Nowy użytkownik
Reakcje
17 0 0
#26
I tu powstaje kolejny problem - dla Cukrowni Gniezno fabryka w Chrzanowie dostarczyła Lasa w 1958 roku ! Numer fabryczny 2960.
Ja spisałem z tabliczki 1952 rok, też się pomyliłem ?
Mało tego, w wykazie Chrzanowskiej fabryki jest przy tym parowozie jakieś dziwne zamieszanie.
Parowóz z tym numerem fabrycznym należy do partii wyprodukowanej w 1958, pomimo tak niskiego numeru.
Po prostu Chrzanów przeskakiwał z grupami numerów, co było wielokrotnie dokonywane. Obsadzano wcześniejsze nieobsadzone grupy numerów.
To im raz bokiem wyszło, bo obsadzili podwójnie.
Ale by nie było tak prosto, w chrzanowskim wykazie figurują dwa numery kotłów przy tym parowozie.
Jest TFK 1528/51 i Sosn 16301/58.
Ostatecznie założono kocioł ten od toruńskiej fabryki.
Ale jak to, podwozie czekało w Chrzanowie na swój kocioł siedem lat ?
Przypadkowo mam też zdjęcie Lasa z tym kotłem z Sosnowca, niestety, nie wiem gdzie to zdjęcie zostało wykonane.
Niewykluczone, że w Gnieźnie lub w Środzie, ale jaki to był zakład, czy cukrownia ?
Co więcej, na ten kocioł nie natrafiłem w wykazie KDT Poznań, czy przeoczyłem ?
Dwa parowozy wąskie, a niewąskie zamieszanie.
A mnie kiedyś Pan Janeczek (moje uszanowanie!) podał za poznańskim dozorem, że 28.10.1971 r. w Cukrowni Środa wyrejestrowano kocioł TFK 1528/1951 na parowozie 2960/1958 :)

Tomi
 
OP
OP
M
Reakcje
201 4 0
#27
Czyli zagadki ciąg dalszy :)

Przypadkowo mam też zdjęcie Lasa z tym kotłem z Sosnowca, niestety, nie wiem gdzie to zdjęcie zostało wykonane.
A można prosić o to zdjęcie, może wspólnymi siłami uda się zidentyfikować miejsce jego wykonania.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#28
a ja widzę, że ten Lasek stoi przy pojemnikach zrzutowych na buraki, czy jak je tam zwać, te w dole planu o numerach 66.
W tle jest budynek nr 61 z tą małą dobudówką z przodu i po lewej fragment małego dobudowanego budynku nr 60.
Czyli Las stoi prostopadle do ulicy Niedziałkowskiego, na najniższym na planie torze.
To stareńkie zdjęcie pozwala na dokładne usytuowanie parowozu względem budynku nr 61, który zaznaczyłem niebieskimi strzałkami.





Środa-Porównanie.jpg

A mnie kiedyś Pan Janeczek (moje uszanowanie!)
Moje także Panie Tomi. :) A widzisz Pan ... mówiłem kiedyś, że przydałbyś się Pan tutaj i co nie sprawdziło się? ;)
Dzięki za odwiedziny. :)
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.054 25 2
#30
Jak widzę zdjęcie ze starej pocztówki, to :
- fotograf wykonał je z dachu budyneczka 75.,
- drewnianego magazynka jeszcze wówczas przed nim nie było,
- nie było też dobudówki numer 60 z lewej strony budynka 61,
- nie było toru wąskiego bliżej budyneczka 75,
- jest za to trójszynowa odnoga w lewo, której to nie ma już na planie.

Jarząbku, dziękuję za porównanie zdjęciowe.
 
Ostatnio edytowane:

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.054 25 2
#32
A można prosić o to zdjęcie,
dodaję to zdjęcie.

Cukr. (Gniezno, WItaszyce, ~~)  18.05.1973, L.O.Karlsson 51101 K. Sosn 16301 b.jpg

Parowóz Las z kotłem Sosn 16301, zdjęcie wykonane 18.05.1973 - ale gdzie ?, foto L.O.Karlsson (Szwecja)

Parowóz bezsprzecznie z 1958 roku, ma spawane skrzynie wodne.
Wygląda na porzucony, stoi bezpośrednio na ziemi, nie ma zderzaka i sprzęgu.
Niestety niewiele na tym zdjęciu widać dla rozpoznania okolicy.
Jest jednak jakiś sporych rozmiarów element wyposażenia fabrycznego.
Z tyłu jest dużo wolnego miejsca, co wyklucza Środę. Przypuszczam, że może to Gniezno, bądź Witaszyce, może tamtejsza cegielnia, ale tego numeru kotła nie znalazłem w żadnym wykazie.
 
OP
OP
M
Reakcje
201 4 0
#35
Widać na nim m.in. cukrownię, budynek dyrekcji kolei powiatowej i parowozownię (w osi kominów cukrowni).
oraz węglarki stojące na terenie cukrowni na torach odgałęziających się ze stacji Środa Miasto.

Wtedy rejon tej stacji był niemal na odludziu, dzisiaj to niemal centrum miasta. Okolica bardzo się zmieniła.

A odnośnie parowozu Las z kotłem Sosn 16301:

Z tyłu jest dużo wolnego miejsca, co wyklucza Środę. Przypuszczam, że może to Gniezno, bądź Witaszyce, może tamtejsza cegielnia, ale tego numeru kotła nie znalazłem w żadnym wykazie.
Rzeczywiście trudno zidentyfikować miejsce wykonania tego zdjęcia, ale do cukrowni Gniezno pewne podobieństwo jest, ten rząd wysokich topoli w tle mógłby pasować do Gniezna, rosły one wzdłuż torów zdawczo-odbiorczych (część z nich jest w tym miejscu do dzisiaj, chociaż torów nie ma już 15 lat), widoczny jest także fragment budynku z lewej strony zdjęcia. Te dwa czynniki mogłyby sugerować, że zdjęcie wykonano z tyłu za głównym budynkiem cukrowni patrząc od głównej bramy, gdzieś w okolicy cukrowniczej parowozowni. Ale pewności nie mam. :(
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
#36
Marku, bardziej mi to zdjęcie Laska pasuje do czasów wąskotorówek szerokości 750 mm (charakterystyczna czołownica i ceowa listwa jako odgarniacz). Może to właśnie Gniezno? Topole towarzyszyły krajobrazom cukrowniczym prawie zawsze ;). Na moje oko to chyba Gniezno.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
M
Reakcje
201 4 0
#39
Czyli jednak moje przypuszczenia się sprawdziły. Dzięki za info. :) Sprawa jednego Lasa nieco się wyjaśniła, i to raczej nie ten parowóz był przekazany do Środy w 1968 roku (wyjaśniło się po drodze, że oba parowozy różnią się między sobą). Zatem jaki był w Środzie?
Co do parowozu Las wysłanego z Gniezna na platformie normalnotorowej, o którym pisałem wcześniej tak sobie myślę, że mógł wtedy być wysłany do naprawy okresowej, po niej wrócił i pracował jeszcze kilka lat, po czym zakończył żywot w cukrowni. Wspomniana wcześniej informacja o przesłaniu tego parowozu do cementowni Szczakowa też wydaje się być mało prawdopodobna, gdyż wg książki "Kolej w Jaworznie..." kolej wąskotorowa w tej cementowni zaczęła się "zwijać" od początku lat 70-tych. A wie ktoś może jaką szerokość toru miała ta kolej, bo w książce nie ma informacji.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Prawdziwa kolej wąskotorowa 0

Podobne wątki