• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Coś dla twierdzących że białe i czerwone to polskie

tomek 05

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#1
Na zdjęciach wszystko na temat.To niemieckie maszyny i w Niemczech stoją i jeżdżą.
Białe obręcze i paski na pomostach to wcale nie polski wynalazek.
U Niemców i nie tylko malowali na biało w celu lokalizacji pęknięć.Po przetarciu szmatą np.obręczy pomalowanej na biało w ewentualnym pęknięciu(rysie) pozostawał bród i była od razu widoczna.To samo dotyczy wiązarów i korbowodów.
A pomosty tak dla ozdoby ;)
 

Załączniki

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#2
Bzdury Tomeczku opowiadasz. Mam albumy i filmy z parowozami z DR, DB oglądałem albumy z DRG - nigdzie białych obręczy nie ma.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#3
Poniżej przedstawiam zdjęcie lokomotywy BR 03 188, które pochodzi ze strony:
http://www.railfaneurope.net/pix_frameset.html
Oryginalny opis do zdjęcia:
DB class 03 188 as a for technical evolution in front of a school in Kirchheim/Teck. Seen in 2007 Digital-photo by Otto Welsch/Neuhausen (welsch-family@t-online.de)
I co najważniejsze: bandaże na kołach nie są białe, tylko popielate...
Pozdrawiam
 

Załączniki

OP
OP
tomek 05

tomek 05

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#4
Tomek K napisał(a):
Bzdury Tomeczku opowiadasz. Mam albumy i filmy z parowozami z DR, DB oglądałem albumy z DRG - nigdzie białych obręczy nie ma.
A to ciekawe.Pozwolę sobie zacytować:

"Pierwsze parowozy serii Ok22,które przybyły z niemieckiej fabryki "Hanomag"",były malowane na kolor czarny.Miały jednak czerwone:eek:stojnice,czołownice,koła(szprychy,odciążki i okręgi kół bosych),mechanizmy napędowe(wiązary i wyżłobienia korbowodów),mechanizmy parorozdzielcze(wachacz,wodzidło suwakowe,małą ostoję kulisy,drążki mimośrodowe)oraz pierścienie trzymające otulinę na kotle.Na biało pomalowano obręcze kół,obramowania okien i napisy.TAKI SPOSÓB MALOWANIA PRZYJĘTO UMOWNIE NAZYWAĆ "SYSTEMEM NIEMIECKIM",GDYŻ PRAWIE WSZYSTKIE PAROWOZY W NIEMCZECH BYŁY TAK MALOWANE"

źródło:BogdanPokropiński Parowozy normalnotorowe produkcji polskiej str.17

Ps.Na czarno białych zdjęciach ciężko się dopatrzeć czy to białe czy srebrne.Z tymi białymi obręczami to mowa o latach 20-30tych.

Tak dla przykładu zdjęcia.Widać że białe obręcze??
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#5
Na stronie http://de.wikipedia.org/wiki/Eisenbahnfarben znajduje się tabela kolorów (RAL) stosowanych na kolejach niemieckich (także austriackich).
Na stronie http://www.bahnstatistik.de/RAL.htm#9 znajduje się szczególowy opis wspomnianej tabeli.
Z powyższego linku pozwolę sobie zacytować wstęp:
Die bei den Deutschen Eisenbahnen verwendeten Farbgebungen an Fahrzeugen und Maschinen sind nach dem Schema des »Deutschen Institut für Gütesicherung und Kennzeichnung«, vormals »ReichsAusschuss für Lieferbedingungen und Gütesicherung« (RAL) unterteilt. Hierbei werden nur die an Eisenbahnfahrzeugen, Maschinen und Anlagen angewandten Nummern mit Namen, dem Zeitraum und dem Anwendungsberech der jeweiligen Nummer stichpunktartig erläutert.
Die kompletten RAL-Nummern finden Sie unter der RAL-eigenen Homepage unter http://www.RAL.de.
Eine Extra-Rubrik bildet dabei die Farbpalette der angewandten Farben Wiederhold und die »TGL«-Farben der ehemaligen Deutschen Reichsbahn am Schluß dieser Tabellen.

W przedstawionych tabelach nie ma koloru białego w odniesieniu do obrzeży kół parowozów.
Pan Pokropiński, z książki którego przytoczono cytat, delikatnie mówiąc, mija się z prawdą (niestety, nie pierwszy raz...).
Warto prześledzić przytoczone linki, bowiem nie tylko odpowiadają one na sporną kwestię tego wątku, ale również stanowią niezłą porcję wiedzy.
Koleje niemieckie (zresztą, nie tylko koleje) słynęły - i nadal słyną, z dość rygorystycznego przestrzegania stosowanych przepisów i przyjętych norm, i niedopuszczalne były "widzimisię" drużyn parowozowych czy zakładów naprawczych taboru w kwestiach dotyczących systemów malowania i oznaczania taboru (niestety - w przeciwieństwie do kolei polskich, gdzie bezhołowie i obecny bałagan osiągnęły kuriozalny wymiar...).
Pozdrawiam
 

krzychu12231

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
#6
W Polsce początkowo obręcze itp. miały barwę czystego metalu, w późniejszym okresie malowano je na biało. To z opracowania p. Pawła Terczyńskiego.
 
OP
OP
tomek 05

tomek 05

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#7
Paweł Piotr napisał(a):
W przedstawionych tabelach nie ma koloru białego w odniesieniu do obrzeży kół parowozów.
Ok.Będę upierdliwy.Schemat malowania opisuje Ok22 więc początek lat 20tych a tabela zawiera kolory wprowadzone OD 1928.Takie znalazłem najwcześniejsze w tabeli.
A te obręcze na BR03-188??Tak sobie wymyślili żeby ładnie było??A może się na Polaków zapatrzyli ;)
 
P

Paweł Piotr

Gość
#8
Jeśli chodzi o lokomotywy Ok22, to należy pamiętać, że firma Hanomag dostarczyła do Polski w 1923 roku pięć egzemplarzy lokomotywy P8 (które otrzymały nazwę Ok22-1 do 5) na określone zamówienie, zatem została ona pomalowana zgodnie z życzeniem kontrahenta. W 1928 roku produkcję tych parowozów podjęły zakłady w Chrzanowie, robiąc je już zgodnie z polskimi zasadami malowania. W trakcie działań wojennych część tych parowozów została przejęta przez Niemcy, którzy nadali jej oznaczenie BR38, przemalowując jednak na wzór niemiecki (bez białych obrzeży). Mogło się zdarzyć, że jakiś parowóz przed przemalowaniem jeździł z białymi obrzeżami, ale to tylko domysł, nie potwierdzony żadną dokumentacją fotograficzną.
Jeśli zaś chodzi o lokomotywę-pomnik BR03-188, to nie umiem powiedzieć, dlaczego właśnie ten egzemplarz został tak pomalowany, jak to widać na zdjęciach (popielate, a nie białe obrzeża). Równie dobrze można zadać pytanie, dlaczego zestawy kołowe do parowozów niemieckich w produkcji malowano, jak na zdjęciu w załączniku, a na pomniku postawiono zestaw bez malowanego obrzeża?...
Pozdrawiam
 

Załączniki

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#9
Po pierwsze - Boguś Pokropiński w książce "Lux-torpeda PKP" na stronie 58 napisał "... według relacji pana Tomasza Kołodziejskiego z Krakowa, uruchomiony po wojnie wagon motorowy......i dlatego skierowano go do obsługi linii lokalnej Trzebinia - Trzebinia Siersza........" Otóż ja Mu powiedziałem, że coś takiego słyszałem, ale źródło jest niewiarygodne i informacja jest mało prawdopodobna. A on napisał co napisał. Tak to jest z niektórymi informacjami od B. Pokropińskiego - przy całym szacunku dla Niego.
Po drugie - Paweł - Hanomag zbudował dla PKP pierwsze Ok22, ale też na zamówienie PKP w fabrykach niemieckich były zbudowane P8 czyli Ok1. P8 oznaczony jako Ok22 toś Waść zapiał!.
Po trzecie - Tomek, jeśli dalej twierdzisz, że niemcy malowali obręcze na biało to pokaż zdjęcie.
Po czwarte - w całej Europie udało mi się zobaczyć (po za PKP) białe obręcze na jednym parowozie francuskim i jednym brytyjskim - i jak sądze były to malowania na specjalną okazję.
 
OP
OP
tomek 05

tomek 05

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#10
P8-Ok22 :D :D :D

Ok.Już szukam zdjęć ale z 20 lat to cz-b. będą i może być problematyczne ustalenie koloru obręczy.(przykład zdjęcia powyżej Ty,Tkt)

W USA malowali na biało obręcze i korby z wiązarami ;)
 
P

Paweł Piotr

Gość
#13
Tomku 05 - pogratulować cierpliwości i wytrwałości, a załączone zdjęcia są wspaniałą ilustracją ery parowozów na świecie, jednak w tym wątku nikt nie twierdził, że malowanie obrzeży kół parowozów na biało było domeną tylko kolei polskich, zresztą i na kolejach polskich pomysł malowania obrzeży kół na biało nie zrodził się z początkiem ery parowozów, tylko nieco później...
Chodzi wszak o to, że na kolejach niemieckich (DRG, Deutsche Bundesbahn, Deutsche Bahn AG, DR) tego systemu nie stosowano, jako powszechnie obowiązującego. Oczywiście, że mogły się zdarzyć sporadyczne przypadki pojedynczych egzemplarzy , które na kolejach niemieckich znalazły się z odmiennym od niemieckiego systemu malowaniem (z różnych powodów, o czym już była mowa), to jednak wcale nie oznacza, że białe obrzeża kół były "niemieckim systemem", jak błędnie pisze pan Pokropiński.
Pozdrawiam
 

krzychu12231

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
#14
tomek 05 napisał(a):
Pozwolę sobie zacytować:

"Pierwsze parowozy serii Ok22,które przybyły z niemieckiej fabryki "Hanomag"",były malowane na kolor czarny.Miały jednak czerwone:eek:stojnice,czołownice,koła(szprychy,odciążki i okręgi kół bosych),mechanizmy napędowe(wiązary i wyżłobienia korbowodów),mechanizmy parorozdzielcze(wachacz,wodzidło suwakowe,małą ostoję kulisy,drążki mimośrodowe)oraz pierścienie trzymające otulinę na kotle.Na biało pomalowano obręcze kół,obramowania okien i napisy.TAKI SPOSÓB MALOWANIA PRZYJĘTO UMOWNIE NAZYWAĆ "SYSTEMEM NIEMIECKIM",GDYŻ PRAWIE WSZYSTKIE PAROWOZY W NIEMCZECH BYŁY TAK MALOWANE"

źródło:BogdanPokropiński Parowozy normalnotorowe produkcji polskiej str.17
Bogdan Pokropiński nazywa również ostoję parowozu ramą. Więc skoro powołujesz się na niego to po co robiłeś awanturę koledze Darkowi :?: :D
 
A

Anonymous

Gość
#15
tomek 05 napisał(a):
Na zdjęciach wszystko na temat.To niemieckie maszyny i w Niemczech stoją i jeżdżą.
Białe obręcze i paski na pomostach to wcale nie polski wynalazek.
U Niemców i nie tylko malowali na biało w celu lokalizacji pęknięć.Po przetarciu szmatą np.obręczy pomalowanej na biało w ewentualnym pęknięciu(rysie) pozostawał bród i była od razu widoczna.To samo dotyczy wiązarów i korbowodów.
A pomosty tak dla ozdoby ;)
Tak, ciekawe co ty jeszcze wymyślisz, bzdury waść piszesz (miałem sie nie odzywać ale nie wytrzymałem bo takie fanaberie to juz przesada), chłopie jeśli wujek nauczył cie czytać plany fabryczne parowozów to nie znaczy że niemce malowały koła na biało, jeden dowód proszę -narazie zrobiłeś z siebie idiote.
Niemce malują czasami na popielato (http://de.wikipedia.org/w/index.php?tit ... 0308231210) koła lokomotyw ustawionych na pomnikach ale nigdy nie takich będących w ruchu.
Białe obręcze są domeną polskich i tureckich(malowanie tureckie jest prawie identyczne z polskim) kolei, reszta to malowała jak chciała(ZSRR, USA, nawet niektóre afrykańskie zarządy).
Nie baw sie w drugiego pokropa bo wystarczy bzdur od jednego.
 

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
1.261 2 0
#16
Paweł Piotr napisał(a):
Oczywiście, że mogły się zdarzyć sporadyczne przypadki pojedynczych egzemplarzy , które na kolejach niemieckich znalazły się z odmiennym od niemieckiego systemu malowaniem (z różnych powodów, o czym już była mowa)
Właśnie dzisiaj trafiłem na taki sporadyczny przypadek - zwiedzając Deutsche Dampflokomotiv-Museum w Neuenmarkt i pamiętając tę dyskusję z forum, uderzył mnie widok białych obrzeży kół stojącego w muzeum parowozu BR 10 001. Pozostałych kilkanaście maszyn ma obrzeża czerwone lub srebrno-szare, natomiast 10 001 ma białe. Oczywiście wyjątek potwierdza regułę, ale trzeba przyznać, że z białymi obrzeżami całkiem mu do twarzy ;)
 

Podobne wątki