• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Ciekawostki z Trójmiasta

Szwed1978

Znany użytkownik
http://www.dziennikbaltycki.pl/historia/g/pionierzy-gdanskiej-fotografii-zdjecia,9398466,17012170/
Gdańsk Brama Nizinna 1863-67
Gdańsk Brama Nizinna 1863-67.jpg


a teraz 24.08.2018 r. wszystko zaorane

Widok z ul. Grodza Kamienna na Wyspę Spichrzów
IMG_20180824_115236.jpg


Po lewej stronie jest Brama Nizinna na ulicy zostały płyty z międzytorza
IMG_20180824_115240.jpg


Widok w kierunku Pruszcza Gdańskiego
IMG_20180824_115248.jpg


Ponownie widok w kierunku Wyspy Spichrzów
IMG_20180824_115259.jpg


Widok w kierunku Kamiennej Śluzy
IMG_20180824_115311.jpg


Cały teren ogarnięty przez krzaki
IMG_20180824_115344.jpg


Kierunek Pruszcz Gdański
IMG_20180824_115425.jpg


Most na Opływie Motławy
IMG_20180824_115551.jpg


ul. Mostowa
IMG_20180824_115643.jpg
IMG_20180824_115654.jpg

... w której pozostały tory i jakaś namiastka kozła oporowego
IMG_20180824_115704.jpg

most i widok w kierunku Wyspy Spichrzów
IMG_20180824_115707.jpg


Most i w tle Bastion Żubr
IMG_20180824_115738.jpg


pozostałości podkładów
IMG_20180824_115838.jpg


Koniec
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Gdańsk Zaspa Towarowa z parowozownią 2011
Gd. Zaspa tow. 1.jpg

... bez parowozowni 2017
Gd. Zaspa tow. 2.jpg


... oraz zdjęcia z 24.08.2018 r. Kozioł oporowy widok w kierunku portu
IMG_20180824_122328.jpg

... oraz w kierunku stadionu
IMG_20180824_122338.jpg


Widok w kierunku portu
IMG_20180824_122416.jpg


kilka torów jest zdemontowanych
IMG_20180824_122436.jpg


Pozostałości po budynku peronowym
IMG_20180824_122512.jpg

Widok w kierunku Gd. Nowe Szkoty
IMG_20180824_122551.jpg


Czerwony most i czerwony Vectron
IMG_20180824_122729.jpg


Widok w kierunku portu, wyremontowane schody bez zadaszenia, może jeszcze kiedyś tedy pojadą pociągi
IMG_20180824_122736.jpg
IMG_20180824_122806.jpg


Kierunek port
IMG_20180824_122819.jpg
IMG_20180824_122844.jpg
IMG_20180824_122901.jpg


c.d.n.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
c.d.
Tu kiedyś stała parowozownia
IMG_20180824_122928.jpg


Wieża ciśnień nieruszona ale remont by jej się przydał. Jest zamknięta a przez zbite okna do środka wlatują gołębie.
IMG_20180824_123037.jpg
IMG_20180824_123250.jpg


Zdjęcie wykonane z miejsca dawnej parowozowni
IMG_20180824_123403.jpg

IMG_20180824_123407.jpg


Łączenie szyn już zniknęło
IMG_20180824_123420.jpg
IMG_20180824_123427.jpg


Zabudowania za parowozownią zostały i jest tam prowadzona jakaś działalność.
IMG_20180824_123542.jpg

Koniec
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Kolejnym miejscem do którego zawitałem 24.08.2018 r. podczas oczekiwania na naprawę quada to ul. Siennicka z a zakładem karnym
Ale zacznę od zdjęć satelitarnych i pytania czy w tym miejscu był zasiek węglowy do obsługi parowozów?
cienkie kółka wskazują fundamenty betonowe
mała strzałka wskazuje nieistniejący kosioł oporowy,
w większa zarośnięty kanał oczystkowy?
Torów pomiędzy hala a zasiekiem nie ma lub grubo zarosły
Gdańsk Siennicka 2.jpg
Gdańsk Siennicka 2008 1.jpg
Gdańsk Siennicka 2017 1.jpg

Czo to był zasiek? z żurawiami na tych betonowych fundamentach.
IMG_20180824_125403.jpg


ET22-1201 wjeżdża ze składem węglarek
IMG_20180824_125441.jpg
IMG_20180824_125451.jpg


Lokomotywy różnych przewoźników - PKP Cargo, DB Cargo, CTL Logistic, ĆD

IMG_20180824_125459.jpg


Po lewej stronie pomiędzy halą a zasiekiem powinien być kanał ale jak widać mocno opanowany przez zieleń
IMG_20180824_125558.jpg


Na mapie zaznaczyłem grubym kółkiem to miejsce wygląda jak zakopana cysterna. Nie grzebałem w ziemi ponieważ od wjechania za zakład karny miałem towarzystwo straży miejskiej. Jak wsiadłem do auta to oni też się zwinęli.
IMG_20180824_125640.jpg


Druga betonowa wierza - fundament w tych krzakach także podobno jest jakiś kanał
IMG_20180824_125705.jpg


Lokomotywy zbliska
IMG_20180824_125755.jpg


Czeska lokomotywa seri 163 035-9
IMG_20180824_125830.jpg


c.d.n
 

Szwed1978

Znany użytkownik
c.d.
Lokomotywa STK odjeżdża w kierunku Martwej Wisły
IMG_20180824_125841.jpg


Kanał rewizyjny a raczej pozostałości. Po lewej stronie do 2014 r. stały jakieś budynki.
IMG_20180824_125931.jpg

... oraz pozostałości po torze dojazdowym do kanału
IMG_20180824_125935.jpg


Lokomotywy CTL-u ET21-106 oraz 182 071-1
IMG_20180824_125948.jpg
IMG_20180824_125951.jpg


Zbiornik zakopany w ziemi znajduje się za tym zejściem do piwnicy ? wygląda jakby była pod ziemią aparatura do obsługi np pompy paliwa? (magazyn paliw). Może ktoś z kolegów wie na ten temat coś więcej.
IMG_20180824_130238.jpg


Koniec
 
Znikają ostatnie relikty toru, leżącego w ciągu ulicy Transportowców (dawnej Schichaugasse). Tor biegnący od obecnej stacji Gdańsk Stocznia (gdzie w pobliżu, zlokalizowana była parowozownia Danzig Olivaer Tor) był torem łączącym system bocznic historycznej Stoczni Gdańskiej (Danziger Werft) z siecią kolei publicznej. Prawdopodobnie do końca lat 1980-tych poruszały się nim składy towarowe. Jeszcze niedawno w terenie widoczne były spore fragment torowiska (ciągle do obejrzenia np. na mapie satelitarnej Google), obecnie prawdopodobnie szyny zachowają się jedynie w bruku, na przecięciu się ulicy Transportowców z ulicą Robotniczą. 3 lata temu spacerowałem dawnym torowiskiem, teraz chciałem sprawdzić jakie szyny leżą na nim, niestety zastałem to co prezentuję na poniższych zdjęciach.

Zdjęcie nr 1. Widok z ulicy Robotniczej na widoczną w dali ulicę Jana z Kolna i stary, żółty wiadukt drogowy, położony nad torami odcinka Gdańsk Główny – Gdańsk Stocznia. W bruku widać szyny byłego torowiska, leżące w ciągu ulicy Transportowców, łączącego system bocznic Stoczni Gdańskiej z siecią kolei publicznych.

Gdańsk, dawne torowisko w ciągu ulicy Transportowców. 25.08.2018 (1).JPG


Zdjęcie nr 2. Widok na rozkopaną ulicę Transportowców w kierunku stacji Gdańsk Stocznia. Widoczne po prawej dźwigi portowe stoją w zachodniej części współczesnej Stoczni Gdańskiej S.A., byłej F. Schichau G.m.b.H. Gdyby się obrócić, za plecami, ok. 10 m. dalej, znajdują się brama i ogrodzenie (zbudowane z całkowicie zakrywających widok płyt), kolejnego placu robót. Pod brama tą znikają widoczne w bruku szyny.

Gdańsk, dawne torowisko w ciągu ulicy Transportowców. 25.08.2018 (2).JPG


Zdjęcie nr 3. Ciekawy widok, wystającego spod bruku podkładu kolejowego.

Gdańsk, dawne torowisko w ciągu ulicy Transportowców. 25.08.2018 (3).JPG


Zdjęcie nr 4. Wiszące nad urwiskiem końcówki szyn, niestety żadnego cechowania pozwalającego zidentyfikować producenta lub rok produkcji, nie dostrzegłem.

Gdańsk, dawne torowisko w ciągu ulicy Transportowców. 25.08.2018 (4).JPG


Zdjęcie nr 5. Plac robót (do którego prowadzi w/w brama), a właściwie jego południowa część, zlokalizowana za Hotelem Gryf, widok z ulicy Stefana Jaracza. Widać końcowy odcinek do niedawna jeszcze istniejącego torowiska prowadzącego na teren historycznej Stoczni Gdańskiej. Dalsze odcinki torów zniknęły już kilka lat temu. Nad dobrze widoczną szyną, dwa oczka siatki w lewo, widać wystającą z błota drugą szynę. W tym miejscu prawdopodobnie był rozjazd, od którego jeden tor szedł łukiem, w kierunku północno-wschodnim (zachowane szyny są od tego łuku), a drugi prosto na ulicę Kadłubowców, która położona jest za Europejskim Centrum Solidarności, obok muzealnej obecnie Sali BHP (zachował się tam niewielki fragment reliktów szyn, przed wojną prowadzących m.in. do miejskiej gazowni). Na terenie historycznej Stoczni Gdańskiej zachowanych jest jeszcze kilka ciągów szyn kolejowych, m.in. na ulicy Narzędziowców z charakterystycznym skrzyżowaniem dwóch torów pod kątem 90 stopni, w rejonie obecnego Sunreef Yachts. Ale to temat na inną opowieść.

Gdańsk, dawne torowisko w ciągu ulicy Transportowców. 25.08.2018 (5).JPG


Zdjęcie nr 6. W czerwonym kółku, na fragmencie historycznej mapy ze zbiorów Ireneusza Krzywickiego, zamieszczonej na stronie Archiwalne Mapy Pomorza Gdańskiego, zaznaczony jest mniej więcej środek likwidowanego obecnie odcinek torów. Całą mapę można znaleźć pod linkiem podanym niżej.
http://www.mapy.eksploracja.pl/pomorze/der_hafen_von_danzig.jpg

Fragment mapy.jpg
 
Jak mnie wzrok nie myli na boku pudła jest oznaczenie E91-2W, czyli z tak zwanego okresu przejściowego (jeszcze nie EW91 a już nie stare wg systemu przedwojennego), może to zawęzić okres w którym mogło być wykonane zdjęcie. Był artykuł o historii SKM w Świecie Kolei nr 3/2001, autorstwa pana Pawła Terczyńskiego, z którego wynika, że takie oznaczenia wprowadzono po 1958, a istniały one do ok. 1963-64 (np. dawne "olimpijskie" ET166, wyremontowane w latach 1961-63 prawdopodobnie wchodziły do służby już z oznaczeniem EW92, w artykule jest zdjęcie EW92-06 z 1965).
 
Jak mnie wzrok nie myli na boku pudła jest oznaczenie E91-2W, czyli z tak zwanego okresu przejściowego (jeszcze nie EW91 a już nie stare wg systemu przedwojennego), może to zawęzić okres w którym mogło być wykonane zdjęcie. Był artykuł o historii SKM w Świecie Kolei nr 3/2001, autorstwa pana Pawła Terczyńskiego, z którego wynika, że takie oznaczenia wprowadzono po 1958, a istniały one do ok. 1963-64 (np. dawne "olimpijskie" ET166, wyremontowane w latach 1961-63 prawdopodobnie wchodziły do służby już z oznaczeniem EW92, w artykule jest zdjęcie EW92-06 z 1965).
Jednostka E91-2, złożona z wagonu silnikowego ex ET 167 215 (Dessau 1941) i doczepnego ex EB 167 266 (Kassel 1941) rozpoczęła służbę na PKP w dniu 18.11.1957 r. Najwyższym "numerem" E91 przed zmianą oznaczeń serii była najprawdopodobniej 14-ka, wprowadzona do ruchu rok później tj. 27.11.1958 r.
Natomiast wyższe numery miały oznaczenia EW91, przy czym 18, 19, 20 to były jednostki dwukierunkowe z wagonami sterowniczymi zamiast zwykłych doczep.

Seria olimpijska 166 na PKP była od samego początku oznaczona jako EW92, wprowadzana do ruchu dopiero w latach 60-tych.

EW92-01 ex ET 166 006 (Berlin 1936) i EB 166 006 (Kassel 1936) w dniu 08.10.1961
EW92-02 ex ET 166 026 (Berlin 1936) i EB 166 026 (Bautzen 1936) w dniu 28.02.1962
EW92-03 ex ET 166 034 (Berlin 1936) i EB 166 034 (Bautzen 1936) w dniu 30.04.1962
EW92-04 ex ET 166 021 (Berlin 1936) i EB 166 021 (Bautzen 1936) w dniu 12.07.1962
EW92-05 ex ET 166 004 (Berlin 1936) i EB 166 004 (Kassel 1936) w dniu 05.11.1962
EW92-06 ex ET 166 017 (Berlin 1936) i EB 166 017 (Bautzen 1936) w dniu 21.04.1963

Co ciekawe, kolejne jednostki 166: 007, 016, 022, 023, 032 nie doczekały się odbudowy w ZNTK Gdańsk i zostały skreślone (zezłomowane) w dniu 16.11.1971, podobnie jak wagony silnikowe od jednostek 167: 063, 234, 259 i 278. Ten ostatni był jednak czynny i służył jako wagon używany do celów wewnątrzzakładowych w ZNTK Gdańsk.

Temat jednostek na 800 V jest bardzo ciekawy i dobrze by było, gdyby doczekał się swojego własnego wątku...
 
Ostatnio edytowane:
Znikają ostatnie relikty toru, leżącego w ciągu ulicy Transportowców (dawnej Schichaugasse). Tor biegnący od obecnej stacji Gdańsk Stocznia (gdzie w pobliżu, zlokalizowana była parowozownia Danzig Olivaer Tor) był torem łączącym system bocznic historycznej Stoczni Gdańskiej (Danziger Werft) z siecią kolei publicznej. Prawdopodobnie do końca lat 1980-tych poruszały się nim składy towarowe. Jeszcze niedawno w terenie widoczne były spore fragment torowiska (ciągle do obejrzenia np. na mapie satelitarnej Google), obecnie prawdopodobnie szyny zachowają się jedynie w bruku, na przecięciu się ulicy Transportowców z ulicą Robotniczą. 3 lata temu spacerowałem dawnym torowiskiem, teraz chciałem sprawdzić jakie szyny leżą na nim, niestety zastałem to co prezentuję na poniższych zdjęciach.

Zdjęcie nr 1. Widok z ulicy Robotniczej na widoczną w dali ulicę Jana z Kolna i stary, żółty wiadukt drogowy, położony nad torami odcinka Gdańsk Główny – Gdańsk Stocznia. W bruku widać szyny byłego torowiska, leżące w ciągu ulicy Transportowców, łączącego system bocznic Stoczni Gdańskiej z siecią kolei publicznych.

Zobacz załącznik 594925

Zdjęcie nr 2. Widok na rozkopaną ulicę Transportowców w kierunku stacji Gdańsk Stocznia. Widoczne po prawej dźwigi portowe stoją w zachodniej części współczesnej Stoczni Gdańskiej S.A., byłej F. Schichau G.m.b.H. Gdyby się obrócić, za plecami, ok. 10 m. dalej, znajdują się brama i ogrodzenie (zbudowane z całkowicie zakrywających widok płyt), kolejnego placu robót. Pod brama tą znikają widoczne w bruku szyny.

Zobacz załącznik 594926

Zdjęcie nr 3. Ciekawy widok, wystającego spod bruku podkładu kolejowego.

Zobacz załącznik 594927

Zdjęcie nr 4. Wiszące nad urwiskiem końcówki szyn, niestety żadnego cechowania pozwalającego zidentyfikować producenta lub rok produkcji, nie dostrzegłem.

Zobacz załącznik 594928

Zdjęcie nr 5. Plac robót (do którego prowadzi w/w brama), a właściwie jego południowa część, zlokalizowana za Hotelem Gryf, widok z ulicy Stefana Jaracza. Widać końcowy odcinek do niedawna jeszcze istniejącego torowiska prowadzącego na teren historycznej Stoczni Gdańskiej. Dalsze odcinki torów zniknęły już kilka lat temu. Nad dobrze widoczną szyną, dwa oczka siatki w lewo, widać wystającą z błota drugą szynę. W tym miejscu prawdopodobnie był rozjazd, od którego jeden tor szedł łukiem, w kierunku północno-wschodnim (zachowane szyny są od tego łuku), a drugi prosto na ulicę Kadłubowców, która położona jest za Europejskim Centrum Solidarności, obok muzealnej obecnie Sali BHP (zachował się tam niewielki fragment reliktów szyn, przed wojną prowadzących m.in. do miejskiej gazowni). Na terenie historycznej Stoczni Gdańskiej zachowanych jest jeszcze kilka ciągów szyn kolejowych, m.in. na ulicy Narzędziowców z charakterystycznym skrzyżowaniem dwóch torów pod kątem 90 stopni, w rejonie obecnego Sunreef Yachts. Ale to temat na inną opowieść.

Zobacz załącznik 594929

Zdjęcie nr 6. W czerwonym kółku, na fragmencie historycznej mapy ze zbiorów Ireneusza Krzywickiego, zamieszczonej na stronie Archiwalne Mapy Pomorza Gdańskiego, zaznaczony jest mniej więcej środek likwidowanego obecnie odcinek torów. Całą mapę można znaleźć pod linkiem podanym niżej.
http://www.mapy.eksploracja.pl/pomorze/der_hafen_von_danzig.jpg

Zobacz załącznik 594931
To miejsce wskazane czerwonym kółkiem to nie jest miejsce rozbiórki ze zdjęć. W kółku jest dzisiejsza ulica Jana z Kolna na skrzyżowaniu z ul. Gdyńskich Kosynierów. Tor na ulicy Robotniczej to efekt przebudowy ulicy Jana z Kolna z początku lat 80-tych XX w. Zlikwidowano wówczas tor kolejowy w Jana z Kolna dzielony ruchowo wspólnie z gdańskimi tramwajami. Moi dziadkowie mieszkali do roku 1980 przy ulicy Stefana Jaracza i pamiętam te miejsca od drugiej połowy lat 60-tych. Pociągi zaopatrujące stocznię i gazownie miejską kursowały ulicą od wysokości przystanku Gdańsk Stocznia do bramy kolejowej stoczni (obok ul. Doki). Tramwaje wtedy korzystały z jednego toru (włącznie tramwajowego - bliższego ogrodzeniu stoczni). W rozkładach jazdy PKP w tabeli 453 (Gdańsk Gł.-Gd. Nowy Port) widać przerwy w kursowaniu pociągów pasażerskich i właśnie w tym czasie przeprowadzano zestawy towarowe od Gdańska Głównego ze zmianą czoła (bez oblotu lokomotywy). Na Jana z Kolna zawsze lokomotywa była z przodu. Pierwsze moje wspomnienia to co prawda parowozy Stoczni Gdańskiej i wówczas prawdopodobnie odbierały od PKP skład z rampy za przystankiem Gd. Stocznia.
W latach 70-tych XX w. obsługę do punktu zdawczego znajdującego się na terenie stoczni obsługiwało PKP używając lokomotyw serii SM30, SM41 i ostatecznie SM42.
 
Mała uwaga. Cytując fragment artykułu: "Dodatek. Najstarszy skład pasażerski w Trójmieście... ...na trójmiejskich torach porusza się skład EN57 o numerze 838 wyprodukowana w 1971 r. To prawdziwy oldtimer na torach....". Wydaje mi się (jeżeli się nie mylę), że za najstarszy, czynny skład na SKM-ce, można uznać EN71-039. Wprawdzie nazwa tego składaka pojawiła w 1992, ale złożony jest on z jednostek EN57-731 (rok prod. 1969) + człon "sa"/ lub "sb" (w zależności od źródła informacji) z jednostki EN57-729 (rok prod. również 1969), a więc wiek pojazdu (jako całość) można ocenić na 49 lat (o dwa lata starszy od EN57-838). Bo zmiana oznaczenia nie miała przecież wpływu na wiek.
 

Podobne wątki