• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

CIEKAWOSTKA

OP
OP
mattia

mattia

Znany użytkownik
Reakcje
81 1 0
#45
Z INTERII.

Powstały tylko trzy auta. Do dziś przetrwały dwa
Dzisiaj, 15 lipca (14:15)
W 1958 roku czechosłowacka Komisja Transportu Ministerstwa Rolnictwa zleciła Skodzie opracowanie małego pojazdu wielozadaniowego o podwyższonych parametrach terenowych.
Zdjęcie

Skoda Š998
/
Brak pojazdu 4x4 dawał się odczuwać nie tylko w czechosłowackim sektorze rolniczym czy leśnym, ale również w energetyce, geodezji czy też w miejscach, gdzie utwardzone drogi były dopiero pieśnią przyszłości. Prace przygotowawcze nabrały tempa u schyłku 1960 roku, gdy do listy potencjalnie zainteresowanych praktycznym wykorzystaniem pojazdu, dołączyło Ministerstwo Obrony.
W pierwszych tygodniach roku 1961 określono wymagane parametry przyszłej konstrukcji: maksymalną prostotę i niezawodność, ładowność ok. 900 kg, wytrzymałość w warunkach terenowych i, co najważniejsze, możliwie duży zakres unifikacji części i podzespołów z seryjnie wytwarzanym modelem Š1202 i właśnie opracowywanym Š1203.
Reklama


Projekt nabierał kształtów w mateczniku marki - zakładach AZNP Mlada Boleslav, jednak na miejsce przyszłej produkcji wytypowano zakład zewnętrzny - znaną wszystkim miłośnikom motocykli - fabrykę CZ Strakonice. Trzy prototypy Š998 ukończono w rekordowym tempie - w marcu 1962 roku. Dwa z nich przekazano do Strakonic, w celu opracowania linii technologicznej, trzeci poddano wyczerpującym, 200-dniowym testom na łącznym dystansie 30 tysięcy kilometrów.
Kolejne próby przeprowadziło wojsko na jednym z poligonów, konfrontując egzemplarz przedprodukcyjny z wykorzystywanym powszechnie GAZ-em 69. W międzyczasie, kod prototypu uzupełniono roboczym oznaczeniem Agromobil.

Szerokiej opinii publicznej pojazd przedstawiono dopiero jesienią 1964 roku - i to jedynie na łamach jednego z magazynów popularnonaukowych.
Nadwozie projektu Š998 (wykorzystywano także kod Š997Z i nazwę Agromobil) o koncepcji trambusowej było możliwie uproszczone, otwarte, w razie potrzeby zakrywane brezentem. Podwozie, prócz niezależnego zawieszenia wszystkich kół, wyposażono w skrzynię redukcyjną, dołączany napęd osi przedniej oraz blokady obu mechanizmów różnicowych. Mimo szeregu dodatkowych podzespołów, przy wykorzystaniu pełnej ładowności, prześwit pojazdu wynosił nadal imponujące 230 mm. Nie zapomniano o składanych bądź wyjmowanych ławeczkach na bokach ładowni (zapewniających łącznie nawet 10 miejsc siedzących), opuszczanej ramie okiennej i końcówce odbioru mocy dla urządzeń dodatkowych.
Zdjęcie

Skoda Š998
/
Oddzielne plandeki umożliwiały niezależne odkrycie kabiny kierowcy i przestrzeni ładunkowej, podobnie łatwo demontowało się drzwiczki boczne. Rustykalna konstrukcja zaskakiwała trakcją w terenie, uniwersalnością nadwozia i skutecznością zastosowanych rozwiązań.

Z dość niejednoznacznych przyczyn, ta obiecująca konstrukcja pozostała ostatecznie w fazie prototypu. Nagłe wstrzymanie projektu nastąpiło w trakcie istotnie zaawansowanych prac przygotowujących produkcję seryjną i zarazem w trakcie rozmów handlowych (m.in. z NRD i Polską). Ostatecznie zbudowano jedynie trzy prototypy. Co prawda niektóre źródła wspominają o dwóch kolejnych, ale seria przedprodukcyjna, planowana na 20 egzemplarzy, z pewnością nie została ukończona.
Zdjęcie

Skoda Š998
/
Do dziś przetrwały dwa modele - jeden możemy zobaczyć w depozycie fabrycznego muzeum w Mladá Boleslav, kolejny - w Muzeum Techniki Wojskowej w Lešanach. Ponadto, w roku 1965 dwa prototypy pojawiły się na planie musicalu "Kdyby tisíc klarinetů" ("Gdyby tysiąc klarnetów") z Karelem Gottem w jednej z ról.
Przygotowana i całkiem bliska uruchomienia produkcja seryjna tego pojazdu była szacowana na około 5-8 tysięcy egzemplarzy rocznie, zarówno w odmianach cywilnych, jak i dla wojska. Wprowadzenie pojazdu do wyposażenia armii mogło mu wróżyć całkiem długi staż i systematyczną modernizację. Naprawdę zabrakło zupełnie niewiele, by wśród kolekcjonerskich pojazdów marki ŠKODA był dziś oryginalny reprezentant koncepcji napędu 4x4.


Czytaj więcej na http://motoryzacja.interia.pl/motof...rce=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=other
 

olek1398

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
50 0 0
#46
Takie jednostanowiskowe cudo uchwyciłem rok temu w Saarlandie, w Gersheim. Ciężko mi nawet powiedzieć co to jest (pewno konstrukcji angielskiej :rolleyes::D), ale wiem, że ma tylne lampy od maluszka i, że wygląda jak pojazd żywcem wyciągnięty z jakiegoś filmu science-fiction z lat 80-tych :p.
20130803_193745.jpg
20130803_193724.jpg
20130803_193737.jpg
 
OP
OP
mattia

mattia

Znany użytkownik
Reakcje
81 1 0
#47
Tych wózków akumulatorowych już chyba niewiele jest w użyciu . Ten znalazłem w Władysławowie - Cetniewo w Ośrodku Przygotowań Olimpijskich .
2014-07-22-902.jpg
2014-07-22-903.jpg 2014-07-22-904.jpg 2014-07-22-905.jpg 2014-07-22-906.jpg
Przepraszam za " palucha " w obiektywie .;)
 
OP
OP
mattia

mattia

Znany użytkownik
Reakcje
81 1 0
#48
Trochę " zabawek " z Muzeum Obrony Wybrzeża w Helu . ( 21.07.2014)

193.JPG

194.JPG

197.JPG


A ta ekipa cały czas deptała mi po piętach .;) :)
167.JPG
 

Railways

Znany użytkownik
Reakcje
936 15 0
#49
O widzę, że fotkę z bratem sobie strzeliłeś przy Starze:LOL: Pierwszy pociąg o 10.30, a nastepny?:ROFL: Ale najlepsza to jest koszulka(y) Tak wogóle to fajne fotki.
 

pitek

Znany użytkownik
Reakcje
1 0 0
#59
Tak dokładnie to kabina od Skody.Dudy miały około 200km ale co do pojemności to nie wiem czy to było 11800.Tak poza tym nie wiadomo co tam jest za motor, może znając nasze realia na podwozie Fiata wsadzili kabine Skody.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#60
200 KM w ciężarówce mnie nie dziwi, ale nie z jednego litra pojemności! W ogłoszeniu jest 1180 ccm, może jedno zero zginęło?