• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Diorama Ciechanów Wąskotorowy Ze (1:220)

#1
Od pewnego czasu pracuję nad statyczną dioramą stacji Ciechanów Wąskotorowy budowaną na zlecenie Urzędu Miasta. Będzie przedstawiała wygląd stacji ok. 1968 roku, czyli już po przekuciu z 600mm na 750mm ale jeszcze przed otynkowaniem drewnianego dworca normalnotorowego. Obecnie nie istnieją żadne ślady po stacji poza przebudowanym budynkiem lokomotywowni. Ostatnie relikty zostały rozebrane w zeszłym roku pod budowę hali kupieckiej i parkingów.

Diorama będzie miała wymiary 200x65cm a głównym tematem będzie rozbudowany i ciekawy układ torowy (odsyłam do artykułu p. Andrzeja Tajcherta w Świecie Kolei 1/2018). Spora część elementów będzie drukowana wg moich rysunków, łącznie z budynkami, wąskotorowym taborem i torami.

Największym problemem okazało się gromadzenie źródeł. Planów budynków oczywiście brak. Szczęśliwie zdobyłem plan geodezyjny z początku lat 70. Zdjęć Ciechanowa Wąsk. jest bardzo mało i z musu niektóre elementy makiety będą musiały być "wizją artystyczną" na zasadzie analogii z podobnymi stacjami. Ze względu na krótki czas na budowę będą musiały być poczynione pewne uproszczenia.

Na zdjęciach: układ torowy z lat 50, przykładowa wydrukowana atrapa wąskotorowego rozjazdu, rysunki niektórych budynków oraz pierwszy już wydrukowany i pomalowany. Zdaję sobie sprawę że wszystko to można wydłubać z kartonu lub plastiku ;)
 

Załączniki

Harry Potter

Znany użytkownik
#2
Ciekawie się to zapowiada... czekam na więcej:D:D:D
A co do 1:1...przykre to trochę, bo Ciechanów upamiętnia to co było, Przasnysz chyba coś planuje z Krasnym a Mława żenada-żal.pl jak się patrzy na.to marnotrastwo... :mad::mad::mad:
Chyba czekają aż problem rozwiąże się sam...
Pozdrawiam,
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
#4
W prawym dolnym rogu była jeszcze informacja o autorze planu. I prosiłbym o podmianę skanu na taki, na którym ta informacja jest. Póki co naruszasz prawa autorskie. Moje zresztą, chociaż z literówką w nazwisku...
 
Ostatnio edytowane:

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
#6
Podmień po prostu :)

A tym drugim rysunkiem uważaj. Próbowałem rysować na jego podstawie ale nie bardzo tam widać który tor jest jaki, z tego co pamiętam jest też kilka nieścisłości w rejonie przeładunku
 

Paweł R

Moderator Wycieczki i podróże kolejami
H0e
Ekspert
#9
Te zygzaki na ramach okien to pozostałoć po druku, czy wada zdjęcia, mógłbyś zrobić zdjęcie z bliska, cobyśmy zobaczyli szczegóły.
 

Paweł R

Moderator Wycieczki i podróże kolejami
H0e
Ekspert
#11
Tak, to artefakty po wydruku, wymagają szlifowania.
To czeka Cię trochę pracy, a nie myślałeś o budynku fototrawionym, w tej wielkości cena nie była by powalająca, wielu kolegów z forum robi to juz komercyjnie, a jakość w stosunku do wydruku byłaby dużo lepsza.
Albo Kotebi i karton.
A i taki wydruk też nie jest taniutki.
 
OP
OP
K

Kaczor

Użytkownik
#12
Myślałem. Ale nauka rysowania pod trawienie albo laser a potem zaprojektowanie tego żeby wszystko do siebie pasowało by trochę trwała. Zlecenie komuś projektu na podstawie zdjęć też nie byłoby tanie. Gdybym to budował dla siebie pewnie bym wybrał tańsze techniki a przede wszystkim inną skalę ;)
 
OP
OP
K

Kaczor

Użytkownik
#13
Zacząłem robić jedną z głowic stacji. Niestety dopiero po pryśnięciu farbą wyszły na jaw pewne babole w ułożeniu torów. Trzeba będzie trochę poprawić.

Układ Ciechanowa Wąsk. był masakryczny. Współczuję osobom ustalającym przebieg taboru w tym gąszczu rozjazdów
 

Załączniki

OP
OP
K

Kaczor

Użytkownik
#15
Bardziej mi chodziło o manewrowanie w tym miejscu. Z powodu tego zwężenia, był wg. byłych pracowników częsty problem z blokowaniem torów i wstrzymywania ruchu w okolicy.
 

hamulcowy

Aktywny użytkownik
#16
Bardziej mi chodziło o manewrowanie w tym miejscu. Z powodu tego zwężenia, był wg. byłych pracowników częsty problem z blokowaniem torów i wstrzymywania ruchu w okolicy.
A mógłbyś rozwinąć temat? Głowice rozjazdowe są na większości stacji - niezależnie od rozstawu torów - i mają zbliżoną konstrukcję. Jakoś nikt nie narzekał na blokowanie torów i problemy z ruchem. Chyba, że wagony i składy "parkowano" na rozjazdach lub po za ukresami, ale to jest wbrew sztuce.
 

Harry Potter

Znany użytkownik
#17
Z powodu tego zwężenia, był wg. byłych pracowników częsty problem z blokowaniem torów i wstrzymywania ruchu w okolicy.
Czyżby kłaniała się lokalizacja stacji i wyjazdy na szlak??
Wszak z jednej strony był wyjazd przez plac dworcowy do Krasnego ( przed dworcem normalnotorowym- jak pamiętam) a z drugiej tor przecinał ulicę przed samym wjazdem w stację...

W załączeniu kilka fotek z kwietnia 2011 wykonanych w czasie postoju w Ciechanowie ( stacja docelowa Mława)...
Zastanawia mnie tylko ten "garaż"... jakie to pudło było...chyba wąskotorowe??

Pozdrawiam,
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
K

Kaczor

Użytkownik
#18
Dziękuję za zdjęcia. Garaż to wąskotorowy wagon, kilka lat temu porąbany na kawałki. A co do problemów ruchowych to było tak jak pisze kolega Harry Potter, cytując artykuł pana Andrzeja Tajcherta (ŚK 1/2018) :
(...) Oba plany pokazują bardzo podobny układ torowy: wyróźniają się trzy grupy torów: liczne tory przeładunkowe w bliskości torów normalnych, tory trakcyjne (do parowozowni i zasieków), oraz tory główne i odstawcze w pobliżu peronu osobowego.Wszystkie one zbiegają się gwałtownie przy budynku dworcowym, po zachodniej stronie stacji, w kierunku wyjazdu na Krasne . Tor szlakowy przecina tu ulicę Sienkiewicza i plac dojazdowy do dworca normalnotorowego. To nietypowe rozwiązanie nastręczało wielu problemów ruchowych. Większość manewrów taborem na stacji powodowało blokowanie torów sąsiednich, a w skrajnych przypadkach także toru głównego, ulicy i dojazdu do dworca. Od strony wschodniej, czyli wjazdu od Gruduska takiego nagłego zwężenia nie było.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
#19
Garaż to wąskotorowy wagon, kilka lat temu porąbany na kawałki.
nie był to żaden wąskotorowy wagon, ale jak najbardziej normalnotorowy.
Niewtajemniczonego obserwatora mogła zmylić mała szerokość tego pudła, bo to była skrajnia angielska.
Pudło pochodzi od wagonu krytego produkcji amerykańskiej lub brytyjskiej dla wojska aliantów w II W.Ś. Po wojnie te wagony rozdzielano na poszczególne zarządy kolejowe w ramach pomocy UNRRA.
Tu np. można zobaczyć zdjęcie takiego wagonu :
http://wolf.ict.pwr.wroc.pl/ksk/galeria/kdn/kdn2.php
 

Podobne wątki