• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Chrzypsko Wielkie i linia 368

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
408 5 3
#62
Też mam takie wstępne podejrzenia, ale wydaje się jednak dość krótki (jak na 4-osiowy) w stosunku do wagonu bagażowego.
Jednocześnie trzeci wagon sprawia wrażenie "bycia" czteroosiowym boczniakiem.
A bagażowy to chyba Pwgs-41 (lub -38).
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Reakcje
4.023 28 1
#63
Obstawiałbym na wagon z rodziny (serii ) 1........8A -chodzi o kolorowe zdjęcie z poprzedniej strony
Zapomniałem napisać wcześniej . Z dużą dozą prawdopodobieństwa można przyjąć ,że w III ep. na tej linii kursowały wagony typu " donnerbuchse "
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#64
wagony tzw. "polskie hechty ", "zwężaki " jak napisał kol @Andrzej Harassek .
Polskie "Hechty" to nie to samo, co "zwężaki". Hechty to wagony przedwojenne, wzorowane na niemieckich odpowiednikach. Modele polskiej wersji produkowała Brawa. "Zwężaki" to wagony powojenne, typowe dla PKP lat 50.-80. XX wieku. Ja osobiście nie lubię określenia "zwężak", ale niestety się przyjęło, a nie ma innego popularnego określenia na te wagony, produkowane w Polsce po wojnie w wielu odmianach.
Obstawiałbym na wagon z rodziny (serii ) 1........8A -chodzi o kolorowe zdjęcie z poprzedniej strony
Właśnie o takim wagonie myślałem i moim zdaniem bez wątpienia jest to jeden z nich.
Wydaje mi się, że ten parowóz to Ok1
To oczywiście jest Ok1. O wagonach trudno coś powiedzieć na podstawie tak kiepskiego zdjęcia. Trzeci to z pewnością "boczniak", ale czy 4-osiowy, to mam wątpliwości. A drugi to pewnie prowizoryczny osobowy, o jakim pisał kolega Zbyszek.
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#65
No to na chwilę oderwijmy się od poważnych spraw ...
Zapraszam do obejrzenia i wysłuchania teledysku - od około 1 minuty do 1.30 zrozumiecie dlaczego ... ale warto i wysłuchać i obejrzeć cały:

 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#71
Tym razem przeniesiemy się bliżej Międzychodu - przystanek Kłosowice swego czasu były tam i tor normalny i wąski.
Po wąskim pozostał dosłownie relikt - o którym więcej w notatce z periodyka "Stacja Chrzypsko"

klosowice.png


Sama kolejka wyglądała tak jak na dwóch zdjęciach - znalezione kiedyś w necie -myślałem, że były na stronie Baza kolejowa ale tam ich nie znajduję.... Nie potrafię ich ponownie teraz w sieci odnaleźć.

klosowice1.jpg


klosowice2.jpg
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#72
No to pozostajemy w Kłosowicach. Swego czasu była to ładownia - obok toru szlakowego znajdował się tor ładunkowy co uwidacznia mapa z 1944 roku:

Bez tytułu.png


Ładownia jak widać na poniższym zdjęciu była wykorzystywana, a samo zdjęcie pokazuje kolejny typ wagonu towarowego jaki na linii 368 był wykorzystywany:

klosowice3.jpg


Ktoś bieglejszy pewnie wskaże typ wagonu a może nawet odczyta numer inwentarzowy...


Ten dodatkowy tor widać na jeszcze jednym zdjęciu - można zobaczyć także jak ozdobiona była krawędź przy torze ale nie to stanowi główną wartość tej fotografii. Dzięki niej Koledzy pewnie będą mogli wskazać na dodatkowe typy wagonów pasażerskich jakie na linii wykorzystywano.

klosowice4.jpg


Zdjęcia pochodzą z tego samego źródła internetowego co wcześniejsze z wąskotorówką i niestety nie wiem kiedy zostały wykonane.
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#73
Na tym dolnym zdjęciu zauważyłem, że wagon oznaczony jest jako 3 klasa. Nie wiem jak długo trwało przemalowanie 3 na 2 klasę ale myślę, że można przyjąć że zdjęcie powstało nie później niż w końcu lat 50-tych. Może ktos jednak postara się zidentyfikować typy wagonów ?

Na dokładkę jeszcze jedno zdjęcie - także z Kłosowic z 1979 roku a więc tuż po remoncie linii.Podkłady już betonowe a dodatkowy tor ładowni chyba został już zlikwidowany. Na czele pociągu w dość klasycznym składzie brankard + 2 wagony pasażerskie (jakiego typu ?).
Ciekawa rzecz na tym zdjęciu to dwa budynki - tuż przy wiatrownicy widać skraj wiaty peronowej - patrz też zdjęcie niżej. Przed czołem lokomotywy na skraju zdjęcia jeszcze jeden budynek - toaleta ?

image002.jpg


Źródło: http://www.locomotives.com.pl/Passenger Steam Locomotives/Ok1_ph.htm

Wiata na starym zdjęciu:

klosowice.jpg


Wiata w 2016:

IMG_5693.JPG


Dzisiaj to miejsce wygląda już niestety tak:

IMG_1659.JPG
 

Andrzo

Znany użytkownik
Reakcje
1.022 2 1
#74
Dokładnie tak - nie sformułowałem swojej myśli jednoznacznie. Jak na razie trudno potwierdzić, że na tej trasie w ruchu planowym jeżdziły Bipy - takich zdjęć nie widziałem. Co do zestawień w ruchu planowym to najczęściej spotykane i zidentyfikowane na ten moment to:
2x ryflak
2x bonanza
mieszanka 1 x ryflak + 1 x bonanza
Oczywiście na zdjęciach starszych występują też inne, starsze wagony i dodatkowo używane były brankardy. Do tego tematu z czasem pewnie też dojdziemy....
Warto wspomnieć, że w rozkładzie jazdy 1996/1997 kursował planowy pociąg relacji Poznań Gł. - Sieraków Wlkp. zestawiony z lokomotywy SU46 wagonów piętrowych Bdhpun i wagonu bagażowego. Pociąg kursował w okresie wakacji w soboty i niedziele. Rano z Poznania o 8:50 i wieczorem z Sierakowa Wlkp. 18:41 w niedziele i 20:18 w soboty. Pociąg służył już tylko mieszkańcom Poznania do wypadów nad jezioro, gdyż oprócz niego po linii kursowała tylko KKZ.
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#76
Teraz przenosimy się na wschodnią część linii - do Szczepankowa. Obecnie budynek stacyjny jest zamieszkany i jest w dobrym stanie. W czasach gdy pociąg jeszcze kursował wyglądało to tak (zdjęcia z profilu FB Ostroróg na kartach historii):

1957. Widać że na torze ładunkowym był skrajnik.
szczepankowo1957.jpg


Daty poniższych zdjęć nie zostały wskazane ale komentarz był taki, że uważano iż jest to najbardziej zadbana stacja na linii - kwiaty, odmalowane krawężniki, widać, że pomiędzy budynkiem stacji o toalety stał odmalowany na biało-czerwono maszt flagowy, kwietniki na peronie (coś dla @hugwa ) itp.

szczepankowo-1.jpg


szczepankowo-2.jpg


szczepankowo3.jpg
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#77
Szczepankowo - ciąg dalszy zdjęć z FB "Ostroróg na kartach historii"

1988 - moja uwagę zwrócił specyficzny sposób mocowania rynny - nie pod krawędzią dachu a dachówkach - powyżej tej krawędzi. Na innych stacjach na linii 368 raczej z tego co da się zobaczyć na zdjęciach rynny były pod krawędzią i na zawiesiach.

szczepankowo 1988.jpg

2001 rok - dwa niemal takie same ujęcia Ok1 z pociągiem imprezowym złożonym z dwóch ryflaków.
Swoją drogą rynny już inaczej chyba zamontowane.

szczepankowo 2001.jpg


szczpankowo 2001.jpg
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#78
No to przenosimy się na stację w Bininie - nadal korzystając z zasobów z FB Ostroróg na kartach historii. Wart zacząć od pocztówki jeszcze z czasów niemieckich czyli początków eksploatacji linii (przed I wojną św.) Obok występującej na większości, a może nawet wszystkich stacjach w początkowym okresie odkrytej konstrukcji konstrukcji z belek na najwyższej kondygnacji - pod dachem spadzistym widać też gęstą kratownicę po prawej stronie - być może dla jakiejś pnącej rośliny ? Na pocztówce z Nojewa z podobnego okresu też na ścianie jest taka gęsta kratownica.

binino.jpg


Czasy normalnej eksploatacji 1989 - typowy skład Tkt48 + dwie bonanzy.

Pociąg jadący do Szamotuł - chwile wcześniej ruszył z przystanku w Bininie

binino1989.jpg


Dwa niemal identyczne zdjęcia Tkt48-28 z pociągiem w kierunku Międzychodu. Warto zwrócić uwagę, że lampy - grzybki pomalowane nie są na szaro a na żółto-zielono. Zdjęcia nie są identyczne - trochę inaczej skadrowane ale prawdopodobnie są zrobione tego samego dnia ... wskazuje na to otwarte przedostatnie okno w pierwszym wagonie.

binino 1989.jpg


bi nino1989-1.jpg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 27
Koleje w Polsce 9

Podobne wątki