• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Chrzypsko Wielkie i linia 368

OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#41
Bardzo ciekawy film nakręcony na linii 368 od ok. 24 do ok. 40 minuty. Film bazuje na niemieckim nagraniu o lokomotywie P8 (na niemiecko wystylizowana Ok1-359). Motywy m. in. z mostu w Chrzypsku, nawadniania parowozu w Nojewie czy użycia obrotnicy w Szamotułach. Film udało mi się znależć na FB profilu "Ostroróg na kartach historii" - ponoć nagranie z ok. 1989 roku.

https://drive.google.com/file/d/0B8lHWTX17gFiNWhtaXZxQ3ZUYVk/view
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#48
Bardzo ciekawy profil FB "Ostroróg na kartach historii" pozwala na znalezienie różnych kolejowych okruchów związanych z linią 368. Po prezentowanym wcześniej filmie dzisiaj zdjęcia i nie tylko z Dnia Dziecka w roku 2000 - przejazd dzieciaków z okolicznych miejscowości do Sierakowa. Był to już przejazd specjalny (kursowanie pociągów planowych do 1995 roku). Pierwsze zdjęcie pokazuje, że na linii wykorzystana była też Bipa (jak na razie to jedyne znane mi zdjęcie z tym typem wagonu) - niestety nie wiadomo co ja ciągnęło ?
Bipa w Chrzypsku Małym na moście czy w Nojewie będzie więc zgodna z rzeczywistością.

ostrorog dzien dziecka.jpg


wyjazd2.jpg


wyjazd3.jpg


wyjazd1.jpg


wyjazd4.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.387 463 29
#49
Pierwsze zdjęcie pokazuje, że na linii wykorzystana była też Bipa (jak na razie to jedyne znane mi zdjęcie z tym typem wagonu) - niestety nie wiadomo co ja ciągnęło ?
Bipa w Chrzypsku Małym na moście czy w Nojewie będzie więc zgodna z rzeczywistością.
Ale to był chyba ten pociąg specjalny już po zamknięciu normalnego ruchu. Dalej nie wiemy, czy wcześniej w rozkładowych pociągach jeździły Bipy.
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#50
Ale to był chyba ten pociąg specjalny już po zamknięciu normalnego ruchu. Dalej nie wiemy, czy wcześniej w rozkładowych pociągach jeździły Bipy.
Dokładnie tak - nie sformułowałem swojej myśli jednoznacznie. Jak na razie trudno potwierdzić, że na tej trasie w ruchu planowym jeżdziły Bipy - takich zdjęć nie widziałem. Co do zestawień w ruchu planowym to najczęściej spotykane i zidentyfikowane na ten moment to:
2x ryflak
2x bonanza
mieszanka 1 x ryflak + 1 x bonanza
Oczywiście na zdjęciach starszych występują też inne, starsze wagony i dodatkowo używane były brankardy. Do tego tematu z czasem pewnie też dojdziemy....
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.387 463 29
#51
Osobiście wątpię, by kiedykolwiek na tej linii kursowały wagony piętrowe, bo ruch i liczba pasażerów raczej nie uzasadniała stosowania aż tak pojemnego taboru. Bipy były używane na, że tak powiem, "główniejszych" liniach, o większym natężeniu ruchu i większych potokach podróżnych, ale nie na takich zupełnie lokalnych liniach. Dawniej jeździł tam pewnie składy z kilku 2- i 3-osiowych wagonów, później, jak kolega Zdrada69 napisał, dwa, czasem może trzy wagony 4-osiowe. Oprócz "ryflaków" i 120A, dawniej mogły to też być wagony starszej budowy, nawet przedwojenne. A w latach 80. i 90. XX mogły się zdarzać "zdegradowane" do takiej służby wagony typu Y.
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#52
Osobiście wątpię, by kiedykolwiek na tej linii kursowały wagony piętrowe, bo ruch i liczba pasażerów raczej nie uzasadniała stosowania aż tak pojemnego taboru. Bipy były używane na, że tak powiem, "główniejszych" liniach, o większym natężeniu ruchu i większych potokach podróżnych, ale nie na takich zupełnie lokalnych liniach. Dawniej jeździł tam pewnie składy z kilku 2- i 3-osiowych wagonów, później, jak kolega Zdrada69 napisał, dwa, czasem może trzy wagony 4-osiowe. Oprócz "ryflaków" i 120A, dawniej mogły to też być wagony starszej budowy, nawet przedwojenne. A w latach 80. i 90. XX mogły się zdarzać "zdegradowane" do takiej służby wagony typu Y.
Co do Bipy to ciekawostka jest to, że na podobnie "podrzędnej" linii 363 Rokietnica - Międzychód Bipa była normą - pewnie dlatego, że tam pociągi z reguły kursowały w relacji Poznań - Gorzów Wlkp.
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#54
No to skoro ruszamy temat taborowy to jeden z tych wagonów jak to określił @Andrzej Harassek "starszej budowy" widoczny jest na pięknym zdjęciu zamieszczonym przez @Prezes TS na pierwszej stronie tego wątku. Pytanie do kolegów bieglejszych w taborze - co to za wagon za brankardem ?

Chrzypsko Wielkie, poc.os z Ok1-230.jpg


Pytanie do kolegów bieglejszych w taborze - co to za wagon za brankardem ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.387 463 29
#55
Moim zdaniem to polski wagon przedziałowy budowy powojennej, czasami zwany "zwężakiem". Z pamięci nie powiem, jaki to może być typ, poza tym nie za dużo widać, ale ma chyba 10 przedziałów.
 

LordVegetos

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
176 0 1
#56
Witam wszystkich

Bardzo bym prosił o pomoc w rozwiązaniu zagadki dla mnie. Chciałbym dopasować tabor do linii kolejowej Międzychód - Szamotuły. Kolega z forum @Zdrada69 i ja studiujemy razem wszelkie dostępne materiały odnośnie tej linii kolejowej. Niestety bardzo się zastanawiam jakie konkretnie wagony osobowe mogły by się znaleźć na tej linii. Generalnie z III epoki. Myślałem o wagonie ryflak. Zastanawia mnie jaki przydział powinien mieć taki wagon. No i druga sprawa lokomotywa parowa. Myślałem o TKt48 - 143. Ale jak ma się to do kwestii dyrekcji DOKP Poznań, która zajmuje się tym okręgiem.
 

luc1979

Znany użytkownik
Reakcje
263 0 0
#57
Witam wszystkich

Bardzo bym prosił o pomoc w rozwiązaniu zagadki dla mnie. Chciałbym dopasować tabor do linii kolejowej Międzychód - Szamotuły. Kolega z forum @Zdrada69 i ja studiujemy razem wszelkie dostępne materiały odnośnie tej linii kolejowej. Niestety bardzo się zastanawiam jakie konkretnie wagony osobowe mogły by się znaleźć na tej linii. Generalnie z III epoki. Myślałem o wagonie ryflak. Zastanawia mnie jaki przydział powinien mieć taki wagon. No i druga sprawa lokomotywa parowa. Myślałem o TKt48 - 143. Ale jak ma się to do kwestii dyrekcji DOKP Poznań, która zajmuje się tym okręgiem.
W epoce III (czyli do 1968) niemal na pewno żadna TKt48 nie obsługiwała ruchu na tej linii. Uszatki pojawiły się na tej linii najwcześniej w epoce IVb.
 

LordVegetos

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
176 0 1
#58
@luc1979 dziękuje za zainteresowanie się tematem. A więc moje poszukiwania nie mają sensu dalej odnośnie tej akurat lokomotywy TKt48. Lokomotywę Tkt48 - 143, akurat przyjęto na stan w 1980 roku do Międzyrzecza. Bardzo mi się podoba ten model lokomotywy. Ale w takim razie schodzi już przez to na trzeci plan. Jednak przyjmijmy w takim razie, że jest to skład z lat 80 XXw. To jakie wagony dwa osobowe mogły by być na tej trasie. Nadal wersja "Ryflaki" IVa, czy coś późniejszego.

W takim razie chciałbym poruszyć kwestię jaką inną lokomotywę parową proponujecie aby ciągnęła skład III epoce na tej linii kolejowej. I drugie jeszcze moje rozważanie. Czy lokomotywa Tr203 mogła się tam pojawić ze składem towarowo - osobowym?
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Reakcje
4.023 28 1
#59
Odpowiedzią na kolegi pytanie może być powyższe zdjęcie.
Na 100% pociągi ciągnęły Ok1. Tak jak na w/w fotce Ok1-230 . Jeżeli chodzi o wagony to pewnikiem jest ,że były to "ryflaki" ( ale serii 43A ) ,oraz wagony tzw. "polskie hechty ", "zwężaki " jak napisał kol @Andrzej Harassek . Jest też udokumentowany pobyt na tej linii Ok1-316.
Polecam przejrzeć książkę autorstwa Andrzeja Paszke pt. "Parowozy serii Ok1 (pruska seria P8 ) " jest tam kilka zdjęć z tej linii.
Pozdrawiam serdecznie
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#60
W takim razie chciałbym poruszyć kwestię jaką inną lokomotywę parową proponujecie aby ciągnęła skład III epoce na tej linii kolejowej. I drugie jeszcze moje rozważanie. Czy lokomotywa Tr203 mogła się tam pojawić ze składem towarowo - osobowym?
Znane jest mi zdjęcie opisane jako 1959 rok - zrobione w Chrzypsku Wielkim (udostępnione na profilu FB "Stacja Nojewo"

FB_IMG_1505849257064.jpg


Wydaje mi się, że ten parowóz to Ok1 - ale nie jestem wielkim specjalistą więc warto by koledzy potwierdzili moją hipotezę.
Jeśli mam rację to masz odpowiedź jaki parowóz jest prawidłowy dla epoki III.
Przy okazji - może ktoś podejmie się próby identyfikacji jakie wagony są w składzie ?
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 27
Koleje w Polsce 9

Podobne wątki