• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Ceny biletów kolejowych w latach 1912-14 i tuż po I wojnie

Ludwik Igielski

Znany użytkownik
Reakcje
262 0 0
#1
Jedna z osób ze mną zaprzyjaźnionych, ale spoza branży, zadała mi pytanie o ceny biletów kolejowych w latach 1912-14 i tuż po I wojnie. Bodaj orientacyjnie i nie chodzi o luksusowe salonki, ale II i III klasę, dla zwykłych ludzi. W związku z tym, że nie jest to moja działka, zwracam się o pomoc do Szanownych Kolegów. Czy ktoś może dysponuje takimi informacjami, albo wie gdzie takowych szukać?
 
K

KNG

Gość
#2
Wyciągnę temat, bo nikt przez pięć lat nikt nie odpowiedział, choć przypuszczam, że sam zainteresowany nie jest już zainteresowany.
O cenach biletów na austriackich kolejach państwowych nic nie wiem.
Ale co mi tam ... hehehe
Cennik biletów na prusko-heskich kolejach państwowych oraz saksońskich kolejach państwowych.
Cennik był prosty jak budowa cepa:
W 1914 r. za 1 km jazdy płaciło się następujące stawki:
Pociągi pośpieszne i osobowe:
1 klasa - 7 fenigów
2 klasa - 4,5 feniga
3 klasa - 3 fenigi
4 klasa tylko w pociągach osobowych - 2 fenigi.
W tym samym roku na państwowych kolejach w Rosji system był bardziej skomplikowany:
W klasie 3 pociągów osobowych obowiązywały następujące ceny:
od 0 do 160 wiorst - 1,5 kopiejki za wiorstę
od 161 do 300 wiorst - 2 ruble i 40 kopiejek za pierwsze 160 wiorst plus 1 kopiejka za wiorstę
od 301 do 400 wiorst (odcinek ten dzielił się na 4 strefy po 25 wiorst) - 3 ruble i 80 kopiejek za 300 wiorst + 25 kopiejek za strefę
od 401 do 500 wiorst (4 strefy po 25 wiorst) - to co powyżej + 20 kopiejek za strefę
od 501 do 710 wiorst (7 stref po 30 wiorst) - to co powyżej + 20 kopiejek za strefę
od 711 do 990 wiorst (8 stref po 35 wiorst) - to co powyżej + 20 kopiejek za strefę
od 991 do 1550 wiorst (14 stref po 40 wiorst) - to co powyżej + 20 kopiejek za strefę
od 1551 do 1600 wiorst (1 strefa po 50 wiorst - to co powyżej + 20 kopiejek za strefę (sprawdziłem dwa razy tak stoi w tabelce)
od 1601 do 2860 wiorst (28 stref po 45 wiorst) - to co powyżej + 20 kopiejek za strefę
od 2861 do 2960 wiorst (2 strefy po 50 wiorst) - to co powyżej + 20 kopiejek za strefę
od 2961 do 3080 wiorst (2 strefy po 60 wiorst) - to co powyżej + 20 kopiejek za strefę
od 3081 do 9450 wiorst (91 stref po 70 wiorst) - to co powyżej + 20 kopiejek za strefę
W klasie 4 - 50% ceny biletu w klasie 3
W klasie 2 + 50% ceny biletu w klasie 3
W klasie 1 + 150% ceny biletu w klasie 3
W pociągach ekspresowych (tylko 1 klasa) + 50% ceny biletu klasy I w pociągu osobowym.
W pociągach pośpiesznych i kurierskich: (klasa 1 i 2 + 40% ceny biletu klasy II w pociągu osobowym, klasa 3 + 35% ceny biletu klasy III w pociągu osobowym).
I tak bilet z Warszawy do Władywostoku (odległość 9386 wiorst, ważny 25 dni) w wagonie 1 klasy kosztował 136,50 rubla, w klasie 2 - 81,90 rubla, w klasie 3 - 54,60 rubla.
Ten 136,50 rubla to były 7,5 miesięczne zarobki robotnika folwarcznego, prawie półroczne dochody robotnika fabrycznego i kwartalna wypłata niskiego urzędnika państwowego.
Jakby nie patrzeć bilety mamy współcześnie tanie ..... hehehe
Dodam jeszcze, że system rosyjski stał się fundamentem systemu opłat za bilety w II RP i można powiedzieć, że po PRL-owskich modyfikacjach istnieje do dnia dzisiejszego.
No ale to zupełnie inny temat jak mawiał jakiś albański cesarz.
Albo ktoś taki.

Bądźcie zdrowi.

Jarek
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 0

Podobne wątki