• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Car System by Marqus

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#1
Pierwsze testy czujnika Auto Stop.
Do testów wykorzystałem autko z zestawu startowego Faller'a.
W autku została zamontowana płytka z elektroniką. Płytka ma wymiary 1 grosza. Praktycznie powinna się zmieścić w każdym modelu.
Na filmie przednie autko, to na razie tylko symulacja. ;)
Do dopracowania jest jeszcze czułość, by auto nie zatrzymywało się tak blisko. ;)
Jak to opanuję, to pomyślę nad układem świecących świateł STOP.
Auto Stop_1.jpg
 
OP
OP
Marqus

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#3
Fajnie, że się podoba. :)
Baza do testów już jest. Jutro dalszy ciąg prób i błędów. ;)
O efektach będę starał się na bieżąco informować. :)
 

Ciemny

Aktywny użytkownik
Reakcje
857 6 1
#4
Jesteś w stanie opowiedzieć coś więcej o tym systemie? Na jakiej zasadzie działa, co po za malutką płytką musimy upchnąć jeszcze w pojazd by to działało, oraz ile "zadań" jest w stanie obsłużyć i na ile można je rozbudować? Czy np istnieje możliwość określenia czasu startu po każdym zatrzymaniu jeśli tak czy może być to jedna wartość podana w jednostce czasu czy może być zbiór kilku losowo wybieranych, tak by każdy pojazd ruszał z rożnym opóźnieniem czasowym.

Trzymam kciuki za jutrzejsze testy, z których liczę na krótką ale obfitą w szczegóły relację.
 
OP
OP
Marqus

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#5
Sam układ jest bardzo prosty. Nadajnik i odbiornik IR. Największy tutaj problem, to niskie napięcie zasilania - 2,4V i układ wrażliwy na światło widzialne. Ze względu na prostotę układ reaguje na oświetlenie żarówkami LED. Każda fotodioda w jakimś stopniu reaguje na światło widzialne.
W styczniu zrobię nowy układ oparty na µC. Pozwoli to na odfiltrowanie sygnału i sterowanie PWM silnikiem. PWM pozwoli na łagodniejsze zatrzymywanie samochodu.
Czy np istnieje możliwość określenia czasu startu po każdym zatrzymaniu
Przy zastosowaniu µC, będzie taka możliwość ale tylko z jedną wartością, np. 1s.
 
OP
OP
Marqus

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#7
co po za malutką płytką musimy upchnąć jeszcze w pojazd by to działało, oraz ile "zadań" jest w stanie obsłużyć i na ile można je rozbudować
Do zatrzymywania potrzebna będzie tylko jedna płytka. Oprócz świateł STOP, nie przewiduję innych funkcji.
[DOUBLEPOST=1514633548][/DOUBLEPOST]Temat łuków, na razie jest otwarty ;)
Najpierw muszę dopracować jedno. Ale myślę, że zastosowanie diody nadawczej o szerszym kącie i/lub dwóch fotodiod, rozwiąże ten problem.
 

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.603 25 0
#8
Rewelacyjny temat. Trzymam kciuki za udane testy. Chętnie zastosowałbym to rozwiązanie w naszych pojazdach, po przy kilku poruszających się pojazdach po modułach mamy problem z ich ogarnięciem. ;)
 

nohab

Znany użytkownik
Reakcje
540 115 2
#10
Fajny temat. Rozwiązuje problem z różną prędkością pojazdów.
Mam dwie ciężarówki, zamówione kiedyś u kolegi Marcina z Ro-budu. Nie wiem, czy w pojazdach na ich makiecie objazdowej, jest to zastosowane.
Tu pewnie tak, http://borowiecmakieta.pl/
Miałem plan, aby na bazie kontenerowej, oprócz normalnego, prostego car fallera, sterowanego ręcznie, poruszały się dwa, trzy auta w pętli,
sterowane cyfrowo. Miały jeżdzić i nie absorbować mojej uwagi, gdy zajmowałem się obsługą ruchu kolejowego. Na skrzynkach rozmieszczone IR,
miały wysyłać sygnały z jednostki centralnej, do aut.
Temat odłożony na półkę.
 

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
9.767 301 15
#11
Jak wygląda kwestia pola widzialności między pojazdem pierwszym a drugim? Dążę tu do tematu łuków i zatrzymywania się na nich.
Witam,
jako że temat jest mi bliski, mam kilka pytań i uwag.
Po pierwsze, czy jest to Twój własny produkt? Jeśli tak, to szacun i pokłony...
Podobne rozwiązanie zaproponował Antares Hobby, można kupić na Ebayu, ale są różnice. w AH auto zatrzymuje się szarpiąc nieco, Twoje auto rusza i zatrzymuje się płynnie. Świateł stopu nie ma. Ale ma regulację prędkości auta za pomocą potencjometru. Przewidujesz takie coś?
Produkt AH nazywa się AHIRM-3 i kosztuje 15$ + cło + koszty przesyłki. Na moje dość drogo. Ile będzie kosztował u Ciebie? Jeśli będzie w rozsądnej cenie, to chętnie się zapisuję na kilka sztuk. Mam zakupionych 10 zestawów AHIRM ale apetyt mam na więcej.

Tutaj jest film z udziałem aut z IR - jak widać kwestia łuków to żaden problem, fotorezystory i diody IR mają szerokie spektrum widzenia.
http://www.bing.com/videos/search?q...D31030A52D51C6B512CED31030A52D51&&FORM=VDRVRV

pozdrawiam
 
OP
OP
Marqus

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#12
@Astro
Tak, układ jest mój. Ale to prosty i nieskomplikowany układ i przez to nie jest pozbawiony wad.
Jazda szarpana też w nim niestety występuje.
Na razie zawieszam testy z tym układem. ;)
Opracuję nowy, na bazie µC. Powinien lepiej działać.
Regulacji prędkości nie przewidywałem ale pomyślę nad tym. Użycie µC pozwoli na to.
Muszę tylko znaleźć trochę czasu na testy, a z tym różnie bywa. ;)
Ceny póki co nie mogę podać.
 

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
9.767 301 15
#13
Cześć, jaka jest przewaga w sensie sterowania i z punktu widzenia naszych konwersji przy użyciu µC. Na elektronice znam się słabo, ale trochę czytam i nie rozumiem sensu zastosowania.

Drugie pytanie o stary układ - jeśli prosty, to czemu rezygnować? Prostota = niska cena

Trzecie - widzę że testowałeś na fabrycznych fallerach, które mają akumulator 2,4V. Co w sytuacji np. konwersji w oparciu o Lipo 3,7V albo fallerów osobowych 1,2V? Ma znaczenie woltaż dla takiego układu? W osobówkach nie ma miejsca na przekładnie, więc stosuje się niższy woltaż dla obniżenia obrotów. Te wariackie silniki generują po 7-8 tyś obr na minutę przy 3,7V i np. w AHIRM z antares hobby wszędzie montują potencjometr do regulacji prędkości, stąd moje wcześniejsze pytanie o regulację właśnie.

W zasadzie to czekam na odpowiedź, czy ruszy ich układ na bateriach 1,2V, bo na 3,7V hula jak należy...
 
OP
OP
Marqus

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#14
Ad.1 Jednym z powodów jest zastosowanie PWM do sterowania silnikiem.
Ad.2 Proste, nie zawsze pewne w działaniu i niekoniecznie droższe od zastosowania µC.
Ad.3 W przypadku 3,6V nie ma żadnego problemu. W przypadku 1,2V pozostaje zastosowanie przetwornicy do zasilania elektroniki.
Z początkiem lutego wracam do tematu. ;)
 

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
9.767 301 15
#16
Ad.1 Jednym z powodów jest zastosowanie PWM do sterowania silnikiem.
Ad.2 Proste, nie zawsze pewne w działaniu i niekoniecznie droższe od zastosowania µC.
Ad.3 W przypadku 3,6V nie ma żadnego problemu. W przypadku 1,2V pozostaje zastosowanie przetwornicy do zasilania elektroniki.
Z początkiem lutego wracam do tematu.!
Witam. Początek lutego minął dwa miesiące temu. Jakiś ruch w temacie? Nie żebym poganiał. Pytam ino, bo nie wiem co montować do aut.
 
OP
OP
Marqus

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#17
Temat nie umarł ale odłożył się w czasie.
Inne sprawy wyszły na pierwszy plan.
Jak coś się ruszy, na pewno dam znać.
Wpis połączony automatycznie:

Teraz kończę testy nad sterownikiem do zmiany kierunku jazdy na skrzyżowaniach i do przystanku autobusowego.
Płytka jest już opracowana. Pozostało jeszcze opracowanie części mechanicznej. Tym zajmie się Stefan z @kotebi
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Elektronika 15
Elektronika 8

Podobne wątki