• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Budynki, tabor i pojazdy w skali 1:700

OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
#21
A teraz z innej beczki. W wątku kolegi Terebesza pochwaliłem się kresowymi korzeniami ;). Rodzina mojego ojca uciekając po 17 września przed sowietami wylądowała w Staszowie w majątku mojej babci. Znalazłem stary, drewniany dworzec w Staszowie stojący przy wąskotorowym szlaku i jego bryła wydała mi się znajoma. Po dłuższej chwili przypomniałem sobie się że ten dworzec jest bliźniakiem dworca z... Hrubieszowa. Czy znacie innych bliźniaków i czy mamy do czynienia z podobną sytuacją jak np w Normandii i Bretanii, gdzie większość dworców jest pochodną jednego projektu.

Pytam, bo chciałbym w tak zwanym międzyczasie zrobić sobie makietkę z taką typowo polską stacyjką:rolleyes:.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#22
Każda kolej wypracowała sobie pewien styl budownictwa i przejawy tego można zaobserwować również w naszym kraju. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że kolej w Polsce w znacznej części powstawała pod zarządem obcych państw, w których wytworzył się, charakterystyczny dla nich, ale różniący się od innych styl budownictwa kolejowego.
Bardzo podobne, a często prawie identyczne budynki dworcowe są dość częste na terenach zachodnich i północnych, gdzie kolej była budowana według wzorów pruskich. Inny styl panuje na południu, gdzie można dostrzec bliskie często podobieństwo wielu dworców do siebie, ale także do dworców w Austrii, Czechach, na Słowacji, Węgrzech, a nawet krajów byłej Jugosławii, czyli na obszarze dawnego Cesarstwa Austro-Węgierskiego. Jeszcze inny styl wywodzi się z terenów dawnego zaboru rosyjskiego, tu wpływy architektury polskiej są może najbardziej widoczne. No i na koniec polski styl "dworkowy" z lat międzywojennych, tak wyraźnie widoczny np. w Modlinie, Pruszkowie czy Żyrardowie, a trochę w innej formie na Magistrali Węglowej. Nie potrafię tak z pamięci przywołać przykładów bliźniaczych budynków, ale z pewnością możemy mówić o sytuacji przynajmniej do pewnego stopnia analogicznej do Francji, wspomnianej przez kolegę Adama.
 
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
#23
Dalszy ciąg relacji z budowy sowieckiego parowozu SU, który jest moim poligonem doświadczalnym przed zrobieniem Helenki i innych polskich/pruskich parowozów:rolleyes:. Póki co zamknąłem dymnicę, prawie skończyłem tender(dosypię jeszcze drobnego piasku, którego butlę przywiozłem sobie z Helu:cool:). Na jednym ze zdjęć widać jeszcze niezamontowane ale już gotowe elementy napędu i podwozia. Zostanie jeszcze parę drobiazgów i będę mógł tryskać podkład a potem kolory. Jeśli któryś z kolegów mógłby pomóc w doborze farby to będę wdzięczny, bo eksponaty muzealne są malowane w bardzo różne odcienie i nie wiem czego się trzymać:ostrozny:.
 

Załączniki

OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
#24
No dobrze, czas wykazać się ignorancją;)
Drodzy koledzy, w związku z tym, że prace nad SU posuwają się dalej, a Helenka zaczyna się robić:), chciałbym zacząć projektować serię kolejnych parowozów, Na liście mam Tp4, Ok1, Tki3, Okl27 a z "nieparowozów" E-91. Czy macie może plany którymi moglibyście się ze mną podzielić (widok z boków, przód i tył). Nie muszą być bardzo szczegółowe i w wielkiej rozdzielczości, bo moja skala zmusza do daleko idących kompromisów w kwestii detali. Dla przykładu zamieszczam rysunek na podstawie którego projektowałem SU. Z góry dziękuję za wszelaką pomoc:D. Ewentualne pliki proszę wysyłać na forum bądź na adam@evadam.pl

Temat drugi. W poszukiwaniu informacji oglądałem dziś rysunek Tp4
http://papel3d.com/tienda/images/mod_1117_3.jpg
i nasunęło mi się spostrzeżenie, że projektując SU zrobiłem błąd merytoryczny. Otóż zaprojektowałem podwozie jako lustrzane odbicie (ignorancja + lenistwo:rolleyes:) a tu widzę że przeciwwagi na kołach są obrócone o 90 stopni. Czy popełniłem rzeczywiście błąd? I pytanie drugie - Na rysunku Tp4 układ zbiorników (nawet nie wiem po co one są:gwizd:) jest inny (bądź ich brak) niż na zdjęciach parowozów które znalazłem w sieci.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#25
W większości parowozów korby, a co za tym idzie wiązary i przeciwagi, są przesunięte po obu stronach lokomotywy o 90 stopni. Gdyby były w tej samej pozycji albo przesunięte o 180 stopni, mogłaby się zdarzyć sytuacja (przy niefortunnym ustawieniu się kół na postoju), że parowóz nie byłby w stanie ruszyć. Dotyczy to parowozów 2-cylindrowych, a takich była na PKP przeważająca większość (w parowozach 3- i 4-cylindrowych przesunięcie jest trrochę inne). Tak więc zrobienie lustrzanego odbicia faktycznie jest błędem.

Co do drugiego pytania, to nie jestem pewien, o jakie zbiorniki chodzi. Jeśli o te kołpaki na kotle, to w różnych parowozach nawet tej samej serii ich rozmieszczenie bywało czasem różne. Na rysunku Tp4 jest pokazany najbardziej typowy układ, ale zdarzały się odstępstwa.

Nie mam pod ręką rysunków parowozów, ale myślę, że będziemy wspólnie z innymi kolegami z forum mogli trochę pomóc.
 
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
#27
Dziękuję koledze Terebeszowi za słowa otuchy i za rysunek Okl27, który przysłał mi na PW(y).
Nadal liczę na pomoc szanownych kolegów w kwestii pozostałych parowozów.

SU jest już po pomalowaniu podkładem Mr surfacer 1200 w sprayu. Niestety, ten świetny podkład nie nadaje się na moją skalę:( Pozalewał mi wiele szczegulików. SU jako model testowy od tego własnie miał być, choć przyznaję, że trochę mi żal że nie będzie tak ładny jak myślałem:oops:. Dosypałem helskiego "węgla" i zabieram się za malowanie kolorów podstawowych.
Kolory SU planuję wziąć z poniższego zdjęcia - Vallejo Intermediate Green, Red i oczywiście Black.
 

Załączniki

OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
#28
W oczekiwaniu na wyschnięcie farby na moim SU, oglądałem sobie film o sowieckich kolejarzach i ich sprzęcie z roku 40go i w 11minucie i 48 sekundzie zobaczyłem "typowo radziecką" maszynę z oznaczeniem Ok22:mad: Może ten parowóz woził przed wojną mojego tatę na wakacje:niepewny:
 
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
#29
Wyschło:)
Jeszcze nie produkt finalny:gwizd:. Węgiel i rejon komina upudruję czarnym pigmentem, może jeszcze trochę zabrudzeń eksploatacyjnych, dojdą zderzaki... i to chyba będzie tyle:D Może pomyślę o kalkomaniach:ROFL:

Przy okazji skonstatowałem z przerażeniem, że w jednym z postów powyżej w słowie "szczególików" walnąłem kosmicznego byka:cry:. Nie mam nic na usprawiedliwienie:confused:. Przepraszam wszystkich a zwłaszcza moją kochaną polonistkę, Alicję P, która zapewne przewróciła się w grobie:oops:
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#30
Az trudno uwierzyć, że to takie małe! Dla mnie bomba. Ale pod budką tego parowozu jakoś tak pusto. Ja bym po prostu pociągnął dalej w tył ramę, żeby czymś te pustkę wypełnić, nie chodzi przecież o szczegóły, tylko żeby cokolwiek tam było.
 
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
#31
Jak zwykle celna uwaga Panie Andrzeju(y). Tam powinien być zamarkowany sprzęg, tylko ja nie mam zielonego pojęcia jak on wygląda. Może podejdę jutro do Muzeum Kolejnictwa i podejrzę coś "w naturze";) Pasowałby mi tam jakiś zbiornik pomalowany na czerwono (jak w TP4). Ładnie dodałby trzeciego wymiaru, tylko ja nadal nie wiem po co te zbiorniki są:D
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#32
Ale SU tam chyba żadnego zbiornika nie ma, tak przynajmniej wygląda to z rysunku i zdjęcia, zamieszczonych wyżej. A zbiorniki są na sprężone powietrze do układu hamulcowego. W dawnych czasach parowozy miały też zbiorniki na gaz do oświetlania latarń. Później oświetlenie gazowe zastępowano elektrycznym i te zbiorniki na gaz zwykle zdejmowano.
 
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
#33
No to w kwestii zbiorników mam już jasność:cool:. A sprzęg i cała reszta dziś idą na warsztat. Zbiornika oczywiście nie będzie, bo to jednak SU a nie SF (czyli science fiction;)), choć mój kumpel "okrętowiec" dodaje wiele elementów niezgodnych historycznie z pierwowzorem, bo jak twierdzi - model ma być ładny, a zatem musi mieć dużo drobnych szczegółów, żeby oko miało na czym zawisnąć:)

Dla "poprawienia nastroju" polecam stronę niezłego szczególarza z Australii, który sprawia iż czuję się głupio patrząc na swoje wypociny:eek::(:oops::mad::cry: Czasem trudno uwierzyć, ile można osiągnąc malowaniem, i że niektóre z makiet to H0.
Polecam zwłaszcza Auto shop i Machine shop(y)
http://www.modvid.com.au/html/body_anders_malmberg.html
 
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
#34
Efekt finalny:D Żeby uatrakcyjnić przestrzeń pod budką dodałem, zgodnie z prawdą historyczną drabinki... czekam kiedy mi się połamią:(
Na koniec dołożyłem cztery zdjęcia z WL19 i wagonami towarowymi, które są "w robocie"
 

Załączniki

Brodagaz

Znany użytkownik
Reakcje
26.355 108 2
#35
Slangiem młodzieżowym '' zerwało mi beret'' masakra jak można takie maleństwa budować , jak dojdę do siebie to napiszę coś mądrzejszego.;):D
 
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
#37
Ostatnio "produkowałem się" w cudzych wątkach, dziś wracam do swoich mikro zabawek;)
Przygotowuję się do dużego projektu przemysłowego (ech ten huk stalowni, skwar huty i zgrzyt kopalni, no i ten metaliczno-węglowy posmak na języku:podstepny:). Długi weekend poświęciłem miedzy innymi na przymiarki do zardzewiałych konstrukcji kratownicowych i zbiorników na coś tam, coś tam... w płynie:D Technikę którą postanowiłem wykorzystać jest tzw "na sól". Chciałem zobaczyć jak to wyjdzie w mojej skali. Wziąłem jakieś starocie z wargamingowego pudełka żeby nie było żal, jak coś popsuję. Na początek poszedł więc podkład - Surfacer 1200 w sprayu, potem rdzawe zacieki z kolekcji Vallejo, sól zwilżona wodą kładziona w miejscach większych wżerów i wreszcie Surfacer jeszcze raz. Przy odrywaniu soli spostrzegłem, że tam gdzie była bardziej sucha wyszło fajnie (został fajny nalot, którego nie usuwam), a tam gdzie dałem za dużo wody, odchodziła razem z pierwszym podkładem odsłaniając plastik albo napis Oscillococcinum;). Efekt załączam. Uprzedzam, że to dopiero początek destrukcji:LOL:. Bo planuję jeszcze wycieniować całość, dodać zacieki (wash Vallejo) półsuchy pędzel z jakimś ciemnym metalicznym odcieniem, i pigmenty, coby nadać całości wyraz taki trochę "porzucony dawno temu" jak z Mad Maxa. :gwizd:
 

Załączniki

OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
#38
Odsłona druga mojej weekendowej pracy. Tym razem testowałem malowanie cegieł. Szczególnie nie mogłem dopracować się właściwego koloru. Może dlatego że miotałem się między "cegłą śląską" - przyczerniałą i w zimnym odcieniu, takim trochę trupim. A z drugiej strony ciągnęło mnie do ciepłej pomarańczowej cegły żywcem pożyczonej z krzyżackiego zamku. No i jak to zwykle bywa, jak trzeba wybrać między Familokiem a Malborkiem, to ląduje się po środku, czyli gdzieś na Mazowszu;) No może nie całkiem, bo jednak bardziej w mojej barwie jest przemysłowego Śląska i Zagłębia. Dachy się jeszcze bielą, ale dziś idą na warsztat. Część z nich będzie kryta dachówkami, część blachą lub papą - zobaczymy co mi wyjdzie:D
 

Załączniki

OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
#40
Pewnie jakieś fefset razy za duże:gwizd: (bo ich u mnie mniej więcej pięć na wysokość drzwi wychodzi), ale jakiś czas temu stanąłem przed wyborem. Albo robić fakturę cegieł, albo malować gładki budynek na kolor cegły. Po konsultacjach z "ludźmi z miasta" (dziś to się feedback nazywa;)) 100% orzekła, że lepsza mega cegła, niż jej brak:cool: Poza tym ja to Paniedziejaszku epokę Gierka pamiętam z dzieciństwa. Ma być dużo i okazale...:D Zdjęcie robiłem w ciepłym świetle (na warstacie) więc w naturze jest bardziej chłodno.
 

Podobne wątki