• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Budownictwo Budynek stacji Gliwice Wąskotorowe w H0e

hamulcowy

Aktywny użytkownik
#1
Drodzy Koledzy Bdowlańcy.

Zabrałem sie za odtworzenie budynku stacji Gliwice Wąskotorowe w H0e. Niestety, dostępna mi, tak zwana ikonografia składa się w zasadzie z dwóch fotografii, znalezionych na forum http://www.gliwiczanie.pl/Reportaz/kolej_waskotorowa/reportaz/kolej_waskotorowa_03.htm .
Na jednej z nich jest przedstawiony niemal cały budynek tej stacji. Druga pokazuje go pod takim kątem, że niewiele można z tego odtworzyć. Oto te zdjęcia:

Gliwice wąsk._Budynek stacji.jpg

Gliwice waskotorowe_098.jpg


Jak widać , to drugie zdjęcie niewiele wnosi.
Tak więc w oparciu o pierwsze zdjęcie i przyjmując, że drzwi mają w świetle 205 cm, zacząłem wyliczać wymiary pionowe. Gorzej z wymiarami poziomymi, ponieważ choć zdałem egzamin z geometrii wykreślnej, ale to było bardzo dawno, a perspektywy wykresowej mechaników nie uczyli. Przyjąłem więc pewne proporcje i wyszła mi elewacja frontowa, której odręczny szkic załączam, z prośbo o Waszą opinię. Wiem, że Koledzy, tworzący modele budynków "na co dzień" mają inne oko.

Gliwice Wąsk. 1.jpg


Choć kręciłem się w młodości po okolicy tej stacji, nie zwracałem aż takiej uwagi na ten budynek choćby z tego względu, że obok mieszkała koleżanka z klasy równoległej. Nie mam więc pojęcia, jak wyglądają pozostałe elewacje. Jeśli nie wpadnę na inne źródła, to będę musiał coś wymyśleć i wygląd pozostałych ścian będzie wynikiem mojej "radosnej twórczości". Tak samo z resztą już zrobiłem z rzutem z góry. Założyłem, że szczyt dachu leży na osi symetrii obu skrzydeł budynku. Jasne jest, że nie odtworzę tego wszystkiego co do milimetra i na przykład przyjąłem, że w H0 mam na elewacji 14 desek po 2 mm szerokości. Chcę odtworzyć klimat tego miejsca.
Tak więc, jak któryś z Kolegów rzuci w wolnej chwili na ten szkic okiem i przekaże kilka cennych uwag - będę wdzięczny. Będę też na bieżąco informował o postępach w projektowaniu a potem w budowie tego budyneczku.
Z wąskotorowym pozdrowieniem.

Hamulcowy Wąsk.
 

4Rings

Aktywny użytkownik
#2
Pierwsze co mi się rzuca w oczy to okna w rotundzie, boczne mają pojedyncze ramki a środkowe mają przecież ramki podwójne, także są na pewno dwa razy szersze. A na planie wyglądają na takie same.
 

Fisz

Aktywny użytkownik
H0e
GGM
#3
Mariusz Senderowski być może będzie wiedział - jego pytaj. Gość jest jak górnośląsko-wąskotorowe Google - jeśli o czyms nie wie, nie istniało ;)
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Aktywny użytkownik
#5
Mariusz Senderowski być może będzie wiedział - jego pytaj. Gość jest jak górnośląsko-wąskotorowe Google - jeśli o czyms nie wie, nie istniało ;)
Już pytałem na forum przy okazji tego toru wyciągowego w Rudach. Ma plan stacji. Prosiłem o zdjęcie głowicy rozjazdowej od strony Maciejowa i rzutu budynku. Czekam na odzew
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Aktywny użytkownik
#6
Co do okien w rotundzie, to myślę tak. Parapet jest mniej więcej na wysokości 90cm. Od poziomu ziemi do parapetu na zdjęciu (na moim ekranie) jest 18 mm, a okno ma 9mm szerokości, czyli w realu 45 - 50 cm. Okna w przedniej ścianie rotundy oceniam w takim przypadku na 80cm. Zobaczę, jak to wyjdzie ze słupkami po bokach i między oknami po 15 cm. To boczne okno nie jest symetryczne w stosunku do tej ściany. Dał bym 10 cm z lewej i 15 z prawej. Zakładam, że budynek projektował nie architekt, ale jakiś kolejowy budowlaniec na poziomie technika, więc niezbyt dbał o regularność sześciokąta, którego fragmentem jest owa rotunda. Zrobię szkic i pokażę - co wychodzi.
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Aktywny użytkownik
#8
Za radą Kolegi Adama, przyjąłem, że parapety są na wysokości 110 cm. Z tego wyszła mi szerokość desek sidingu równa 17 cm. I tak, krok po kroku zacząłem określać poszczególne wymiary pionowe. Przy oknach rotundy założyłem, że małe szyby są kwadratowe. Biorąc pod uwagę też pewne proporcje między elementami budynku wyszła mi taka oto elewacja:

Gliwice Wąsk. 2.jpg


Rotunda robi wrażenie trochę za wysokiej w stosunku do skrzydeł budynku, ale tak mi wychodzi z perspektywy. Wydrukowałem zdjęcie, nałożyłem kalkę i wykreśliłem linie perspektywy. Linia górnej krawędzi otworu drzwiowego biegnie nieco powyżej poprzecznych elementów ramy okiennej, tak jak na moim rysunku. Ilość desek na elewacji jest taka sama na zdjęciu i na rysunku, więc i ta proporcja jest zachowana.
Wymiary skrzydeł budynku są określone na oko. Określiłem je na podstawie rysunku perspektywy najlepiej - jak umiałem. Bazując na jedynym dostępnym zdjęciu, trudno jest odtworzyć tę budowlę dokładnie.
I tu widać, że potrzebne będą korekty. Na pewno trzeba obniżyć kominy i chyba wysokość dachu rotundy. Na zdjęciu wydaje się być bardziej płaskim. Po korekcie, wygląda to tak:

Gliwice Wąsk. 4.jpg

Szerokość budynku chcę tak określić, żeby skosy dachu były takie same, jak skosy połaci na rotundzie, bo jak sądzę - tak zapewne było.
Co do okien, lub ich braku na pozostałych ścianach, to będę improwizował na zasadzie "jak bym to zrobił, gdybym projektował tę stację?"
Pamiętam, że napis z nazwą stacji umieszczony był na dachu, więc tak też go umieściłem u siebie. Czy było T ? Pewnie tak.
Dziś Gliwicach Wąskotorowych nie ma śladu, a dawnym torowiskiem i terenem stacji biegnie teraz tak zwana "deteeśka" czyli drogowa trasa średnicowa
 

daromaro

Znany użytkownik
#9
Tak sie zastanawialem w jakim programie to rysujesza (sic!). A tu prosze... 'piorkiem' i olowkiem :) Lubie takie klimaty :)
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Aktywny użytkownik
#10
Rysuję ręcznie, robię skany lub zdjęcia (właśnie w tym przypadku) i trochę obrabiam w Paint'cie. Kiedyś umiałem posługiwać się "fotoszopem", ale to było dawno z tym, że w "fotoszopie" obrabiałem i kolorowałem wcześniej zeskanowane rysunki.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#12
Rotunda robi wrażenie trochę za wysokiej w stosunku do skrzydeł budynku, ale tak mi wychodzi z perspektywy.
Moim zdaniem zdecydowanie jest za wysoka. Nie robiłem wprawdzie ćwiczeń z geometrii wykreślnej, ale zauważyłem, że linia rynny bocznych skrzydeł budynku trafia tuż nad górną krawędź okna, nazwijmy to, rotundy. Same okna w rotundzie też są tylko troszkę wyższe niż okna obok, a nie prawie dwa razy wyższe, jak na ostatnim rysunku kolegi hamulcowego. Pod tym względem pierwszy szkic był dobry, należało tylko poprawić szerokość okien w rotundzie, tak, jak na następnych rysunkach. Wydaje mi się także, iż okno po lewej stronie jest nieco wyższe, od tych z prawej i odstęp od jego górnej krawędzi do rynny jest mniejszy, niż po prawej stronie. Ale to okno wygląda na nowe, więc może otwór okienny był powiększony przy wymianie okien (ale co zrobiono z nadprożem?).

Gliwice wąsk._Budynek stacji.jpg


Gliwice Wąsk. 4.jpg
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Aktywny użytkownik
#14
Moim zdaniem zdecydowanie jest za wysoka.... zauważyłem, że linia rynny bocznych skrzydeł budynku trafia tuż nad górną krawędź okna, nazwijmy to, rotundy. Same okna w rotundzie też są tylko troszkę wyższe niż okna obok, a nie prawie dwa razy wyższe, jak na ostatnim rysunku kolegi hamulcowego. Pod tym względem pierwszy szkic był dobry, należało tylko poprawić szerokość okien w rotundzie, tak, jak na następnych rysunkach. Wydaje mi się także, iż okno po lewej stronie jest nieco wyższe, od tych z prawej i odstęp od jego górnej krawędzi do rynny jest mniejszy, niż po prawej stronie. Ale to okno wygląda na nowe, więc może otwór okienny był powiększony przy wymianie okien (ale co zrobiono z nadprożem?).


Przerobiłem rysunek na szybko metoda Ctrl C - Ctrl V. I ta chyba będzie najlepsza z dotychczasowych przymiarek. Okno po lewej jest nieco wyżej niż u mnie, ale skolei górna jego krawędź
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Aktywny użytkownik
#15
(Cholera. Wysłało mi sie niechcący za wcześnie). No więc, góra lewego okna leży na linii góry niewidocznych drzwi, a one mają 205 cm. Parapet leży na linii parapetów okien rotundy. Tak bym to zostawił. I tak nikt tego prawdopodobnie nie będzie porównywał ze zdjęciem, mierząc w dodatku detale. Prawe okno również licuje z górna krawędzią drzwi, ale po pierwsze, buda była drewniana i trochę się skrzywiła, a poza tym deski kładli, jak kładli. Wrażenie to powiększają skrzydła drzwi, które wystają ponad nadproża. To wszystko sprawia rzeczywiście wrażenie że coś jest krzywo, albo nierówno. Ramy okien na rysunku wyszły troche grubawo, ale rysowanie ołówkiem albo pisakiem kresek w odstępie np 1,7 mm to sztuka. Ramy będą ciut cieńsze, a mianowicie 1,5 mm. Kolejna wersja wygląda więc tak;

Gliwice Wąsk. 3.jpg
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Aktywny użytkownik
#17
A moją prośbę o zdjęcie komórką z planu stacji to jest; wjazdu od strony Maciejowa i rzutu budynku stacji dało by sie zrealizować?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#18
Kolejna wersja wygląda więc tak
Moim skromnym zdaniem teraz jest OK jeśli chodzi o wysokość. Ale jest chyba problem z szerokością tej rotundy i jej okien - moim zdaniem wszystko jest trochę za szerokie. Te okna są wg mnie z grubsza kwadratowe (bez uwzględnienia szprosów), a na ostatnim rysunku są szersze niż wyższe. Dotyczy to zwłaszcza okien bocznych, które na rysunku są widoczne pod kątem, a więc powinny być węższe od wysokości (zwłaszcza te z prawej strony, ale składam to na karb niedokładności rysunku). Proszę zwrócić uwagę na zdjęcie: fotografujący stał praktycznie na wprost bocznej ściany rotundy i okna widać kwadratowe. Obniżenie rotundy spowodowało zmianę proporcji okien i wnioskuję z tego, że rotunda była węższa.
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Aktywny użytkownik
#19
Moim skromnym zdaniem teraz jest OK jeśli chodzi o wysokość. Ale jest chyba problem z szerokością tej rotundy i jej okien - moim zdaniem wszystko jest trochę za szerokie. Te okna są wg mnie z grubsza kwadratowe (bez uwzględnienia szprosów), a na ostatnim rysunku są szersze niż wyższe. Dotyczy to zwłaszcza okien bocznych, które na rysunku są widoczne pod kątem, a więc powinny być węższe od wysokości (zwłaszcza te z prawej strony, ale składam to na karb niedokładności rysunku). Proszę zwrócić uwagę na zdjęcie: fotografujący stał praktycznie na wprost bocznej ściany rotundy i okna widać kwadratowe. Obniżenie rotundy spowodowało zmianę proporcji okien i wnioskuję z tego, że rotunda była węższa.

Rzeczywiście. W tym ujęciu, boczne okna to dwa kwadraty, przedzielone poziomo szprosem.
Wariant nr 5:

Gliwice Wąsk. 5.jpg



Przyjmijmy teraz taką teorię, że budynek zbudowali Niemcy jeszcze przed wojną (a dziarskim Czerwonoarmistom nie udało sie go spalić), i był projektowany zgodnie z pewną estetyką.
W ramach tej estetyki zaprojektował bym rotundę tak, że każde okno w przednie ścianie to dwa okna boczne. Czyli, boczne okna są modułem.
Jeśli tak przyjąć, to rotunda powinna być jeszcze szersza, niż ją narysowałem. Im dłużej przyglądam sie tej fotografii, tym bardziej nabieram przekonania do tego punktu widzenia. Muszę to "narysować".