• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Budownictwo Budownictwo- preludium makiet

XyzzyX

Nowy użytkownik
Reakcje
21 0 0
#1
Hej, od dawna obserwuje to forum bez konta, jednak czas się pokazać:)
Żeby nie zakładać 100 wątków, przedstawię się tutaj, po czym działamy.
Nazywam sią Rafał, działam tylko i wyłączne w 1:87, nie jestem zrzeszony w żadnym klubie modelarskim, modelarstwem zajmuje się od 5 lat, a koleją interesuje od jakiś chyba 15 lat.
Dodam że zawodowo nie zajmuje się koleją, czymś zupełnie innym, nie jestem ekspertem, a nawet bym powiedział, wiedzę o tym jak działaj nastawnie i sprzęt SRK mam małą.

No właśnie, nastawnie i sprzęt SRK, i właśnie ten wątek rozpocznę od relacji z budowy fikcyjnej nastawni, jednak wzorowanej na prawdziwych nastawniach, jak podaje producent, budynek wzorowany na budynkach nastawni Łazy (Śląskie) oraz Warszawa Antoninów, dorzucam zdjęcia (zdjęcia pierwowzorów nie są mojego autorstwa!).
Przypuszczam że jest to dość popularny model wśród modelarzy, dlatego z wielką chęcią zobaczył bym, jak inni modelarze tutaj wykonali tę nastawnię z zewnątrz także, ale przede wszystkim wewnątrz, bo myślę że bardzo by mi to pomogło w dalszej pracy .

Pozdro, a właściwie to wesołych świąt:)
 

Załączniki

OP
OP
X

XyzzyX

Nowy użytkownik
Reakcje
21 0 0
#3
Hej
W załącznikach przedstawiam wam aktualny postęp prac, i szczerze nie do końca idzie po mojej myśli, najbardziej spieprzyłem okna, bo je pobrudziłem klejem, w dodatku model nie ma konkretnego pierwowzoru, więc jest tu dużo kompromisów, uproszczeń i budowania z własnego pomysłu, no i przez to trochę mi morale podupadły, dlatego też nie dałem z siebie wszystkiego, choćby przy klejeniu okien...
Zastanawiam się nad kupnem urządzeń SRK od Kotebi do tej nastawni, ale nie wiem którą wersję wybrać, z iloma dźwigniami, bo słyszałem że nie każde urządzenia SRK pasują do każdego budynku nastawni. Mam jeszcze pytanie, jakich żarówek użyć do oświetlenia nastawni.

swiatmodeli.eu/pl/p/SRK-Wyposazenie-nastawni-12-KoTeBi-KTB087370/4298

Pozdro
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.384 463 29
#5
Może takie wnętrze Ciebie zainspiruje
Może lepiej nie. Parę takich nastawni odwiedziłem i nie pamiętam, żebym widział pulpit kostkowy ustawiony tak, że obsługujący stoi tyłem do okna. Poza tym, moim zdaniem tył pulpitu jest za bardzo podniesiony, zwykle pulpity, nawet takie duże, są mniej pochylone.
 

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
997 63 25
#6
Wiem że powinien być przodem do okna. Jedna, że oświetlenia w środku nie będzie to bardziej mi zależało na tym aby coś było widać w środku. Poza tym nie sugerowałem aby kol @XyzzyX zeobil rozmieszczenie "mebli" jak ja. Chodziło bardziej o podsunięcie co można wsadzić do środka ;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.384 463 29
#7
OK, rozumiem, choć mi się to nie podoba. W końcu jak robi się model, to powinien on odwzorowywać rzeczywistość. Sama nastawnia bardzo mi się podoba, pulpit też wymagał na pewno sporo wysiłku, więc moim zdaniem szkoda psuć efekt nieprawidłowym jego ustawieniem. Gwoli wyjaśnienia dla mniej zorientowanych: pulpit ustawia się tak, żeby dyżurny stojąc za nim widział przez okna tory, a przed sobą (uproszczony) obraz tych torów na pulpicie - to, co widzi za oknem po swojej lewej stronie, jest też po lewej na pulpicie, a to, co za oknem jest z prawej - na pulpicie też jest z prawej. Konsekwencją tego jest czasem, zależnie od miejsca ustawienia nastawni, że na pulpicie oznaczenia semaforów i tarcz manewrowych oraz numeracja rozjazdów może być rosnąca od prawej do lewej, a nie od lewej do prawej. Nadrzędnym jest jednak to, by dyżurny widział na pulpicie układ torów tak samo, jak przez okno tory w terenie.