• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Budowa wagonu 16z.

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#1
Kończąc budowę wagonu do przewozu transformatora postanowiłem rozpocząć budowę wagonu 6 osiowego z obniżoną podłogą typu 16z. Na początku powyginałem z kawałka blachy aluminiowej taką konstrukcję. Następnie przygotowałem płaskowniki al. o grubości 5 mm które to będą po obróbce dzwigarami.
Zdjęcie0012.jpg
Zdjęcie0009.jpg
Zdjęcie0019.jpg
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#7
Dalszy etap prac,założenie osłon bocznych z wyciętymi stopniami wejściowymi, wykonanie imitacji przewodu hamulcowego, i tutaj popełniłem mały błąd który musiałem skorygować, wykonałem zbyt długie przewody powietrzne które nie mieściły mi się przy dzwigarach, musiałem je skrócić,
Zdjęcie0110.jpg
Zdjęcie0112.jpg
Zdjęcie0122.jpg
Zdjęcie0127.jpg
Zdjęcie0132.jpg
Zdjęcie0135.jpg
co widać na załączonych zdjęciach.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
#8
Podoba mi się ten projekt jednak warto jeszcze na obecnym etapie wprowadzić pewne poprawki. Most nosny w tych wagonach miał bardziej łagodne ksztalty na "zagieciach" profilu . Również szerokość podłogi zmniejszala się w pobliżu belki gniazda skrętu w kierunku czolownicy. Wagon był w tym miejscu znacznie wezszy niż w przestrzeni ładunkowej. Wygląda na to że zewnętrzny dzwigar przez całą długość wagonu był w jednej płaszczyźnie. Tak to przynajmniej wygląda na zdjęciach.
[DOUBLEPOST=1454238182,1454237461][/DOUBLEPOST]Tutaj wydaje mi się że najlepiej będzie wykonać jeszcze raz dzwigary zewnętrzne uzupełnione o te elementy ze stopniami tak żeby stanowiły jednolity element.
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#9
Kolego Jacku. Ten wagon wykonuję tylko na podstawie jednego zdjęcia oraz wymiarów które są w książce " Atlas Wagon Towarowych " autorstwa Pawła Terczyńskiego. Zdjęcie to pokazuje ten typ wagonu tylko z jednej strony i jest bardzo ciemne. O tych łagodnych łukach to wiem że takie powinny być, domyślam się też że szerokość podłogi nad wózkami powinna być węższa, pytanie o ile. Długość wagonu to 500mm, wyfrezowanie tak długich dzwigarów,których wymiar to 8mmx5mm, które jednocześnie były by łagodnie zaokrąglone, oczywiście można to wykonać na frezarce CNC. Tylko ile taka usługa by kosztowała. Już samo ustawienie tej blachy aluminiowej do wygięcia w imadle pod odpowiednim kątem było niezłą gimnastyką. Najlepiej było by wytłoczyć tę blachę na prasie, ale kto będzie dla jednej sztuki wykonywał matrycę. Tak że dziękuję za te cenne uwagi, jednak myślę że po moich wyjaśnieniach zrozumiesz, inni koledzy też, dlaczego powstał taki wagon, trochę odbiegający od oryginału. Tak jak już wcześniej pisałem, moje modele wykonuję z tzw. odpadów, czyli coś. co inni wyrzucają na złom, a dla mnie jest to przydatne. Pozdrawiam Cię serdecznie.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
#10
Witam. Rozumiem jakie trudności się wiąża z wykonaniem nowych dźwigarów myślę jednak że da się to zrobić inaczej. Proponowałbym skrócić te elementy końcowe ze stopniami tak żeby mozna je było umieścić w modelu jako przedłużenie zewnętrznych dźwigarów. Oczywiście trzeba by odpowiednio dopasować wymiary czołownic. Z posiadanych przezemnie skromnych materiałów wynika że podłoga na końcach wagonu jest niewiele szersza od zewnętrznych wymiarów mocowań zderzaków. Jako pomoc przesyłam skany z Katalogu Wagonów Towarowych z roku 73-go. Podłoga o szerokości 3000mm kończyła się na wysokości gniazda skrętu wózków, dalej był skos, który w przybliżeniu miał długość połowy rozstawu sąsiednich osi wózka czyli ok 750mm.
Scan.jpg
Scan0001.jpg


Zaokrąglenie rogów będzie troche trudne ale myślę że w tym co jest da sie pare rzeczy poprawić. Zewnętrzne rogi dźwigarów można zaokrąglić ręcznie pilnikiem. Jeśli jeszcze masz materiał na podłogę to może udało by Ci się ją wykonać jeszcze raz tym razem zaginając na okrągłej krawędzi n.p. pręta o średnicy 4-5mm. Jeśli nie to trudno niech zostanie to co jest ale warto zrobić te zwężenia. Zachęcam do wprowadzenia tych zmian bo warto. Udało Ci się zrobić kawał dobrej roboty a dokończenie budowy tego modelu w sposób możliwie najlepszy da Ci wielką satysfakcję.
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#11
Dziękuję za ten skan i zdjęcie. Będzie bardzo pomocne, gdy będę próbował wykonać całkiem nowy wagon od podstaw. Powiedzmy, że ten wagon jest wagonem prototypowym, doświadczalnym. I zdobyte doświadczenie przy budowie tego modelu-prototypu będzie pomocne przy budowie następnego wagonu-platformy. Największą trudnością będzie wykonanie tych łagodnych zagięć podłogi. W tym pierwszym, powiedzmy prototypie wyginałem podłogę na pręcie aluminiowym o przekroju 8mm, to ta dolna podłoga. Może bardziej by pasował pręt 10mm. Im mniejsza średnica pręta, to kąt zagięcia będzie bardziej ostry. Do takiego wyginania jest przydatne albo imadło kowalskie lub 2 imadła ustawione obok siebie. Innej możliwości robienia ręcznie nie widzę. Dzwigary też muszą być wykonane z jednego kawałka, ja miałem za krótkie odcinki blachy o gr. 5mm dlatego musiałem wymyślać to dodawanie tych krótszych odcinków. Tak że wagon doświadczalny jest już wykończony, brakuje mu tylko barierek i malowania. Powiedzmy, że jako wagon prywatny został zbudowany na specjalne zamówienie według życzeń zamawiającego, który chciał mieć podłogę o szer.3000mm na całej długości wagonu platformy. Pozdrawiam Cię serdecznie, dziękuję za chęć pomocy i porady.
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#12
Nie wiem czy to jest wagon 16z, ale zdjęcie wrzucone przez kolegę Szweda w temacie Kolej w Poznaniu i okolicach przedstawia taki wagon na wystawie na Targach Poznańskich.
MPT Wagony 2.png
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
#13
Na tym zdjęciu obok tego wagonu jest wystawiony inny tabor produkcji polskiej. Tak więc bez wątpliwości jest to 16Z.
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#14
Wykonałem ostatnie prace montażowe, umocowałem uchwyty do mocowania ładunku, zamontowałem zderzaki, teraz czas na malowanie. Sprzęgi oczkowe zamontuję po malowaniu.
Zdjęcie0149.jpg
Zdjęcie0157.jpg
Zdjęcie0159.jpg
Zdjęcie0160.jpg
Zdjęcie0161.jpg
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#17
Budowa wagonu zakończona. Zostały zamontowane zestawy kołowe oraz sprzęgi oczkowe. Brakuje tylko napisów. Czy któryś z kolegów mógłby pomóc przy sformułowaniu napisów jakie były naniesione na tego typu wagonach?. Chciałbym wykonać oznaczenie tego wagonu z jego daty produkcji czyli okres 1957-1959. Wagonów tego typu wyprodukowano w ilości 11 szt.
Zdjęcie0382.jpg
Zdjęcie0394.jpg
Zdjęcie0395.jpg
Zdjęcie0400.jpg
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.052 26 1
#20
Wagon,- pierwsza klasa. Hips daje możliwości klejenia większe niż Al, ale pomyślę o tym materiale przy następnej lokomotywce. Zrobił bym tak samo jak przy Garracie, czyli stosując połączenia na wpust lub na zamek. Dzięki za podpowiedź
 

Podobne wątki