• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Diorama Budowa stacji z papieru

OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.388 0 0
#21
Po kilku dniach przerwy znowu chwyciłem za skalpel :)
Pierwszy wniosek jest taki, że karton 2mm też nadaje się do cięcia.
Na pewno zrobię z niego podstawę, dach i elementy konstrukcyjne,
decyzję o ścianach podejmę po próbie wycięcia otworów okiennych.

A skoro jesteśmy przy oknach to zrobiłem testowe okno.
Konstrukcja to karton, plexi, karton i generalnie nie jest źle
ale muszę popracować nad tym aby tak masakrycznie nie brudzić paluchami szyby
albo znaleźć sposób na jej umycie po wstawieniu.

Grzebiąc w resztkach starych wyprasek z modeli plastikowych znalazłem całkiem
niezłe drzwi, które chyba trafią do docelowego modelu zgodnie z zasadą, że
nie ma co wyważać otwartych drzwi ;)

IMG_6555.JPG IMG_6552.JPG IMG_6554.JPG
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.547 386 20
#22
ale muszę popracować nad tym aby tak masakrycznie nie brudzić paluchami szyby
albo znaleźć sposób na jej umycie po wstawieniu.
Możesz sobie przed wzięciem płytki z przezroczystej plexi w dłonie odtłuścić skórę dobrze myjąc ręce, albo założyć rękawiczki, np. lateksowe, też umyte z pudru i talku. Wtedy nie trzeba myć takich szyb. Jak już masz brudne to polecam płyn do mycia szyb, albo piankę do mycia plastików. Płyn kupisz w każdym hipermarkecie, a piankę kupisz w sklepach komputerowych.
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.388 0 0
#23
Zgodnie z planem przetestowałem wycinanie otworów okiennych w kartonie 2mm - da się :)
W związku z tym postanowiłem powycinać wszystkie elementy docelowego modelu.

Na ściany szczytowe nakleiłem wydrukowany na zwykłym papierze ksero wzór muru pruskiego
i po wyschnięciu wyciąłem otwory okienne, teraz jeszcze tylko impregnacja krawędzi "kropelką"
i całego elementu fixatywą.

Trzeba przyznać, że elementy z kartonu 2mm sprawiają bardzo solidne wrażenie, już się nie mogę
doczekać posklejania tego w całość.

IMG_6556.JPG IMG_6558.JPG IMG_6557.JPG
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.388 0 0
#24
Ściany posklejane. Trzeba przyznać, że konstrukcja z kartonu 2mm jest sztywna i stabilna.
Wszystkie krawędzie przed sklejeniem nasączyłem klejem cyjanoakrylowym a powierzchnie
pokryłem fixatywą. Tak przygotowane elementy przeszlifowałem papierem ściernym i pilnikiem
(otwory okienne). Całość skleiłem wikolem a następnie od środka wzmocniłem "kropelką".

Skoro o środku mowa to zostawiłem sobie furtkę na przyszłość i wyciąłem w wewnętrznej ścianie
okienko kasowe i drzwi - może kiedyś spróbuję zrobić wnętrze stacji.

Testowałem sposoby zrobienia "drewnianej podłogi" w podcieniu, nie jestem do końca zadowolony
ale to co na zdjęciach to szczyt moich możliwości - będę wdzięczny za Wasze porady jak taką
podłogę proponujecie wykonać.

Teraz pora na mur pruski na całej elewacji więc pewnie prędko nic nowego nie napiszę ;)

IMG_6580.JPG IMG_6570.JPG IMG_6571.JPG
IMG_6573.JPG IMG_6575.JPG IMG_6577.JPG
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.388 0 0
#25
Pierwszy etap budowy muru pruskiego za mną.
W stosunku do testowego kawałka pojawił się dodatkowy element jakim były
narożniki. Fazowanie pod kątem 45 stopni balsowej listewki o przekroju 1x2mm
było jak do tej pory największym wyzwaniem :)
Po naklejeniu listewek ściany przy otworach okiennych nabrały słusznej grubości
ponad 3mm - jest moc ;)
IMG_6587.JPG IMG_6583.JPG IMG_6585.JPG
IMG_6582.JPG IMG_6584.JPG IMG_6586.JPG
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.388 0 0
#26
Powoli do przodu:
IMG_6594.JPG IMG_6592.JPG IMG_6591.JPG

Dla odmiany w tym wklejaniu "tynku" chętnie zrobiłbym coś innego.
Będę Wam wdzięczny za sugestie jak wykonać samą konstrukcję dachu i dachówkę "karpiówkę".
Testowy kawałek dachu zrobiłem z jednego arkusza, który naciąłem wzdłuż, załamałem
a do środka wkleiłem dwa trójkąty o takim samym kącie jak ściany szczytowe.
Czy takie rozwiązanie jest OK, czy robi się to zupełnie inaczej?
Na karpiówkę nie mam jakiegokolwiek pomysłu :(
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
202 4 0
#27
Szkieletówka wyszła bardzo dobrze.
Jeśli chodzi o dach, to Twoje pierwsze podejście jest słuszne. Trzeba teraz wykonać tą metodą wszystkie połacie dachu i dokładnie spasować je ze sobą. Linie przenikania połaci można wyznaczyć teoretycznie, ale potem zwykle okazuje się, że i tak trzeba wprowadzić poprawki, dlatego radzę zrobić ten etap z kartonu i nie zrażać się że początkowo nie pasuje. Następnie tak zrobiony dach, jeżeli już wszystko będzie pasowało, trzeba rozkleić na poszczególne elementy i odwzorować je na plastikowej płytce z dachówką, np. Auhagena. Ten rodzaj tworzywa da się od biedy ciąć nożykiem przy linijce.
Zwróć uwagę na tzw. gąsiory, które występują na kalenicy i wypukłych krawędziach dachu. Najłatwiej pozyskać je odcinając wąski pasek płytki z dachówkami tnąc wzdłuż dachówek. Krawędzie połaci dachowych, pomiędzy którymi ma się znaleźć gąsior zeszlifowujemy pod kątem 45 stopni tak jak narożną listewkę, a potem sklejamy z gąsiorem włożonym pomiędzy.
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.052 26 1
#28
Piękny domek i wykonany bardzo starannie. Moje budynki robię nieco inaczej, to znaczy najpierw robię gotowe ściany, z poprzyklejanymi gzymsami, nadprożami, oknami itd., a dopiero potem sklejam całość.
Uznałem, że "uzbrajanie" ścian , gdy łatwo sie nimi manewruje i leżą płasko, jest wygodniejsze. Gdy mam całą bryłę, wtedy doklejam jedynie to, co jest na narożach ścian, żeby zamaskować łączenia, no i robię dach. Ułatwieniem w moim przypadku jest skala, czyli 0e.
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.388 0 0
#29
Elewacja skończona.
IMG_6625.JPG IMG_6623.JPG IMG_6624.JPG

W przerwach w klejeniu "tynku" podłubałem przy podcieniu w którym
zrobiłem drewnianą podłogę i dach oraz zacząłem budować słupy i barierkę.
Wszystkie te elementy są z balsy, barwione bejcą.
Kontynuuję walkę z dachem, za radą @Terebesz 'a zamówiłem dachówkę Auhagena.
Jestem ciekaw jak to będzie wyglądało, choć muszę przyznać, że szukałem jakiejś
"papierowej" metody :)

Dzięki za wszystkie dotychczasowe rady i metody. Teraz pora na stolarkę okienną.
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.388 0 0
#31
Dzięki @Mafo ! Pamiętałem, że gdzieś już coś na temat dachówki było ale nie mogłem
sobie przypomnieć gdzie :) Poeksperymentuję i sprawdzę czy taka benedyktyńska praca jest
w moim zasięgu.
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.388 0 0
#32
Zgodnie z planem zabrałem się za dłubanie przy konstrukcji dachu.
Na pierwszy ogień poszedł charakterystyczny wykusz od strony peronu.
Kluczowe okazało się wykrojenie odpowiedniego elementu stanowiącego szkielet,
potem już było z górki. Element szkieletowy z tektury 2mm, poszycie połaci wykusza
z tektury 1mm. Symetryczny wykusz od strony ulicy jest trochę większy ale myślę, że
technika i technologia będą dokładnie takie same.

IMG_6643.JPG IMG_6647.JPG IMG_6650.JPG
 

mattia

Znany użytkownik
Reakcje
81 1 0
#33
Możesz zrobić tez taka , kiepsko widać ale była robiona dachowka po dachowce (sztuka po sztuce).
IMG_2281.JPG
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.388 0 0
#34
Dzięki @mattia za te fotki - dla mnie to raczej nieosiągalne wyżyny, ale popatrzeć miło :)

Tymczasem zabrałem się za usztywnianie konstrukcji dachu i nie wiem czy się trochę nie zapędziłem.
Poza wklejeniem planowanych wcześniej kątowników wkleiłem też podłogę poddasza, która stanowi jednocześnie
sufit pomieszczenia kasjerki i zawiadowcy stacji - po tym zabiegu dach stał się częścią konstrukcji całej
stacji a jednocześnie jest zupełnie odrębnym, wyciąganym bytem:
IMG_6652.JPG IMG_6653.JPG IMG_6655.JPG
Następnie zabrałem się za podbitkę nad ścianą szczytową. Było to niezbędne, bo niestety ściana mimo
(a może właśnie dlatego) swojej grubości lekko się wypaczyła i trzeba było znaleźć sposób na utrzymanie
jej w należytym pionie. Wygląda na to, że 1mm pasek deseczki balsowej rozwiązał problem:
IMG_6663.JPG IMG_6661.JPG IMG_6662.JPG
Przy okazji dając zupełnie niezły efekt domknięcia elewacji:
IMG_6656.JPG IMG_6657.JPG IMG_6658.JPG
 

raf_oct

Znany użytkownik
Reakcje
247 3 0
#35
Ostatnio edytowane:
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.388 0 0
#36
Dzięki @raf_oct za dobre słowo - przy realizacji kolejnego etapu prac taka pozytywna motywacja bardzo się przyda.

Zabrałem się za dachówkę. Najpierw zamówiłem za radą kolegi @Terebesz dachówkę Auhagena - śliczna, filigranowa.
Po przymiarce do dachu uświadomiłem sobie jaką ma on dużą powierzchnię. Przyklejenie takiej ilości plastiku dało
by pewnie piękny efekt ale musiałbym zmienić nazwę tego wątku ;) - zostawię sobie te arkusiki do innego projektu.
Potem próbowałem za radą @Mafo własnoręcznie wycinać paski połączonych dachówek - niestety jakość tego
półproduktu nie była zadowalająca. Ostatecznie postanowiłem zamówić taką wypalankę u kolegi @slawek77 - szybko,
sprawnie i kompetentnie.

Pierwsze próby klejenia takiej dachówki na załączonych obrazkach. Chyba jest jednak trochę przeskalowana.
Zastanawiam się czy rwać i zamawiać kolejną wersję. Póki co chyba jednak dokleję jedną płaszczyznę do końca
i zobaczę jak to wygląda.

Przy okazji pytanie - jaką farbą najlepiej te dachówki pomalować?

Będę wdzięczny za Wasze uwagi i sugestie.

IMG_6703.JPG IMG_6706.JPG IMG_6709.JPG
IMG_6704.JPG IMG_6707.JPG IMG_6710.JPG
 
S

slawek77

Gość
#37
Jak trafiła na dach to widać że jest ciut za wielka, zrobię tak jak podałeś bez przeskalowywania.
A tą dachówkę ściągnij i nie klej więcej.
Oczywiście nie jest to mój błąd lecz otrzymasz nową gratis ;)
Potwierdź tylko czy te wymiary mają być co podawałeś za pierwszym razem 4,5x2 mm
Czy może być na Poniedziałek ? chyba że się spieszy to z rana poprawię projekt i wypalę.
Ta co jest na dachu ma takie wymiary minus około 0,2 mm bo wiązka lasera zawsze przycina
 

Załączniki

Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.388 0 0
#38
Na fali panującej na forum mody na odrapane tynki ;) postanowiłem i ja zdrapać kawałek tynku
z mojego budynku testowego. Jako, że staram się aby jak najwięcej było jednak papieru to
powierzchnia tynku to złuszczona wierzchnia warstwa tektury. Efekt jest na tyle obiecujący,
że w docelowym modelu też pokuszę się o tego typu rozwiązanie.

IMG_6993.JPG IMG_6994.JPG
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.388 0 0
#39
@slawek77 wywiązał się ze złożonej deklaracji i stanął na wysokości zadania - mam nową wersję
dachówek - Sławku, jeszcze raz dziękuję za pomoc i Twoje podejście do "obsługi klienta".

Praca przy klejeniu tych wąziutkich paseczków wspaniale wycisza i relaksuje ;)
Na razie udało mi się pokryć jedną połać dachową - efekt oceńcie sami.

IMG_6995.JPG IMG_6996.JPG IMG_6997.JPG

Będę wdzięczny za sugestie odnośnie farb - czym taką dachówkę najlepiej pomalować?
 
S

slawek77

Gość
#40
Nie ma za co polecam się na przyszłość ;)
Co do koloru dachówki to ja bym pomalował tym kolorem MODEL MASTERS 4675
Ja tym kolorem maluję budynki ceglane.
Lub italeri 4675ap
 

Podobne wątki