• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Diorama Budowa stacji z papieru

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.388 0 0
#1
Coś mnie ostatnio podkusiło i postanowiłem spróbować swoich sił
w zbudowaniu budynku stacji. Cała dokumentacja jaką udało mi się
zgromadzić to kilka zdjęć i wymiary szafki elektrycznej - jedynego
zachowanego elementu budynku (jest jeszcze zarys fundamentów na gruncie).
1201590139-2.jpg


Założyłem, że bryła budynku powstanie z kartonu 1,0mm. I tu pierwsze pytanie, czy taka grubość jest według Was OK,
czy może jednak powinienem zastosować grubszy karton? Pierwsze próby wycinania skalpelem i sklejania na styk
dały całkiem pozytywny efekt:
IMG_6451.JPG IMG_6449.JPG IMG_6450.JPG

Pytanie czy tak się to powinno robić, czy jednak lepiej stosować jakieś zakładki lub wstawki od środka?

No i wreszcie pytanie o elewację. Na razie planuję ją wykonać poprzez naklejenie wydrukowanych ścianek
z brystolu z naniesionym rysunkiem "muru pruskiego". Tak wyglądają przymiarki:
IMG_6445.JPG

Nie mam pomysłu jak rozwiązać sprawę tych drewnianych elementów, bo z jednej strony chciałbym aby miały
fakturę drewna ale , żeby licowały z tynkiem (tak było w oryginale). Będę wdzięczny za pomysły i sugestie.

Aktualnie walczę z dachem, ale będę wdzięczny za wszelkie sugestie i podpowiedzi, bo to mój pierwszy
"papierowy dom" :)
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.559 386 20
#2
Nie mam pomysłu jak rozwiązać sprawę tych drewnianych elementów, bo z jednej strony chciałbym aby miały
fakturę drewna ale , żeby licowały z tynkiem (tak było w oryginale). Będę wdzięczny za pomysły i sugestie.
Fakturę drewnianą najłatwiej uzyskać z forniru. Wycinasz paski szerokości desek i masz już elementy drewniane. Potem dobierasz sobie grubość kartonu taką jak grubość forniru i wycinasz elementy tynku. Teraz pozostaje nakleić to na zrobione przez Ciebie ściany domu i masz już mur pruski.
Fornir najłatwiej pozyskać z resztek w warsztatach stolarsko-meblarskich. :)
Miłego wycinania. ;)
 

Piotr M.

Znany użytkownik
Reakcje
1.216 86 30
#3
Za cienki karton, zobacz jak Ci dół ucieka, poza tym musi być impregnowany, jednym słowem zbliżony konsystencją do plastiku inaczej to nie ma najmniejszego sensu.
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.388 0 0
#5
Dzięki Panowie za te uwagi.

Forniru nie mam i nie wiem skąd go wziąć (już kiedyś szukałem), ale mam balsę 1mm więc spróbuję z nią.
Wizja wycinania tych wszystkich prostokątnych wypełnień trochę przeraża, ale sprawdzę jak to wychodzi i czy
starczy mi cierpliwości :)
Co do impregnowania to też się nad tym zastanawiałem, ale nie wiem czym (dostępnym) mogę to zrobić?
I dodatkowe pytanie laika - impregnuje się wycięte elementy czy posklejaną bryłę?
Jeśli chodzi o grubość: jeśli nie 1mm, to ile? No i czy będzie się to dało wycinać skalpelem?
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.559 386 20
#6
Forniru nie mam i nie wiem skąd go wziąć
Tak jak napisałem, najłatwiej w warsztacie stolarsko-meblarskim. Tam mają mnóstwo ścinków. Im już to niepotrzebne i wyrzucają, a w naszej skali to ogromna ilość materiału na deski.
Co do impregnowania to też się nad tym zastanawiałem, ale nie wiem czym (dostępnym) mogę to zrobić?
Impregnować karton możesz klejem cyjanoakrylowym, ale to bardzo droga inwestycja. Taniej wychodzi Fiksatywa. Kupić ją można w sklepach dla artystów malarzy. Jest też dostępna na allegro.
 
Reakcje
70 0 0
#7
Ja do zrobienia pierwszego domku użyłem kartonu 1,5 mm na sciany i 2mm na podłogę i myślę że ta grubość jest bardzo dobra, ważne żeby tak, jak zostało już napisane zaimpregnować czymś, żeby karton się nie rozwarstwił.

Zdjęcia po sklejeniu bryły wikolem i w trakcie impregnacji cyjanoakrylem.
 

Załączniki

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.559 386 20
#8
Jeśli chodzi o grubość: jeśli nie 1mm, to ile? No i czy będzie się to dało wycinać skalpelem?
Jeżeli będziesz obklejał domek fornirem i kartonem to w mojej opinii grubość 1mm wystarczy w zupełności.
Grubszy karton typu 1,5mm czy 2mm, też bez problemu można ciąć skalpelem, jedynie trzeba więcej razy przeciągnąć skalpel przez karton.
 

Alana

Aktywny użytkownik
Reakcje
254 2 1
#9
Mi budynki ladnie wychodzily z kartonu 2mm ale wycinanie otworow na dzwi i okna to pain-in-the-ass wiec sprobowalam 1mm. I tutaj sie okazalo ze bez wzmocnien [np kawalki balsy w naroznikach] to sie nie chcialo trzymac kupy.
A i jezeli bedziesz toto malowal aerografem to unikaj zostawiania lini na elementach zewnetrznych - strasznie wredne do pomalowania.
Co do impregnacji - po zasmarkaniu cyjanoakrylem karton 2mm sie nawet jako tako szlifuje pilnikiem - wazne przy dopasowywaniu stolarki okiennej do otworow.
 

Piotr M.

Znany użytkownik
Reakcje
1.216 86 30
#10
Odradzam używanie cienkiego kartonu. Ściana to nie tylko faktura cegieł i okna, ale też pewnego rodzaju nośność, czyli jak w prawdziwym budynku tylko tutaj mamy do czynienia z innymi czynnikami, wilgoć, światło, temperatura. To sprawia że budowanie z kartonu jest wbrew pozorom trudne o czym sam się przekonałem (pomijam budowanie domku w jeden wieczór na jeden sezon) i na samym początku należałoby się zastanowić czy w ogóle warto bawić się w karton? Przy dostępnych dzisiaj technologiach i materiałach(cięcie laserem, ploterem, PVC, plexa itd. rysowanie wektorowe, fototrawienie) możemy sami zrobić modele bliskie tym kupowanym w sklepach.
Osobiście zawsze skłaniałem się ku grubszym materiałom,ze względu na sztywność, ale przede wszystkim na grubość ścian przy wnękach okiennych oraz robienie wnętrz. Ile by miała w rzeczywistości ściana wykonana z 1mm kartonu? Razem z oklejeniem niech by miała nawet 2mm ile to będzie? Matematykę zostawiam mądrzejszym.
W modelu nastawni inspirowanej budynkami z linii 32 wykorzystałem karton coś około 4mm taki jak się robi podkładki pod piwo, bo miałem tego materiału dużo (kartonu, nie piwa). Z pozoru wydawało się to porażką,materiał się strzępił był miękki i ogólnie nie fajny. Ale po kilku próbach i eksperymentach zdecydowałem się użyć go do budowy.
Materiał, zwłaszcza przy wycinaniu otworów okiennych lubi się strzępić,żeby nie powiedzieć rwać. Dlatego wycinamy zawsze trochę mniej jak ma być finalny otwór, nasączamy krawędź CA, przy czym należy uważać bo "dymi" i szczypie w oczy bardzo. Następnie tak przygotowaną krawędź szlifujemy do pożądanego wymiaru. Gdy mamy już bryłę budynku trzeba zaimpregnować. Ja poszedłem trochę na łatwiznę i psiknąłem lakierem w sprayu z obu stron. Materiał chętnie pije i fajnie nasiąka. Potem na to podkładówka aby farba się chętniej trzymała i praktycznie fajrant. Przy gabarytach tego budynku nie robiłem wręg, a ich rolę pełniły odpowiednio podłoga piętra i dach. W modelu wykorzystałem okna fototrawione.
Zdjęcie-0004.jpg


Jak już mówiłem warto skorzystać z nowoczesnych technologii.
W tym wątku,budowałem nastawnię z użyciem plexi:
http://forum.modelarstwo.info/threads/nastawnia-up.31215/
Zdjęcie-0029.jpg

A tutaj budowa dworca Kleszczele w oparciu o plexi i elewację drewnianą z balsy:
http://forum.modelarstwo.info/threads/kleszczele.32231/

A tutaj jeszcze magazyn, w całości z kartonu oklejany kartonami Fallera
http://forum.modelarstwo.info/threads/magazyn-i-ładownia-delta-te.31070/


Zaznaczam że powyższy tekst napisałem na podstawie własnej wiedzy popartej doświadczeniami. Dlatego zachęcam autora do eksperymentowania i wytyczania własnych ścieżek może nawet na przekór innym :)
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.388 0 0
#13
Argumenty dotyczące grubości materiału do mnie trafiają. Kupiłem arkusz kartonu 2mm.
Na pewno zrobię z tego podstawę i elementy konstrukcyjne, a jak się będzie dobrze wycinało
to może i ściany. Kupiłem też fiksatywę - testy przede mną.

Na warsztacie mur pruski. Na razie bez wypełnienia wygląda tak:
IMG_6455.JPG IMG_6453.JPG IMG_6454.JPG

Deski to balsa malowana farbą - docelowo to chyba musi być jakaś bejca.

Niestety koncepcja konstrukcji dachu jest do wyrzucenia, muszę go zrobić z jednego elementu plus wykusze.
Zacząłem się zastanawiać jak się robi okna, będę wdzięczny za sugestie :)
 

Darek1957

Znany użytkownik
Reakcje
1.209 0 0
#14
Balsa bardzo ładnie kontrastuje ze ścianą dworca. Możesz pomalować balsę ciemną bejcą (przed przyklejeniem do ściany). Uważaj z fiksatywą. Musi dobrze wyschnąć, żeby nie było "odcisków palców" na ścianach.
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
202 4 0
#15
Jeżeli jeszcze nie wycinałeś okien w tekturze 2mm, najlepiej będzie zrobić tak: wytnij otwory większe o jakieś 3mm na każdą stronę. Następnie zorganizuj materiał na oszklenie: pleksi 1,5-2 mm (da się łamać po kilkukrotnym nacięciu nożykiem) lub ewentualnie gruby przezroczysty polietylen z opakowań. Wytnij z tego prostokąty minimalnie mniejsze od otworów okiennych wyciętych w szarym kartonie.
Teraz stolarka. Najlepiej byłoby zlecić cięcie laserem, ale nie jest to konieczne. Jeśli nie masz dostępu do lasera, kup taśmę dwustronnie klejącą (dywanową), podklej nią dobry spoisty brystol i poeksperymentuj z cięciem paseczków szerokości 1 mm. Z paseczków takich lub szerszych można powyklejać szprosy okienne, najlepiej narysować schemat okna na papierze milimetrowym, położyć na to nasze oszklenie i kleić. W modelu na zdjęciu zrobiłem tzw. okna skrzynkowe, czyli z podwójną ramą - wewnętrzne szprosy są naklejone na drugiej stronie kawałka pleksi.

DSCN1599.JPG
 

Alana

Aktywny użytkownik
Reakcje
254 2 1
#18
Okna w moich domkach robilam z foli przezroczystej dolaczonej do "Nastawi Zamkowa Gora" [dali 4 arkusze jak wystarczy 1, i starczylo i na domki i na okna w brankardzie USA i jeszcze zostalo]
Stolarka okienna - projekt w CAD i druk3d.
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.388 0 0
#19
Postanowiłem przetestować swoje możliwości w realizacji muru pruskiego zgodnie z radą @Mafo .
Najpierw zabawa z wycinaniem wypełnień. Okazało się, że nie jest tak źle i idzie w miarę sprawnie.
Tak to wyglądało po powkładaniu prostokącików na swoje miejsca:
IMG_6460.JPG IMG_6457.JPG IMG_6458.JPG

Następnie przy pomocy Śnieżki satynowej (w markecie udało się kupić próbkę za 2,5 zł :) ) otynkowałem poszczególne elementy i ostatecznie wkleiłem na swoje miejsca.
Z techniki i efektu jestem zadowolony, więc tak właśnie planuję to zrobić w docelowym modelu.

IMG_6470.JPG IMG_6468.JPG IMG_6469.JPG
 

Podobne wątki