• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

1:1 BUDAPESZT i koleje węgierskie MAV

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.285 41 5
#1
Trafiło się ślepej kurze ziarno :D
W ramach zastępstwa za kolegę pojechałem w środę do Budapesztu, jako pilot grupy. Byłem tam pierwszy raz i jestem oczarowany. Ze względu na obowiązki zawodowe, nie miałem możliwości powłóczyć się po wszystkich (3 istotnych) dworcach, ale był moment, kiedy wyskoczyłem na dworzec Deli, żeby "zaliczyć" przynajmniej jeden dworzec. :D
Na pierwszym zdjęciu dworzec Keleti widziany z Wzgórza Gellerta, Pullman restauracyjny stoi na przeciw dworca, więc nie mogłem się oprzeć :) To funkcjonujący z powodzeniem lokal.
Z góry przepraszam za jakość zdjęć, bo fotograf ze mnie, jak z koziej dupki reisentasche :oops: :gwizd:
Nie mniej mam nadzieję, że wam się spodobają fotki.

PS. W pierwszy weekend lipca w Budapeszcie odbywa się wielka impreza modelarska. Nie znam szczegółów, zasłyszałem od znajomego. :)
 

Załączniki

OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.285 41 5
#2
Niektórzy zapytają: A kolejka Sikló ?
Też nie mogłem się oprzeć, żeby nie pstryknąć, choć nie miałem przyjemności jechać. :)

Jeśli ktoś też był w Budapeszcie lub gdziekolwiek na Węgrzech, zapraszam do wklejania swoich fotek i rozwijania wątku :)
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#3
Fajne fotki. Budapeszt jest piękny, jest to jedna z moich najbardziej ulubionych stolic europejskich. Byłem tam pierwszy raz w 1965 roku i moja miłość do tego miasta jest wciąż niezmienna, chętnie tam wracam, jeśli tylko mam okazję. Z kolejowego punktu widzenia Budapeszt też jest bardzo ciekawy. Jak będę miał trochę czasu, coś tu wrzucę, choć nie wiem, czy na forum już czegoś o węgierskiej stolicy nie było. Dla Kolegi Krisa mała rada: przy robieniu zdjęć po ciemku, warto aparat o coś oprzeć, choćby o latarnię, czy jakiś murek. Inaczej gwarancja poruszenia zdjęć, czego właśnie Kolega doświadczył.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.285 41 5
#4
Dziękuję :)
Co do robienia fotek, Panie Andrzeju - mam zwykły aparacik cyfrowy, nie mam statywu, a na końcu wąskiego peroniku nie było nic, o co mógłbym oprzeć aparat, więc szło z ręki.
Ubolewam gorąco, że nie miałem czasu na Keleti, czy Nyugati, ale mam motywację żeby tam wrócić :D
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#6
Moja ostatnia wizyta w Budapeszcie miała miejsce w końcu września 2011 roku. Miałem wtedy okazję nieco dokładniej przyjrzeć się kolejce pionierskiej w Budzie. Kolejka powstała wkrótce po wojnie, na wzór funkcjonujących wówczas kolejek pionierskich w Związku Radzieckim i szybko stała się atrakcją turystyczną. Po upadku komunizmu w krajach Europy Wschodniej kolejka na szczęście przetrwała i działa z powodzeniem do dzisiaj, choć w jej nazwie nie ma już mowy o pionierach - oficjalna nazwa brzmi obecnie MÁV Zrt. Széchenyi-hegyi Gyermekvasút, co znaczy "MÁV Sp. z o.o. Kolej Dziecięca Széchenyi-hegyi". Kolejka wchodzi w skład kolei węgierskich. Linia wije się przez wzgórza Budy, ma 11,2 km długości i pokonuje różnicę wysokości 236 m ze średnim pochyleniem 21‰. Przy dolnej stacji Huvosvolgy zlokalizowana jest lokomotywownia z torami postojowymi. Ja jechałem specjalnym pociągiem, prowadzonym zabytkowym parowozem, normalne pociągi są zwykle prowadzone dobrze nam znanymi rumuńskimi lokomotywami spalinowymi. Ale w weekendy uruchamiane są ogólnodostępne pociągi zabytkowe. Oprócz pociągu parowego, jakim ja jechałem, na trasę wyruszają też zabytkowe wagony motorowe. A teraz pierwsza porcja zdjęć:

Załoga końcowej stacji Széchenyi-hegy z dyżurnym ruchu gotowa do odprawienia pociągu specjalnego.

IMG_7382.JPG


Nasz pociąg.

IMG_7374.JPG


Odjazd pociągu.

IMG_7385.JPG


Na szlaku. Niestety, jechaliśmy od górnej stacji do dolnej, więc parowóz specjalnie się nie napracował.

IMG_7392.JPG


Krzyżowanie z pociągiem rozkładowym.

IMG_7399.JPG
IMG_7400.JPG


Jedziemy dalej.

IMG_7420.JPG


Krótki postój wykorzystałem na zdjęcia.

IMG_7423.JPG
IMG_7425.JPG


Widok z pociągu na Budapeszt.

IMG_7426.JPG
IMG_7427.JPG

Przed samą dolna stacją jest tunel (niestety, zdjęcie trochę ruszone, ale nie mam lepszego).

IMG_7429.JPG
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#7
Po dojechaniu do końcowej stacji Huvosvolgy mogłem zwiedzić zaplecze techniczne kolejki. W hali zgromadzono kolekcję zabytkowego taboru, z którego część jest na chodzie, inne były w remoncie czy odbudowie. Część pojazdów pochodzi z innych węgierskich kolei wąskotorowych.

Widok od strony stacji.

IMG_7564.JPG


Odstawione lokomotywy i wagony czekają na kolejny kurs.

IMG_7566.JPG
IMG_7567.JPG
IMG_7568.JPG


Zabytkowy wagon motorowy był tego dnia nieczynny, ale nadawał się do jazdy.

IMG_7569.JPG
IMG_7580.JPG
IMG_7581.JPG
IMG_7582.JPG


Wagony osobowe.

IMG_7572.JPG
IMG_7591.JPG


Drezyna inspekcyjna.

IMG_7570.JPG


Lokomotywa kolejki pionierskiej z lat 1950-60-tych w trakcie odbudowy.

IMG_7589.JPG
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#8
Przy obu końcowych stacjach kolejki dziecięcej można zobaczyć inne, ciekawe obiekty związane z transportem szynowym. Przy dolnej stacji Hűvösvölgy (poprzednio nie użyłem prawidłowej węgierskiej czcionki) jest ciekawa końcówka linii tramwajowej z zabytkowymi już chyba budynkami. Tramwaje w Budapeszcie są dwukierunkowe i z reguły na końcowych przystankach nie ma pętli. W ogóle temat tramwajów w stolicy Węgier to temat na oddzielny wątek.

IMG_7441.JPG
IMG_7442.JPG
IMG_7444.JPG


Kilkaset metrów od tej końcówki jest taki urokliwy fragment trasy, który znałem z czarno-białej fotografii z albumu o Budapeszcie, wydanego w 1957 roku (jak mi się uda to zeskanować, to może kiedyś wrzucę). Tym razem udało mi się zobaczyć to miejsce na własne oczy.

IMG_7604.JPG
IMG_7609.JPG


A do górnej stacji Széchenyi-hegy dojeżdża się z miasta taką kolejką zębatą. Dwuwagonowe jednostki zbudowane przez firmę ABB pochodzą początków lat 1970-tych.

IMG_7618.JPG
IMG_7621.JPG
IMG_7619.JPG
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#10
No, jak widać, 3 lata temu jeszcze tak. Czy dziś, nie wiem.

Kolega Kris odwiedził dworzec Déli, ja miałem na niego widok "z lotu ptaka", a dokładniej z okna mojego pokoju w hotelu. Ale oczywiście po peronach też się powłóczyłem, choć nic szczególnego się nie trafiło.

IMG_7445.JPG
IMG_7447.JPG
IMG_7449.JPG
IMG_7450.JPG
IMG_7451.JPG
IMG_7452.JPG
IMG_7633.JPG
IMG_7634.JPG
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.288 61 2
#18
Trafiło się ślepej kurze ziarno :D
W ramach zastępstwa za kolegę pojechałem w środę do Budapesztu, jako pilot grupy. Byłem tam pierwszy raz i jestem oczarowany. Ze względu na obowiązki zawodowe, nie miałem możliwości powłóczyć się po wszystkich (3 istotnych) dworcach, ale był moment, kiedy wyskoczyłem na dworzec Deli, żeby "zaliczyć" przynajmniej jeden dworzec. :D
Na pierwszym zdjęciu dworzec Keleti widziany z Wzgórza Gellerta, Pullman restauracyjny stoi na przeciw dworca, więc nie mogłem się oprzeć :) To funkcjonujący z powodzeniem lokal.
Z góry przepraszam za jakość zdjęć, bo fotograf ze mnie, jak z koziej dupki reisentasche :oops: :gwizd:
Nie mniej mam nadzieję, że wam się spodobają fotki.

PS. W pierwszy weekend lipca w Budapeszcie odbywa się wielka impreza modelarska. Nie znam szczegółów, zasłyszałem od znajomego. :)
Supr zdjęcia ciekawych elektrowozów (te krokodylki) chyba wycofane z eksploatacji przypuszczalnie służą za "podgrzewacze" do składów osobowych
 

Bronco_Billy

Znany użytkownik
Reakcje
1.254 18 1
#19
Już się nie mogę doczekać:) Mam bilety na TLK 407 Chopin na 29 sierpnia:) Będę zamieszkiwał 200m od Keleti. W stosownym czasie zasilę, ufam, niniejszą galerię :)
 

Podobne wątki