• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Brankardy Pwg 14 na PKP (ozn. U oraz Ft)

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Reakcje
4.023 28 1
#25
Pod wpływem lektury tego wątku postanowiłem popchnąć jeden z moich projektów do przodu. mianowicie chciałem poddać konwersji zalegający u mnie brankard Piko na wagon z Czeremchy z epoki jak najpóźniejszej IV. Nie wiem czy takowe były, zakładam że będzie to w większej części fikcja, byłbym wdzięczny aby ktoś ocenił mój projekt oznaczeń takowego wagonu:
Zobacz załącznik 432646
Numer i daty pewnie skopane, mógłby ktoś coś pomóc?

Pozdrawiam:)
Piotrek jak już tutaj koledzy napisali wcześniej na tej kalce masz kilka błędów.
O dyrekcji okręgowej już koledzy napisali. Ja chciałem napisać o oznaczeniach dotyczących napraw.
Pomijam kwestię dat , bo są one nazwijmy to przypadkowe. (np. data rewizji z 1996r)
Wbrew wszelkim pozorom na PKP w tamtych czasach obowiązywał jakiś schemat ,którego się trzymano;)
I tak jeżeli chodzi o wagony budowy specjalnej (U) a do takich były zaliczane brankardy- naprawy tychże wykonywały ZNTK Łapy.
Uściślając do tych zakładów przypisane były wagony z zakresem numerycznym 940 000 - 940 7999.
Zgodzę się ,że jeżeli nie dysponujemy jakąkolwiek datą zapisaną na oryginalnym wagonie - możemy sobie taką datę ustalić.
Fakt ,że nie będzie ona zgodna z prawdą ale jeżeli będzie ona zapisana według prawidłowego cyklu naprawczego to nie będzie to źle odbierane.
Wagony brankardy obowiązywał ośmioletni cykl pomiędzy naprawami głównymi.
A przedstawiał się tak:
cykl naprawczy.jpg

Kolor zielony -1 rok (od naprawy głównej do pierwszej rewizji)
Kolor czerwony - 4 lata (od naprawy głównej do naprawy średniej - w tym czasie 3 rewizje)
Kolor niebieski -8 lat (od naprawy głównej do głównej - w tym czasie 3 rewizje ,naprawa średnia , i 3 kolejne rewizje)

Pozdrawiam
Zbigniew

Tak skrót DRKP oznaczał Dyrekcję Rejonową Kolei Państwowych.
 
A

AJ

Gość
#26
Czyli teoretyczny brankard z Czeremchy powinien być przydzielony do warszawskiej DOKP? A DRKP to regionalna dyrekcja?
Dwa razy tak. Do tego powinien być zielony. Do wypowiedzi Zbyszka dodajmy, że jeśli chciałbyś utrzymać daty ważenia z 1976 roku to seria powinna być już tylko U, ale z tego co pamiętam to Krzysztof Koj gdzieś pisał iż tego typu wagony dotrwały góra do epoki IVa.
 

Piotr M.

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 86 30
#28
Czyli brankardy występowały do epoki IVa i jeżeli byłyby do pociągów towarowych to oznaczenie U czy Ft? Co do dat to chciałbym jak najpóźniejszą, co koledzy proponują żeby miało sens?

Dziękuję za pomoc i pozdrawiam:)
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
#32
Czyli brankardy występowały do epoki IVa i jeżeli byłyby do pociągów towarowych to oznaczenie U czy Ft? Co do dat to chciałbym jak najpóźniejszą, co koledzy proponują żeby miało sens?

Dziękuję za pomoc i pozdrawiam:)
No przecież napisano, że ten typ "Pwg pr14" występował do najwyżej końca IVa. Dłużej utrzymały się brankardy bydowane na bazie wagonów towarowych grup Oppeln i Bremen. Natomiast do dziś spotyka się brankardy na bazie polskiego typu 23K. p. Jaroszewicz napisał Ci też, że w IVa było .U (Ft) [jak na modelu], potem samo U . Bo Ft było oznaczeniem polskim z epoki III.
[DOUBLEPOST=1478906239,1478905568][/DOUBLEPOST]
Nie brankard, lecz wagon bagażowy - pisałem o tym wyżej.
W niemieckim "Packwagen" jest zarówno do pociągów osobowych jak i towarowych, tylko z odpowiednim dodatkiem. I stąd się wziął nasz wagon bagażowy. Natomiast skąd się wzięło słowo brankard? Z francuskiego? I czy ono na pewno oznacza tylko wagon do pociągów towarowych. w angielskim jest "Brake car [lub van]". Zgodzę się, że można zawęzić brankarda do poc. towarowych, by nie mieszać w głowach zupełnym laikom wagonowym. Bo potem się robią perełki typu nazywanie radwanami wagonów 418V. Zwróciłem ostatnio uwagę jednej osobie, że to błąd. A on na to, że ten tego, wszyscy tak powszechnie mówią, i on Wisły zawracać nie będzie, i dalej "radwany".
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.472 12 6
#34
Kolego 404W. Czy mógłbyś koledze Piotrowi M pokazać jak prawidłowo ma być oznakowany taki wagon jaki on chce wykonać?. Najlepiej rozrysować takie napisy jakie mają być i umiejscowić na ścianie wagonu. Dla Was znających temat jest to proste, dla takich laików jak ja jest to czarna magia.
 

Piotr M.

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 86 30
#35
Nie no rysować nie musi bez przesady ;)
Ale tylko napisać serię i daty jakieś w miarę realne bo dyrekcję i zntk już mam. Bo z tego co rozumiem to w III to była jedna seria np. Ft a potem w IV była stara w nawiasie i nowa U(Ft) a potem IVb? była tylko nowa U?
Dobrze rozumuję?
Zakładamy tylko brankardy Pwg14;)
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.055 25 2
#36
A on na to, że ten tego, wszyscy tak powszechnie mówią, i ... i dalej "radwany".
A mnie bardzo śmieszy jak czytam na Allegro lub gdzie indziej :
- o wagonach "lorach" lub "lawetach" (= to te nasze platformy),
- o wagonach "wózkach" (= zamiast transporterach),
- o wagonach "gondolach" (= znaczy się węglarki),
- o wagonach "rezerwuarach" (sic ! = czyli cysternach),

Oczekuję, kiedy ktoś palnie o "spichrzach" !!! - no nie wiecie ?
= wagonach krytych, przecie ... ;)
[DOUBLEPOST=1478944885,1478944032][/DOUBLEPOST]A w nazewnictwie amerykańskim mamy wagony nazwane "caboose", czyli tłumacząc prostacko : - wagon brekowy (za translator google), tłumacząc jeszcze raz z "polskiego" na nasz = wagon hamulcowy. To ten, co zwyczajowo był na końcu tego kilometrowego składu towarowego doczepiony, a w nim m.in. jechał kierownik pociągu i chyba więcej obsługi i w razie czego, patrz rozerwania składu, mogli tym wagonem usiłować zahamować tą część składu. Wagony te miały na środku dachu nadbudowę obserwacyjną.
Jako przykład, załączam przed chwilą ściągnięte z amerykańskiego Eba'y zdjęcie takiego wagonu.
ten jest wyjątkowy, jak na amerykańskie warunki, bo dwuosiowy.
New York Central (NYC) Caboose 18342 in 1925.jpg

New York Central (NYC) Caboose 18342 in 1925, źródło Ebay USA
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.387 463 29
#39
Ja też widzę cztery. Pomijając fakt, że nigdy nie spotkałem się z dwuosiowym caboosem, przy dwóch osiach koło miałoby klocki hamulcowe z obu stron.

New York Central (NYC) Caboose 18342 in 1925.jpg
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
#40
Nie no rysować nie musi bez przesady ;)
Ale tylko napisać serię i daty jakieś w miarę realne bo dyrekcję i zntk już mam. Bo z tego co rozumiem to w III to była jedna seria np. Ft a potem w IV była stara w nawiasie i nowa U(Ft) a potem IVb? była tylko nowa U?
Dobrze rozumuję?
Zakładamy tylko brankardy Pwg14;)
Pwg pr14 !!!
Wagony sprzed powstania DRG, przy informacji o roku budowy typu, mialy też informacje o pochodzeniu z odpowiedniej kolei krajowej.

Niestety nie mam pojęcia o grafice komputerowej, więc narysować mógłbym na kartce.
Na szczęście masz już wzory. Pwg pr14 jest właśnie z Piko z IVa, co prawda z niekompletnym oznakowaniu, ale dane eksploatacyjne możesz porównać z pwg pr14 fleischmanna. a rozmieszczenie brakujących napisów w IVa, porównasz z wagonem Pwgs44 wydanym przez tilliga. Seria - tak się zmieniała. Daty jak wpiszesz jakąkolwiek z lat 1969-1973 będzie dobrze, byleby to nie była niedziela i część sobót też była wolna.
Co do krańca. Pan Koj określił na góra koniec IVa, ale jak musisz to możesz przeciągnąć na IVb. Bylebyś nie zestawiał z jeszcze późniejszymi epokami. Telewizor11 robił różne rzeczy i ludziom się podoba.
[DOUBLEPOST=1478967539][/DOUBLEPOST]
Zatem czy wystający dach w Pwg14 spełniał podobną funkcję? W modelu szczytowa ścianka była z okienkami.
Tak.
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 8
Koleje w Polsce 0

Podobne wątki