• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

brankardy i obsada pociągów towarowych

maniek2820

Znany użytkownik
Reakcje
12 1 0
#1
Czytam książkę ,,Katastrofy i wypadki kolejowe w Polsce '' wyd EUROSPRINTER. Wśród ofiar są również kierownicy i konduktorzy pociągów towarowych . Czy ktoś ma wiedzę kiedy i na jakich zasadach kurowały w składach wagony z obsługą. Kiedy definitywnie od tego postanowiono odejść - TZN tylko obsługa lokomotywy pracowała na pociągu i tp.......? z czasów mojej bytności w PKP to co najwyżej manewrowego w obsadzie pociągu kojarzę .
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#2
Nie potrafię podać dokładnej daty, ani nawet roku, ale zanim odezwie się ktoś, kto to lepiej pamięta, powiem, że co najmniej do początków lat 1990-tych brankardy z obsadą jeździły w pociągach zbiorowych.
 

Qcyk

Użytkownik
Reakcje
69 0 0
#3
Na ile pamiętam oznaczenia w służbowych rozkładach jazdy pociągów towarowych, to jeżeli po numerze pociągu występowały litery XX to oznaczało, że pociąg kursuje bez obsady konduktorskiej.
 

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
2.477 56 5
#4
Brankardy chyba na dobre zniknęły w pierwszej połowie lat 90-tych XX wieku, wraz oszczędnościami i spadkiem przewozów towarowych.
 
OP
OP
M

maniek2820

Znany użytkownik
Reakcje
12 1 0
#5
Ale jeździły w towarowych -,, dalekobieżnych '' np Śląsk -Porty czy Warszawa - Kraków czy w składach zdawczych zbiorowych w rejonie stacji rozrządowych / manewrowych .?
 
K

KNG

Gość
#6
Dawno temu istniało coś takiego jak dodatek do służbowego rozkładu pociągów towarowych część IV czyli plan organizacji i zestawiania pociągów towarowych.
Była to najgrubsza część wydawnictw rozkładowo-służbowych i dla niegdysiejszej WDOKP liczyła sobie ponad 500 stron.
Załącznik 7 tego czegoś powyżej o cokolwiek przydługiej nazwie zawierał coś takiego:
brankardy.jpg

To jest z RJ 1988/89.
W tak zwanym międzyczasie cześć IV stała się dodatkiem 4 i w RJ 1993/94 nie ma już załącznika 7 a sam zeszyt skurczył się do 136 stron.
Można zatem przyjąć, że większość (wszystkie chyba nie z tego co pamiętam) brankardów z niegdysiejszej WDOKP zniknęła.
Dla porównania mogę podać, że w części IV etc. etc z RJ 1968/69 plan obrotu wagonów brankardów liczył sobie parę stron.

Bądźcie zdrowi.

ksiezyc_nad_gieesem ...
 
K

KNG

Gość
#7
Na ile pamiętam oznaczenia w służbowych rozkładach jazdy pociągów towarowych, to jeżeli po numerze pociągu występowały litery XX to oznaczało, że pociąg kursuje bez obsady konduktorskiej.
To co lubię najbardziej czyli i tak.
86_87.jpg

i nie
87_88.jpg

Przy czym to pierwsze obowiązywało w RJ od lata 1962 do 1986/87, to drugie w RJ 1987/88 a później dwóch iksów nie było.

Bądźcie zdrowi.

ksiezyc_nad_gieesem ...
 
K

KNG

Gość
#8
Nie potrafię podać dokładnej daty
Dokładna data nie istnieje, bo zależy od linii.
Można podać, że na takiej czy innej linii pociągi z obsługą konduktorską przestały kursować od któregoś tam rozkładu jazdy.
Można znaleźć linię na której stało się najpóźniej i który to był rozkład jazdy.
Na początek trzeba napisać, że od RJ z lata 1960 r. wprowadzono kategorię pociągów z jednoosobową obsługą.
Dwa lata później wprowadzono kategorię pociągów bez obsługi konduktorskiej.
Na linii Łuków - Lublin:
od RJ z lata 1962 r. zaczęły kursować pociągi z jednoosobową obsługą (pięć sztuk ode razu),
Od RJ 1970/1971 zaczęły kursować pociągi bez obsługi konduktorskiej (pociąg TM 52183, Dźwierzuty – Lublin),
Od RJ 1981/1983 przestały kursować pociągi z jednoosobową obsługą (pociągi gospodarcze Lublin LT13 - Bystrzyca k/Lublina i odwrotnie).
Od RJ 1987/1988 przestały kursować pociągi z obsługą konduktorską (pociągi bocznicowe Lubartów - Garbania i odwrotnie).

Bądźcie zdrowi.

Jarek
 

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
266 1 1
#9

Wolsztyn, 22.01.2000, pociąg z Grodziska. Na końcu brankard, a więc i kierownik pociągu... Zresztą, kierownicy pociągów na pociągach towarowych istnieją nadal - w przypadku pociągów gospodarczych.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 0
Koleje w Polsce 71

Podobne wątki