• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

BR56 Liliput AC na DC.

SM03-422

Znany użytkownik
Reakcje
675 9 1
#1
Witam szanowne grono. Czy ktoś przerabiał może jakiś model z zasilania prądem przemiennym na zasilanie prądem stałym? Dokładniej to model Liliputa BR56. Szukałem po wątkach, ale albo nie widzę albo mi przemknęło. Z góry dziękuję za podpowiedzi.
 

KrawatArek

Ostrzeżony
Reakcje
308 143 31
#2
Podstawa to wszystkie koła do zmiany, bo są nieizolowane.
Trzeba by też odbiór prądu dołożyć, bo teraz trzecia szyna bierze.
Elektronikę pewnie by chłopaki ogarnęli, choć wiem że łatwiej z DC na AC przerobić.
Nie wiem czy gra warta świeczki, by się w to pakować.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#4
Pytanie, czy to stary model, czy współczesny? Nowe modele często są produkowane jako uniwersalne, to znaczy mają izolowane koła, a pobór prądu z obu szyn jest połączony wewnątrz przewodami. W wersji AC często jest taki sam silnik prądu stałego, zasilany przez fabrycznie zainstalowany dekoder. W takim wypadku wystarczy zmienić okablowanie wewnętrzne, likwidując płozę i rozdzielając odbiór prądu z kół lewej i prawej strony. Ja tak miałem z elektrowozem L.S. Models i przeróbka była bardzo prosta. Jednak nie zawsze tak jest, niedawno dyskutowaliśmy tu o przeróbce nowego modelu Piko i okazało się, że ma jednak nieizolowane koła, więc bywa różnie. Warto sprawdzić, jak jest w tym konkretnym modelu. Tu link do tej dyskusji:
http://forum.modelarstwo.info/threads/czy-to-się-opłaca-przeróbka.49782/
 

Przemek Kamiński

Znany użytkownik
Reakcje
421 3 0
#5
W zeszłym tygodniu na e-bayu był taki model wystawiony na sprzedaż (zmienione AC na DC). Był dobrze obfotografowany, nie widziałem w nim szczególnych zmian oprócz usunięcia płozy.
 
OP
OP
SM03-422

SM03-422

Znany użytkownik
Reakcje
675 9 1
#7
Dokładnie o ten model chodzi. Zdjęcia dodam jutro, zarówno rozebranego modelu jak i schematu elektrycznego. Po wstępnych oględzinach widzę, że zestawy kołowe są izolowane obustronnie od osi.
 

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.225 25 2
#8
To jest stosunkowo młoda lokomotywa, więc w elektronice nic nie musisz zmieniać.
Jeżeli koła są izolowane, to trzeba tylko inaczej poprowadzić odbiór prądu - teraz masz z płozy jeden kontakt i drugi kontakt z obu kół. Zmień na jeden kontakt z jednego koła, a drugi przejęty z pierwotnej płozy do drugiego koła.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#9
Po wstępnych oględzinach widzę, że zestawy kołowe są izolowane obustronnie od osi.
To jest stosunkowo młoda lokomotywa, więc w elektronice nic nie musisz zmieniać.
Wydaje się, że stanowcze stwierdzenia kolegów:
Podstawa to wszystkie koła do zmiany, bo są nieizolowane.
Nie wiem czy gra warta świeczki, by się w to pakować.
Duże koszty przeróbki ,lepiej sprzedac kupić DC.
okazały się trochę przedwczesne i nieco chybione. ;)
 

krzy123

Użytkownik
Reakcje
31 0 0
#10
Ja przerobiłem sporo tych modeli, chodzi o przecięcie dwóch ścieżek i zmostkowanie lewej strony. Jedna ścieżka jest pod kotłem a druga pod tendrem, nie obejdzie się bez rozbierania modelu na części pierwsze.
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 2 0
#11
Wydaje się, że stanowcze stwierdzenia kolegów:



okazały się trochę przedwczesne i nieco chybione. ;)
Porządkując dyskusję:
- po pierwsze producent modelu BR 56.2 podaje w wykazie części zamiennych inne koła dla DC i AC,
- po drugie system torowy Märklina wymaga innego parametru koła.
Jeżeli jeździ się po torowisku podłogowym Code 100 to poza efektem wizualnym różnica może być pomijalna. Przy systemach z niższą szyną problemem jest w tym przypadku obrzeże koła. Dlatego zawsze należy wyważyć za i przeciw takiej przeróbce. O ile w przypadku wagonów przystosowanie modelu to żaden problem, o tyle w lokomotywach jest nim nie sama elektronika.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
SM03-422

SM03-422

Znany użytkownik
Reakcje
675 9 1
#12
Witam ponownie, model rozmontowałem i tak: zestawy kołowe są izolowane obustronie i zdemontowałem środkową płozę do poboru prądu. W załącznikach schemat elektroniczny z modelu:
DSC_6975_resize_12.jpg
DSC_6965_resize_87.jpg
DSC_6967_resize_9.jpg
DSC_6966_resize_40.jpg
DSC_6968_resize_55.jpg
DSC_6969_resize_77.jpg
DSC_6970_resize_87.jpg
DSC_6972_resize_2.jpg
DSC_6963_resize_6.jpg
DSC_6965.JPG
DSC_6968.JPG
 
OP
OP
SM03-422

SM03-422

Znany użytkownik
Reakcje
675 9 1
#15
Witam, należało zdjąć płozę zasilającą z trzeciej szyny i wykonać jeden mostek na płytce. Temat bardzo dobrze opisany na niemieckich forach:
Screenshot_20200514_085756_com.android.chrome.jpg
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.353 37 2
#16

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#20
Nie po polsku.
Zachodnia, północna i południowa część kraju wie o co chodzi.
Nie tylko zachodnia, północna i południowa część kraju wie, że po niemiecku Platine oznacza płytkę. Ale tu mówimy i piszemy po polsku - i tylko o to mi chodziło.
Panie Andrzeju, to już od paru lat nieprawda
Tego nie wiedziałem, jakoś nie mam zasobów ani platyny, ani złota i nie interesowałem się cenami kruszców.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 43
Tabor 0
Tabor 28
Tabor 8
Tabor 14

Podobne wątki