Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Witam szanowne grono. Czy ktoś przerabiał może jakiś model z zasilania prądem przemiennym na zasilanie prądem stałym? Dokładniej to model Liliputa BR56. Szukałem po wątkach, ale albo nie widzę albo mi przemknęło. Z góry dziękuję za podpowiedzi.
Podstawa to wszystkie koła do zmiany, bo są nieizolowane.
Trzeba by też odbiór prądu dołożyć, bo teraz trzecia szyna bierze.
Elektronikę pewnie by chłopaki ogarnęli, choć wiem że łatwiej z DC na AC przerobić.
Nie wiem czy gra warta świeczki, by się w to pakować.
Pytanie, czy to stary model, czy współczesny? Nowe modele często są produkowane jako uniwersalne, to znaczy mają izolowane koła, a pobór prądu z obu szyn jest połączony wewnątrz przewodami. W wersji AC często jest taki sam silnik prądu stałego, zasilany przez fabrycznie zainstalowany dekoder. W takim wypadku wystarczy zmienić okablowanie wewnętrzne, likwidując płozę i rozdzielając odbiór prądu z kół lewej i prawej strony. Ja tak miałem z elektrowozem L.S. Models i przeróbka była bardzo prosta. Jednak nie zawsze tak jest, niedawno dyskutowaliśmy tu o przeróbce nowego modelu Piko i okazało się, że ma jednak nieizolowane koła, więc bywa różnie. Warto sprawdzić, jak jest w tym konkretnym modelu. Tu link do tej dyskusji: http://forum.modelarstwo.info/threads/czy-to-się-opłaca-przeróbka.49782/
W zeszłym tygodniu na e-bayu był taki model wystawiony na sprzedaż (zmienione AC na DC). Był dobrze obfotografowany, nie widziałem w nim szczególnych zmian oprócz usunięcia płozy.
W tym sklepie https://www.makieciarz.pl/liliput-131565-parowoz-br56-drg-dcc-id-98815.html jest model Liliputa BR56 w malowaniu DRG wersja AC o nr kat. 131565 ale w opisie jest dopisane, że jest przerobiony na DC (ściągnięty ślizgacz i przelutowany jeden kabelek) co już wyżej zasugerował Pan Andrzej.
Dokładnie o ten model chodzi. Zdjęcia dodam jutro, zarówno rozebranego modelu jak i schematu elektrycznego. Po wstępnych oględzinach widzę, że zestawy kołowe są izolowane obustronnie od osi.
To jest stosunkowo młoda lokomotywa, więc w elektronice nic nie musisz zmieniać.
Jeżeli koła są izolowane, to trzeba tylko inaczej poprowadzić odbiór prądu - teraz masz z płozy jeden kontakt i drugi kontakt z obu kół. Zmień na jeden kontakt z jednego koła, a drugi przejęty z pierwotnej płozy do drugiego koła.
Ja przerobiłem sporo tych modeli, chodzi o przecięcie dwóch ścieżek i zmostkowanie lewej strony. Jedna ścieżka jest pod kotłem a druga pod tendrem, nie obejdzie się bez rozbierania modelu na części pierwsze.
Porządkując dyskusję:
- po pierwsze producent modelu BR 56.2 podaje w wykazie części zamiennych inne koła dla DC i AC,
- po drugie system torowy Märklina wymaga innego parametru koła.
Jeżeli jeździ się po torowisku podłogowym Code 100 to poza efektem wizualnym różnica może być pomijalna. Przy systemach z niższą szyną problemem jest w tym przypadku obrzeże koła. Dlatego zawsze należy wyważyć za i przeciw takiej przeróbce. O ile w przypadku wagonów przystosowanie modelu to żaden problem, o tyle w lokomotywach jest nim nie sama elektronika.
Witam ponownie, model rozmontowałem i tak: zestawy kołowe są izolowane obustronie i zdemontowałem środkową płozę do poboru prądu. W załącznikach schemat elektroniczny z modelu:
Nie tylko zachodnia, północna i południowa część kraju wie, że po niemiecku Platine oznacza płytkę. Ale tu mówimy i piszemy po polsku - i tylko o to mi chodziło.