A jak ma się sprawa z Ludmillą serii 131, a mianowicie egzemplarzem 231 012 obecnie? Ile w niej pozostało z dawnej DDR, a ile jest modernizacji?
Dodam, że lokomotywa obecnie należy do przewoźnika WFL. (poza oczywiście prostokątnymi buforami, bo to sam już zauważyłem)
Miałem okazję spotkać tą lokomotywę dwukrotnie, jedno z jej zdjęć znajdziesz zresztą w moim poprzednim poście u góry strony,
231.012-6 / Magdeburg-Rothensee / 14.09.2015
231.012-6 / Nossen / 13.05.2017
Akurat w przypadku tej maszyny historia ma się nieco inaczej niż z serią 132. Mianowicie zjednoczone koleje DB stosunkowo szybko (do około 1995/1996 r.) wycofały z eksploatacji całą serię 230, 231 i 242. Nie inaczej było w przypadku 231.012-6, wyłączonej z eksploatacji w połowie 1995 r. Decyzja o wycofaniu wiązała się z zarzuceniem wszelkich inwestycji związanych z wspomnianymi seriami, toteż maszyny serii 231 nie otrzymały za czasów DB większości poprawek i usprawnień typowych dla serii 232. Lokomotywa 231.012-6 przeszła naprawę główną wraz z modernizacją np. obramień okien czołowych dość późno, dopiero w 2006 r. w zakładach w Cottbus. Była już wówczas od blisko 10 lat w sektorze prywatnym a jej właścicielem była firma Regental Bahnbetriebs-GmbH.
Prawdę mówiąc jej obecny wygląd nawiązuje do czasów kolei NRD, ale nie przypomina faktycznego stanu w jakim 132.012-7 pracowała. Głównie za sprawą masywnych pługów górskiego typu, które pojazd ten posiadał na obu czołach przez większość swojej wczesnej kariery. Wśród innych detali charakterystycznych dla oryginału znajdziemy kilka drobnostek jak kształt tarcz buforowych, układ czołowych poręczy, czy wspomniane już obramienia okien czołowych, ale też ważniejsze elementy jak choćby... hamulec elektrodynamiczny, który 132.012-7 w oryginale posiadała, a dziś pozostała po nim jedynie podwyższona "buda" na jednym z krańców zasadniczej partii dachu.
I obrazki do powyższego wywodu,
19.06.1988 / Bw. Leipzig-Engelsdorf:
http://www.br232.com/images/basic/lts_114_61.jpg
22.06.1991 / Bw. Halle:
http://www.v300-online.com/media/images/0114_007.jpg
8.08.1998 / Jüterbog:
http://www.v300-online.com/media/images/0114_020.jpg
2.05.2002 / Rostock:
http://www.br232.com/images/basic/lts_114_74.jpg
23.02.2006 / Cottbus:
http://www.v300-online.com/media/images/0114_019.jpg
7.05.2009 / Oßling:
http://www.v300-online.com/media/images/0114_010.jpg
Serią 231 warto się nawiasem mówiąc zainteresować, gdyż z pierwotnej sumy 76 wyprodukowanych maszyn (+3 przebudowane z serii 230), do czasów współczesnych zachowało się raptem 11 egzemplarzy, przy czym część z nich pracuje obecnie w Polsce. Niestety kilka z nich w Polsce zakończyło również swój żywot, jak m.in. BR231-037 (w istocie 231.009-2) rozbita w kolizji z ET41-117 w 2006 r., BR232-008 (w istocie zmodernizowana 231.018-3) pocięta na złom (na skutek zniszczenia silnika spalinowego) w sierpniu 2013 r., czy BR232-006 (w istocie zmodernizowana 231.004-3) pocięta na złom latem 2014 r. w jednej z hal po upadłych zakładach ZNTK Poznań. Szczęśliwie kilka dalszych nadal pracuje nad Wisłą i powiedzmy, że "ma się dobrze". Mowa o BR231-014 (faktycznie 231. 075-3) obecnie pracującej w spółce Ecco Rail, oraz BR231-063 (faktycznie 231.034-0) pracującej w spółce DEPOL Sp. z o.o. W ogólnie panującym nad Wisłą bajzlu administracyjnym mającym na celu ułatwienie eksploatowania niektórych lokomotyw w sektorze prywatnym, kilka lokomotyw serii 231 pracuje ponadto błędnie oznaczone jako 232. Sytuacja taka dotyczy m. in. BR232-035 (faktycznie 231.056-3) pracującej pod szyldem firmy PUK Kolprem sp.z.o.o.
To temat rzeka, kwalifikujący się na samodzielny artykuł, który nawiasem mówiąc w swoim czasie powstanie, wymaga jednak czasu i angażu, na który w tej chwili nie bardzo mam jak sobie pozwolić.