• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

BR232 - zdjęcia

#22
Doceniam, ale nie ze względu na Ludmiłę a ze względu na b. ładną nastawnię. :)
Ta nastawnia również mnie ujęła. Przyznaję, że mam słabość do Ludmił. Tego dnia kręciło się po stacji normalnotorowej dużo taboru z byłego NRD. Między innymi bardzo dobrze utrzymana lokomotywa BR110 w oryginalnym malowaniu z pociągiem towarowym i BR118 z osobowym.
 
Ostatnio edytowane:

teigrekty2

Znany użytkownik
#25
20170623_055611.jpg
20170623_055640.jpg Ladne to to nie jest i korcilo mnie dac prosto do watku o dolno slaskich klimatach. Wczesnie rano (23/06/2017) po wyjezdzie z Walbrzycha w strone Jeleniej Gory, postanowilem zaliczyc po drodze Kamienna Gore. Nie oczekujac tak naprawde nic, wpadlem na obrosniete trawa torowisko, a stalo tam takie duo.
 

kilanziom

Znany użytkownik
#27
Z ostatniej wycieczki,

DSC05878.jpg

232.201-4 / Schwandorf / 11.05.2017

DSC05882.jpg

233.306-0 / Schwandorf / 11.05.2017

DSC06248.jpg

233.176-7 / Schirnding / 12.05.2017

DSC05923.jpg

233.306-0, 233.176-7, 232-909-2, 232.498-6, 232093-5 i 233.698-0 / Nurnberg-Rbf / 11.05.2017

DSC06152.jpg

232.571-0 / Wurzburg-Zell / 12.05.2017

DSC06368.jpg

234.304-4 i 231.012-6 / Nossen / 13.05.2017

DSC06339.jpg

233.314-4 / Nossen / 13.05.2017
 

xxx

Znany użytkownik
#28
Jak to można takimi różnymi malaturami oszpecić całkiem zgrabną lokomotywę. Maszyna solidna , duża i stylistycznie ładna i nagle te ............ kolorki :) Trochę to jak z "kobitą" jak kolorem przesadzi i tuszem to z ładnej panny staje się maszkarą.........taki los widocznie czeka i te Ludmiły. Dla mnie klasyka malatury dla tej maszyny to barwy DR/DDR i nic oprócz nich.
 

Marcin Sz

Aktywny użytkownik
#29
W każdej malaturze jest ładna i ten kraj żyje z koleji , a u nas nasłuchali się debile piosenki " więc chodź pomalij mój świat na żółto i na niebieeeesko"....
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
#31
Zaraz czegoś nie rozumiem z tymi numerami. Czy ta lokomotywa miała kolejno numery 132 204 potem 232 204 a teraz 132 004. Czy tylko wkradł się błąd.
 

kilanziom

Znany użytkownik
#33
Wszystko jest w najlepszym porządku, maszyna ma zamontowane historyczne oznaczenia kolei DR z opisem 132.004-3, natomiast na ramie naniesiono kod faktycznego oficjalnego oznaczenia 232.004-2. Jest to powszechna praktyka wśród niemieckich operatorów prywatnych,

https://farm8.staticflickr.com/7299/10510084263_081a0ce61c_b.jpg

Warto przy tym zwrócić uwagę, że akurat 232.004-2 nie jest najlepszym 'podkładem' pod maszynę historyczną z doby DR. Lokomotywa ta przeszła bowiem wszelkie modernizacje wprowadzane na pozostających w eksploatacji pod szyldem DB maszynach po 1992 r., a co za tym idzie jej aktualny stan nie odpowiada okresowi poprzedzającemu zjednoczenie kolei DR i DB (posiada np. wysokie obudowy czerpni powietrza na dachu, współczesne tuleje i tarcze buforowe, czy aluminiowe szerokie obramienia okien czołowych). Warto wiedzieć, iż naprawę główną połączoną z instalacją tych wszystkich 'ficzerów' maszyna ta przeszła stosunkowo późno, gdyż dopiero w lipcu 2006 r. (będąc już od dobrych 4-5 lat odsprzedaną z DB do sektora prywatnego). Innymi słowy, w czasie gdy pracowała pod szyldem DR z oznaczeniem 132.004-3 prezentowała się nieco inaczej, a ściślej tak: http://www.br232.com/images/basic/lts_194_72.jpg

Maszyn noszących historyczne oznaczenia (choć oficjalnie zarejestrowanych z oznaczeniem współczesnym) spotkać można więcej, analogicznie oznaczona pracuje m. in. 232.334-3 (ex. 132.334-4), obecnie własność spółki EBS z Erfurtu,

DSC03640.jpg

232.334-3 / Pirna / 26.09.2016 r.

Nadal też spotkać można kilka maszyn, których barwy i większość wspomnianych detali charakterystycznych odpowiadają pierwotnym, choć jednocześnie noszą współczesne (a zarazem odpowiadające wczesnemu okresowi DB tuż po zjednoczeniu) oznaczenia serii. Przykładowo:

DSC01694.jpg

232.088-5 / Erfurt / 11.05.2014 r.
 

kilanziom

Znany użytkownik
#35
Wydaje się, że firma Depol z Bydgoszczy poskładała co się dało ze swoich bułgarskich 'importowych' 07, a pozostałe zdecydowano się skasować. Ciekawe które # boczne trafiły ostatecznie pod palnik,

IMG_2655.jpg

BR232-281 / Bydgoszcz-Główna / 29.08.2017
 

Tigrek

Aktywny użytkownik
#36
A jak ma się sprawa z Ludmillą serii 131, a mianowicie egzemplarzem 231 012 obecnie? Ile w niej pozostało z dawnej DDR, a ile jest modernizacji?
Dodam, że lokomotywa obecnie należy do przewoźnika WFL. (poza oczywiście prostokątnymi buforami, bo to sam już zauważyłem)
am-150514-erschien-ueberraschend-131-787485.jpg
wedler--franz-lokomotivservice-231-653901.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
#37
Tu akurat nie jest źle, są zmienione obramowania okien i brakuje ozdobnej listwy na pograniczu ściany bocznej i ramy. Uchwyty na mordce nie są oryginalne ale te już zmieniano za czasów DR na niektórych lokomotywach.
 

kilanziom

Znany użytkownik
#38
A jak ma się sprawa z Ludmillą serii 131, a mianowicie egzemplarzem 231 012 obecnie? Ile w niej pozostało z dawnej DDR, a ile jest modernizacji?
Dodam, że lokomotywa obecnie należy do przewoźnika WFL. (poza oczywiście prostokątnymi buforami, bo to sam już zauważyłem)
Miałem okazję spotkać tą lokomotywę dwukrotnie, jedno z jej zdjęć znajdziesz zresztą w moim poprzednim poście u góry strony,

t.jpg

231.012-6 / Magdeburg-Rothensee / 14.09.2015

x.jpg

231.012-6 / Nossen / 13.05.2017

Akurat w przypadku tej maszyny historia ma się nieco inaczej niż z serią 132. Mianowicie zjednoczone koleje DB stosunkowo szybko (do około 1995/1996 r.) wycofały z eksploatacji całą serię 230, 231 i 242. Nie inaczej było w przypadku 231.012-6, wyłączonej z eksploatacji w połowie 1995 r. Decyzja o wycofaniu wiązała się z zarzuceniem wszelkich inwestycji związanych z wspomnianymi seriami, toteż maszyny serii 231 nie otrzymały za czasów DB większości poprawek i usprawnień typowych dla serii 232. Lokomotywa 231.012-6 przeszła naprawę główną wraz z modernizacją np. obramień okien czołowych dość późno, dopiero w 2006 r. w zakładach w Cottbus. Była już wówczas od blisko 10 lat w sektorze prywatnym a jej właścicielem była firma Regental Bahnbetriebs-GmbH.

Prawdę mówiąc jej obecny wygląd nawiązuje do czasów kolei NRD, ale nie przypomina faktycznego stanu w jakim 132.012-7 pracowała. Głównie za sprawą masywnych pługów górskiego typu, które pojazd ten posiadał na obu czołach przez większość swojej wczesnej kariery. Wśród innych detali charakterystycznych dla oryginału znajdziemy kilka drobnostek jak kształt tarcz buforowych, układ czołowych poręczy, czy wspomniane już obramienia okien czołowych, ale też ważniejsze elementy jak choćby... hamulec elektrodynamiczny, który 132.012-7 w oryginale posiadała, a dziś pozostała po nim jedynie podwyższona "buda" na jednym z krańców zasadniczej partii dachu.

I obrazki do powyższego wywodu,

19.06.1988 / Bw. Leipzig-Engelsdorf:
http://www.br232.com/images/basic/lts_114_61.jpg
22.06.1991 / Bw. Halle:
http://www.v300-online.com/media/images/0114_007.jpg
8.08.1998 / Jüterbog:
http://www.v300-online.com/media/images/0114_020.jpg
2.05.2002 / Rostock:
http://www.br232.com/images/basic/lts_114_74.jpg
23.02.2006 / Cottbus:
http://www.v300-online.com/media/images/0114_019.jpg
7.05.2009 / Oßling:
http://www.v300-online.com/media/images/0114_010.jpg

Serią 231 warto się nawiasem mówiąc zainteresować, gdyż z pierwotnej sumy 76 wyprodukowanych maszyn (+3 przebudowane z serii 230), do czasów współczesnych zachowało się raptem 11 egzemplarzy, przy czym część z nich pracuje obecnie w Polsce. Niestety kilka z nich w Polsce zakończyło również swój żywot, jak m.in. BR231-037 (w istocie 231.009-2) rozbita w kolizji z ET41-117 w 2006 r., BR232-008 (w istocie zmodernizowana 231.018-3) pocięta na złom (na skutek zniszczenia silnika spalinowego) w sierpniu 2013 r., czy BR232-006 (w istocie zmodernizowana 231.004-3) pocięta na złom latem 2014 r. w jednej z hal po upadłych zakładach ZNTK Poznań. Szczęśliwie kilka dalszych nadal pracuje nad Wisłą i powiedzmy, że "ma się dobrze". Mowa o BR231-014 (faktycznie 231. 075-3) obecnie pracującej w spółce Ecco Rail, oraz BR231-063 (faktycznie 231.034-0) pracującej w spółce DEPOL Sp. z o.o. W ogólnie panującym nad Wisłą bajzlu administracyjnym mającym na celu ułatwienie eksploatowania niektórych lokomotyw w sektorze prywatnym, kilka lokomotyw serii 231 pracuje ponadto błędnie oznaczone jako 232. Sytuacja taka dotyczy m. in. BR232-035 (faktycznie 231.056-3) pracującej pod szyldem firmy PUK Kolprem sp.z.o.o.

To temat rzeka, kwalifikujący się na samodzielny artykuł, który nawiasem mówiąc w swoim czasie powstanie, wymaga jednak czasu i angażu, na który w tej chwili nie bardzo mam jak sobie pozwolić.
 

Podobne wątki