• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

BR118 w środku składu: fikcja czy rzeczywistość?

sluzbowo

Znany użytkownik
Reakcje
137 1 0
#1
Oglądam sobie właśnie przeuroczy filmik na YT:


Ciekawy widoczek w 08:12: BR118 wpięta w środek pomiędzy dwoma zestawami piętrowymi DBze.

Pytanie: czy takie zestawienia występowały w rzeczywistości, czy to tylko pomysł twórców makiety?
 
Ostatnio edytowane:

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
Reakcje
97 2 0
#2
Zdaje się, że bywało tak. Na filmie o piętrusach (Kolejwizja) widać zestawienie Bipa+118+Bipa+118 (jeszcze jako V180), przy czym oczywiście, Bipy z kabiną sterowniczą. Nie wiem natomiast, czy występowały składy typu Bipa+118+Bipa, ale taki skład mógłby być niepraktyczny ze względu na parametry jazdy (pchanie zespołu przed lokomotywą i jednocześnie ciągnięcie drugiego takiego za).
 

Michał_P

Znany użytkownik
Reakcje
182 27 0
#3
Bywało tak chociażby w S-Bahn w Rostocku czy w ruchu lokalnym okręgu przemysłowego Halle-Merseburg (duże potoki podróżnych).
 
Ostatnio edytowane:
D

Docteur

Gość
#4
A ciekawostka ta wynikała z ograniczeń pociągów "push-pull" w b. NRD, gdzie skład pchany nie mógł mieć więcej niż 13 osi (co odpowiada czteroczłonowemu zestawowi DBvqe/DBze). Więc żeby uniknąć uciążliwego przepinania lokomotywy na stacjach końcowych, a jednocześnie zapewnić dużą podaż miejsc w składach DR zdecydowało się na wpinanie lokomotywy w środku składu. Takie rozwiązanie funkcjonuje do dziś na kolejach szwajcarskich (jeśli dobrze pamiętam).
 

Michał_P

Znany użytkownik
Reakcje
182 27 0
#5
Z podobnych ciekawostek po drugiej stronie żelaznej kurtyny wspomnieć warto również składy zestawiane podczas igrzysk olimpijskich w Monachium w 1972 r., 14 tzw. "silberlingów" z wagonami sterowniczymi (BDnrzf740 czyli tzw. Karlsruher Kopf) po obu końcach i elektrowozem serii 140.8 w środku.
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje innych krajów 8

Podobne wątki