• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

BR 38.2-3 na Ok2

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#2
To jest zupełnie inny parowóz, saksońska XII H 2, na DR otrzymała oznaczenie 38.2-3. W Polsce było po wojnie kilka sztuk, oznaczonych Ok2, ale nie przetrwały zbyt długo (szczegółów z pamięci nie podam). Ok1 to pruska P 8, na DR BR 38.10-40.

PS: Model BR 38.2-3 w oznaczeniu PKP Ok2-5 ma w ofercie Piko, ale w wielkości H0.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
D

daraśekp

Nowy użytkownik
Reakcje
5 0 0
#3
Dzięki za wyjaśnienie.
Starałem się sam zgłębić temat. Namierzyłem że to seria BR38.2-3. Nie miałem jednak pewności co i jak dokładnie.
Jednak wiedziałem, że tu dostanę fachową odpowiedź.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
D

daraśekp

Nowy użytkownik
Reakcje
5 0 0
#6
Czy istnieją w czyjejś kolekcji zdjęcia polskiej Ok2?
Może jeśli ma ktoś takowe, to udostępni w tym temacie...
 

oelka49-26

Aktywny użytkownik
Reakcje
75 0 0
#8
Wg Wikipedii, https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Lista_lokomotyw_parowych_eksploatowanych_w_Polsce
parowozy serii Ok2 eksploatowano w Polsce do 1953 roku. Dysponuje ktoś wiedzą, czy zamontowano na nich polskie lampy? Czy być może, z racji tak krótkiej służby po wojnie, po prostu się ich montażu już nie doczekały....
To nie jest łatwe pytanie, ze względu na okres jakiego dotyczy. Reflektory używane do czasów współczesnych wprowadzono w drugiej połowie lat 60. Im wcześniej i bliżej roku 1945 tym większa różnorodność oświetlenia, włączenie z naftowym. Najlepiej byłoby dotrzeć do zdjęć tych lokomotyw z okresu po zakończeniu wojny (ale to może być trudne bo nie był to czas na robienie fotografii na kolei), podobnie jak sprawdzenie czy lokomotywy tej serii przeszły naprawy i o jakim zakresie. Gdyby któraś z Ok2 miała mieć znormalizowane reflektory stosowane na PKP to zapewne byłyby zgodne z przedwojennymi produkowanymi przez zakłady ERA we Włochach.
 
OP
OP
D

daraśekp

Nowy użytkownik
Reakcje
5 0 0
#9
Czyli taka wersja lokomotywy, której akcji konwersji na FTT podjął się Grzesiek, mogła jak najbardziej istnieć realnie... :niepewny:
 

oelka49-26

Aktywny użytkownik
Reakcje
75 0 0
#10
Czyli taka wersja lokomotywy, której akcji konwersji na FTT podjął się Grzesiek, mogła jak najbardziej istnieć realnie... :niepewny:
Mogła. Zresztą Grzesiek w fikcyjne modele się nie bawi.
Model był w epoce IIIa. Wówczas, szczególnie w latach 40. tuż po zakończeniu wojny wszystko niemal było możliwe. Ważne aby lokomotywa dała się uruchomić i mogła prowadzić pociąg.
 
OP
OP
D

daraśekp

Nowy użytkownik
Reakcje
5 0 0
#11
No tak. Też tak sobie myślałem. Pojawi się okazja konwersji takiego modelu na PKP. Nie mogłem znaleźć żadnych fotek tej lokomotywy w barwach PKP w realu. Nie jestem znawcą historii, stąd moje zapytanie. Utwierdziłeś moje przemyślenia.
Dzięki