• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie BR 118 DR odwiedzające PRL - numery?

yahya

Znany użytkownik
#21
W Polsce pilot zwykle mówił po niemiecku, jak było na odcinku DR, nie wiem. Może polska drużyna znała na tyle niemiecki, że wystarczało to do porozumienia się z niemieckim pilotem, a może Niemcy mieli też pilotów mówiących po polsku? Radio-stop faktycznie wprowadzono później, ale radiołączność pociągową rozpoczęto wprowadzać na PKP już w latach 1960-tych, tyle, że wieku XX, nie X. W latach 70-tych główne linie już były wyposażone w radio. Nie wiem jak wyglądała sprawa SHP na lokomotywach DR i Indusi na maszynach PKP. Jeśli chodzi o radio, to być może stosowano urządzenia przenośne.
A może są dostępne teksty umów PKP-DR (czy bardziej - ministerstw komunikacji obu państw) dotyczące wymiany załóg i lokomotyw w latach 70 XX w.? Inaczej, pozostanie nam gdybanie.

Co do łączności radiowej, na zdjęciach 118-ek w Poznaniu nie widać anteny ukf. Radio przenośne pracujące z kabiny mogło faktycznie być stosowane, np. rtlf. FM-315, ale zasięg takiej łączności musiał być mocno ograniczony.
 

jafrap

Znany użytkownik
#25
Taka ciekawostka. Mam taką jedną książkę o kolejowych przeprawach wojskowych przez rzeki w PRL-u. Tam jest fota jak BR118 prowadzi na stronę Polską eszelon wojsk układu warszawskiego, chyba przez Odrę. Fotka ta walnięta jest też na okładce. Tytuł to:

Tucholski Zbigniew – "Polskie Koleje Państwowe jako środek transportu wojsk Układu Warszawskiego". Technika w służbie doktryny. Warszawa 2009.

 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#28
Fakt, że szczegółowych ustaleń w tej umowie nie ma, ale trochę można wywnioskować z artykułu 5 Umowy:

1. Zarządy kolejowe Umawiających się Stron oraz ich pracownicy we wzajemnych stosunkach posługują się pisemnie i ustnie językami urzędowymi swoich krajów. W porozumieniach wykonawczych do niniejszej Umowy mogą być uzgodnione wyjątki od tej zasady.

2. Zarządy kolejowe dołożą starań, aby ich pracownicy, wykonujący czynności służbowe na terytorium drugiej Umawiającej się Strony, znali język urzędowy tej Umawiającej się strony przynajmniej w takim stopniu, aby mogli się nim porozumiewać.

Ale ciekawe byłoby poznanie szczegółowych ustaleń.
 

yahya

Znany użytkownik
#29
Sądzę, że szczegółowe ustalenia z tego okresu dot. wizyt BR 118 w PRL mogą znajdować się w:
- archiwach Min. Infrastruktury jako spadkobiercy min. komunikacji z okresu PRL,
- Archiwum Akt Nowych -- o ile zostały przekazane,
- ew. w archiwach kolejowych.

Przy okazji, napisałem do autora strony wspomnianej przez Kol. Adam Okuń. Choć nie dysponował konkretami, podejrzewał, iż w PRL pojawiały się 118-ki raczej z lok. Berlin-Ostbhf. Wg b. mechanika DR około 1979/80 r. D243 i D240 prowadziły 118-ki na trasie Berlin-Zbąszynek. Możliwe egzemplarze to:
118 004,
118 007,
118 573.

Nie jestem pewien, ale być może 573-ka jest na zdjęciu z Poznania wyżej, na którym nie za dobrze widoczny jest numer.
 

yahya

Znany użytkownik
#31
Tu są wyszczególnione ilostany z lat 70. XX w. Do PRL mogły jeździć 118-ki z Bw (Berlin) Ostbahnhof i Bw Frankfurt (Oder).

http://www.volkers-eisenbahnseite.de/118.3/V180-401-SA.html
http://www.volkers-eisenbahnseite.de/118.3/V180-401-SAA.html
http://www.volkers-eisenbahnseite.de/118.3/V180-401-SC.html
http://www.volkers-eisenbahnseite.de/118.3/V180-401-SD.html
http://www.volkers-eisenbahnseite.de/118.3/V180-401-SE.html

Znany nam już 118 044-7 stacjonował do 1976 r. w Berlinie, a potem we Frankfurcie n. Odrą.
Natomiast 118 083-5 i 118 178-3 odwrotnie, bo wpierw we Frankfurcie, a od 1980 r. w Berlinie.
 

Podobne wątki