• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie BR 118 DR odwiedzające PRL - numery?

yahya

Znany użytkownik
#1
W latach 1973-1980 pociągi "Berolina" na odcinku Berlin-Poznań prowadziły lokomotywy BR 118 DR. Staram się skompilować numery konkretnych egzemplarzy, które odwiedzały PRL poza poniższymi, które są już znane.
118 044-7
118 083-5
118 178-3
Czy ktoś zna inne?
 

ministerek

Aktywny użytkownik
#2
Wiele razy widziałem BR118 w Poznaniu, ale było to 35 lat temu. Chyba trudno będzie to ustalić. Ponadto, jak tylko pamiętam to Berolinę w stronę granicy do Poznania przyprowadzała EP05, a dalej prowadziła SP45. Oczywiście do czasu elektryfikacji szlaku do Zbąszynka i dalej do Rzepina.
 
OP
OP
yahya

yahya

Znany użytkownik
#3
Wiele razy widziałem BR118 w Poznaniu, ale było to 35 lat temu. Chyba trudno będzie to ustalić. Ponadto, jak tylko pamiętam to Berolinę w stronę granicy do Poznania przyprowadzała EP05, a dalej prowadziła SP45. Oczywiście do czasu elektryfikacji szlaku do Zbąszynka i dalej do Rzepina.
Akurat 118-ki przyjeżdżały wcześniej niż 35 lat temu.

Może ktoś ma zdjęcia tych maszyn już na terytorium PRL? Będzie można ustalić numery.
 

ministerek

Aktywny użytkownik
#5
Od 74 do 85 przynajmniej raz w miesiącu jeździłem Beroliną do Frankfurtu (odjazd z Poznania około 9.30). Nigdy nie prowadziła go 118. Podobnie w drodze powrotnej, (około 16 z Frankfurtu) prowadziła SP45. 118 stała w Poznaniu w ciągu dnia. Pewnie przyprowadzała i zabierała co innego.
 

KoVaL

Znany użytkownik
#6
Ciekawy temat ,może by coś pomogło zdobycie przydziałów DR z lat 80-tych. Co do elektryfikacji to skończono go (P-ń -Kunowice -FF/O) chyba pod koniec lat 80-tych. O ile mnie pamięć nie myli to w 1985-6 jeszcze je widywałem , może trochę wcześniej.
Istnieją fotki SP45 na dworcu Berlin Ost. czyli loki się wymieniały.
 

ministerek

Aktywny użytkownik
#7
Poczytajcie książkę Berlin - Warszawa Ekspres (Berolina to protoplasta). Tam nie ma nic o 118 prowadzącej Berolinę. Jest natomiast o zespołach spalinowych z lat 50-tych kolei DR dojeżdżających do Terespola. Mieszkam w Poznaniu i coś na ten temat pamiętam. Nie ma też w tej książce żadnego zdjęcia z lokomotywą spalinową DR.
 
OP
OP
yahya

yahya

Znany użytkownik
#8
Tutaj znalazłem informację o wspomnianej już wyżej 118 044-7.

http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,4869573,page=all

O innych egz. BR 118 nic tu nie ma.
[DOUBLEPOST=1421012914][/DOUBLEPOST]
Poczytajcie książkę Berlin - Warszawa Ekspres (Berolina to protoplasta). Tam nie ma nic o 118 prowadzącej Berolinę. Jest natomiast o zespołach spalinowych z lat 50-tych kolei DR dojeżdżających do Terespola. Mieszkam w Poznaniu i coś na ten temat pamiętam.
Ciekawe, co Kolega pisał we wcześniejszym poście. Warto w takim razie ustalić, co konkretnie prowadziły BR 118 do/z Poznania jeśli niekoniecznie Berolinę.
 

ministerek

Aktywny użytkownik
#9
Nie wiem co, za młody byłem. Mogę tylko stwierdzić, że czasami widywałem 118 na torze postojowym, przy peronie 2a w biały dzień, wtedy, gdy Berolina jechała do Berlina.
Najpewniej jakieś ruskie stodoły prowadziła.
 
OP
OP
yahya

yahya

Znany użytkownik
#11
Ktoś już kiedyś na forum wspominał o tym, że 118-ki prowadziły pociągi z żołnierzami Północnej Gr. Wojsk A.R. (PGWAR). Ale żadnych dowodów fotograficznych na to nie ma... ;)
 

ministerek

Aktywny użytkownik
#12
No i jasne z Drehscheibe wynika, że był to pociąg z i do Hoek Van Holland i chyba jeździł w nocy, co potwierdza postój lokomotywy w Poznaniu, w ciągu dnia

Niżej jet nawet zdjęcie tablicy na wagonie: Ost-West Express. Można też wyczytać, że od 1981, ze względu na "Solidarność" zmiana lokomotywy odbywała się we Frankfurcie nad Odrą. Wcześniej PKP jeździło do Berlina a DR do Poznania.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#13
Nie odkryję Ameryki stwierdzając, że pociągów jeżdżących między Poznaniem a NRD było kilka, więc możliwości jest trochę. Poza Beroliną, Ost-West i w pewnych okresach jeszcze jednym nocnym do Paryża, był nocny pociąg Warszawa - Berlin i jeszcze pociągi z ZSRR do NRD. Ost-West faktycznie jechał nocą, podobnie, jak ten drugi nocny skład do Paryża. Niestety, nie mam żadnych informacji które z nich były w Polsce prowadzone lokomotywami DR.
 

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
#15
Ciekawi mnie jak wyglądały dwie rzeczy:
1. Współpraca lokomotyw z urządzeniami przytorowymi
Według mojej wiedzy DR chyba stosowały Indusi, nie wiem jak z naszym SHP. Wiem natomiast, że SU46 nie mogły wjeżdżać na sieć DR z uwagi właśnie na zakłócenia wywoływane pracą prądnicy ogrzewczej. Podobny problem był niedawno z czeskimi "nurkami" które do nas przybyły.
2. Obsługa przez maszynistów
Czy polscy maszyniści byli szkoleni na BR118, a niemieccy na SP45, zmieniając się we Frankfurcie? Bo jakoś nie wierzę w to, żeby od Poznania do Berlina jechał maszynista DR lokomotywą DR.
 

KoVaL

Znany użytkownik
#16
Wydaje się ,że współpraca skończyła się po wprowadzeniu stanu wojennego . Nie słyszałem żeby w tej relacji kursowały SU46 , co do załóg to ciekawy wątek.
 

ministerek

Aktywny użytkownik
#17
Polska obsada jeździła do Berlina, niemiecka do Poznania. Na lokomotywie był pilot prowadzący obcą drużynę. O tym też jest na Drechscheibe.
Ciekawa jest historia przebudowy SP45 na SU45. Pierwsze egzemplarze, na wyraźne życzenie DR stacjonowały w Rzepinie. Niemcy nie życzyli sobie uruchamiania na odcinku Rzepin - Frankfurt lokomotyw z ogrzewaniem parowym, podobno mieli problemy z zamarzającymi przewodami grzewczymi.
 
OP
OP
yahya

yahya

Znany użytkownik
#18
Ciekawi mnie ten "pilot" z PKP, a szczególnie jego znajomość jęz. niemieckiego. Czy strona niemiecka wymagała jakiegoś certyfikatu znajomości tego języka? A może porozumiewano się po rosyjsku? Czy te kwestie zawarto w umowie między PKP a DR z początku lat 70. XX w., czy później? Ciekawi mnie też, jak BR 118 jeździły w Polsce bez SHP, bo wątpię, by je doposażano w takie instalacje. A na radiotelefony z radio-stop w latach 70. X w. to chyba za wcześnie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#19
Ciekawa jest historia przebudowy SP45 na SU45. Pierwsze egzemplarze, na wyraźne życzenie DR stacjonowały w Rzepinie. Niemcy nie życzyli sobie uruchamiania na odcinku Rzepin - Frankfurt lokomotyw z ogrzewaniem parowym, podobno mieli problemy z zamarzającymi przewodami grzewczymi.
To ciekawe, ja słyszałem akurat odwrotną historię: SU45, podobnie jak SU46, nie były wpuszczane do Niemiec z powodu problemów z prądnicą ogrzewczą. Z tego powodu SP45 z przebudowanym na elektryczne ogrzewaniem, a przeznaczone do jazdy do Frankfurtu, miały pozostawione oznaczenia SP45. Ale gdzie jest prawda, nie wiem.
Ciekawi mnie ten "pilot" z PKP, a szczególnie jego znajomość jęz. niemieckiego. Czy strona niemiecka wymagała jakiegoś certyfikatu znajomości tego języka? A może porozumiewano się po rosyjsku? Czy te kwestie zawarto w umowie między PKP a DR z początku lat 70. XX w., czy później? Ciekawi mnie też, jak BR 118 jeździły w Polsce bez SHP, bo wątpię, by je doposażano w takie instalacje. A na radiotelefony z radio-stop w latach 70. X w. to chyba za wcześnie.
W Polsce pilot zwykle mówił po niemiecku, jak było na odcinku DR, nie wiem. Może polska drużyna znała na tyle niemiecki, że wystarczało to do porozumienia się z niemieckim pilotem, a może Niemcy mieli też pilotów mówiących po polsku? Radio-stop faktycznie wprowadzono później, ale radiołączność pociągową rozpoczęto wprowadzać na PKP już w latach 1960-tych, tyle, że wieku XX, nie X. W latach 70-tych główne linie już były wyposażone w radio. Nie wiem jak wyglądała sprawa SHP na lokomotywach DR i Indusi na maszynach PKP. Jeśli chodzi o radio, to być może stosowano urządzenia przenośne.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
#20
Z całą pewnością pociąg nr 17107 był prowadzony lokomotywą spalinową serii 118 na trasie Poznań-Berlin. To akurat dobrze pamiętam, gdyż w tamtym okresie często jeździłem do Poznania nocnym pociągiem z Warszawy do Berlina. 118-tkę widziałem też na st. Poznań Gł. przy pociągu "Moskwa Ekspress" rel Moskwa-Berlin. Było to w latach 1971-75.

Zdjęcie jednej ze 118-tek jest datowane na rok 1976 .... może w tym okresie komunikacyjnym obsługę trakcyjną stanowiły lokomotywy DR.

Jestem w posiadaniu Dodatku do służbowego r.j Część II A, obowiązującego od dnia 1 czerwca 1975 i nie ma w nim żadnego pociągu międzynarodowego, obsługiwanego przez niemieckie lokomotywy.....
Jedyny przypadek wymieniony w dodatku to obsługa poc. "Gedania" na odc. Bln Lichtenberg-Szczecin Gł. berlińską 03. Ale widywałem w Szczecinie zarówno parowozy serii 01 jak i 03. Ale to inna historia.......
 

Podobne wątki