• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja Bocznice Verdun

Baldwin

Znany użytkownik
#1
Równolegle z pracami przy Wls-ce pracuje obecnie nad tematem dla mnie szczególnie ciekawym ,raczej nieznany ,ale bardzo istotny dla logistyki Wielkiej Wojny.
W miarę powstawania taboru będę relacje aktualizował .
Wojskowe Koleje Polowe ,to dzięki nim zapewniano dostawy amunicji ,sprzętu w ciężkim terenie .
Tory układane tam gdzie nie było szans na jakikolwiek transport.
W stronę okopów ,stanowisk artylerii ,wożono tony śmiercionośnych pocisków armatnich a z powrotem wszystkich tych dla których skończyło się piekło okopów , jednym na stałe inni po wyleczeniu w lazarecie musieli tam wrócić .
W zasadzie temat rzeka , ograniczę się jedynie do pokazania jak transportowano z frontu sprzęt .
I jak oporządzano lokomotywy do dalszej służby.
Będzie to przysłowiowa bocznia , gdzie z przywożono uszkodzony sprzęt .


Zdjęcia pochodzą z tej strony.
http://www.histomil.com/viewtopic.php?f=92&t=5865
Skala to 1:35, budowa od podstaw .
Plany pochodzą z książki pt. ,, The 60cm Military Railways of the WWI in France"
Na początek prace idą przy budowie wagonów transportowych tak charakterystycznych dla kolei Armii Francuskiej .
A zdjęcia niebawem .:)
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Baldwin

Baldwin

Znany użytkownik
#3
Tak filmik jest mi dobrze znany ,obecnie pojawiło się na kanale filmowym sporo ciekawych archiwalnych filmików w tym temacie .
A tu na razie stan wagoników na dzień dzisiejszy , cała diorama będzie w skali 1:35.

 
OP
OP
Baldwin

Baldwin

Znany użytkownik
#5
Prace prowadzę jakby równolegle trochę przy dźwigu trochę przy platformie .
Na razie dźwig , platforma podpory ,oś obrotu .
Ponieważ wózki jezdne są takie same dla wszystkiego zapewne wykonam komplet który będzie powielony w żywicy ,będzie szybciej .
W perspektywie mam też wykonanie makiety o tej tematyce więc wszystko będzie zaprojektowane tak aby mogło być mobilne .


 
OP
OP
Baldwin

Baldwin

Znany użytkownik
#6
Modele malutkie , niepozorne a części od metra , więc i prace idą powoli bo chciałbym to w miarę wiernie odtworzyć .
Popracowałem przy podstawowych elementach dźwigu , na razie grube detale i to jeszcze nie wszystkie a i przy tych będzie trochę pracy .
Do przodu poszły też prace przy platformie , głównie drobne detale bez których nie sposób się obyć .



A co do platform do mam do nich parę zastosowań więc temat rozwojowy a jedno z nich to będzie jeszcze to na zdjęciu .
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#7
Podziwiam i jestem pełen uznania z wielu powodów, ale dwa główne dla mnie to po pierwsze sama budowa od podstaw takich modeli. Drugi powód, to temat, tak bardzo mało u nas znany. Skąd taki pomysł w ogóle przyszedł Koledze Baldwinowi do głowy? Jeżeli Kolega nie miał jeszcze okazji, a będzie taką kiedyś miał, to polecam (także wszystkim innym) wycieczkę do Pikardii nad słynną rzeką Sommą, gdzie jest urocze małe muzeum kolejek polowych: "Le P'tit train de la Haute Somme", z linią muzealną Froissy - Cappy - Dompierre o długości ok. 6 km. Na linii jest nawet 200-metrowy tunel i zygzak, dzięki któremu na krótkim odcinku linia pokonuje różnicę wysokości ok. 50 metrów.
http://appeva.perso.neuf.fr/index.htm
Muzeum ma 9 parowozów, z czego 4 są czynne oraz 26 lokomotyw spalinowych, z których 8 jest na chodzie. Poza tym kolekcja obejmuje kilkadziesiąt wagonów i innych pojazdów, m.in. 4-osiową platformę jakiej model w budowie pokazał Kolega Baldwin wyżej. Odwiedziłem to muzeum kilka razy i mam sporo zdjęć, ale nie chće zaśmiecać tego wątku, może kiedyś je wrzucę w innym miejscu.
 
OP
OP
Baldwin

Baldwin

Znany użytkownik
#8
Tak to muzeum znam od kilku ładnych lat co i jakiś czas wchodzę na ich stronę aby popatrzeć na ich poczynania w zakresie renowacji taboru .
Co do tematu to od ponad ośmiu lat kiedy zacząłem budować kolej ogrodową na tor 5" od razu wybór co do taboru nie mógł być inny wiadomo wąskotorowa kolej polowa .:)
Bo te klimaty pasują do ogrodu jak ulał .
A że od dawna uprawiam modelarstwo militarne w skali 1:35 z kierunkiem na Wielką Wojnę to też jest nie bez znaczenia w wyborze tematu .
Co do zdjęć to na pewno tematu zaśmiecać nie będziesz bo o tym właśnie tu będzie mowa.
Na razie będę budował do tego kompletu parowóz Pechot-Bourdon (ponoć był taki w Hajnówce ) ale materiału nigdy dość i każde zdjęcie jest warte uwagi ,szczególnie te pokazujące na ogół konstrukcje zakryte .
Pozdrawiam Andrzej .
 
OP
OP
Baldwin

Baldwin

Znany użytkownik
#12
Piękne zdjęcia i samowarki .:)
Takie cudeńka to można godzinami oglądać w muzeum i dzień by był za krótki .
Jest tam też parę parowozików do których przymierzam się wykonać więc zdjęcia na pewno się przydadzą .
Dzięk Andrzeju za relację .
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Baldwin

Baldwin

Znany użytkownik
#14
Trochę drobnej infrastruktury kolejowej i nie tylko ,ogólnie rzecz biorąc bambetle na dioramę te drobne .
Wieża wodna , a może raczej rezerwuar do parowozu na pewno się przyda a i klimaciku też zada ;)

 
OP
OP
Baldwin

Baldwin

Znany użytkownik
#17
Wykonałem docelową podstawkę pod dioramę w formie skrzynki amunicyjnej i
miej więcej tak to będzie wyglądało na dioramie .
Sam parowóz na razie wykonałem w surowej formie i będzie teraz uzbrajany w detale , a później wezmę się za jego ostoję a w zasadzie dwie bliźniacze .
Można napisać że projekt tego parowozu został opatentowany w 1887roku i służył głównie w obsłudze fortów z ciężką artylerią .
W czasie wojny był produkowany między innymi w USA w fabryce Baldwina .
Po wojnie duża część tych parowozów trafiła do koloni francuskich
Używane były też przy budowie linii Maginot .
Po 1940 roku niemcy używali ich przy budowie Wału Atlantyckiego ,część wysłano na koleje polowe między innymi w okolice cieśniny Dardanele ,do Gracji koło Salonik .
W Polsce pracowały trzy tego typu parowozy na kolei leśnej w Zagnańsku
do lat 50-tych .
Potem przesłano jeden do Chorzelowa a drugi do Hajnówki i w niedługim czasie złomowano z powodu nieopłacalności remontu .
Trochę ta długowieczna służba przypomina historię czołgu FT-17. ;)

 
OP
OP
Baldwin

Baldwin

Znany użytkownik
#20
Do wieży wodnej dorobiłem małą szopę która spełni rolę podręcznego warsztatu .
Planuję umieścić tam to co w takim warsztacie w tamtym czasie mogło być używane .
Stół ,szlifierka ręczna , imadło , obok zapewne stanie wiertarka nożna wiertarka słupowa itp
Ot taki mały akcencik który nada nieco klimatu do którego przymierzam się w nieco większym wydaniu ale przedtem trochę treningu na czymś mniejszym nie zaszkodzi :D