• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

INFO Boczniaki Lenza

#21
Kolego HMG. Miałbym do Ciebie taką prośbę abyś pilotował dalej temat tych wagonów boczniaków na naszym forum i informował nas o dalszej dyskusji dotyczącej tych wagonów na forum niemieckich modelarzy.
 
OP
OP
HMG

HMG

Użytkownik
club 0
#23
W sumie nic ciekawego, autor tylko omawia to co widać: detale, wymienne tabliczki (mocowane na magnes), różne wersje wagonu (z budką hamulcową i bez). Właściwie pokazana jest tu tylko jedna nowość, o której jakoś wcześniej nigdzie nie przeczytałem: oświetlenie wagonu działa jeszcze przez ok. minuty od odłączenia zasilania. Autor wspomina też o tym, że wagony dostosowane są do łuków R1, ale "namacalnego" dowodu na to nie ma.

I tytułem trzymania ręki na pulsie, jakoś to wcześniej przeoczyłem, ale na stronie SNM pokazano też pierwsze zdjęcie "skorupy" wagonu bagażowego:

http://www.spurnull-magazin.de/neuheiten/wagen/lenz-neuheiten-2018/
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
HMG

HMG

Użytkownik
club 0
#25
Tego producent nigdzie nie podaje (przynajmniej ja nigdzie nie znalazłem takiej informacji), ale z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć że tak.
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
#28
Jeśli boczniaki mają być przeznakowane na PKP, to kupujcie tylko te w wykonaniu z II epoki.
To nie jest takie proste!
Pozornie mogłoby się wydawać, że rzeczywiście do przeznakowania na modele PKP nadają się tylko niemieckie wagony z ep. II.
Uważam jednak, że niekoniecznie...
Nie wiem dokładnie, jakie wersje tych wagonów wyprodukuje ostatecznie Lenz, ale przy wyborze modeli bazowych, pod kątem ich przeznakowania na modele PKP, proponuję przyjąć następujące kryteria:

- wagony z budką hamulcową i z oświetleniem gazowym - PKP ep. II, IIIa-b
- wagony bez budki hamulcowej i oświetleniem gazowym - PKP ep. IIIa-b, IIIc, IVa
- wagony bez budki hamulcowej i z oświetleniem elektrycznym - PKP ep. IIIc-IVa
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
HMG

HMG

Użytkownik
club 0
#29
Na forum SNM można przeczytać ciekawą dyskusję (a momentami wręcz pyskówkę) na temat problemów z wykolejaniem się wagonów na łukach R1:

https://forum.spurnull-magazin.de/f...wagen-verglichen-gemessen-und-umgebaut-17792/

W skrócie: problem jest rzeczywisty, powodowany jest przez środkową oś:

1. Minimalnie zbyt mała możliwość przesuwu bocznego (spowodowana szerokością kół - w wagonach Umbauwagen o identycznym układzie podwozia problem nie występuje, ale tam obręcze kół są węższe niż w boczniakach).
2. Wadliwie rozwiązane "resorowanie" osi, która ma zbyt małą swobodę ruchu pionowego, w wyniku czego na nierównych torowiskach kończy się to wykolejeniem. Do tego sprężyna dociskająca oś do torów ma tendencję do "wypadania" (co widać na jednym ze zdjęć w zlinkowanym wątku).

Co ciekawe, problem ten występuje głównie na torach "starych", z torami PECO ("nowe") podobno problemu nie ma. Zaproponowane są różne rozwiązania problemu (między innymi pokazana przeróbka środkowej pary kół oraz sposobu resorowania, wymiana środkowej pary kół na koła z wagonu Umbauwagen), jednak mnie (podobnie jak części uczestników dyskusji) jakoś nie przekonuje konieczność przeróbki wagonu za 300 Euro. W tej sytuacji chyba najrozsądniejsze rozwiązanie to wstrzymać się z zakupem i poczekać, aż producent łaskawie dostrzeże problem i go rozwiąże.
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
#31
Nie miałem wagonu w rękach, ale oglądając zdjęia widać że jest możliwość pogłębienia otworów w które wchodzą bolce od zestawu kołowego, tak aby ruch boczny zestawu był większy. Nie wiem po co dodano sprężynkę dociskającą zestaw kołowy do toru, możliwe że docisk tej sprężynki powoduje utrudnienie ruchu bocznego,, tu powinna wystarczyć sama grawitacja, czyli ciężar tego zestawu kołowego powinien przy odpowiednim luzie w gniazdach opadać na tor i się przesuwać samoczynnie.
 
#33
Zakupiłem do składu pasażerskiego dwuosiowy wagon pocztowo-bagażowy, więc tego wagonu nie będę kupował. Czekam na wersję wagonu osobowego z II epoki.. Być może do tego czasu wyjaśni się sprawa tej środkowej osi.
 
OP
OP
HMG

HMG

Użytkownik
club 0
#34
Według informacji na stronie Lenza wagony w wersji DRG są już w produkcji, tak więc przed światami raczej powinny być dostępne. Chyba już wiem, co sobie zażyczę od rodziny pod choinkę (pomimo tego, że zapewne producent niczego nie zrobił z wadliwą środkowa osią) :p
 
OP
OP
HMG

HMG

Użytkownik
club 0
#35
Już można sobie obejrzeć wagony w barwach DB, DRG i DR:

https://www.lenz-elektronik.de/spur0-abteilwagen-preuss.php

Przyznam, że poza oczywistymi różnicami wynikającymi z oznakowania nie potrafię znaleźć żadnej istotnej różnicy pomiędzy wagonami z II i III epoki. Wychodzi na to, że wybór wagonu do przeróbki na PKP nie ma znaczenia, chyba że koniecznie chcemy wagon bez budki hamulcowej - wtedy pozostaje tylko wybór pomiędzy DB i DR.
 
OP
OP
HMG

HMG

Użytkownik
club 0
#36
Lenz na swojej stronie udostępnił zdjęcia wagonów bagażowych (link z postu powyżej), wszystko jest już jasne. Oczywiście żadnych zmian w podwoziu nie wprowadzono, tak samo jak w przypadku "normalnych" wagonów nie ma znaczenia, jaką wersję oznakowania wybierzemy, wszystkie wagony są takie same. Ja chyba kupię wersję DR - wagon 3 klasy z budką, wagon 3 klasy bez budki i wagon bagażowy - które mają relatywnie najmniej "ozdobników", dzięki czemu ich przemalowanie na PKP powinno być względnie łatwe. Poniżej zdjęcia tych wagoników ze strony producenta:

41172-01.jpg 41173-01.jpg 41174-01_a.jpg

Przy okazji zapowiadany P8 w oznakowaniu DR powinien mieć wiatrownice w wersji występującej na PKP, więc zanim w końcu wezmę się za przeróbki, to będę miał przynajmniej jednolity skład.
 
#37
Przeglądając stronę firmy Lenz z wagonami osobowymi zwanymi potocznie boczniakami zobaczyłem zdjęcia tych dwuosiowych wagonów, mam więc takie pytanie, czy takie wagony dwuosiowe były w użytkowaniu po wojnie w latach 1945-1955 na PKP?.
41165-01.jpg
41166-02.jpg
 

Bolesław 102

Aktywny użytkownik
#38
Tymi wagonami na przełomie lat 70-tych ubw.dojeżdżałem do szkoły.Pamiętam drewniane wykończenie wnętrza oraz w zimie -ciągłe zimno.Wagony były ogrzewane parą płynącą z parowozu, kolejarze mieli ciągłe problemy z zasilaniem.Para zamarzała w przewodach oraz w grzejnikach.
 
#39
Kolego Bolesław 102, czy na pewno były to wagony dwuosiowe jak te ze zdjęć które wstawiłem, pytam się ponieważ zastanawiam się nad zakupem takiego wagonu 2 klasy i chciałbym go przerobić na wagon 3 klasy z orzełkiem. Mógłbym zakupić wagon takiego typu 3 osiowy też produkcji firmy Lenz, tylko podobno te 3 osiowe wagony na rozjazdach wypadają z szyn, dlatego moje zapytanie.
 

Bolesław 102

Aktywny użytkownik
#40
Kolego Bolesław 102, czy na pewno były to wagony dwuosiowe jak te ze zdjęć które wstawiłem, pytam się ponieważ zastanawiam się nad zakupem takiego wagonu 2 klasy i chciałbym go przerobić na wagon 3 klasy z orzełkiem. Mógłbym zakupić wagon takiego typu 3 osiowy też produkcji firmy Lenz, tylko podobno te 3 osiowe wagony na rozjazdach wypadają z szyn, dlatego moje zapytanie.
Tak.Napewno.Zdjęcia z tamtych czasów,Ci z wiadomych powodów nie przedstawię.:(
Jeździły (jak pamiętam) wagony klasy 1,2 i 3.Dwu i trzy osiowe.Jeżeli mnie pamięć nie myli,jak pamiętam kolej wycofała definytywnie wagony w moim rejonie zamieszkania gdzieś pod koniec lat 70 tych.
Też ze względów sentymentalnych sam zakupiłbym modele tych właśnie wagonów,nawet tylko po to by stały w gablocie a dziadek mógł pokazywać wnukom jak wyglądała "za jego czasów"kolej.;)