• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Blog Rogera Farnwortha

OP
OP
R

rogerfarnworth

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 0 0
The Garstang to Knott End Railway, UK - Part 1

W styczniu 2020 roku wraz z żoną zatrzymaliśmy się po raz kolejny na południowy wschód od miasta Lancaster i zwiedziliśmy obszar pomiędzy ujściem Linii a ujściem Wyry. Jest to wspaniały obszar do obserwowania zimujących ptaków!

Dało mi to kolejną okazję do przyjrzenia się kolejom w tym rejonie. Po wizycie w listopadzie 2019 roku, kiedy to zwiedziłem oddział Glasson Dock, tym razem skorzystałem z okazji, aby zbadać kolej, która połączyła Knott End przy ujściu rzeki Wyre z linią główną West Coast w pobliżu Garstang.

Pierwszy z dwóch artykułów można przeczytać klikając na poniższy link. ....

http://rogerfarnworth.com/2020/01/28/the-garstang-and-knott-end-railway-part-1

"Obszar po drugiej stronie rzeki Wyre od Fleetwood był przez wiele lat dość odizolowany. Przez rzekę przepływał prom do Fleetwood, który działał jeszcze w XXI wieku, w przeciwnym razie musiały wystarczyć wąskie, niezabetonowane drogi.

Miejscowa społeczność, szczególnie ta, która interesowała się rolnictwem, była zdeterminowana do posiadania kolei. Linia ta została zbudowana między Garstangiem a Pillingiem przez te lokalne grupy rolnicze w celu zagospodarowania bezproduktywnych gruntów. Miała ona być kontynuowana do Knott End, ale firmie zabrakło pieniędzy. W końcu została otwarta między Garstangiem a Pillingiem w 1870 roku."
 
OP
OP
R

rogerfarnworth

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 0 0
The Garstang to Knott End Railway - Part 2

To jest mój drugi artykuł o linii pomiędzy Knott End a Garstangiem. Uzupełnia on całą długość tej linii. Jestem bardzo wdzięczny wielu osobom za zgodę na publikację ich zdjęć w ramach artykułu. Zobaczysz ich zdjęcia, do których będziesz się odwoływał w całym tekście.

http://rogerfarnworth.com/2020/02/08/the-garstang-and-knott-end-railway-part-2.

Mam nadzieję, że uda mi się opublikować jeszcze jeden artykuł na temat mocy napędowej i taboru na linii.

"Polecam zdjęcie do tego artykułu to żeliwo Garstang & Knot End Railway Trespass Sign z grudnia 1899 roku. GW Railwayana Auctions opisała go jako "Żeliwny znak Klasy 1, który nie pojawił się wcześniej na sprzedaż ani publicznie, oraz najbardziej znaczące znalezisko żeliwa w tym stuleciu. Znak został nabyty przez sprzedawcę w latach 60-tych XX wieku i pochodził z Cogie Hill Halt, który znajdował się na odcinku pomiędzy Pilling a Garstang Town, który został zamknięty w lipcu 1963 roku. Ładnie odrestaurowany w wymiarach 24x15". Sprzedano go w listopadzie 2019 za 3,800 funtów.

Stacja Pilling była najbardziej wysuniętym na zachód punktem kolejki Garstang i Knott End od zakończenia pierwszej fazy jej budowy w 1870 roku do ostatecznej budowy linii do Knott End w 1908 roku. W rzeczywistości został on umieszczony w wiosce Stakepool, około mili od samego Pilling.

Jak zaznaczono w poprzednim artykule o linii, lokomotywy musiały wjechać na skrzyżowanie drogowe na zachodnim krańcu stacji, aby ominąć swoje pociągi. Lokalizacja stacji była w przybliżeniu taka, jak przedstawiono na zaadaptowanym fragmencie OS Mapy".
 
OP
OP
R

rogerfarnworth

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 0 0
British Railways in 1948 - Part 1

Niedawno zakupiłem sześć egzemplarzy "The Railway Magazine", które ukazały się w 1948 roku. Pierwszy z nich zbiega się w czasie z powstaniem British Railways, a wydanie czasopisma na przełomie stycznia i lutego 1948 roku podkreśla dla czytelników trochę historii kolei w Wielkiej Brytanii, która doprowadziła do tej doniosłej okazji. Powiązany artykuł poniżej opiera się na artykule w The Railway Magazine.

http://rogerfarnworth.com/2019/12/09/british-railways-1948

"Kopia artykułu jest przedstawiona w załączniku 1 do niniejszego artykułu.

Magazyn Kolejowy nie był sam w postrzeganiu 1 stycznia 1948 roku jako ważnego punktu w historii kolei. W dniu 30 grudnia 1947 r. Opiekun niósł artykuł, który brzmiał: "Ze wszystkich przełomowych momentów w historii kolei brytyjskich, 1 stycznia 1948 r. będzie prawdopodobnie wybitny". Minęło ponad sto lat od czasu, gdy po raz pierwszy opowiedziano się za nacjonalizacją kolei. Od tego czasu entuzjaści własności państwowej nigdy nie przestali ogłaszać korzyści, jakie można było uzyskać, choć w 1867 r. Sir Rowland Hill w raporcie mniejszościowym jako członek Królewskiej Komisji Kolei dał ostrzeżenie o "nadmiernym rozszerzeniu oczekiwań". Pod koniec ubiegłego stulecia, kiedy to związki zawodowe przyjęły go mocno, a po pierwszej wojnie światowej nacjonalizacja niemal stała się faktem. Od tego czasu presja nadal rosła, czego kulminacją była ustawa transportowa z sierpnia ubiegłego roku, która przewidywała przekazanie kolei państwu 1 stycznia. Tak więc po ponad stu latach kontrowersji decyzja ta została podjęta"."
 
OP
OP
R

rogerfarnworth

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 0 0
British Railways in 1948 - Part 2

Kiedy po raz pierwszy promowano nacjonalizację kolei jako istotny pomysł? Może chciałbyś utrwalić w głowie rok przed przeczytaniem połączonego postu.

http://rogerfarnworth.com/2020/01/23/british-railways-1948-part-2

"Czy pomysł nacjonalizacji był po raz pierwszy rozważany w przygotowaniach do wielkiego konfliktu, który pojawił się na początku XX wieku?

Kiedy 4 sierpnia 1914 r. ogłoszono konflikt, utworzony w 1912 r. jako pośrednik między rządem a 120 prywatnymi przedsiębiorstwami kolejowymi Komitet Wykonawczy Kolei, szybko przejął kontrolę nad siecią. W ciągu 24 godzin od wybuchu konfliktu Komitet skorzystał z uprawnień wynikających z Ustawy o Regulaminie Sił Zbrojnych z 1871 r., aby zapewnić sobie jego awans".
 
OP
OP
R

rogerfarnworth

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 0 0
The Nice to Digne-les-Bains Line in Provence-Cote-d'Azur again. .........

Linia Nice to Digne-les-Bains była w wiadomościach we Francji w ciągu ostatnich 12 miesięcy. W lutym 2019 roku doszło do zawalenia się tunelu w Moriez, podczas gdy trwały prace wzmacniające. W listopadzie 2019 r. już zamknięta linia doznała dalszych szkód w wyniku złej pogody. Link zawiera najnowsze wiadomości o naprawach na linii. Jest on przeważnie tłumaczony z francuskiego artykułu na język angielski....

http://rogerfarnworth.com/2020/03/09/les-chemins-de-fer-de-provence-an-update-on-maintenance-work ....
 
OP
OP
R

rogerfarnworth

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 0 0
OP
OP
R

rogerfarnworth

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 0 0
Kolei w Iranie

Jest to pierwszy z kilku, mam nadzieję, artykułów na temat Kolei w Iranie. Skupia się on na pierwszej linii wybudowanej między Teheranem a Reyem i działającej od 1888 roku do około 1960-61 roku.

http://rogerfarnworth.com/2020/03/23/railways-in-iran-part-1-tehran-to-rey-1888.

Czytałem stare egzemplarze Magazynu Kolejowego z lat 50. i 60. Stare, małoformatowe czasopisma wydają się w jakiś sposób bardziej atrakcyjne niż błyszczące, wielkoformatowe czasopisma nowoczesne, być może jest to oznaka starzenia się!

W styczniowym wydaniu magazynu ze stycznia 1963 r. znajduje się długi artykuł o irańskich kolejach, który opiera się na wizycie w Iranie w 1961 r. M.H. Baker MA.

Do lat 30. ubiegłego wieku Iran był stosunkowo odizolowany, ale od około 1865 roku różne kraje europejskie starały się o ustępstwa przy budowie kolei, ale rząd cesarski nadal cenił izolację ponad integrację.
 
OP
OP
R

rogerfarnworth

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 0 0
Kolei w Iranie

To kolejna transza obejmująca koleje irańskie. ......

http://rogerfarnworth.com/2020/03/24/railways-in-iran-part-2-the-1910-to-1945...

Koleje Transsyberyjskie - Po ich ukończeniu, Koleje Transsyberyjskie były ogromnym osiągnięciem. Przebiegała ona przez 850 mil i łączyła południe i północ kraju. Po raz pierwszy północne tereny rolnicze i porty Morza Kaspijskiego zostały połączone z portami i polami naftowymi na południu. Połączyła ona stolicę Teheran z Zatoką Perską i Morzem Kaspijskim. Kolej połączyła Bandar Shah (obecnie: Bandar Torkaman) na północy i Bandar Shahpur (obecnie: Bandar-e Emam Khomeyni) na południu przez Ahvaz, Ghom i Teheran.
 
OP
OP
R

rogerfarnworth

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 0 0
Kolei w Iranie

Po wojnie irańskie koleje przeżyły okres względnej stagnacji. Znaczące zmiany nastąpiły dopiero w latach pięćdziesiątych XX wieku.

http://rogerfarnworth.com/2020/03/28/railways-in-iran-part-3-1945-to-the-1960s

"The Cambridge History of Iran - Volume 1, który został opublikowany w 1968 r., mówi, że po zniknięciu niedoborów powstał pewien wzorzec, a do 1968 r. koleje zapewniły podstawowe usługi transportu towarów z portów Zatoki Perskiej do Teheranu i wschodniego regionu Morza Kaspijskiego. Autorzy powiedzieli: "Linie rozgałęzione zostały przedłużone do Tabrizu i Maszhadu (Meshed), łagodząc w dużym stopniu względny upadek tych miast od 1925 roku. 120-milowa (192 km) rozbudowa na zachód linii kolejowej z Tabrizu, budowanej obecnie pod patronatem Centralnej Organizacji Traktatu, połączy koleje irańskie i tureckie. (Linia została ukończona między Teheranem a Tabryzem do 1960 r.) Rozbudowa na wschód z Qum, na południe od Teheranu, jest obecnie ukończona aż do Yazd (ale nie do 1961 r., kiedy to odwiedził ją Baker) i ostatecznie połączy z pakistańską siecią kolejową w Beludżystanie. W czasie I wojny światowej linia tego systemu (wówczas część Indii) została przedłużona aż do Zahidin w Iranie, w niewielkiej odległości od granicy. Połączenie z Zahidinem zapewniają Pakistańskie Koleje Państwowe, ale nie ma regularnego rozkładu jazdy". Linia w momencie budowy miała 1626 mm szerokości toru."
 
OP
OP
R

rogerfarnworth

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 0 0
Kolei w Iranie

Rządy szacha w latach 70. stały się coraz bardziej autorytarne. Rodzina królewska przywłaszczała sobie dużą część dochodów kraju i stopniowo duchowni stawały się coraz mniej zadowoleni z klas rządzących. W rezultacie, jak wiemy, pod koniec dekady nastąpiła poważna zmiana polityczna.

"Moje wspomnienia z lat 60. są mgliste. Jako dziecko byłem prawie całkowicie skupiony na moim najbliższym otoczeniu. Lata 70. to była inna sprawa. Wydarzenia na Bliskim Wschodzie i w Iranie zaczęły wkraczać w moje dzieciństwo. Nowe konflikty w Palestynie i w szerszym regionie stały się częścią mojej świadomości.

Wielu z nas wie, że Szach opuścił Iran na wygnanie w styczniu 1979 roku, jako ostatni monarcha perski, pozostawiając swoje obowiązki radzie regencyjnej i Shapour Bakhtiar, który był premierem z siedzibą w opozycji. Ajatollah Chomeini został zaproszony przez rząd z powrotem do Iranu i wrócił do Teheranu, aby zostać powitanym przez kilka milionów Irańczyków".

Koleje nadal służyły krajowi i w ciągu dekady miały miejsce pewne istotne zmiany.

Mam nadzieję, że ten następny artykuł będzie dla Państwa interesujący. ...

http://rogerfarnworth.com/2020/03/30/railways-in-iran-part-4-1970s
 
OP
OP
R

rogerfarnworth

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 0 0
Kolei w Iranie

Prowadząc badania dotyczące tych artykułów na kolei w Iranie. Ucieszyło mnie, że na forum SJK Postvagen znalazłam kilka materiałów w kilku językach europejskich zamieszczonych na wątku dotyczącym irańskich kolei. Ten następny post jest numerowany nieregularnie, ponieważ rozpocząłem już prace z okresu od lat 80-tych, ale materiał ten jest naprawdę interesujący (moim zdaniem). Musiałem skorzystać z Google Translate, aby uzyskać pierwszy szkic różnych dokumentów, o których mowa w artykule z linkiem, a następnie musiałem wyjaśnić lub sparafrazować kilka rzeczy, aby tekst działał w języku angielskim. ....

http://rogerfarnworth.com/2020/04/03/railways-in-iran-part-6-foreign-articles-collection-a
 
OP
OP
R

rogerfarnworth

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 0 0
Kolei w Iranie

Wydaje się, że mam sporo niedokończonych artykułów na temat kolei irańskich. Niektóre z nich wymagają więcej czasu niż inne. To jest część 9!

Nadal mam do ukończenia części 5, 7 i 8 i mam nadzieję, że będą jeszcze co najmniej 3 inne do wykonania.

To stanowisko zawiera dwa artykuły z czasopism w innych krajach przetłumaczone dla angielskiej publiczności.

http://rogerfarnworth.com/2020/04/10/railways-in-iran-part-9-foreign-articles-collection-c
 
OP
OP
R

rogerfarnworth

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 0 0
Kolei w Iranie

Jedną z radości z prowadzenia badań jest odkrywanie małych perełek w zaskakujących miejscach. Zdarzyło mi się to niedawno, gdy szukałem informacji, a w szczególności obrazów związanych z kolejami irańskimi do końca drugiej wojny światowej. Efektem tego jest kolejny artykuł, który uzgodniłem z Lancaster City Museum i King's Own Royal Regiment Museum. ......

http://rogerfarnworth.com/2020/04/13/railways-in-iran-part-12-photographs-from-the-second-world-war.
 
OP
OP
R

rogerfarnworth

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 0 0
Neil Parkhouse: British Railway History in Colour.

Właśnie skończyłem czytać czwartą z pięciu książek, które do tej pory ukazały się w tej serii autorstwa Neila Parkhouse'a. Mam całkiem sporą bibliotekę książek o tematyce kolejowej, a książki z tej serii są jednymi z najlepszych, jakie mam, obok numeru z tego samego wydawcy, Lightmoor Press. .....

http://rogerfarnworth.com/2020/04/1...l-parkhouse-british-railway-history-in-colour
 
OP
OP
R

rogerfarnworth

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 0 0
The Cheltenham & Gloucester Tramroad. .....

Po spędzeniu trochę czasu na czytaniu ostatniej serii Neila Parkhouse'a na torach kolejowych Gloucester - zatytułowanej "British Railway History in Colour" i wydanej przez The Lightmoor Press, wpatrywałem się w starożytny tramwaj, który obsługiwał Gloucester Docks oraz Cheltenham i Leckhampton Hill. Jest o tym doskonała mała książka Davida Bicka. Pierwszy post w tej krótkiej serii skupia się na odległym końcu linii rozgałęzionej, która obsługiwała Leckhampton Quarries. Niewielka część trasy tramwajowej poza granicami kamieniołomu pozostawała w użyciu aż do przełomu XX i XX wieku.

http://rogerfarnworth.com/2020/04/23/the-cheltenham-and-gloucester-tramroad-part-1