• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Bietschtalbrücke.

Qmaty

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
5.828 235 3
#1
Ponieważ spodobała mi się tytułowa konstrukcja, zacząłem składać model Faller 120535. Obecnie most jest już częściowo złożony, drabinki i pomosty (też prawie ukończone). Całość jest już przygotowana do malowania podkładem. Teraz jestem na etapie budowy skrzynki i projektowania krajobrazu, ten oryginalny średnio mi się podoba. Nie wiem jeszcze czy dać po obu stronach tunele i dwie skrzynki przejściowe zakończone unormowanymi profilami, aby w przyszłości była możliwość podłączenia do innych, czy zrezygnować z tuneli i od razu kończyć profilami. Jeśli macie jakieś sugestie to śmiało piszcie.
Poniżej zamieszczam krótki opis pierwowzoru.

Bietschtalbrücke został zbudowany w latach 1910-1913. Trasa górska Lötschberg, w tym most Bietschtal, początkowo miała jeden tor, ale przy jego budowie przewidziano możliwość rozbudowy o dodatkowy tor. Stalowe elementy konstrukcji mostu były łączone nitami, a nie techniką spawania, jak ma to miejsce obecnie. Do budowy użyto łącznie 125 000 nitów, waga mostu: 1000 ton. Most stalowy ma 110 m długości, łącznie z masywnymi konstrukcjami łączącymi po obu stronach, ma 136m (długość w modelu 109cm). Tory tworzą łuk o promieniu 300m (w modelu jako prosty), dopuszczalna prędkość to 80 km/h. Rozpiętość środkowego łuku wynosi 95 m, dwa mosty łączące po 35 m każdy.
W latach 1979-1985 prowadzono szeroko zakrojone działania w celu wzmocnienia i rozbudowy o drugi tor. Dwa dotychczas jednotorowe przęsła mostu o rozpiętości 35 m zostały całkowicie odnowione. Nity zostały zastąpione śrubami o większej wytrzymałości. W celu wzmocnienia zastosowano nowe blachy węzłowe i wiele innych elementów stalowych. Most otrzymał również nową ochronę antykorozyjną. W wyniku podjętych działań masa mostu wzrosła do 1400 ton.

1a.jpg

fot. wiki
1.jpg