• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Biernatowo

OP
OP
T

Tarka

Użytkownik
PKMK
#22
Za mną dość pracowity tydzień. Każdego dnia po trochu i zaczyna to wyglądać.

IMG_20190921_131903_Easy-Resize.com.jpg
Wymiar 16mm pomiędzy osiami torów zachowany.

IMG_20190919_194045_Easy-Resize.com.jpg
Nogi do pozostałych modułów wykonane a i skrzynki się kleją.

IMG_20190918_211225_Easy-Resize.com.jpg
IMG_20190922_115643_Easy-Resize.com.jpg
Torowisko przejezdne i sprawdzone. Mogło być lepiej ale jak na pierwszą makietę do jestem zadowolony.
 
OP
OP
T

Tarka

Użytkownik
PKMK
#26
Płytka niczego nie wyjaśnia. Odległość między torami zawsze liczy się między osiami - w naturze i w modelu.
Ja tam widzę pewien problem.

W rzeczywistości na rysunku technicznym konstruktor podaje najczęściej wymiary do osi a technolog przelicza wymiary podając warsztatowi te, które można uchwycić. Na makiecie nie uchwycę osi toru więc jej nie zwymiaruję. Muszę przeliczyć wymiar do takiego, który jestem w stanie chwycić i zachować. W ten sposób pierwszy tor układałem licząc wymiar od skraju modułu do skraju podkładu i tam blokując tor a drugi przy pomocy płytki wzorcowej.

W naturze w mojej branży jeśli musimy coś natrasować od osi to po jej wyznaczeniu wspawujemy klocek bazowy, którego jeden bok stanowi oś konstrukcji.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#27
Podawanie odstępu między torami jako odległość między ich osiami jest standardem, bo tylko ten wymiar jednoznacznie określa odległość zarówno toru od innych elementów infrastruktury, jak i pojazdów szynowych od siebie i od urządzeń stałych. Zupełnie czym innym jest kwestia wymiarów, służących do prawidłowego wyznaczenia położenia toru przy jego układaniu. Sam kolega Tarka to napisał:
W rzeczywistości na rysunku technicznym konstruktor podaje najczęściej wymiary do osi a technolog przelicza wymiary podając warsztatowi te, które można uchwycić.
Tak więc nie ma się o co spierać, to, co ja napisałem nie stoi w sprzeczności z opisem kolegi Tarki, który opisuje praktyczną metodę uzyskania konkretnego odstępu między torami, określonego odległością między jego osiami.
 

Inkson

Moderator Forum Dla początkujacych
Zespół forum
BGM
OKMK Piętrusek
#28
30mm szerokości podkładu
Kolego @Tarka widzę, że używasz torów Tillig i te podkłady mają od 30,4mm do 30,6mm długości. Do tego dochodzą nadlewki co powoduje, że ustawianie torów wg Twojej metody nie jest dokładne i ustawienie osi torów na rozstaw 46mm jest bardziej dziełem przypadku niż pomiaru. Jak masz suwmiarkę to zmierz sobie ten wymiar między zewnętrznymi szynami. Prawidłowy wymiar to 62,5mm i ten wymiar jesteś w stanie uchwycić.
IMG_20190921_131903_Easy-Resizem.jpg
Jak nie masz suwmiarki to możesz sobie z małej plastikowej linijki doszlifować taki przymiar na te 62,5mm i on będzie bardziej dokładniejszy od tej kostki między progami. Ja mam takie wzorniki metalowe do rożnych rozstawów torów wg których je ustawiam. Ten jest akurat na ustawianie torów o rozstawie 52mm.
20190923_222741m.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
T

Tarka

Użytkownik
PKMK
#30
Tor nr 1 jest już przejezdny na całej długości makiety i nawet wyszedł prosto.
IMG_20191002_134329_Easy-Resize.com.jpg IMG_20191001_211329_Easy-Resize.com.jpg IMG_20190929_135840_Easy-Resize.com.jpg

Dalsze prace są wstrzymane - czekam na dostawę podkładów do DCC24. Tory nr 2 i 4 planuję kłaść razem z peronami żeby całość dobrze spasować.
W międzyczasie zabrałem się za rampę i tutaj małe pytanie. Czy odległość rampy od toru ustawić tak by szpara była minimalna czy trzymać się NEM102 i podanego tam wymiaru 21mm od osi toru (wymiar B3)?
 

Remaj12

Moderator Forum Tabor i Imprezy
Zespół forum
T M M
#31
Tor nr 1 jest już przejezdny na całej długości makiety i nawet wyszedł prosto.
Zobacz załącznik 677885 Zobacz załącznik 677886 Zobacz załącznik 677883

Dalsze prace są wstrzymane - czekam na dostawę podkładów do DCC24. Tory nr 2 i 4 planuję kłaść razem z peronami żeby całość dobrze spasować.
W międzyczasie zabrałem się za rampę i tutaj małe pytanie. Czy odległość rampy od toru ustawić tak by szpara była minimalna czy trzymać się NEM102 i podanego tam wymiaru 21mm od osi toru (wymiar B3)?
Póki jest jeszcze możliwość poprawki - między rozjazdami brakuje wstawki prostej. Poniżej "poprawka" naniesiona na zdjęcie:

IMG_20190929_135840_Easy-Resize.com.jpg
 

Remaj12

Moderator Forum Tabor i Imprezy
Zespół forum
T M M
#33
Zgadza się. Jak dobrze pamiętam z nauk Piotra Pawła to powinna mieć 9 cm długości dla H0
Jeżeli rozjazdy skierowane do siebie iglicami mają zwrotnice o odwrotnych łukach i leżą w torach głównych, minimalna wstawka prosta między nimi wynosi w realu 15 m...
15 m w przeliczeniu na skalę 1:87 daje nam nieco ponad 17 cm... ale można też skorzystać z rady Tomka:
Krótka wstawka prosta wystarczy, nie przeliczaj długości wprost bo to bez sensu, staraj się zachować proporcje.
 
OP
OP
T

Tarka

Użytkownik
PKMK
#35
Pogrzebałem w internecie i faktycznie. Trochę za mało literatury o drogach kolejowych przeczytałem przed budową. Co więcej spojrzałem na zdjęcie tego odcinka i faktycznie jest odstęp. Będzie on taki sam jak na drugim module gdzie wstawkę planowałem na potrzeby przejazdu kolejowego pomiędzy rozjazdami.

Póki jest jeszcze możliwość poprawki - między rozjazdami brakuje wstawki prostej.
Zgadza się. Jak dobrze pamiętam z nauk Piotra Pawła to powinna mieć 9 cm długości dla H0
Wstawka niestety nie będzie miała 9 cm a 6,5 cm. Da to odcinek 12 cm pomiędzy początkami iglic. Nie chce dawać więcej żeby rozjazd za krzyżownicą tylko lekko skrócić.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#36
Spokojnie wystarczy te 6,5 cm. Praktycznie w modelu wstawka prosta w ogóle nie jest potrzebna, a daje się ją dla zachowania zasady. Jednak tak, jak powiedział Tomek K, trzeba zachować zdrowy rozsądek, a przede wszystkim proporcje. Jeżeli na makiecie praktycznie wszystko jest skrócone (łącznie z samymi rozjazdami), a zwłaszcza długość torów stacyjnych, to zachowanie ścisłego wymiaru według skali akurat w jednym elemencie zaburzy proporcje i nie będzie dobrze wyglądało.
 
OP
OP
T

Tarka

Użytkownik
PKMK
#37
Reszta torowiska położona więc pora na testy. Musiałem do tego skręcić makietę na korytarzu i objeździć najgorzej wpisującymi się w łuki wagonami jakie mam. Padło na chrobrego a skoro te dwa wagony przejechały bez problemu na popychu każdy łuk to mogę uznać torowisko za skończone. IMG_20191103_185641_Easy-Resize.com.jpg IMG_20191103_185549_Easy-Resize.com.jpg
 
OP
OP
T

Tarka

Użytkownik
PKMK
#39