• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Biernatowo

OP
OP
T

Tarka

Aktywny użytkownik
PKMK
Reakcje
204 1 0
Zawsze coś musi wyskoczyć. Sterowanie zrobione i domykam dokumentację powykonawczą. A na makiecie jeden z rozjazdów odmówił współpracy. Iglica odpadła od drążka nastawczego - ułamał się metalowy ajzol, który wchodził w drążek. Majster to zategował, wbił sierżanty i zakończył pracę.
IMG_20221017_153413_Easy-Resize.com.jpg
I tym optymistycznym akcentem po wykonaniu jazd próbnych rozjazd można uznać za przejezdny w każdą stronę. Do zobaczenia na Hobby.
 
OP
OP
T

Tarka

Aktywny użytkownik
PKMK
Reakcje
204 1 0
A co to takiego? I proszę nie odsyłać mnie do Googla, tylko pisać językiem zrozumiałym dla wszystkich.
Pewne elementy gwary stają się tak integralną częścią naszego słownika, że można zapomnieć o tych, którzy jej nie znają. "Ajzol" w poznańskiej gwarze oznacza element metalowy. Nie ma znaczenia jakiego jest kształtu, przeznaczenia czy wielkości. Jeśli jest to metal to jest to ajzol.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Pewne elementy gwary stają się tak integralną częścią naszego słownika,
Naszego to znaczy czyjego? Bo ajzol z pewnością nie jest integralną częścią słownika ogólnopolskiego. Czym innym są wyrażenia gwarowe używane powszechnie praktycznie wszędzie i przez wszystkich, a czym innym wyrażenia specyficzne dla jakiejś stosunkowo wąskiej grupy, czy to regionalnej, czy środowiskowej lub branżowej. Warto na to zwracać uwagę, ja naprawdę nie znałem tego słowa i ośmielę się przypuszczać, że takich osób jest na forum większość.
 
OP
OP
T

Tarka

Aktywny użytkownik
PKMK
Reakcje
204 1 0
No i po targach, Dziękuję wszystkim, którzy byli za miłe słowa.

Po targach zarysował się pewien plan działania i mam nadzieję, że wątek dalej będzie żył i co do kilku pomysłów rozpocznie się dyskusja:
1. Bezdyskusyjnie rozjazd nr 11 (na rampę) do wymiany Przetestuję rozjazd weinert-a 74401 o długości 264 mm - powinien ładnie zastąpić obecnego tilliga EW-3
2. Korekta obwodów sygnałowych dla wjazdów - żeby zrzucało semafor po zajęciu pierwszego rozjazdu. Obecnie zrzuca po wykryciu pierwszej osi czyli przed semaforem
3. Kontrola i poprawa łączeń modułów (torowo)
4. Poprawa płyt betonowych w torach - potrafi podpić na nich niektóry tabor.
5. O ile znajdę przyciski to zrobić zastępcze

I teraz praca opcjonalna do przedyskutwania:
1. Przygotować moduł blokady liniowej (dwa pulpity jeden dla mnie drugi dla sąsiedniej stacji. Dzięki temu można będzie zrezygnować z zapowiadania telefonicznego co usprawni pracę dyżurnego.

Mam jeszcze jeden szatański plan ale najpierw muszę dporacować w głowie koncepcję. Zostawię was w małej niepewności co zamierzam dodać do swojej stacji :D.
 

Piter75

Aktywny użytkownik
Reakcje
689 38 0
Widziałem makietę na Hobby. Świetna robota.
Mnie jako dyżurnemu ruchu nieco brakowało, by móc swobodnie ogladać pracę pulpitu nastawczego. Może podczas kolejnych pokazow da się tak ustawić, by publiczność mogła to swobodnie oglądać?
 
OP
OP
T

Tarka

Aktywny użytkownik
PKMK
Reakcje
204 1 0
Widziałem makietę na Hobby. Świetna robota.
Mnie jako dyżurnemu ruchu nieco brakowało, by móc swobodnie ogladać pracę pulpitu nastawczego. Może podczas kolejnych pokazow da się tak ustawić, by publiczność mogła to swobodnie oglądać?
Zobaczymy jak będzie. Przede wszystkim to był pierwszy wyjazd tej makiety więc było dla mnie sporo niewiadomych. Teraz przede mną dużo pracy i jak dzieci pozwolą to za rok też będę na targach.

Co do pokazania publiczności pulpitu jak i przekaźnikowni to mam pewien pomysł. Ale więcej szczegółów podam jak dojdzie do jego realizacji. Najbardziej problematyczny teraz jest czas a w zasadzie jego deficyt.
 
OP
OP
T

Tarka

Aktywny użytkownik
PKMK
Reakcje
204 1 0
Różne prace poboczne są w trakcie a makieta stoi i czeka na swoją kolej. Chciałbym w tym momencie przedyskutować z bywalcami imprez modułowych co myślą o zmianie telefonicznego zapowiadania pociągów na blokadę półsamoczynną typu C.

Projekt, który mam narysowany zakłada dal posterunków stycznych:
1. możliwość pracy automatycznej lub pół-automatycznej
2. małe pulpity kostkowe do obsługi tylko tej blokady
3. krótkie wstawki makiety (ok 10cm) dla zapewnienia kontroli niezajętości ostatniego odcinka przed posterunkiem
4. Wyjścia zależnościowe z blokady do opcjonalnego wykorzystania by uniemożliwić podanie sygnału zezwalającego na wyjazd przy zajętym szlaku (włącznie z przeciwwturnością liniową)

Oczywiście zdaję sobie sprawę, że zapewnienie zasilania i kabla do transmisji z mojej stacji do posterunków stycznych leży po mojej stronie. Natomiast zysk w postaci ograniczenia wiszenia na telefonie jest dla mnie bezcenny. Będę mógł się delektować pracą na urządzeniach :)

No i tutaj najważniejsze pytanie. Czy coś takiego spotka się z akceptacją w stosowaniu czy też nie? Jestem otwarty na propozycje i dyskusję.
 

Alana

Aktywny użytkownik
Reakcje
254 2 1
Jezeli juz jestes na takim spodkaniu modelarskim na ktorym ludki przestrzegaja zasad "kolejowych" to jak najbardziej. Tam gdzie ja bywalam/bywam raczej jezdzilo sie po tramwajowemu na widocznosc.