• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Bielsko-Biała Wschód

Baranek

Moderator Grupy BGM
BGM
Reakcje
52 0 0
#1
Zdecydowałem się wreszcie założyć temat po narysowaniu jakichś 72 wersji stacji. Może w dialogu wykuje się ostateczna koncepcja.
Stacja Bielsko-Biała Wschód jest trochę kompromisem (B-B Główna miałaby w H0 ze 30 metrów :) ). Łączy w sobie jednak przystanek na linii osobowej ze składem węgla i przestrzenią do operowania pociągami towarowymi, jadącymi do sąsiednich zakładów przemysłowych. Może też zostać rozbudowana o bocznice, albo dołączana do istniejących bocznic. Tak że zapowiada się mnóstwo manewrów i dobrej zabawy.
Jednak zanim zabawa - trzeba ogarnąć sporą ilość rozjazdów, zdecydować, czy wystarczy Tillig Elite i angliki Peco. Rozważam też kilka opcji.
Stacja ma odwzorowywać stan prawie współczesny - tuż zanim zaorano ostatnie bocznice. Stąd pomysł żeby odtworzyć z lewej strony drugi tor (będący w rzeczywistości bocznicą zakładową) i zrobić dwie skrzynki najazdowe: jeden tor i bocznica, albo dwa tory (stacja mogłaby wtedy służyć jako przejście z dwóch torów na jeden). Natomiast z prawej strony będzie można w przyszłości dostawić skrzynki z bocznicami - póki co najazd z linii jednotorowej.

Informacje o stacji można znaleźć tutaj.

Mój pomysł póki co wygląda tak:
BB_PB_wschoshort_4_budynkiOsobno.jpg

Podział na skrzynki jeszcze do opracowania jak już będzie ostateczna decyzja co do torowiska. Sygnalizacja też jeszcze przede mną.
Liczę na uwagi i propozycje. Jak to ktoś już tu kiedyś powiedział - lepiej dwa lata planować, niż w miesiąc spartaczyć.
 

Merlin

Moderator Grupy BGM
Zespół forum
BGM
H0e
Reakcje
1.383 2 0
#2
Co do podziału skrzynek, to pamiętaj, że im więcej będziesz miał skrzynek o tych samych wymiarach, tym łatwiej będzie z transportem ;)
Projekt ciekawy i liczę, że dojdzie do skutku. Będziemy mieli się czym bawić ;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.368 463 29
#5
dwie skrzynki najazdowe: jeden tor i bocznica, albo dwa tory (stacja mogłaby wtedy służyć jako przejście z dwóch torów na jeden)
Przy takim układzie torowym stacji ten górny tor wjazdowy (dlaczego najazdowy?) z lewej strony nie może służyć jako tor szlakowy. Po pierwsze, tor szlakowy nie powinien być przedłużeniem toru stacyjnego leżącego trochę "na uboczu" stacji, a po drugie i ważniejsze, na tor szlakowy powinno dać się wyjechać, w miarę możliwości, ze wszystkich torów głównych, a nie tylko z jednego, w dodatku bez krawędzi peronowej (zakładam, że górne dwa tory to tory dodatkowe, bo są dość krótkie). Ja wprowadziłbym ten tor szlakowy w trzeci, a nie czwarty tor od dołu.
 

piterson

Znany użytkownik
BGM
Reakcje
61 0 0
#6
Bielsko-Biała Wschód jest stacją na szlaku jednotorowym. Linia 117. Po lewej stronie dolny tor idzie do stacji Bielsko-BIała Główna, górny to tor do zakładów. Peron jest pomiędzy 2gim, a trzecim torem patrząc od budynku stacji. Brakuje mi tutaj jeszcze toru po prawej stronie biegnącego wzdłuż szlaku do zakładów BEFEMA. ale on chyba już w połowie lat 90tych przestał być używany.

http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/3/3c/Bielsko_Biała_Wschod.png
 
OP
OP
Baranek

Baranek

Moderator Grupy BGM
BGM
Reakcje
52 0 0
#7
Coś geometria dróg zwrotnicowych jest nie do końca taka jak na planie w informacji o stacji.
Chętnie usłyszę więcej szczegółów. Czy to kwestia zastosowania innych (dłuższych/krótszych?) rozjazdów?

Co do dwu- i jednotorowości. Stacja leży w oryginale przy szlaku jednotorowym. I taka jest opcja 1:
BB_PB_wschoshort_4_budynkiOsobno.jpg
Drugi tor można będzie zakończyć kozłem oporowym, albo zrobić skrzynkę "Y" i dołączać bocznicę (np Heńków GS :) ).

Nasza grupa buduje póki co szlak jednotorowy, ale może się zdążyć, że będziemy chcieli (albo potrzebowali) połączyć się do toru dwutorowego i stąd pomysł opcji wjazdu z dwóch torów. Jednakże jak słusznie zauważył pan @Andrzej Harassek , trzeba by zmodyfikować rozjazdy tak, żeby wjeżdżając z toru głównego nie lądować pod płotem. Coś w ten deseń:
BB_PB_wschoshort_4_budynkiOsobno_dwutor.jpg
Coraz bardziej się zastanawiam czy ta uniwersalność nie odejmuje urody.

Jeśli zaś chodzi o podział na skrzynki, to ho ho - najpierw tory, a potem konsultacje z mistrzami stolarskimi.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#10
Od wjazdu z lewej strony makiety mamy rozjazd lewy i dalej w lewo idąc lekki dziwny łuk w lewo potem w prawo potem rozjazd chyba dwustronny potem znowu łuk w lewo i rozjazd krzyżowy. Tak się dróg zwrotnicowych nie robi, pociąg to nie wąż. Za pierwszym rozjazdem w lewo powinna być wstawka prosta, rozjazd prawy, a za nim rozjazd krzyżowy. Te rozjazdy powinny być o tym samym kącie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.368 463 29
#11
Ten pomysł kolegi krakowiaka zupełnie mi się nie podoba, wcześniejszy układ był lepszy: z dolnego toru szlakowego (z lewej strony) wjeżdżamy na wprost na drugi tor od dołu stacji (pierwszy tor jest żeberkiem), z trzeciego toru wyjeżdżamy w lewo na wprost na górny tor szlakowy i tak powinno być. W układzie kolegi krakowiaka takie dwie jazdy się wykluczają. Połączenie (czerwone), zaproponowane przez kolegę krakowiaka może być, ale tylko jako dodatkowe, żeby umożliwić wyjazd z drugiego od dołu toru w lewo na szlak.
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.629 71 19
#12
Proponuję jednak w planowaniu modułu oprzeć się o oryginalny układ. W jakiej epoce kolega @Baranek chce zbudować stację (przyjęte zostały czasy współczesne - jeszcze przed usunięciem bocznic - do kiedy funkcjonowały)? Moduł ma być odwzorowaniem oryginału czy też ma być tylko wzorowany na układzie torowym? Jeżeli zrobicie dodatkowy profil przejściowy w miejscu odgałęzienia toru do dawnego punktu zdawczo-odbiorczego, to będziecie mieli możliwość podpięcia tam modułu z takowym punktem, a dalej modułu z zespołem kilku bocznic - zabawa w manewry murowana, a i ciekawe obiekty można tam wtedy umieścić - warto zostawić sobie furtkę w postaci takiego profilu. Dodatkowo zamieszczam jeszcze krótki opis:

"Stacja ta posiada trzy tory główne dodatkowe (w tym jeden przy peronie) i dwa tory boczne - ładunkowy i komunikacyjny. Od stacji odgałęzia się jednotorowa (niegdyś posiadała dwa rozjazdy) bocznica do zakładów Bulten (czynna). Niegdyś stacja obsługiwała całą sieć bocznic obsługujących wiele okolicznych zakładów - Befamę, Befę, Polsport, Teksid Poland, Weldoro, Piekarnię Wojewódzką. Obecnie wszystkie z nich (oprócz bocznicy Bultenu) zostały zlikwidowane. Do stacji regularnie docierają pociągi zdawcze z wagonami z węglem i cysternami z nawozami. Ruch obsługuje nastawnia BBW w budynku stacyjnym. Kilkadziesiąt metrów za semaforem wjazdowym od strony Bielska Białej Gł. znajduje się zwrotnica z wykolejnicą zamykane na klucz uzależniany w BBW - tor prowadził do dawnej MD Bielsko Biała i był jednym z ramion trójkąta służącego do obracania parowozów."


- źródło: http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/kolej/stacje117.php


Bielsko_Biała_Wschod.png


- źródło: http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/Bielsko_Biała_Wschód
 
Ostatnio edytowane:

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.629 71 19
#14
Tory komunikacyjne nie są torami bocznymi, tylko torami specjalnego przeznaczenia - polecam uważną lekturę instrukcji Ir-1 (R-1), paragraf 5, ust. 3.
Dokładnie :) . Niestety autor napisał co napisał o_O (nie ja jestem autorem tego tekstu - źródło podałem poniżej zamieszczonego tekstu). Ze względu na pośpiech :niepewny: nie czytałem całości uważnie tylko "szybko przeleciałem wzrokiem" o czym jest, toteż nie skomentowałem jego zawartości pod względem merytorycznym. Dobrze, że Pan @Paweł Piotr czuwa na straży (y) .
 
P

Paweł Piotr

Gość
#15
Trzeba oddać sprawiedliwość - przywołana strona Pawła Okrzesika należy do lepszych i wiarygodnych stron, głównie w temacie urządzeń srk.
 
OP
OP
Baranek

Baranek

Moderator Grupy BGM
BGM
Reakcje
52 0 0
#16
Od wjazdu z lewej strony makiety mamy rozjazd lewy i dalej w lewo idąc lekki dziwny łuk w lewo potem w prawo potem rozjazd chyba dwustronny potem znowu łuk w lewo i rozjazd krzyżowy.
Na planie jest EW6 lewy, potem prawy i potem anglik Peco. Slalom między nimi wynika z braku talentu do rysowania w SCARMie (ewentualnie braków w samym programie). Na pewno jeszcze obejdę w Krakowie wszystkie stacje z nosem przy torach i popytam jakie rozjazdy zastosowano i jak należy je układać.

W jakiej epoce kolega @Baranek chce zbudować stację
Chcę zbudować wersję współczesną, ale uchwycić moment zanim stacja popadła w ruinę i przestano używać torów pomocniczych. Myślę, że z lewej strony zostawię dwa tory przejezdne (szlakowy i bocznicę), a z prawej rzeczywiście pomyślę z czasem o skrzynkach odwzorowujących rozjazdy na bocznice.