• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm BGM - posterunek odgałęźny i stacja

Baranek

Moderator Grupy BGM
BGM
Reakcje
52 0 0
#1
Czas najwyższy pochwalić się naszymi planami przed szerszą publicznością. Jako że będziemy mieli już wkrótce możliwość prezentowania mostu inspirowanego konstrukcją z Ludwikowic Kłodzkich, postanowiliśmy jako naszą pierwszą klubową makietę (nie licząc kilku skrzynek szlakowych) zbudować posterunek odgałęźny, a potem stację w
ludwikowicePosterunek_caly.jpg
Ludwikowicach Kłodzkich.

Plan posterunku poniżej. Po drobnych poprawkach będziemy lada dzień przechodzić do relacji.
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.992 140 0
#4
"Linia cięcia" oznacza, że w tym miejscu będzie podział modułów?
Ja bym zrobił jeden klocek. Gdzieś, kiedyś drewienko się skurczy, napęcznieje i będzie rozbieżność w osi torów.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#5
Wygląda na to, że prace koncepcyjne zostały wykonane perfekcyjnie bo nie ma uwag ;) To może choć rzut oka przez Szanownych Kolegów z Krakowa @Tomek K @Paweł Piotr
Skoro już zostałem wywołany do tablicy, to:
1. Plan jest rzeczywiście przygotowany bardzo starannie, szczególnie zwymiarowanie.
2. Obecny układ torowy posterunku odgałęźnego Ludwikowice Kłodzkie jest pozostałością po niegdysiejszym, nieistniejącym układzie torowym, po którym kiedyś był prowadzony ruch pociągów w sposób, w jaki obecnie jest to niemożliwe.
3. Przedstawiony powyżej plan jest niekompletny, bowiem nie ma zakończenia po lewej stronie (kończy się trzema torami)..
Proponuję autorom sporządzenie planu schematycznego z zaznaczonymi szlakami dochodzącymi do posterunku, wszystkimi rozjazdami i torami oraz aby przeanalizowali, w jaki sposób będzie się na tym ich układzie odbywał ruch pociągów.. dopiero wówczas jakaś analiza będzie możliwa..
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#6
J.w. Ludwikowice Kłodzkie były kiedyś "de facto" posterunkiem bocznicowym (bocznica kopalni) i posterunkiem odgałęźnym (przejście z jednotorówki na dwutorówkę). Mimo, że miały tylko jedną głowicę rozjazdową to możliwe było przyjmowanie i wyprawianie pociągów w stronę Kłodzka i Wałbrzycha. To co pokazujecie ma z Ludwikowic tylko lokalizację nastawni bo układ torowy ma się do oryginału nijak:((n). Odwzorowanie Ludwikowic w modelu jest wg mnie bardzo trudne ze względu na most nad doliną (dwa tory w łuku) i odejście bocznicy kopalni po zboczu doliny, czyli trzeba by robić makietę w trzech kierunkach. Nie mówię, że niemożliwe, ale bardzo trudne!!! I ustawne to potem raczej nie będzie.
 
OP
OP
Baranek

Baranek

Moderator Grupy BGM
BGM
Reakcje
52 0 0
#7
Postaram się odpowiedzieć częściowo, mając nadzieję, że koledzy z klubu dodadzą to, czego nie wiem, albo przeinaczę.
1. Plan jest rzeczywiście przygotowany bardzo starannie, szczególnie zwymiarowanie.
Dziękujemy, @matis_kr (aka Młody) uczy się słusznego oprogramowania. Jest to poniekąd odpowiedź też na punkt 3. Rysunek pokazuje fragment, który chcemy przygotować na marzec, stąd 3 tory, do których podłączymy się póki co via ścisk stolarski, a dopiero potem powstaną skrzynki, które wyprowadzą to na szlak.
To co pokazujecie ma z Ludwikowic tylko lokalizację nastawni
Jesteśmy od początku skazani na dosyć luźną inspirację miejscem, bo most mamy jednotorowy i prosty - inspirowany, ale nie będący wiernym odwzorowaniem. Mamy za to dosyć wierny budynek stacyjny, stąd pomysł, żeby pozostawić oryginalną nazwę i spróbować maksymalnie oddać klimat miejsca, a nie nazywać całości BGMowo. Przygotowujemy odejście na bocznicę, żeby podpinać GS Heńka. Stacja będzie z dwóch stron jednotorowa z możliwością pominięcia skrzynki i podpięcia szlaku dwutorowego.
@inkson, @King - ktoś coś będzie ciął?
 

kera220

Znany użytkownik
Zespół forum
SMK Katowice
Reakcje
40 0 0
#8
Co do linii cięcia, to jest to miejsce połączenia dwóch symetrycznych skrzynek.

Wiadomym jest, że w 100 procentach nie będziemy odwzorowywać układu, jaki tam istniał i istnieje. Będzie to trochę taka nasza wizja, chociażby z tego powodu, że na tą chwilę mamy konstrukcję tylko jednej nitki mostu, czyli układ na moście będzie jednotorowym.
Jeżeli chodzi o bocznicę to u nas będzie pełnić odgałęzienia na bocznicę GS lub dla szlaku o niewielkim natężeniu ruch, a lewa strona też jest opracowana tylko @Baranek wstawił zdjęcie w okrojonej wersji.

A co do układu torowego, możemy dyskutować wiele, chociażby który układ torowy przyjąć, bo ulegał on zmianom obecnie tylko tor nr 5 (bocznicowy) ma połączenie z linią i jest torem ślepym
http://dolny-slask.org.pl/5805857,foto.html?idEntity=3394229
http://dolny-slask.org.pl/5805859,foto.html
a pozostałe już niestety nie mają połączenia.

Trochę się powtórzyłem z tym co napisał @Baranek, ale wyprzedził mnie przy pisaniu odpowiedzi.
 
Ostatnio edytowane:

matis_kr

Znany użytkownik
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
134 0 0
#10
Jako autor tego projektu powiem co nieco na jego temat.
Przedstawiony powyżej plan jest niekompletny, bowiem nie ma zakończenia po lewej stronie (kończy się trzema torami)..
Proponuję autorom sporządzenie planu schematycznego z zaznaczonymi szlakami dochodzącymi do posterunku, wszystkimi rozjazdami i torami oraz aby przeanalizowali, w jaki sposób będzie się na tym ich układzie odbywał ruch pociągów.. dopiero wówczas jakaś analiza będzie możliwa..
Na tym zdjęciu jest pokazana tylko część tego co jest i będzie robione. A tak się prezentuje całość.
ludwikowice kłodzkie posterunek odgałęźny ostateczna całość.jpg

"Linia cięcia" oznacza, że w tym miejscu będzie podział modułów?
Tak. Postanowiliśmy z @inkson, że tak będzie najlepiej pod względem przechowywania i transportu.
To co pokazujecie ma z Ludwikowic tylko lokalizację nastawni bo układ torowy ma się do oryginału nijak:((n). Odwzorowanie Ludwikowic w modelu jest wg mnie bardzo trudne ze względu na most nad doliną (dwa tory w łuku) i odejście bocznicy kopalni po zboczu doliny, czyli trzeba by robić makietę w trzech kierunkach.
Odsyłam do artykułu:
http://www.bgm.bielsko.pl/aktualnosci/obdarowani/
Most, który otrzymaliśmy w dzierżawę jest prosty i jednotorowy, a na razie nie mamy jeszcze takich umiejętności by zrobić most dwutorowy i po łuku.
Dodatkowo powstanie stacja Ludwikowice Kłodzkie, która będzie od strony posterunku miała wjazd jednotorowy. Z kolei wyjazd z stronę Wałbrzycha będzie miała wjazd uniwersalny, czyli będzie można podpiąć stację pod FREMO dwu torowe lub jednotorowe.
 
Ostatnio edytowane:

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
190 2 0
#11
Super, ale...
Nie kusi was chłopaki, żeby poprawić odwzorowanie układu rzeczywistego poprzez zrobienie tego "dworca zdawczo-odbiorczego" jak był on kiedyś nazywany?chodzi mi o to, by linię jednotorową odgałęziającą się przy nastawni zamienić w stację tak jak to było w realu. Wyciągnąć przy okazji żeberko (tutaj chyba ochronne), by stało się pełnoprawnym torem posterunku bocznicowego. Sam tor wyciągowy (tutaj chyba jako samotna bocznica) proponuję wydłużyć. 143cm to nie jest za dużo, jeśli będziecie chcieć użytkować go zgodnie z oryginalnym przeznaczeniem. Skrzynki i tak macie, więc czemu nie przedłużyć go o np. 100cm?
 

kera220

Znany użytkownik
Zespół forum
SMK Katowice
Reakcje
40 0 0
#12
@brian-82 Myśleliśmy o tym co proponujesz, ale zwyciężyła idea uniwersalności samego posterunku, który według naszych założeń będzie układem nazwijmy to do różnych zastosowań zależnie od miejsca i okoliczności i gdyby nie to, że mamy most to pewnie nie wpadłoby nam do głowy zbudowanie takiego układu.
Zresztą początkowo miał być tylko most i sama stacja, koncepcja posterunku narodziła się przez przypadek i trochę została zmieniona ze względu na nasze potrzeby klubowe.
Co do wydłużenia bocznicy (toru wyciągowego) to temat do rozważenia (y), bo skrzynki nie są jeszcze gotowe.
 

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
190 2 0
#13
Spoko, tak tylko głośno myślę. Uniwerslaność fajna rzecz i nie mówię, że trzeba to wszystko rozpieprzyć, tylko proponuję lekką rozbudowę wspomnianej przeze mnie części. Żeby to miało ręce i nogi to wypadałoby jeszcze jedną skrzynkę dorobić i na niej zrobić głowicę rozjazdową, bądź zrobić przejście z 3 torów na jeden, zaślepiając 2 tory (koziołki oporowe) i wypuszczając FREMO'wskim profilem trzeci tor.
A jakie profile czołowe będą na tym łuku z prawej strony - FREMO, czy jeszcze własne?
Jesli własne to możecie zrobić tak jak proponuję i zaprojektować własny profil na 3 tory i w zależności od imprezy coś odpinać, bądź dopinać. Ot taki luźny pomysł.
 

kera220

Znany użytkownik
Zespół forum
SMK Katowice
Reakcje
40 0 0
#14
Po naradzie na tą chwilę układ zostaje, ale trochę pójdziemy w tą stronę co proponujesz. Czyli zakończenie tego żeberka po prawej wydłużymy do końca skrzynki a na tej odgałęźnej damy kozioł oporowy i w ten sposób w późniejszym czasie będzie można ten układ rozbudować. Z trzeciego toru jednak rezygnujemy.
 

Inkson

Moderator Forum Dla początkujacych
Zespół forum
BGM
Reakcje
1.398 28 0
#15
Po długim okresie planowania, czas przyszedł na przeniesienie tego tematu z ''Planuję'' do tematu ''Relacje''. Powodem jest to, że wykonałem już pierwszy segment, wprawdzie zostało jeszcze doklejenie sklejki 4mm pod tory i wypełnienie styropianem skarpy i wzniesienia, ale budowa ruszyła.

20160204_145449.jpg
20160204_145500.jpg 20160204_145550.jpg 20160204_145623.jpg 20160204_145514.jpg
 

maciekk

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.347 10 0
#18
Adam to prawdziwy mistrz skrzynki robi świetne, zieleń na modułach jeszcze lepszą a miodówka… to już istne arcydzieło. ;) :ROFL:
 

Podobne wątki