• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm BGM - posterunek odgałęźny i stacja

matis_kr

Znany użytkownik
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
136 1 0
#22
Jako iż skrzynki są w budowie, pracujemy nad układem semaforów na posterunku. To co się dało ponanosić na schemat z polanów zamieszczonych w internecie to ponanosiliśmy, ale teraz tutaj prośba dla znawców tematu o pomoc w doborze oznaczeń semaforów zaznaczonych strzałkami i ich w miarę możliwości dokładnym ich umiejscowieniu na segmentach.
ludwikowice kłodzkie posterunek odgałęźny ostateczna całość - semafory.jpg
 

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
194 2 0
#23
Jeśli mogę zapytać, to czym właściwie będzie moduł, który budujecie? Chodzi mi głównie o wyjście "wałbrzyskie". Są tam dwa tory schodzące się w jeden tor.
Koncepcja fajna, bo jak rozumiem planujecie zrobić to uniwersalnie i w zależności od potrzeb dopinać, bądź nie tą ostatnią "wałbrzyską" skrzynkę.
Zaraz dojdę do tego o co mi chodzi.
Semafory wjazdowe powinny być oddalone od pierwszego miejsca niebezpiecznego o 115cm w modelu (100m/87=1,15m).
Sygnalizatory oznaczone strzałkami na wysokości rozjazdów 3 i 5 powinno się chyba traktować jako wjazdowe (jeśli nie mamy skrzynki "wałbrzyskiej" przejściowej na jednotor). Wtedy wychodzi nam 115cm odległości semafora od ukresu najbliższego rozjazdu.
Tyle, że wtedy to nie wiadomo co zrobić ze skrzynką przejściową "wałbrzyską". Semaforów tam nie wciśniesz. Teoretycznie w układzie ze skrzynką przejściową robi nam się coś na kształt stacji, tylko, że brakuje dodatkowej skrzynki od strony "Wałbrzycha", żeby na niej postawić semafor. Tylko co zrobić z semaforami wyjazdowymi w kierunku "Wałbrzycha"?

Semafor "A1/2", który jest wjazdowym powinien być oddalony od ukresu rozjazdu 2 o 115cm. W realu jest ok 240-250m. Dlaczego? Łuk + skarpa = 0 widoczności
W realu jest on przesunięty praktycznie na początek ostrego łuku. Gdyby to odzwierciedlić u was, to stałby na początku pierwszej "noworudzkiej" skrzynki.
[DOUBLEPOST=1455622907,1455622402][/DOUBLEPOST]I jeszcze taka uwaga odnośnie tarcz ostrzegawczych. Wyglądają ciekawie i dodają uroku makiecie, ale jeśli ustawia się je tuż przed semaforem, do którego się odnoszą to wręcz odejmują realizm.
Powiedzmy, że na szlaku mamy dopuszczalną prędkość równą 80km/h. Wtedy droga hamowania wynosi w realu 700m -> w modelu 805cm, czyli 8m!
Dlatego proponuję tarczę "ToA" umieścić na dodatkowym mikromodule - o długości np. 20-25cm. Wtedy na spotkaniach makietowych taki modulik łatwo wcisnąć gdzieś w układ makiety i uzyskać choć namiastkę realizmu.
Jeszcze innym pomysłem jest umieszczenie tarczy w szachcie wzorem fremowiczów. Tak np. zrobiliśmy z tarczami ostrzegawczymi naszej klubowej "Głuszycy". Tyle, że wtedy warto zrobić tak czy siak jakiś moduł/modulik by móc wsadzić takie "mobilne" tarcze w razie gdyby na imprezie brakowało odpowiednich modułów.
 

kera220

Znany użytkownik
Zespół forum
SMK Katowice
Reakcje
40 0 0
#24
Jeżeli chodzi o skrzynkę od strony Wrocławia (wjazd na most) na tą chwilę ten układ chcemy zachować jako stały (tylko jedna nitka mostu - może później druga) i do tego będziemy dołączać szlak jednotorowy lub most jak się z nim uporamy, stąd też nasze dylematy z układem semaforów. Bo w oryginale wygląda to trochę inaczej, ze względu na szlak dwutorowy. Co do uwag odnośnie strony "noworudzkiej" to wielkie dzięki będziemy musieli to przemyśleć i zastanowić się nad tym co napisałeś.
 

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
194 2 0
#25
Kurczę, a może zmieńcie tę skrzynkę "wałbrzyską" i zaślepcie jeden z torów. Zróbcie klimat z zarastającym torem, może koziołkiem oporowym, a może tylko tablicą D1. Odejdą tym samym dylematy z umiejscowieniem semaforów, które w takim układzie są od czapy. Będziecie mieć całkiem fajny klimat, trochę przypominający przyczynę, dla której w prawdziwych Ludwikowicach Kłodzkich od Nowej Rudy mamy szlak jednotorowy.
Przyczyną bezpośrednią, było wysadzenie dwutorowego mostu na Zatorzu w 1945r. przez wojska niemieckie. Most został odbudowany, ale jako jedynie jednotorowy (przyczółki są przygotowane pod drugi tor). I tak szlak dwutorowy stał się jednotorowym na odcinku Nowa Ruda <-> Ludwikowice Kłodzkie. Dodatkowo w 1993 r. zlikwidowano jeden tor na "czarnym moście" w Nowej Rudzie. Do tego jeszcze nowy wiadukt zrobiony na jednotorowy... Takie przypieczętowanie, że już nigdy nie będzie tam dwóch torów.
 

kera220

Znany użytkownik
Zespół forum
SMK Katowice
Reakcje
40 0 0
#26
A jak byś widział kwestię wykorzystania tego nieczynnego toru? Dołożyć rozjazd na tym nieczynnym torze, żeby był powiedzmy jako mijanka. Czy potraktować go jako swoistą bocznicę i wtedy wjazd i wyjazd tylko z anglika, a ten rozjazd przy moście wywalić?
I dzięki za dotychczasowe podpowiedzi, bo są bardzo pomocne.
 
Ostatnio edytowane:

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
194 2 0
#27
A jak byś widział kwestię wykorzystania tego nieczynnego toru? Dołożyć rozjazd na tym nieczynnym torze, żeby był powiedzmy jako mijanka. Czy potraktować go jako swoistą bocznicę i wtedy wjazd i wyjazd tylko z anglika, a ten rozjazd przy moście wywalić?
I dzięki za dotychczasowe podpowiedzi, bo są bardzo pomocne.
Miałem na myśli wariant "bocznicowy" z wywaleniem rozjazdu przy moście. Na mijankę właśnie macie zbyt mało miejsca, zwłaszcza jak umieścicie semafory przy zachowaniu regulaminowych odległości.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.897 111 7
#29
Fajny pomysl;) jako ze bardzo lubie to miejsce, ma troche magii jesli Wiecie o czym mowie. Jednak mala uwaga w stosunku lukow na planie. Caly urok tego miejsca polega na tym ze od strony Klodzka patrzac w strone nastawni tory w strone Walbrzycha wchodza w luk zaraz za rozjazdami. Tory po prawej stronie po bardzo krotkiej prostej kolo nastawni, takze wchodza w luk, caly widok powoduje bardzo urocze "Y". Na waszym planie tory w strone kopalni ida najpierw w lewo, aby zaraz rozpoczac luk w prawo, psuje to caly klimat tego miejsca. Powodzenia w projekcie i prosze Przemyslcie jeszcze moja uwage.
 

kera220

Znany użytkownik
Zespół forum
SMK Katowice
Reakcje
40 0 0
#30
Co do łuków to projekt ulega dynamicznym zmianom, licznym dyskusjom i wydaje nam się, że będzie dobrze. Jak już będzie jego część w stanie surowym to pokarzemy.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#35
układ zwrotnic został ułożony
Jeżeli już - to układ rozjazdów... :LOL:...
I poważnie - podziwiać należy profesjonalne podejście do sprawy... (y)...
Czy to złudzenie optyczne ze zdjęcia, czy lekka "odchyłka"?... :oops:...
Ja panimaju, że dalej jest łuk, ale w miejscach wskazanych zółtą strzałką (punkt styku toków szynowych) styczna do toru powinna być identyczna z prawej i lewej strony złącza...
 

Załączniki

Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Inkson

Moderator
Zespół forum
BGM
Reakcje
1.404 28 0
#36
To nie jest błąd, w tym miejscu jest polaryzacja szyny i jest malutka szczelinka, a tor zaraz idzie w łuk.
[DOUBLEPOST=1457388214,1457387888][/DOUBLEPOST]
Jeżeli już - to układ rozjazdów..
To się bardzo łatwo udziela skoro w prawie każdym sklepie modelarskim są do kupienia tylko same zwrotnice, rozjazdów na stanie nie posiadają.
 

Inkson

Moderator
Zespół forum
BGM
Reakcje
1.404 28 0
#40
Układanie torów i rozjazdów na głównych segmentach posterunku dobiegają do końca, zostało zamontować nieczynny rozjazd po prawej stronie. Na razie czekamy na jakiś zdezelowany. Myślę, że mniej więcej udało się odwzorować układ torów z prawdziwego posterunku.
5805856nnbvnm.jpg
20160311_083805kkk.jpg
20160311_083700nnn.jpg 20160311_083951nnn.jpg nn.jpg 20160311_084039nnn.jpg 20160311_084045mmm.jpg 20160311_084021nn.jpg 20160301_190650nn.jpg
 

Podobne wątki