• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0m Bemo H0m

daromaro

Znany użytkownik
Reakcje
1.245 103 84
#1
Ze wzgledu na nikla ilosc taboru polskiego (modelowego) dla rozstawu szyn 1000mm (H0m) mam pytanie. Gdybym chcial 'spolszczyc' taki wagon jak na zdjeciu to jakie musialbym mu nadac oznaczenia?
(Zrodlo zdjecia: Internet/eBay)
 

Załączniki

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.092 3 1
#3
Według WM11 to by było Wdhp. Raczej egzotyczny wagon, nie kojarzę nic dwuosiowego z hamulcem zespolonym o ładowności 15t jak ten tu.
Z planami na 1000mm raczej krucho.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#4
To jest model w miarę nowego wagonu szwajcarskiego. Do spolszczenia raczej nadają się modele taboru niemieckiego, który nawet, jeśli nie w pełni odpowiada wagonom używanym w Polsce, to jest bardziej podobny do taboru PKP.
 

Mafia

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
Reakcje
1.488 19 0
#6
A czy ktorys z dostepnych wagonow Roco pasowal by na tor 1000mm? Oczywiscie po przerobce modelu na rozstaw 12mm (http://forum.modelarstwo.info/threads/wagony-wąskotorowe-goerlitz-w-pkp.23633/)
Nie bardzo. Dwuosiowe Goerlitze w oryginale były dość wąskie, nawet jak tor 750mm. Na torze 1000mm wyglądać będą kuriozalnie. Z kolei czteroosiowe austriackie są dość charakterystyczną konstrukcją i nie pasują "klimatem" na nasze realia. Bemo "szwajcarskie" też lepiej sobie odpuść. Jak już, to bardziej skupiłbym się na wagonach H0m od Tilliga, chociaż i tu będzie słabo. Tanio nie będzie, ale sam sobie wybrałeś tę skalę ;).
 
OP
OP
daromaro

daromaro

Znany użytkownik
Reakcje
1.245 103 84
#7
Na stornie Autosanu (http://autosan.cba.pl/historia/historia02.html) znalazlem dwa rysunki wagonu weglarki i krytego na tor 1000mm. Czy ktos moglby napisac cos wiecej o tych wagonach? Dla jakich kolei byly tworzone - dla naszej Grojeckiej (obecnie Piaseczynskiej) czy raczej na export? Czy ktos dysponuje lepszymi skanami? Pisalem do autora strony ale jakos cisza...
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.092 3 1
#8
Wagon kryty jest bardzo zbliżony w detalach do wagonu ratunkowego z kolejki Wieluńskiej (rozstawem toru - też!). Wymiary są nieco inne, ale ogólne założenia, ba nawet detale są bardzo bardzo zbliżone. Co więcej jest też zbliżony do pługa ze Zbierska. Wydaje mi się, że nie jest to przypadkowe podobieństwo. :cool:
 
Ostatnio edytowane:

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.092 3 1
#11
Zgadza się, była na 750mm. Wagon też jeździł na 750mm, ale jego konstrukcja jednoznacznie wskazuje, że pierwotnie był (lub miał być) to wagon na tor 1000mm. Rozstaw wideł maźniczych w osi poprzecznej pozwala a to. Innymi słowy, wagon wygląda tak, jak wagon na H0m z założonymi zestawami H0e
 
OP
OP
daromaro

daromaro

Znany użytkownik
Reakcje
1.245 103 84
#12

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.092 3 1
#14
Pierwszy to wagon z Czyżewa. Drugi to wagon normalnotorowy. Oba z wagonem Wieluńskim mają niewiele wspólnego. Natomiast istnieje prawdopodobieństwo, że zarówno wagon z Wielunia jak i ze Zbierska ma coś wspólnego z Sanokiem. Ale póki co to przypuszczenia
 

Podobne wątki