• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

BeeRail - uniwersalny, modułowy system sterowania stacją

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.179 28 6
#1
Na potrzeby własnej makiety robię swój system sterowania stacją, w tym wątku będę prezentował postępy.
Dlaczego swój własny - o ile zawodowo jestem zwolennikiem stosowania standardowych rozwiązań, o tyle zaprzęganie do sterowania stacją DCC z jednej strony jest droższe, a sam protokół nie spełnia moich wymagań (problemy z inf. zwrotną, czasy reakcji itd - może nie jest to problem, ale cecha która mi przeszkadza. Nie zamierzam monetyzować rozwiązania, promować go itd - jednak moduły będą u mnie dostępne na zamówienie - gdyby ktoś był zainteresowany.
Założenia:
1. Uniwersalna architektura - nie powiązana z konkretną stacją
2. Modułowa konstrukcja łatwa w montażu i obsłudze.
Sercem systemu będzie główny sterownik z opcją zarządzania zdalnego (po IP), jednak zasadniczo obsługa przez interfejs białkowy. Sterownik na postawie konfiguracji stacji będzie zarządzał m.in. sygnalizacją i utwierdzaniem przebiegów

Poszczególne moduły systemu będą pojawiać się wraz z rozwojem mojej makiety, niemniej jednak można już teraz przewidzieć:
- moduł sterowania rozjazdami (przyciski na pulpicie kostkowym, prezentacja stanu na szczelinach pulpitu)
- moduł sterowania semaforami (przyciski na pulpicie kostkowym, prezentacja stanu na kontrolkach pulpitu)
- moduł toru - sygnalizacja przebiegu, zajętości toru, przycisków
- moduł przycisków pulpitu (programowalne funkcje -np. zerowanie przebiegu, sterowanie przejazdem kolejowym i inne)
- moduł wykonawczy zwrotnic (sterowanie zwrotnicami)
- moduł wykonawczy semaforów (sterowanie semaforami, w przypadku semaforów kształtowych załączanie oświetlenia w trybie 'noc')
- moduł zajętości szlaku (optyczny, prądowy)
- moduły analogowe - przez wykorzystanie sygnału dzień/noc załączają oświetlenie makiety.

Wszystkie moduły komunikują się ze sterownikiem magistralą (485), zatem unikamy plątaniny kabli, a połączenia między modułami będą realizowane kilkupinową wtyczką. Jedynie wewnątrz pulpitu kostkowego trochę ich się pojawi - połączenie np. modułu toru z elementami podświetlającymi szczeliny.
 

wicy

Znany użytkownik
Reakcje
658 1 3
#2
Ja bym to wszystko podzielił na grupy: wykonawczą i nastawczą. Sercem wykonawczej byłby moduł centrali, połączony magistralą (skoro się uparłeś - 485) z modułami zwrotnic, semaforów, itp a sercem części nastawczej moduł centrali połączony magistralą z modułami nastawczymi. Między częścią wykonawczą a nastawczą most bezprzewodowy.
Mniej więcej tak (logicznie) mam to zorganizowane u siebie i most między częścią wykonawczą a nastawczą pozwala stosować wymiennie: albo pulpit "analogowy", przyciskowy, albo pulpit komputerowy na PC
 
OP
OP
K

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.179 28 6
#3
Będę się upierał przy swoim - prosta, czytelna architektura (coś co nie raz mi się sprawdziło przy budowie różnych w tym komercyjnych rozwiązań).
Do magistrali (485 - niezawodna w środowisku przemysłowym, duże odległości bez zakłóceń transmisji i co tu istotne - szybka komunikacja bez potrzeby odpytywania np rejestrów na i2c) są dołączone zarówno moduły na makiecie (semafor, rozjazd), jak i moduły pulpitu (przyciski, wizualizacja).
Odczytywać i sterować potrzeba jednymi i drugimi, zatem nie ma potrzeby podziału. Masterem oczywiście może być PC (konwerter USB-485), ale również lokalna centralka połączona z magistralą. Dodatkowo, ze względu na ilość zasobów udostępni ona również odczyt, sterowanie po IP (prawdopodobnie WiFi). Zatem mamy system, który pakujesz do auta i podłączasz do układu makiety - ale bez żadnych zmian możesz sterować z PC, tabletu itp.
Wydzielenie osobnych modułów do elementów pulpitu daje HAL (warstwę abstrakcji) dla centralki dzięki czemu mamy łatwe sterowanie/wizualizację dowolnego układu torowego.
Odrębne traktowanie części pulpitowej i części makietowej rozleci się w scenariuszu gdzie możemy przyciskiem ustawiać zajętość toru lub alternatywnie czujnikiem zajętości na makiecie. Poza tym - w sytuacji gdy nie damy pulpitu, dalej możemy komunikować się z centralką po IP i mamy kontrolę z PC (zasadniczo, można wywalić też centralkę i wprost po serial porcie rozmawiać z modułami makiety).
 

cizar

Użytkownik
Reakcje
9 0 0
#5
Będę się upierał przy swoim - prosta, czytelna architektura (coś co nie raz mi się sprawdziło przy budowie różnych w tym komercyjnych rozwiązań).
Do magistrali (485 - niezawodna w środowisku przemysłowym, duże odległości bez zakłóceń transmisji i co tu istotne - szybka komunikacja bez potrzeby odpytywania np rejestrów na i2c) są dołączone zarówno moduły na makiecie (semafor, rozjazd), jak i moduły pulpitu (przyciski, wizualizacja).
Odczytywać i sterować potrzeba jednymi i drugimi, zatem nie ma potrzeby podziału. Masterem oczywiście może być PC (konwerter USB-485), ale również lokalna centralka połączona z magistralą. Dodatkowo, ze względu na ilość zasobów udostępni ona również odczyt, sterowanie po IP (prawdopodobnie WiFi). Zatem mamy system, który pakujesz do auta i podłączasz do układu makiety - ale bez żadnych zmian możesz sterować z PC, tabletu itp.
Wydzielenie osobnych modułów do elementów pulpitu daje HAL (warstwę abstrakcji) dla centralki dzięki czemu mamy łatwe sterowanie/wizualizację dowolnego układu torowego.
Odrębne traktowanie części pulpitowej i części makietowej rozleci się w scenariuszu gdzie możemy przyciskiem ustawiać zajętość toru lub alternatywnie czujnikiem zajętości na makiecie. Poza tym - w sytuacji gdy nie damy pulpitu, dalej możemy komunikować się z centralką po IP i mamy kontrolę z PC (zasadniczo, można wywalić też centralkę i wprost po serial porcie rozmawiać z modułami makiety).
Halo . Jak postępy ... Możemy podyskutować bo sam stworzyłem już coś takiego i mam swoje przemyślenia co do Twojego projektu
 
OP
OP
K

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.179 28 6
#6
Z postępami powoli - brak czasu, trudności lokalowe, po przeprowadzce będę mógł montować pulpit.

Wykonane, uruchomione:
Sterownik semaforów kształtowych (element wykonawczy na makiecie)
Wykonany, sprawdzony sterownik 2 semaforów kształtowych. Sterowanie po protokole, w tym kontrola stanu. Załączanie oświetlenia semafora,
Płytki pulpitu (tor)
2 kolory podświetlenia, możliwość montażu przycisku do utwierdzania przebiegu
Płytki pulpitu (rozjazdy)
2 kolory podświetlenia, przycisk sterujący
Płytki pulpitu (semafory)
Do 3 diod świecący na semafor, przycisk sterujący

Opracowane płytki, czekają na wysyłka do fabryki:
Sterownik rozjazdów (element wykonawczy na makiecie)
Moduł przycisków (płytka pulpitu) - obsługa dowolnego rodzaju przycisków pulpitu
Moduł torów, moduł rozjazdów (płytka pulpitu) - sterowanie podświetleniem torów, obsługa przycisków torów/rozjazdów
 

Załączniki

Podobne wątki