• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Bartopolis

robertmuszka

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
T M M
Reakcje
4.101 153 19
Jeden z kolegów kiedys wspominał, ze korek jest po to aby wygłuszyć jadacy pociąg, bo bezposrednio na sklejce jest nie do wytrzymania. Głośno.
 

Diesant

Aktywny użytkownik
Reakcje
267 20 2
Korek sam wygłusza. Natomiast jak imitację tłucznia polejesz wikolem, to ten klej jest niestety sztywny po wyschnięciu i cała zaleta korka idzie do ...
Albo wygląda albo jest cicho ;)
 

Diesant

Aktywny użytkownik
Reakcje
267 20 2
To jest moje subiektywne odczucie -na klubowej makiecie empirycznie doświadczone -uważam, że "ciszej" jedzie po części "technicznej" - gdzie jest korek a nie ma tłucznia. (Fakt jest taki, że skrzynki są dość "głębokie" i pudło rezonansowe się ma z czego zrobić.) Wydaje mi się, że podkłady z elastycznych tworzyw sztucznych (między innymi takich jakie poponował kolega @koyot ) byłyby bardziej "dźwiękochłonne". Również wysokość ścianek skrzynek ma znaczenie. Jak w kolumnach głośnikowych - jak dźwięk ma się gdzie poodbijać, to będzie głośnniej. Natomiast nie jest to "hałas". Jak włączysz dźwięk w lokomotywie to inne dźwięki się nie liczą:cool:
Natomiast prawdę o korku zna niestety tylko pradawny KOREK PIERWSZY. ;)
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
Korek zawsze tłumi tyle tylko,że zawikolowany trochę gorzej.Ważne żeby korek przed klejeniem zaimpregnować gęstym wikolem,
wtedy między warstewkami zwikolowanego korka znajdzie się tłumiąca warstwa czystego korka.Wyjaśnia to rysunek.A korek
powinien być "gęsty" a nie porowaty.Im"gęstszy" korek tym warstwy przesiąknięte klejem będą cieńsze.
korek.jpg
 

maciekk

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.347 10 0
A ja odradzam korek, nie raz widziałem makiety w których pozapadały sie tory właśnie przez to ,że były ułożone na korku. Sam miałem taka sytuacje na jednym z modułów które budowałem i od tego czasu tory kładę albo na sklejkę albo na płytę HDF.
 

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
9.810 301 15
A ja widziałem makietę, gdzie korek, gdy nabrał wody, pofalował się. Tory razem z nim. Wikol to klej wodny i wodorozpuszczalny, wiec ciągnie wodę jak gąbka, dlatego warto kleić klejami wodorozcieńczalnymi ale wodoodpornymi po wyschnięciu. W kwestii akustyki - zawsze rolę odgrywa masa. Jadący pociąg hałasuje nie dlatego, że wysyła fale dźwiękowe, tylko uderzeniowe, dlatego najlepszą akustykę da gruba sklejka - im grubsza tym lepsza :) Gdyby chodziło o szum, jako falę dźwiękową a nie uderzeniową, to znaczenie miała by masa ale i faktura, czyli porowatość powierzchni celem rozproszenia dźwięku. A najgorsze dla akustyki są proporcje skrzyni rezonansowej równie wielokrotności długości fali dźwiękowej.
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
Ileż z tak prostego tematu można się dowiedzieć ciekawych rzeczy:), przy okazji także zapomnieć o całym dorobku:(, bo robiło się źle:mad:, ciekawe tylko czemu to do dziś działa:niepewny:nie, nie może działać i w dodatku hałasuje.
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
Korek zawsze tłumi tyle tylko,że zawikolowany trochę gorzej.Ważne żeby korek przed klejeniem zaimpregnować gęstym wikolem,
wtedy między warstewkami zwikolowanego korka znajdzie się tłumiąca warstwa czystego korka.Wyjaśnia to rysunek.A korek
powinien być "gęsty" a nie porowaty.Im"gęstszy" korek tym warstwy przesiąknięte klejem będą cieńsze.
Zobacz załącznik 692090
Podobny efekt można uzyskać stosując zamiast korka płyty 3 lub 5 mm ze styroduru oklejonego papierem. Po naklejeniu płyt na sklejkę można je pociągnąć lakierem, aby zabezpieczyć papier przed wilgocią z rzadkiego wikolu do zespajania szutru i na to kleić tory.
 

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
9.810 301 15
Pawle, akustyki ci nie porównam, bo różnice są subtelne. Nagrania nie zrobię, ale pofalowane moduły pokażę. Mój własny między innymi.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Pawelvw

Pawelvw

Znany użytkownik
Reakcje
452 1 0
Czytamy tak te wpisy i podjęliśmy decyzję, że zastosujemy jako podtorze sklejkę o grubości 4mm. i tylko to. Zastanawiałem się czy tam gdzie jest linia dwutorowa i gdzie jest stacja z większą ilością torów czy dać jednolitą płytę bez wycinania powierzchni między torami.
Dziękujemy wszystkim za szybki wykład wyższości płyty nad korkiem.
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
Pawle, akustyki ci nie porównam, bo różnice są subtelne. Nagrania nie zrobię, ale pofalowane moduły pokażę. Mój własny między innymi.

Ja chciałem zobaczyć ten styrodur oklejany papierem, ale do sedna, fragmenty makiety ŁKMK zostały wykonane dziewiętnaście lat temu, przy nieomal zerowej wiedzy i umiejętnościach, wszyscy uczyliśmy się w trakcie budowania, do dziś na żadnej skrzynce ani ja ani moi koledzy nie zaobserwowaliśmy falowania torowiska, powiem więcej, podczas różnego rodzaju napraw, w ubiegłych latach na najstarszych trzech skrzynkach, najczęstszym słowem używanym było to na literkę k w kontekście "jak my to k.... zrobiliśmy że to się nie da oderwać" i to tyle.
Co do akustyki jak komuś przeszkadza szum jadącego po makiecie pociągu, bo to mniej lub bardziej głośny ale szum, to powinien rzucić to w cholerę i zacząć grać w szachy lub Go, lub siedzieć sobie w japońskim ogrodzie.
 

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
9.810 301 15
Jak korek się pofalował od wikolu albo zapadł pod torami to znaczy że był ciu....ej jakości.
Może był, może za dużo wody dałem, a może nie. Może powinienem równomiernie docisnąć po zalaniu tłucznia... Sprawdzał nie będę. Mam bułę i mnie wkurza. I mam klubowe byle jakie moduły do dokończenia po kimś. Następne robimy ze sklejki. Sklejkę prostą można kupić w każdym niemal markecie pociętą do mm. Na łuki można wypalić laserem albo wyciąć wyżynarką i oszlifować. A zrywać tory i szutrować na nowo mi sie nie chce, choć może do tego dojdzie, jak znajdę czas. Jak ktoś pyta to mówię co mi się przydarzyło. Korek był z modelmanii jakby co...
 
OP
OP
Pawelvw

Pawelvw

Znany użytkownik
Reakcje
452 1 0
Fajne dyskusje wychodza z jednego pytania, bardzo fajne.
kurcze, wycinanie sklejki pod torowisko troche zajmie czasu.
Kolega ma jakiś inny pomysł żeby ułożyć tory na makiecie gdzie występują spore różnice w wysokościach? Nie chcemy układać torów na styropianie lub styrodurze. Obejrzeliśmy kilka filmów i w bardziej profesjonalnych wykonaniach to wszystkie tory były na sklejce i na przewyzszeniach pod nimi były małe podpory o odpowiednich wysokościach.
Jeżeli się mylimy jako początkujący, to proszę nas poprawić.