• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Bartopolis

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
Zacytuję słowa mojego syna. "Tato jak to fajnie, że jesteśmy na tym forum modelarskim"
Jeszcze raz bardzo Wszystkim dziękujemy za porady dla Nas jeszcze wciąż początkujących.
Wprawdzie, czasami podrzynamy sobie gardła o byle duperelę, ale za to mamy chyba tę samą grupę krwi. I tak trzymać
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
Można tez pomyśleć o mostku, a skarpy to miód dla fantazji zieleni
To na koniec jeszcze trzeba dodać że przy prawidłowym modelowaniu skarpy na każdy metr pójścia w górę trzeba oddalić się od toru o 1,5 metra (na modelu zamieńcie na centymetry) - wtedy pochylenie skarpy będzie spełniało wymagania odpowiednich norm - tak by zapobiegać osypywaniu się skarpy.
 
OP
OP
Pawelvw

Pawelvw

Znany użytkownik
Reakcje
452 1 0
Dzisiaj spędziłem bardzo pracowity wieczór. Niestety sam. Co dwóch to nie jeden. Syn też bardzo żałował, ale niestety nauka na klasówkę z biologii i wykonanie własnoręcznie prezentu z modeliny na Dzień Babci i Dziadka były ważniejsze.
Trochę się jutro zdziwi jak zobaczy co ja tam sam nawyrabiałem.
Wjazd pod makietę według sugestii został przebudowany.
Najpierw wyciąłem płytę. 20200120_203759_compress70.jpg
Niestety po tej operacji musiałem zastosować dodatkowe dwa wzmocnienia pionowe ponieważ płyta makiety częściowo wisiała w powietrzu. 20200120_203859_compress77.jpg 20200120_211402_compress98.jpg
Następnie za pomocą metalowych opasek do bindowania palet zrobiłem mocowanie pod sklejkę z torami. 20200120_232247_compress69.jpg
No i na koniec próbny przejazd.
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
To na koniec jeszcze trzeba dodać że przy prawidłowym modelowaniu skarpy na każdy metr pójścia w górę trzeba oddalić się od toru o 1,5 metra (na modelu zamieńcie na centymetry) - wtedy pochylenie skarpy będzie spełniało wymagania odpowiednich norm - tak by zapobiegać osypywaniu się skarpy.
Dzisiejsze normy faktycznie tak zakładają,pewnie dużą rolę w ich wymyślaniu gra ekonomia,ale w dawnych czasach (XVIII-XIX w)istniały metody budowania skarp ziemnych o większym nachyleniu i to bez użycia cegły czy betonu,wiele z nich przetrwało do dziś.Jeżeli nie ma na makiecie
miejsca na poszerzenie wykopu to możecie zrobić go z większym spadkiem i twierdzić,że został zbudowany np 150 lat temu.
 

FENIX

Znany użytkownik
Reakcje
3.288 248 30
skarpę można wyciągnąć powyżej poziomu sklei, dać ładne zbocze z zielenią i poprawicie to łączenie torów ,parowóz na pewno wyleci na tym w przyszłości
 
OP
OP
Pawelvw

Pawelvw

Znany użytkownik
Reakcje
452 1 0
Witamy ponownie.
Dzisiaj kolejna fotorelacja z postępu prac nad naszą makietą.
Zdjęcia poniżej przedstawiają roboty wykonane w poprzedni weekend i poniedziałkowe i wtorkowe popołudnie. Niestety prace stanęły od środy.
Syn leży w łóżku z dużą gorączką. Widzę, że już nie może się doczekać kiedy zacznie dalsze prace przy swoim projekcie.
Dzisiaj zapytałem czy mogę ja coś samodzielnie zrobić. Niestety odpowiedź była negatywna.
On jak projektant, inżynier budowy i generalny wykonawca nie zezwala na wejście na teren budowy podwykonawcy.
Ostatnio naszym projektem zainteresowała się 6 letnia córka ale po spędzenia kilku godzin z nami w trakcie prac stwierdziła, że może zapowiadać w roli małej reporterki relacje z postepu prac na naszym kanale na Youtube.
Na końcu pierwszy film z zapowiedzią reporterki.
20200122_221427_compress12.jpg 20200122_221427_compress12.jpg 20200122_221434_compress36.jpg 20200125_113609_compress46.jpg 20200125_104852_compress81.jpg 20200130_202912_compress28.jpg 20200130_202921_compress76.jpg
20200127_213501_compress45.jpg 20200127_213510_compress30.jpg

 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
Miałem chwilę więc zrobiłem plan rozmieszczenia semaforów jak ja bym to widział
Miałbym dwie drobne uwagi:

Po pierwsze, brakuje tarcz ostrzegawczych przed semaforami wjazdowymi. W tej konkretnej sytuacji proponowałbym ustawienie ToA i ToB stacji Płock w okolicy semaforów R i S stacji Gulczewo, a w przeciwnym kierunku, ToR i ToS stacji Gulczewo ustawić w okolicy semaforów A i B stacji Płock. Wiem, że trochę krótki odcinek między To a semaforem, ale to taki kompromis modelarski. Po prawej stronie odległość między stacjami jest jeszcze mniejsza, więc proponowałbym powiązanie semaforów wyjazdowych K, L, M, N i O stacji Płock z semaforami wjazdowymi Gulczewa A i B i odwrotnie, semaforów wyjazdowych D, E, F i G Gulczewa z semaforami wjazdowymi S i T stacji Płock. W takim rozwiązaniu nie stosuje się oddzielnych tarcz ostrzegawczych, a ich rolę przejmują semafory wyjazdowe poprzedniej stacji, sygnalizując dozwoloną prędkość jazdy za semaforem wjazdowym następnej stacji wskazaniem górnego światła semafora wyjazdowego. W tym celu semafory wyjazdowe K, L, M, N i O w Płocku oraz semafory D, E, F i G w Gulczewie muszą być 5-komorowe i mieć górne pomarańczowe światło.

Po drugie, semafor B stacji Płock oraz semafory R i S Gulczewa powinny być oznaczone indeksem prędkości 1/2, ponieważ mogą się spod nich odbywać wjazdy z prędkością maksymalną lub 100 km/h (spod sem. B wjazd na tor 1 Płocka, a spod sem. R i S - na tor odpowiednio 1 i 2 Gulczewa).
 

route

Aktywny użytkownik
Reakcje
415 2 0
Po drugie, semafor B stacji Płock oraz semafory R i S Gulczewa powinny być oznaczone indeksem prędkości 1/2, ponieważ mogą się spod nich odbywać wjazdy z prędkością maksymalną lub 100 km/h (spod sem. B wjazd na tor 1 Płocka, a spod sem. R i S - na tor odpowiednio 1 i 2 Gulczewa).
Przy projektowaniu założyłem, że jeżeli semafor wyjazdowy na stacji wskazuje sygnał S1 (Stój) to wjazd na stację będzie odbywał się zawsze na sygnał S13 nawet jeżeli droga przebiegu pozwalałaby na więcej.

Dotyczy to także semafora A stacji Płock, indeks 1 w jego przypadku dotyczy sytuacji:
- wyjazd spod sem M na sygnał S2 na tor 2 wtedy sem. A wyświetla S2,
- wyjazd spod sem M na sygnał S10 na tor 1 wtedy sem A wyświetla S4.

Dodatkowo założyłem, że wyjazd ze stacji Płock spod semafora N na tor szlakowy nr 1 będzie odbywał się na sygnał S10 (ze względu na jazdę torem zwrotnym rozjazdu przy tarczy Tm14 pomimo, że jest to rozjazd łukowy) dlatego wtedy wjazd na stację Płock będzie odbywał się sygnałem S12 na semaforze B, stąd także brak indeksu 1.

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w poniższych przypadkach odpowiedni semafor wjazdowy podawał wjazd na sygnał S5 wtedy należy dodać indeks 1 do wspomnianych semaforów wjazdowych:
- st. Gulczewo wjazd spod sem. R na tor 1 przy wskazaniu S1 sem. E,
- st. Gulczewo wjazd spod sem. S na tor 2 przy wskazaniu S1 sem. F,
- st. Płock wjazd spod sem. B na tor 1 przy wskazaniu S1 sem. N,
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.862 386 20
Zdjęcia poniżej przedstawiają roboty wykonane w poprzedni weekend i poniedziałkowe i wtorkowe popołudnie.
Tak zapytam, czy makieta jest przykręcona do ściany i czy biurko jest przykręcone do ściany? Wydaje mi się, że przy ruszeniu biurka, co się czasem zdarza w najmniej oczekiwanych momentach połączenie tą cienką sklejką makiety z biurkiem się rozleci.
 

route

Aktywny użytkownik
Reakcje
415 2 0
W poniższym popełniłem błąd odnośnie wskazania semafora B i jego indeksu.
Dodatkowo założyłem, że wyjazd ze stacji Płock spod semafora N na tor szlakowy nr 1 będzie odbywał się na sygnał S10 (ze względu na jazdę torem zwrotnym rozjazdu przy tarczy Tm14 pomimo, że jest to rozjazd łukowy) dlatego wtedy wjazd na stację Płock będzie odbywał się sygnałem S12 na semaforze B, stąd także brak indeksu 1.
W tym wypadku sem. B powinien wskazywać sygnał S4 a nie S12 i powinien mieć indeks 1.

Naniosłem tarcze ostrzegawcze wg wskazówek @Andrzej Harassek
bp3j.jpg

Ze względu na układ torowy stacji Gulczewo, wjazd na nią spod semaforów A i B (a także wyjazd spod sem. D, E, F i G) może odbywać się tylko ze zmniejszoną prędkością (stąd tylko indeks 2 na nich). Zatem wskazania semaforów wyjazdowych stacji Płock (tj. sem. K, L, M, N i O) nie będą skonstruowane z użyciem światła zielonego.

W drugą stronę jest inaczej gdyż semafor wjazdowy T ma możliwość podania sygnału S2 lub S5 (gdy sem. wyjazdowy F wskazuje odpowiednio S2 lub S1). Wtedy każdy wyjazd z Gulczewa (spod sem. D, E, F i G) na tor szlakowy nr 2 będzie odbywał się na sygnał S10.

Semafor S stacji Płock ma indeks 2 gdyż przyjąłem, że jazda torem zwrotnym rozjazdu przy tarczy Tm14 (mimo, że jest to rozjazd łukowy) będzie dobywać się ze zmniejszoną prędkością. W pozostałych przypadkach (wjazd na tory stacyjne nr 2, 3, 4 i 6) droga przebiegu spod sem. S też jest po torach zwrotnych rozjazdów.
 
OP
OP
Pawelvw

Pawelvw

Znany użytkownik
Reakcje
452 1 0
Tak zapytam, czy makieta jest przykręcona do ściany i czy biurko jest przykręcone do ściany? Wydaje mi się, że przy ruszeniu biurka, co się czasem zdarza w najmniej oczekiwanych momentach połączenie tą cienką sklejką makiety z biurkiem się rozleci.
Biurko i makieta są rozłaczalne. Połączenia sklejki na makiecie i biurku są pasowane co do 0,5-1mm. Do tego planowane jest połączenie elektryczne między tymi elementami torów za pomocą taśmy miedzianej(propozycja znajomego elektryka). Jeżeli takie połączenie elektryczne się nie sprawdzi to zastosujemy przewód.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
Przy projektowaniu założyłem, że jeżeli semafor wyjazdowy na stacji wskazuje sygnał S1 (Stój) to wjazd na stację będzie odbywał się zawsze na sygnał S13 nawet jeżeli droga przebiegu pozwalałaby na więcej.
Teoretycznie to możliwe, ale w praktyce takie rozwiązanie stosuje się w wyjątkowych sytuacjach, gdy jest jakiś szczególny powód, np. brak drogi ochronnej za semaforem wyjazdowym lub odległość od semafora wjazdowego do wyjazdowego jest mniejsza od obowiązującej na linii drogi hamowania.
Semafor S stacji Płock ma indeks 2 gdyż przyjąłem, że jazda torem zwrotnym rozjazdu przy tarczy Tm14 (mimo, że jest to rozjazd łukowy) będzie dobywać się ze zmniejszoną prędkością.
To jest oczywiście słuszne założenie, ale w tym wypadku byłbym ostrożny z używaniem określenia "tor zwrotny", gdyż tu akurat jest to trochę niejednoznaczne.

Przy rozjazdach łukowych jednostronnych (oba łuki w tę samą stronę) w zasadzie jazda po łuku o mniejszym promieniu odbywa się ze zmniejszoną prędkością. Ale w praktyce zwykle dotyczy to sytuacji, gdy od toru głównego, leżącego w łuku, odgałęzia się tor dodatkowy o mniejszym promieniu. Sytuacja wygląda nieco inaczej, gdy od toru głównego, leżącego w łuku, tor odchodzi na zewnątrz, łukiem o większym promieniu, niż promień łuku toru głównego. Wtedy najczęściej wewnętrzny łuk (o mniejszym promieniu) rozjazdu łukowego ma taki sam promień, jak cały łuk toru głównego i przy jeździe przez ten rozjazd w położeniu zasadniczym (które w tym wypadku kieruje na łuk rozjazdu o mniejszym promieniu) nie ma potrzeby ograniczania prędkości w stosunku do prędkości obowiązującej na całym tym odcinku linii kolejowej. W takim wypadku, mimo jazdy przez rozjazd łukowy torem o mniejszym promieniu, wskazywana jest jazda z największą, dopuszczalną prędkością. Na tej makiecie taka jazda to np. wjazd do Płocka spod semafora S na tor 1. Natomiast wjazd spod semafora S na tor 2 odbędzie się z prędkością zmniejszoną do 40 km/h, ale nie z powodu rozjazdu łukowego, ale ze względu na przejazd przez rozjazd krzyżowy na bok. Ja osobiście przyjąłbym takie założenie.

Trochę to skomplikowane, może poniższy rysunek nieco sprawę wyjaśni. Linia zielona oznacza jazdę z prędkością maksymalną, wynikającą z promienia całego łuku linii, przejazd przez rozjazdy w położeniu zasadniczym ("+", nie mylić z położeniem "na wprost" lub po łuku o większym promieniu), w jednym rozjeździe po łuku o mniejszym promieniu, w dwóch - po łuku o większym promieniu. Linia czerwona to jazda z prędkością 40 km/h, przez rozjazdy w położeniu przełożonym ("-", w jednym rozjeździe po łuku o większym promieniu, w dwóch - po łuku o mniejszym promieniu).

Rozjazd łukowy.jpg


W modelu wygląda to trochę inaczej, niż w rzeczywistości, gdyż najczęściej wszystkie rozjazdy łukowe mają ten sam promień łuku, więc ten sam rozjazd stosujemy w różnych sytuacjach, podczas, gdy w realu użyto by rozjazdów o różnych promieniach łuku.