• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Automatyczna zmiana pozycji semaforu

#1
Czy jest jakieś rozwiązanie umożliwiające automatyczną zmianę pozycji w semaforze, np.: gdy dany pociąg przejedzie i trasa będzie już wolna (oczywiście w analogu)
 
P

Paweł Piotr

Gość
#4
milosz216 napisał(a):
Chodziło mi o to żeby semafor automatycznie zmieniał swoja pozycje z jakimś czujnikiem wykrywającym nadjeżdżający pociąg.
Semafor podaje synał zezwalający nie dlatego, że się pociąg do niego zbliża, tylko wtedy, gdy za semaforem (aż do następnego semafora) droga jest wolna. Taka jest logika sygnalizacji - bez względu na stopień automatyzacji urządzeń srk. I taką logikę należy zachować również w modelu.
 

A_Tox

Użytkownik
SKMK
#5
Paweł Piotr napisał(a):
...I taką logikę należy zachować również w modelu.
Nie jestem pewien czy w tym przypadku połączenie słów "logika" i "model" ma sens...
Można założyć, że w kolejkach (nie mylić z modelami) może mieć zastosowanie "logika odwrotna". :roll:
Czyli, że to ruch pociągów steruje sygnalizacją, a nie sygnalizacja wpływa na ruch pociągów...Albo jakoś tak.
Może kolega chce zrobić coś, co jeździ jak "kolejka" w pasażu handlowym np. po wrzuceniu monety.
 
OP
OP
milosz216
#6
Jak chce zrobić coś takiego:
jest odcinek toru ze zwrotnicą i wcześniej semaforem, i jeśli pociąg wjedzie na jakiś czujnik przed zwrotnicą czy coś to wtedy zmieni się pozycja w semaforze, i wtedy przełącznik bistabilny rozłączy zasilanie na odcinku szyn przed semaforem, a gdy już pociąg przejedzie odpowiedni kawałek toru z czujnikiem, i czujnik go wykryje to wtedy zmieni się pozycja semafora, a przełącznik znowu da prąd na szyny i pociąg czekający przed semaforem ruszy (nie wjeżdżając w drugi).
 

r-mik

Aktywny użytkownik
#7
milosz216 napisał(a):
Jak chce zrobić coś takiego:
jest odcinek toru ze zwrotnicą i wcześniej semaforem, i jeśli pociąg wjedzie na jakiś czujnik przed zwrotnicą czy coś
Metod jest wiele: kontaktron, bariera opto, ja preferuję pomiar pobieranego prądu na wybranym odcinku, badając spadek napięcia na szeregowo włączonych diodach. Używam transoptora dzieki czemu mam izolację galwaniczną.

milosz216 napisał(a):
to wtedy zmieni się pozycja w semaforze,
Na jaki sygnał? Jeśli jazdy to nie rozumię dalszej wypowiedzi, jeśli na stój to będzie to dziwne, pociąg się zbliża, a sygnał zmienia się na stój.

milosz216 napisał(a):
i wtedy przełącznik bistabilny rozłączy zasilanie na odcinku szyn przed semaforem, a gdy już pociąg przejedzie odpowiedni kawałek toru z czujnikiem,
A jak ma jechać skoro ma rozłączone zasilanie?
Właśnie tu mam niejasność, jeśli wcześniej dostał zezwolenie na jazdę, to dlaczego przełącznik bistabilny ma wyłączyć zasilanie? Jeśli natomiast wcześniej automatyczne dostał stój to dlaczego ma jechać?

milosz216 napisał(a):
i czujnik go wykryje to wtedy zmieni się pozycja semafora, a przełącznik znowu da prąd na szyny i pociąg czekający przed semaforem ruszy (nie wjeżdżając w drugi).
Realizacją jak najbardziej możliwa (nawet gdy pociąg ma jeździć na sygnale S1). O czójnikach wspomniałem wcześniej, logikę można zrobic na:
- przekaźnikach (proste, ale stosunkowo zawodne i drogie)
- sterowniku PLCC (strasznie drogie no i armata na wróbla)
- układach logicznych (tanie, ale aby zmienić logikę trzeba przebudować układ, ewentualnie zworkologia)
- mikrokontroler (tani, łatko zmienić logikę działania, ale trzeba umieć pisać programy)
 
OP
OP
milosz216
#8
Chodziło mi oto ze są dwa tory, które na krzyzówce sie przecinają, i jak na tym drugim, albo pierwszym torze pociąg bedzie przejeżdzał, to że czujnik wykryje ten pociąg, i sygnał na semaforze na drugim torze się zmieni i odwrotnie
 

r-mik

Aktywny użytkownik
#9
milosz216 napisał(a):
Chodziło mi oto ze są dwa tory, które na krzyzówce sie przecinają, i jak na tym drugim, albo pierwszym torze pociąg bedzie przejeżdzał, to że czujnik wykryje ten pociąg, i sygnał na semaforze na drugim torze się zmieni i odwrotnie
Trzeba była pisać tak od razu, a nie jakieś rozjazdy.
Musisz zbudować coś w/g rysunku z załącznika. Odcinek przed semaforem to min 2xdługość najdłuższej lokomotywy. Odcinek pomiarowy to min długość najdłuższego składu.
W jaki sposób chcesz wykonać logikę?
Najłatwiej na mikrokontrolerze (program napiszę i umieszczę na forum), ale jeśli będzie to problem to stosunkowo łatwo można to zrobić na układach logicznych.
Na samych przekaźnikach może być problem, gdy wjadą w tym samym momencie na krzyżówkę.
 

Załączniki

OP
OP
milosz216
#12
Możecie wszystko jasno na tym rysunku opisać dać strzałki gdzie co jest i gdzie co podłączyć? i da to się Analogowo za pomocą samych przełączników zrobić, jeśli tak to jak?
 

r-mik

Aktywny użytkownik
#13
milosz216 napisał(a):
Możecie wszystko jasno na tym rysunku opisać dać strzałki gdzie co jest i gdzie co podłączyć?
Szanowny kolego, jeśli nie potrafisz czytać schematów, to nie jestem w stanie Ci pomóc. Musiałbym narysować schemat w formie "obrazkowej", a to zajmuje sporo czasu. Ponadto na pewno pojawiły by sie kolejne pytania (np jak odczytac wartość rezystora, gdzie dioda ma katodę i co to jest, itp, itd). A co miałbym zrobić gdybym umieścił schemat bramek logicznych? Kolejne lekcje? Proponuję poczytać o podstawach elektroniki. Wiele znajdziesz w necie oraz w Elektronice Dla Wszystkich.

milosz216 napisał(a):
i da to się Analogowo za pomocą samych przełączników zrobić, jeśli tak to jak?
Oczywiście zadziała analogowo ale będzie drożej (tego typu rozwiązania dla DCC są tańsze). Na przełącznikach można to zrobić, ale nie będzie automatyki (automatem musi być człowiek). O innych rozwiązaniach (przekźniki, układy logiczne, itp) pisałem już wcześniej.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Elektryka 8

Podobne wątki