• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolekcja Autobusy - lyntog

Lyntog

Aktywny użytkownik
Reakcje
860 6 2
#1
W końcu postanowiłem założyć swój wątek :) Chciałbym Wam zaprezentować swoją kolekcję, a przy okazji poopowiadać coniego o historii pojazdów, które zaprezntuję . Zbieram generalnie wszystko co mi się spodoba, ze szczegónym upodobaniem pojazdów na swój sposób niezwykłych i wyjątkowych, jak np. Neoplan Megaliner, od którego dzisiaj zacznę :)

Neoplan N128/4 Megaliner

Ten niezwykły pojazd to drugi pod względem ilości zabieranych pasażerów na miejscach siedzących autobus na świecie (pierwszym jest przegubowy piętrowiec Neoplan Jumbocruser), jedna z wersji może zabrać jednocześnie do 91 osób. Był produkowany w latach 1983 - 2000. Powstało kilka wersji, m.in. miejska o nazwie Megashutlle:

W trakcie produkcji w latach 90-tych pojazd przeszedł modernizację, która miała na celu ujednolicenie stylistyki z pozostałymi równocześnie produkowanymi modelami, zwłaszcza z nieco mniejszym trzyosiowym Skylinerem. Kilka fotek wersji turystycznej:

Neoplan Megaliner z lat 80-tych:

megaliner_83_1.jpg megaliner_83_2.jpg megaliner_83_3.jpg megaliner_83_4.jpg
Żródło: http://www.walkercoach.com/neoplancoaches.shtml

Megaliner w wyglądzie po 94 roku:

megaliner_94.jpg megaliner_1.jpg
Żródło: https://www.favcars.com/pictures-neoplan-megaliner-n128-4-1994-2000-411760.htm
Megalinery napędzane były silnikami V12 Mercedesa o mocy 503KM (później 530KM), zaś ośmiobiegowa skrzynia maualna była produkcji ZF. Pierwsze dwie osie były kierowane poprzez układ kierowniczy (podobie jak to ma miesce w ciężarówkach o 4 osiach), czwarta oś była wleczona, zaś napęd przenoszony był tylko na oś trzecią. Z tego co wiem, był to jedyny seryjnie produkowany autobus w takim układzie osi. Długość całkowita wynosiła 15000mm, szerokość 2500mm, wysokość 4000mm czyli maksymalne wymiary dla autobusu nieprzegubowego dopuszczalne w krajach Europy. Co ciekawe z racji wspomnianych wymiarów pojazd nie otrzymał homologacji we Francji. Kilka egzemplarzy było natomiast zarejestrowanych w Polsce, eksploatowała je m.in. firma Pinior z Wodzisławia Śląskiego.


Mój model Neoplana to wersja po pierwszym odświeżeniu wyglądu, która została zaprezentowana w 1994 roku na targach IAA w Hannowerze, o czym zresztą informują napisy reklamowe :) Zastanawiam się tylko, czy nie pomalować mu zderzaków na czarno, bo cały biały trochę dziwnie wygląda. A gdyby ktoś miał zbędny komplet lusterek bo niech się do mnie koniecznie zgłosi :p

megaliner_iaa_94.jpg megaliner_iaa_94_2.jpg
PS: Model niebieskiego Megalinera "Riezekutsche" jest aktualnie na sprzedaż, jakby ktoś był zainteresowany :)
 
Reakcje
10.675 67 1
#3
Świetna prezentacja z bogatym opisem . Modele bardzo fajnie się prezentują i czego nie da się ukryć napisały bardzo fajna kartę historii jeśli chodzi o drogowy transport pasażerki .
 

DamLen

Znany użytkownik
Reakcje
1.503 11 0
#4
Fajny sposób prezentacji modeli, można przy okazji poznać ciekawe informacje odnośnie modelu. Neoplan zawsze miał specyficzne podejście do konfiguracji i wyglądu swoich produktów, był też chyba jakiś przegubowy autokar.
 

lotus102

Znany użytkownik
Reakcje
2.247 7 3
#5
Modele podobają mi się także. Nawet go licytowałem ale Ci pasażerowie nie pasowały by do mojej kolekcji.
U mnie stoją takie dwa w barwach Tureckich. ulusoy.
 
OP
OP
Lyntog

Lyntog

Aktywny użytkownik
Reakcje
860 6 2
#6
Przepraszam za długą przerwę od ostatniego wpisu, jakoś tak brakło czasu, żeby na spokojnie zredagować kolejny opis, zatem już nadrabiam :)

Neoplan Metroliner "MIC"


Ten pojazd powstały pod koniec lat 80-tych miał - wedle zapewnień producenta - wyznaczyć przyszłość rozwoju autobusów miejskich. Zaprezentowany oficjalnie niemal równo 30 lat temu (25 maja 1988) wywołał sensację, gdyż zarówno stylistycznie jak i konstrukcyjnie zrywał z dotychczasowymi trendami w projektowaniu i produkcji autobusów, nie przypominając absolutnie niczego, co jeździło wówczas po drogach Europy zachodniej. Nowatorska jak na tamte czasy konstrukcja nadwozia była wykonana niemal w 100% z włókna węglowego, co powodowało oszczędność masy o 30% względem tradycyjnych autobusów o podobnej pojemności. Położono też duży nacisk na aerodynamikę projektując bryłę pojazdu tak, aby maksymalnie zredukować opór powietrza. Zadbano o wszystko, nawet "schowano" przednią wycieraczkę pod przedni pas, tak, aby nie zaburzała laminarnego przepływu powietrza. Lżejsza masa pozwoliła zastosować na tylnej osi zwyczajne pojedyncze koła, co znacznie zredukowało opory toczenia. Te wszystkie zabiegi dały efekt w postaci spalania rzędu 18-20 l/100km w cyklu miejskim, co nawet dzisiaj potrafi być wynikiem imponującym.


Przekrój wnętrza autobusu (N 8012), zwraca uwagę imponująca ilość miejsca :)

Ale Neoplan w tak nowatorskim autobusie nie zamierzał się ograniczać do stosowania jedynie napędu spalinowego. Niedługo po premierze w ofercie pojawiły się wersja 100% elektryczna (zdolna przejechać 40km z prędkością max 50km/h), o napędzie hybrydowym gazowo - elektrycznym, a także jedna sztuka napędzana ogniwami paliwowymi. Silniki spalinowe w zależności od wersji nadwozia i zamówienia klienta były produkcji MAN-a lub Mercedesa i miały moc od 169 do 230KM.


Elektryczny Metroliner N 8006 podczas prezentacji w 1992 roku

Nazwa MIC pochodziła od skrótu "Metroliner in Carbon Design". Autobus produkowany był w kilku wersjach długości, 8012 - 10,5m, 8008 - 9m i 8006 - 7m. Planowano też wersję 12m (8016), ale ostatecznie do jej realizacji nie doszło. W 1990 roku pojazd został autobusem roku.


Niezwykły autobus zaprezentowany w niezwykły sposób :p Targi IAA w Hanowerze, 1989 rok

Warto wspomnieć, że producent nadwozia dawał na nie aż 30 lat gwarancji, oferując w tym czasie jego bezpłatną wymianę, gdyby wcześniej uległo ono samoistnemu uszkodzeniu. Oczywiście gwarancja nie obejmowała uszkodzeń w wyniku kolizji, przez co bardzo szybko ujawniła się pierwsza poważna wada autobusu z włókien - trudności w naprawach poszycia. Kolejną wadą, która bardzo szybko się ujawniła była duża awaryjność, Metrolinery trapiły zwłaszcza drobne awarie elektryczne. I właśnie przez te trudności autobusy te nie odniosły większego sukcesu na rynku, m.in. z 23 sztuk zamówionych przez BVB Berlin ostatecznie trafiły tam tylko 3... Podobnie było w innych miastach, gdzie pojazdy te wycofywano i sprzedawano nierzadko już po kilku latach. Kilkanaście używanych egzemplarzy trafiło też do Polski, w tym do Wrocławia, gdzie w połowie lat dwutysięcznych jeździły w firmie Urbus, a do dziś wrak nadwozia jednego z tych autobusów stoi porzucony na terenie dawnej zajezdni tramwajowej przy ul. Legnickiej, gdzie mieściła się siedziba tego przewoźnika.


Nadwozie pierwszego prototypu Metrolinera N 8012 w trakcie prac konstrukcyjnych

Ja w swojej kolekcji mam dwa Metrolinery w wersji 8012, oba produkcji Rietze:


Teraz zauważyłem, że w czerwonym chyba właśnie się zepsuła poduszka przedniego lewego zawieszenia, bo cały przód nisko opadł :p Ach te słynne usterki, nawet w modelach się zdarzają :D Może kiedyś zrobię też wóz, który jeździł w Urbusie :)

Poniżej jeszcze kilka ciekawych zdjęć Metrolinerów z Berlina...

https://www.traditionsbus.de/Fahrzeuge/neo_mic.htm

...oraz z Wrocławia :)

http://phototrans.pl/autobusy.php?s=5014&autor_id=&przewoznik_id=973&marka_id=3&send_data=S

Fotki w opisie pochodzą ze strony: http://www.auwaerter-neoplan-fotoarchiv.de/kategorie.php?id=47
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Lyntog

Lyntog

Aktywny użytkownik
Reakcje
860 6 2
#9
Uważacie, że takie opisy są za długie? Myślałem, że będzie to ich zaleta, a nie wada ;)

A do prezentacji już zaprezentowanych modeli będę jeszcze wracał, bo planuję ich sukcesywną waloryzację :) W Metrolinerach np. chce pomalować przednie światła, bo w tej chwili, mimo iż są one osobnym elementem, prawie ich nie widać.
 

DamLen

Znany użytkownik
Reakcje
1.503 11 0
#10
Mi osobiście się podoba taka prezentacja, fajnie jest przy okazji dowiedzieć się czegoś więcej na temat danego modelu. Mocno futurystyczny pojazd, w tamtych czasach pojawiały się różne dziwne konstrukcje, które nie zrobiły specjalnej kariery.
 

Lec Go (Bartek)

Znany użytkownik
Reakcje
10.675 67 1
#11
Uważacie, że takie opisy są za długie? Myślałem, że będzie to ich zaleta, a nie wada ;)

A do prezentacji już zaprezentowanych modeli będę jeszcze wracał, bo planuję ich sukcesywną waloryzację :) W Metrolinerach np. chce pomalować przednie światła, bo w tej chwili, mimo iż są one osobnym elementem, prawie ich nie widać.
Opis bardzo dobry i tak trzymaj . Miło się ogląda coś co podparte jest historią i ciekawostkami z funkcjonowania pierwowzoru .
 

Foto998

Aktywny użytkownik
Reakcje
106 0 0
#12
Wow! Prezentacje na bardzo wysokim poziomie, do takiego tematu aż miło będzie zaglądać. Autobusy to nie moja branża, ale z dużym zainteresowaniem czytałem Twoje wpisy o tych nietuzinkowych konstrukcjach. Wrocławskiego Metrolinera miałem okazję widzieć na żywo, na dysku mam gdzieś jego zdjęcie :-D
 
OP
OP
Lyntog

Lyntog

Aktywny użytkownik
Reakcje
860 6 2
#13
Dzisiaj bez opisu historycznego, ale za to zaprezentuję autobus bardzo wyjątkowy, bowiem mam go w swojej kolekcji już 11 lat, przez co jest to model, który aktualnie najdłużej jest w moim posiadaniu :) To Ikarus 260.02 #DDZ F938 z PKS Dzierżoniów:

ikarus_1.jpg
ikarus_2.jpg

Ikarus powstał na bazie starego Espewe, lekko zżółkniętego, co tylko dodaje mu uroku, bowiem oryginał również miał w czasie eksploatacji tak wyblakły lakier:

http://www.komunikacja.dzierzoniow.pl/index.php?page=vehicles_show&id=301

W modelu oprócz malowania zewnętrznego ponadto pomalowałem wnętrze, dodałem kabinę, pomalowałem ramki szyb, wymieniłem koła (na Wikinga, moim zdaniem wygląda na nich o wiele lepiej) oraz dodałem kilka mniejszych detali jak roleta przeciwsłoneczna kabiny czy tablica kierunkowa :) No i oczywiście napisy z nazwą właściciela. Tablic rejestracyjnych na razie nie udało mi się wykonać tak, żebym nie wstydził się ich pokazać, więc tymczasowo jest to co jest :) A w kolejce na warsztacie czekają jeszcze trzy inne Ikarusy z PKS DDZ (w tym jeden przegub), może kiedyś uda mi się je też dokończyć :p

Prawdziwy DDZ F398 służył w PKS Dzierżóniów latach 1993-2006. Został odkupiony (podobnie jak kilka innych) z NRD, przez co wyróżniał się dużo mniejszą ilością otwieranych szyb, niż egzemplarze produkowane dla Polski (model Espewe też odzwierciedla właśnie wersję NRD). Początkowo kurował tylko na liniach podmiejskich PKS, ale już od 1995 roku zaczął się pojawiać także na liniach miejskich ZKM Bielawa. Wóz (z rocznika 1984) posiadał na przedniej osi ogumienie dętkowe i felgi typu trilex, co zostało również odwzorowane w moim modelu :)
 
Ostatnio edytowane:

Slavi

Znany użytkownik
Reakcje
2.668 4 0
#14
Rzadko zaglądam do tego tematu, ale widzę , że trzeba będzie zwiększyć częstotliwość. :) Robisz kawał dobrej roboty, dodając do prezentacji tło historyczne i zdjęcia modelu w realu. Tak trzymaj i czekam na więcej. (y)
 
OP
OP
Lyntog

Lyntog

Aktywny użytkownik
Reakcje
860 6 2
#16
Dzisiaj przyszło :) To już drugi najnowszy MAN Lion's City '18 w kolekcji, tym razem w wersji 100% elektrycznej. Oryginał został zaprezentowany niedawno, podczas targów IAA 2018 w Hannoverze, a wraz z nim ukazał się model w limitowanej serii :)

man_18_2.jpg

Kilka fotek oryginału:

http://poznanskie-autobusy.pl/pl/gallery/imprezy/iaa-2018/man-lion-s-city-12e-10972
http://poznanskie-autobusy.pl/pl/gallery/imprezy/iaa-2018/man-lion-s-city-12e-10975
http://poznanskie-autobusy.pl/pl/gallery/imprezy/iaa-2018/man-lion-s-city-12e-10974

Bardzo podoba mi się tylna część pojazdu, bez charakterystycznej dla wersji spalinowej zabudowy silnika :) W zamian jest tam kilka dodatkowych miejsc siedzących ;) Pewnie niedługo ten pojazd będzie można zobaczyć na testach, mam też nadzieję, że pojawi się on również w Polsce.

man_18.jpg

Modele zaś są produkcji Rietze, oba oczywiście mają fabrycznie porysowane szyby... Na szczęście na żywo wcale aż tak bardzo tego nie widać :) Dużo bardziej przeszkadzają prześwity na łączeniach elementów nadwozia oraz rysy na czarnym lakierze (zwłaszcza w niebieskim)... Będę próbował obie te rzeczy poprawić, bo gdyby nie one to model jest naprawdę świetny. Do mnie trafi jeszcze jeden taki MAN, tym razem w ciekawej wersji prototypowej :)

man_18_3.jpg man_18_4.jpg
Czy warto je kupić? Moim zdaniem jeśli tylko nie będzie się oczekiwać modelu nieskazitelnego to polecam :) Ale warto, jeśli tylko mamy taką możliwość, model dobrze przejrzeć przed zakupem, bo są egzemplarze lepsze i gorsze.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Autobusy 23
Autobusy 18
Autobusy 16
Autobusy 9
Autobusy 4

Podobne wątki