• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Auto Service z PRL-u - warsztat Adama

OP
OP
adamwyt

adamwyt

Znany użytkownik
Reakcje
3.731 15 0
#22
W ciągu tego tygodnia dosyć sporo się działo na warsztacie, chociaż nie widać zbytnio postępu.

Szyby niby były w miarę przejrzyste ale doszedłem do wniosku, że "w miarę" to za mało. Szyby muszą być w 100% przejrzyste!

Wspominałem wcześniej o maszynce do formowania szyb która chodziła mi po głowie. Żeby nie wyrzucać w błoto kasy na coś, co nie wiadomo czy będzie działać, przeglądnąłem garaż i poszukałem czegoś zdatnego do budowy komory podciśnieniowej.

DSC_5035.JPG

Z zasilacza to użyłem tylko obudowę i osłonkę wentylatora. W środku jest pusto a do tej tuby z przodu podpinam odkurzacz przemysłowy.

DSC_5053.JPG


Po dwóch godzinach eksperymentów i 15. zmarnowanych foliach w końcu zaczęło coś sensownego wychodzić.

DSC_5057.JPG


Sensownego, nie znaczy jednak idealnego. Forma którą zrobiłem na szybę wstawiona na sucho do kabiny wyglądała dobrze. Folia to już jednak inna bajka.

DSC_5060.JPG


Na powyższym zdjęciu widać, że od przymierzania udało mi się nawet zetrzeć podkładówkę a szyba w dalszym ciągu wyglądała gorzej niż fabryczna :( Tym razem wszystkie szybki zrobiłem starym sposobem wycinając i obrabiając je ręcznie z plexi.

DSC_5080.jpg

DSC_5085.jpg


Myślę że udało mi się nieco skorygować te oryginalne kąty i zaokrąglenia? Chociaż na tych zdjęciach tego nie widać, to szyby mają przejrzystość szkła.


Komorę na razie odstawiam na bocznicę. Musi przejść jeszcze kilka usprawnień. Powiększę i podwyższę w niej blat roboczy, zwiększę otwór w ramce trzymającej folię i zamiast nagrzewnicy pistoletowej zastosuję mały piekarnik. Również czekają mnie jeszcze eksperymenty z różnymi rodzajami folii.



Druga rzecz, która wymaga nieco więcej zaangażowania to bardzo charakterystyczna dla WUKO barierka.

Pierwsza próba to mosiężny drucik. Niestety chyba to nie był mój dzień na lutowanie a poza tym po przystawieniu do beczki oprócz tego, że była nieestetyczna, to jeszcze okazała się sporo przeskalowana. Oczywiście te wszystkie wystające druciki były jeszcze później przycięte do ok 2mm.

DSC_5067.JPG


Drugi pomysł, taki na szybko to ponowne wycięcie barierki z gotowej siatki ogrodzeniowej od Grześka (Ostbahna)

DSC_5071.JPG


Po pomalowaniu zrobiłem jednak to co musiałem. Wyjścia nie było.

DSC_5075.JPG


Kolejna próba to fototrawienie.

DSC_5076.JPG


Pomimo że użyłem przy projektowaniu kreski 0,3mm oraz blaszki grubości 0,2mm to barierka na modelu w dalszym ciągu jest bardzo przeskalowana.

DSC_5077.JPG


Jutro pomaluję ją na czarno i zastanowię się czy ją zostawić, czy zrobić od nowa. Trochę boję się że drucik lub blaszka o tej długości cieńsza niż 0.2mm mogą być zbyt delikatne. Fototrawienie w domu to też nie taka dokładność jak element zamówiony w profesjonalnej firmie.


Jeszcze co do malowania, to zmieniłem zamiary. Miało być MPO Warszawa ale nie byłem całkowicie pewien czy w ogóle w interesującym mnie okresie były w tej firmie Stary polewaczki. Jak już robić fikcję to przynajmniej lokalną;) Poza tym bardzo spodobało mi się to malowanie z ulotki reklamowej WUKO.
 

Abarth

Znany użytkownik
Reakcje
234 5 0
#23
Znowu zaskakujesz :) Z tą komora świetny i ciekawy pomysł, jestem pod wrażeniem (y) Jeśli chodzi o barierke, nie przypadła mi do gustu, pewnie przez powiekszenie na zdjeciu i w rzeczywistości wyglada duzo lepiej :)
 
OP
OP
adamwyt

adamwyt

Znany użytkownik
Reakcje
3.731 15 0
#24
Znowu zaskakujesz :) Z tą komora świetny i ciekawy pomysł, jestem pod wrażeniem (y) Jeśli chodzi o barierke, nie przypadła mi do gustu, pewnie przez powiekszenie na zdjeciu i w rzeczywistości wyglada duzo lepiej :)
Dzięki. Może i wygląda nieco lepiej na żywo ale i tak z komentarzem ułatwiłeś mi sprawę. Nawet nie będę tego malował, zrobię od nowa. Jednak chyba lutowany drucik będzie lepszy.
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
#25
Trawionka lepsza. Zobacz jak fajnie wygląda środkowy wspornik, który zrobił Ci się idealnie. Prawa strona wcale nie była taka zła. Po prostu spróbuj jeszcze raz.
Przednia szyba Stara wyszła bardzo fajnie.
 
OP
OP
adamwyt

adamwyt

Znany użytkownik
Reakcje
3.731 15 0
#26
Trawionka lepsza. Zobacz jak fajnie wygląda środkowy wspornik, który zrobił Ci się idealnie. Prawa strona wcale nie była taka zła. Po prostu spróbuj jeszcze raz.
Przednia szyba Stara wyszła bardzo fajnie.
Dzięki Adam. Dobra, to dam jeszcze jedną szansa fototrawionce. Blaszka 0,1 i linia 0,15 mm. Przy okazji zmienię zakończenie tych zaokrąglonych wsporników, bo wyglądają nienaturalnie.
 
OP
OP
adamwyt

adamwyt

Znany użytkownik
Reakcje
3.731 15 0
#27
Takie małe uzupełnienie wczorajszego wpisu.

@Adam66 zawsze potrafi mnie zmobilizować żeby nie odwalać "maniany". Skoro on może w 1:700 takie cuda robić, to znaczy że wszystko się da zrobić w 1:87;)

Co to ja ostatnio pisałem na temat rozdzielczości fototrawienia w warunkach domowych? Że się nie da? Przyłożyłem się do tematu i to zdecydowanie zaowocowało poprawą jakości.

DSC_5089.jpg


Zmieniłem sporo rzeczy w procesie trawienia.

- cieńsza linia w Corelu (0,15)
- inna folia do wydruku kliszy
- cieńsza i o nieco innym składzie blaszka mosiężna
- film światłoczuły z Ukrainy zamiast Chin
- krótszy czas naświetlania (1,5 min zamiast 2.)
- kliszę do naświetlania umieściłem wydrukiem do blaszki i podejrzewam że to też miało wpływ na rozdzielczość
- wyższa temperatura chlorku żelaza

Tabliczkę z numerem serii to w zasadzie umieściłem na rysunku tak tylko w ramach testu bo nie wierzyłem że mi się wytrawi.

A jednak! Ta dzida to końcówka wykałaczki.

DSC_5087.jpg


Wiem że nie było Stara 85 ani 58 ale o zmianie strony którą przyłożę do blaszki zadecydowałem przed samym naświetlaniem i stąd to horyzontalne odbicie. Pozostałe elementy można odwrócić.

Mam tylko nadzieję że mi się barierka nie ugnie pod ciężarem farby;)
 

jestrabh

Znany użytkownik
Reakcje
2.810 40 1
#31
Od samego czytania mi się we łbie kręci,;) a jakbym miał to jeszcze sam robić?
Wielki szacun za wytrwałość i dociekliwość w dążeniu do celu(y)(y)
 

jarekom

Znany użytkownik
Reakcje
712 2 0
#32
Na początek to bym zamienił chlorek żelaza na nadsiarczan sodu. Moje pierwsze kroki to też był chlorek , ale to moim zdaniem porażka. Jak użyjesz nadsiarczanu to chociaż widzisz co z blaszką się dzieje.
Ja mam ta możliwość , że drukarnię mam pod " nosem " , więc nadruk na kliszy jest 100% pokryty czarnym i nie ma zbytnich podtrawień. Jako emulsji używam pozitiwu 20 , a blaszkę pryskam z obu stron.
Co do czasu naświetlania to tak samo mam ustawione w naświetlarce 90 sekund , a temperatura trawienia to 38 st. Powinno być 50 st , ale mam problem z kupnem takiej grzałki.
Natomiast urządzenie do formowania szyb - to fajny pomysł.
 
OP
OP
adamwyt

adamwyt

Znany użytkownik
Reakcje
3.731 15 0
#33
Na początek to bym zamienił chlorek żelaza na nadsiarczan sodu. Moje pierwsze kroki to też był chlorek , ale to moim zdaniem porażka. Jak użyjesz nadsiarczanu to chociaż widzisz co z blaszką się dzieje.
Ja mam ta możliwość , że drukarnię mam pod " nosem " , więc nadruk na kliszy jest 100% pokryty czarnym i nie ma zbytnich podtrawień. Jako emulsji używam pozitiwu 20 , a blaszkę pryskam z obu stron.
Co do czasu naświetlania to tak samo mam ustawione w naświetlarce 90 sekund , a temperatura trawienia to 38 st. Powinno być 50 st , ale mam problem z kupnem takiej grzałki.
Natomiast urządzenie do formowania szyb - to fajny pomysł.
Dzięki za cenne wskazówki. Dzisiaj przeglądnąłem Twój wątek modelarski i jestem pełen podziwu dla tego co potrafisz w domowych warunkach wyczarować z tych blaszek .
Co mogę, to postaram się zmienić, ale nie wszystko dam radę.
Sprawdziłem na szybko lokalne sklepy. W jednym są dostępne granulki zarówno nadsiarczanu amonu jak i sodu. Czy po jednym użyciu przechowujesz płyn czy za każdym razem rozrabiasz nowy? Próbowałeś może również ten pierwszy?
Naświetlanie kliszy z negatywem raczej odpada wszystkie drukarnie w pobliżu używają wielkich kombajnów drukarskich, są zawaleni robotą i nawet nie chcą gadać o naświetlaniu jednej kliszy. Raz mi się udało namówić gościa ale kosztowało mnie to 25$ za ramkę 5x10 i zasugerował mi żebym mu na przyszłość dupy nie zawracał. W tej chwili drukuję wszystko na Alps, czarna taśma daje bardzo dobry kontrast lepszy nawet niż profesjonalnie laserówki.
Lakier Positive natomiast jest u mnie praktycznie nieosiągalny. Szukałem tego i nie mogłem nigdzie znaleźć. Jestem więc raczej skazany na folie negatywowe do laminowania. Muszę przyznać że mój ostatni zakup z Ukrainy (to chyba było produkcji DuPont) daje przyzwoite efekty w porównaniu z poprzednimi.
Moja grzałka to niestety taka zwykła z akwarium, więc pewnie również maksymalnie do trzydziestu-paru stopni.
 

jarekom

Znany użytkownik
Reakcje
712 2 0
#34
Dzięki za cenne wskazówki. Dzisiaj przeglądnąłem Twój wątek modelarski i jestem pełen podziwu dla tego co potrafisz w domowych warunkach wyczarować z tych blaszek .
Co mogę, to postaram się zmienić, ale nie wszystko dam radę.
Sprawdziłem na szybko lokalne sklepy. W jednym są dostępne granulki zarówno nadsiarczanu amonu jak i sodu. Czy po jednym użyciu przechowujesz płyn czy za każdym razem rozrabiasz nowy? Próbowałeś może również ten pierwszy?
Naświetlanie kliszy z negatywem raczej odpada wszystkie drukarnie w pobliżu używają wielkich kombajnów drukarskich, są zawaleni robotą i nawet nie chcą gadać o naświetlaniu jednej kliszy. Raz mi się udało namówić gościa ale kosztowało mnie to 25$ za ramkę 5x10 i zasugerował mi żebym mu na przyszłość dupy nie zawracał. W tej chwili drukuję wszystko na Alps, czarna taśma daje bardzo dobry kontrast lepszy nawet niż profesjonalnie laserówki.
Lakier Positive natomiast jest u mnie praktycznie nieosiągalny. Szukałem tego i nie mogłem nigdzie znaleźć. Jestem więc raczej skazany na folie negatywowe do laminowania. Muszę przyznać że mój ostatni zakup z Ukrainy (to chyba było produkcji DuPont) daje przyzwoite efekty w porównaniu z poprzednimi.
Moja grzałka to niestety taka zwykła z akwarium, więc pewnie również maksymalnie do trzydziestu-paru stopni.
Nadsiarczanu amonu nie używałem , nigdzie nie wyczytałem wcześniej że się go używa do trawienia. Nadsiarczan sodu, sodę kaustyczna i Positiv 20 kupuję w necie. Positiv można kupić za 70 zł ( https://www.tme.eu/pl/details/20_20...cji-plytek-drukow/kontakt-chemie/82009-009/za 200 ml ) , nadsiarczan to opakowanie 1kg ( http://www.soltronik.pl/srodek-trawiacy-nadsiarczan-sodu-b3271kg/p-12557.html) - 20 zł.Ja z 1kg trawię około 20=25 blaszek 200 x 100 mm. soda to koszt minimalny.
Zdarza się tak że trawię parę płytek potem delegacja 3 tyg i po powrocie dalej trawienie w pozostawionym nadsiarczanie. U mnie naświetlenie formatu A4 to 7 zł , jak chcesz to podeślij plik w corelu ja dam do naświetlenia i ci kliszę odeślę. Ja kliszę robię z awersu i rewersu a w środek blaszka. Mam naświetlarkę obustronną. Kiedyś napoiłem się na temat fototrawienia i zainwestowałem trochę.
Jak masz jakieś pytania , chętnie w miarę możliwości odpowiem.
 
OP
OP
adamwyt

adamwyt

Znany użytkownik
Reakcje
3.731 15 0
#35
Nadsiarczanu amonu nie używałem , nigdzie nie wyczytałem wcześniej że się go używa do trawienia. Nadsiarczan sodu, sodę kaustyczna i Positiv 20 kupuję w necie. Positiv można kupić za 70 zł ( https://www.tme.eu/pl/details/20_20...cji-plytek-drukow/kontakt-chemie/82009-009/za 200 ml ) , nadsiarczan to opakowanie 1kg ( http://www.soltronik.pl/srodek-trawiacy-nadsiarczan-sodu-b3271kg/p-12557.html) - 20 zł.Ja z 1kg trawię około 20=25 blaszek 200 x 100 mm. soda to koszt minimalny.
Zdarza się tak że trawię parę płytek potem delegacja 3 tyg i po powrocie dalej trawienie w pozostawionym nadsiarczanie. U mnie naświetlenie formatu A4 to 7 zł , jak chcesz to podeślij plik w corelu ja dam do naświetlenia i ci kliszę odeślę. Ja kliszę robię z awersu i rewersu a w środek blaszka. Mam naświetlarkę obustronną. Kiedyś napoiłem się na temat fototrawienia i zainwestowałem trochę.
Jak masz jakieś pytania , chętnie w miarę możliwości odpowiem.
Pojechałem dzisiaj po ten nadsiarczan sodu i okazało się że ten sklep z chemią już nie istnieje. Jutro pojadę do innego, tam mają tylko nadsiarczan amonu. Spróbuję go, może też okazać dobry. Jeszcze przy okazji mam jedno pytanie. Jak jest z czasem trawienia nadsiarczanem, czy jest szybszy od chlorku?
 

jarekom

Znany użytkownik
Reakcje
712 2 0
#36
Pojechałem dzisiaj po ten nadsiarczan sodu i okazało się że ten sklep z chemią już nie istnieje. Jutro pojadę do innego, tam mają tylko nadsiarczan amonu. Spróbuję go, może też okazać dobry. Jeszcze przy okazji mam jedno pytanie. Jak jest z czasem trawienia nadsiarczanem, czy jest szybszy od chlorku?
Teraz to Ci nie powiem jak z czasem , bo nie pamiętam. Ja zrezygnowałem z kupna w sklepie , ponieważ małe opakowanie kosztuje tyle samo jak jedno kilo. Tak jest u mnie.
 
OP
OP
adamwyt

adamwyt

Znany użytkownik
Reakcje
3.731 15 0
#38
To tylko konwersja a ciągnie się niemiłosiernie. Kalkomanie skończone i nałożone.

DSC_5104_2.JPG

DSC_5100.jpg

Grill jeszcze nie jest całkowicie skończony. Na razie przyciemniłem tylko głębszą część

DSC_5092.jpg

DSC_5103.jpg

... a z barierki na cysternie to nawet ja jestem zadowolony. Jeszcze taz dzięki @Adam66 i @Abarth za zmobilizowanie.

W czasie suszenia lakieru dorobiłem jeszcze uszczelki do szyb

DSC_5096.jpg


No i teraz w zasadzie to w ciągu 2-3 godzin jestem w stanie skończyć model. Zastanawiam się tylko czy nie szkoda stawiać go na tych oryginalnych kołach. Pamiętam że jak zrobiłem Stara chłodnię to wstydziłem się pokazać zdęcie z przodu. Te oryginalne opony i felgi psują cały efekt. Zastanawiam się czy nie poświęcić kilku kolejnych dni i nie zrobić od podstaw kół do Stara. Przy okazji chciałbym poekserymentować z nieco ugiętymi od ciężaru oponami.
 
Ostatnio edytowane:

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
#39
z barierki na cysternie to nawet ja jestem zadowolony.
I bardzo słusznie, tylko że... zrobiłeś dwie rzeczy by była naprawdę filigranowa. Po pierwsze zrobiłeś ją rzeczywiście cieniusią jak mgiełka. Po drugie, pomalowałeś ją czarną farbą, co optycznie jeszcze bardziej ją odchudziło. Jak na moje kaprawe oko, konstrukcja jest teraz zbyt delikatna. Może pomaluj ją jednak na pomarańczowo (może na lekko ciemniejszy odcień pomarańczu niż ten użyty na zbiorniku). Po pierwsze zrobi się optycznie troszkę solidniejsza i facet co włazi na górę nie będzie się bał za nią złapać czy oprzeć, a po drugie ładniej zleje się z całym zbiornikiem, bo teraz stanowią dwa osobne byty.
Pamiętaj, że to tylko sugestia:)
 
OP
OP
adamwyt

adamwyt

Znany użytkownik
Reakcje
3.731 15 0
#40
I bardzo słusznie, tylko że... zrobiłeś dwie rzeczy by była naprawdę filigranowa. Po pierwsze zrobiłeś ją rzeczywiście cieniusią jak mgiełka. Po drugie, pomalowałeś ją czarną farbą, co optycznie jeszcze bardziej ją odchudziło. Jak na moje kaprawe oko, konstrukcja jest teraz zbyt delikatna. Może pomaluj ją jednak na pomarańczowo (może na lekko ciemniejszy odcień pomarańczu niż ten użyty na zbiorniku). Po pierwsze zrobi się optycznie troszkę solidniejsza i facet co włazi na górę nie będzie się bał za nią złapać czy oprzeć, a po drugie ładniej zleje się z całym zbiornikiem, bo teraz stanowią dwa osobne byty.
Pamiętaj, że to tylko sugestia:)
No nie wierzę! Adam, chyba właśnie napisałeś że coś jest niedoskalowane;). Tym razem nie posucham podpowiedzi. Mi się podoba i tak zostanie. Nie mam zdjęcia ale pomarańczowa za bardzo zlewała się z beczką i czegoś mi tam brakowało.
A Zenek jak się obawia za bariekę złapać to niech tyle nie pije i niech sobie Zenek pracy na budowie poszuka. W zakładzie komunalnym jest dwudziesu chętnych na posadę: specjalisty operatora-kierowcy kat 2. samojezdnego urządzenia czyszcząco-zraszającego miejskie ciągi komunikacyjne:D;)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
W robocie 15
W robocie 29
W robocie 67
W robocie 116
W robocie 7

Podobne wątki