1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.
  2. Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
    Wyłącz powiadomienie

Auto Service z PRL-u - warsztat Adama

Dyskusja w 'W robocie' rozpoczęta przez użytkownika adamwyt, 26 Października 2017.

  1. adamwyt

    adamwyt Znany użytkownik

    Skąd taka nazwa tematu? Otóż rzut beretem od mojego osiedla w lasku koło elektrowni był duży warsztat samochodowy z jaskrawo świecącym neonem "Auto Service". Takie obrazy z dzieciństwa potrafią utkwić w pamięci;).

    Od 10 miesięcy w dziale "nasze kolekcje" prezentuję własnoręcznie przerobione lub złożone modele. Coraz częściej wymagają nieco więcej ingerencji niż tylko sklejenie i pomalowanie. Już od jakiegoś czasu zastanawiam się, czy nie przedstawiać niektórych ciekawszych przeróbek krok po kroku.

    Prawdopodobie niektórzy widzieli moją Skodę 706 RT z piaskarką VSV 6.

    DSC_4955.jpg

    Wszystko by było dobrze, gdyby nie informacja na moim FB od jednego gościa z Czech że ten typ oprzyrządowania raczej nie był montowany na tym samochodzie. No i zacząłem szukać jakichś zdjęć, już nie tylko z MPO i rzeczywiście tę pakę na znalazłem tylko na Skodach MTSP i Liazach. No i zaczęło mnie to męczyć, bo taki model to byłaby prawie 100% fikcja

    Tak się ostatnio złożyło że zabrałem się za za wywrotkę tego właśnie typu z Icara. Miało być szybko, prosto i PKSowo ;). Jakość elementów niestety mnie nie powaliła a jak wczoraj zabrałem się za niedolaną pakę, to doszedłem do wniosku: Tak miało być, wywrotki nie będzie!

    DSC_4936.JPG

    Czyli zdecydowałem że, piaskarka z MPO zostanie polewaczką a paka z piachem wyląduje na powyższym modelu.

    DSC_4980.JPG
    Honorowym dawcą zbiornika został Star z firmy Adam Modellbau. Nie do końca pasował mi z wyglądu do tych które montowane były na Skodach. Postanowiłem więc nieco go urealnić.

    Na pierwszy ogień poszły pokrywy wlewów które trzeba było zeszlifować oraz przeprofilowanie podstawy i podwyższenie zbiornika przez naklejenie od góry arkusza hipsu.

    DSC_4986.JPG

    DSC_4988.JPG

    DSC_4996.JPG

    Po zaszpachlowaniu i wyszlifowaniu zabrałem się za pokrywę wlewu.


    DSC_4989.JPG

    Rozcinanie i wiercenie 0,8 milimetrowego dwuteownika może być irytujące.

    DSC_4997.JPG DSC_4999.JPG
    Znając niektórych kolegów to pewnie zrobiliby gwintowaną nakrętkę i zamykany dekiel;), ale uprzedzając pytania to ja odposzedłem na łatwiznę to jest sklejone ale za to wszystko wycięte ręcznie.

    DSC_5002.JPG

    Kilka dodatkowych elementów:

    DSC_5006.JPG DSC_5008.JPG

    Do zrobienia drabinki i krótkich poręczy użyłem ogrodzenia od Ostbahna

    DSC_5009.JPG DSC_5010.JPG

    W takim stanie cysterna idzie do malowania ale jeszcze w ten sam wieczór udało mi się wyciąć i wyprofilować błotniki do piaskarki

    DSC_4992.JPG DSC_4993.JPG


    Jeszcze na koniec świeża informacja od producenta, przekazana mi przez dystrybutora. Może komuś się to przyda.

    Na pewno tego typu piaskarka na podwoziu Skody RT jeździła w administracji dróg w mieście Prostějov.



    Napiszcie czy chcecie żebym kontynuował tego typu relację?
     
    • Super! Super! x 16
    • Wartościowa informacja Wartościowa informacja x 3
    • Doceniam Doceniam x 2
    • Kocham to! Kocham to! x 1
    Ostatnio edytowane: 26 Października 2017

  2. Adam66

    Adam66 Znany użytkownik

    Adam,
    Warsztatowo temat fantastyczny. Obawiam się jednak, że wpakowałeś się na minę i wybrałeś zbyt krótkiego dawcę organów. Polewaczki Skody miały z pewnością dużo dłuższy zbiornik. Ja sobie często mierzę długość "na oko" odmierzając wielokrotność jakiegoś elementu którego wymiar znam - na przykład średnicę koła.
    polewaczka8.jpg polewaczka.jpg polewaczka5.jpg
     
    • Popieram Popieram x 3
    • Doceniam Doceniam x 2
    Ostatnio edytowane: 26 Października 2017
  3. IgorS

    IgorS Aktywny użytkownik

    Świetna relacja, jeszcze przydałoby się zdjęcie oryginału jaki chcesz odwzorować ;-) Ale robota świetna, a wykonanie drabinki to mistrzostwo!
     
  4. SCYZOR

    SCYZOR Znany użytkownik

    Adam, jestem na TAK, taka relacja to świetna sprawa. Długość zbiornika modelu Skody z Permot'u wynosi 57 mm.
    Sprawdź jaki wymiar ma zbiornik Stara.
     
  5. Brodagaz

    Brodagaz Znany użytkownik

    Zawsze zbiornik może wrócić na Stara :)
     
  6. adamwyt

    adamwyt Znany użytkownik

    48mm:(
    No to znowu jestem w czarnej d... z tym modelem:( bazowałem na kilku zdjęciach z profilu (min. Twoje drugie zdjęcie) i przyznam się, że miałem wrażenie, że są różne długości cysterny i ta ze zdjęcia jest właśnie krótsza. To w takim wypadku model idzie "pod palnik".
     
  7. Terebesz

    Terebesz Znany użytkownik

    Niech zbiornik wróci na Stara, szkoda Twojej pracy, tylko wtedy reszta Stara nie będzie odstawała wyglądem od zbiornika :(
    A zbiornik na Skodę przerób z Permota.
    Widywałem też swego czasu polewaczki przerobione warsztatowym sposobem na szambiarki, różnica była taka że zbiornik montowano z pochyleniem na rufę, pod nim była wbudowana pompa i oczywiście wąż do napełniania. To taki pomysł jakbyś miał finalnie za dużo polewaczek ;)
     
    • Popieram Popieram x 1
    Ostatnio edytowane: 26 Października 2017
  8. adamwyt

    adamwyt Znany użytkownik

    Dzięki Panowie. Tak pewnie zrobię. Muszę tym razem poszukać poszukać lepszej dokumentacji, bo na oko z profilu to już się nie pokuszę a raczej wątpię żeby był podobny rozkład armatury na cysternie.
     
  9. Abarth

    Abarth Znany użytkownik

    Miło się oglada ta relacje, juz nie z samego powodu ze robisz świetny model i detale, ale pokazujesz jak je robisz, czyli wycinasz kółka urzadzenie do skór (chyba ze si emyle) i klepiesz błotniki na nasadce od klucza, brawo!(y)(y)
     
    • Popieram Popieram x 3
  10. Terebesz

    Terebesz Znany użytkownik

    A gdyby Ci kiedykolwiek przyszło do głowy zrobić Skodę szambiarkę, polecam stronę http://hovnocucy.predseda.com/index.php :D mnóstwo zdjęć wschodnioeuropejskich "hovnocuców", Stary i Jelcze też są.
     
    • Wartościowa informacja Wartościowa informacja x 2
  11. Mafo

    Mafo Moderator Forum Samochodowego Staff Member

    Popieram tego typu tematy. Twoje prace są świetne. Naprawdę można się na nich uczyć modelarstwa. Nie odpuszczaj Adamie i pokazuj dalej swój modelarski warsztat, tzn. Auto Service z PRL-u. (y)
     
    • Popieram Popieram x 4
  12. Terebesz

    Terebesz Znany użytkownik

    Tu podobny zbiornik, tylko z innym osprzętem.

    skoda-706-cak-7-tanker-1957.png

    Zbiornik polewaczki miał ten sam przekrój poprzeczny, ale miał z tyłu dospawane przedłużenie zawierające dwie suche komory na osprzęt: dolna zamykana drzwiczkami, górna powinna mieć z góry prostokątną klapę, model poniżej jej nie ma. Ja pamiętam że ta górna komora często była otwarta, na trzecim zdjęciu Adama66 stoi w niej facet i (chyba) steruje strumieniami wody.
    polewaczka8.jpg
     
  13. Adam66

    Adam66 Znany użytkownik

    Poniżej fotka szarej Skody z "tylnym strzelcem" na stanowisku. W ogóle to ciekawe zdjęcie, bo i Ikarus i meblowóz i UNRRA się załapała.
    PIC_51-708.jpg
     
    • Super! Super! x 2
  14. Terebesz

    Terebesz Znany użytkownik

    i milicjant jakże elegancki a w prawym górnym dekawka
     
  15. adamwyt

    adamwyt Znany użytkownik

    Dzięki. Kolega jest spostrzegawczy(y). Tutaj celowo zamiast rozpisywać się jak to zrobić, umieściłem narzędzia w kadrze. W nagrodę jeszcze jedna wzkazówka. Tego dziurkacza do skóry używam również do wycinania w taśmie klejącej masek do malowania kół.
    Dziękuję Daniel za wspaniałe materiały(y). W życiu nie myślałem że może być specjalna strona dotyczącą szambiarek:). Teraz szukam czegoś niezbyt skomplikowanego co mogę wpakować na krótką ramę tej pomalowanej już Skody z MPO. Nawet pod cysternę musiałbym przydłużać podwozie a tego chcę uniknąć. Zaraz się okaże, że jedyną realną opcją będzie cysterna z boczną zabudową albo śmieciarka Bobr od podstaw.
     
    • Wartościowa informacja Wartościowa informacja x 2
  16. Abarth

    Abarth Znany użytkownik

    Takie fotki zamiast opisów lubie najbardziej, jestem praktykiem a nie teoretykiem :) Czy zwykly taki dziurkacz do skór sie nada czy musi byc jakis specjalny? Nie krzywi plastiku jak sie wycina?
     
  17. adamwyt

    adamwyt Znany użytkownik

    Ten jest nieco solidniejszy od zwykłych z formatkami na kółku. Może minimalnie uwypukla hips ale to akuratnie często jest dużym plusem. Zawsze możesz później to że szlifować albo wypchać z drugiej strony. Tym urządzeniem wycinałem również szkiełka do reflektorów lokomotyw.
     
    • Wartościowa informacja Wartościowa informacja x 2
  18. adamwyt

    adamwyt Znany użytkownik

    Drugi odcinek relacji.

    W tej chwili mam rozbabrane 4 modele Czas zrobić z tym porządek i dokończyć je model po modelu. Plany są następujące:

    1. Za namową kolegów zdecydowałem oddać cysternę dawcy ale skoro już zacząłem coś przy tym aucie robić, to spróbuję wycisnąć z Adamowego Stara ile się da. Cysterna ma przypominać WUKO PZ-6 Poniżej zdjęcie z folderu reklamowego producenta. Zdjęcie ze strony https://autoarchiwum.blogspot.ca/2014/07/historia-prospektow-reklamowych.html

    pz6.jpg

    2. Liaz MTSP 27 z Icara dostanie piaskarkę VSV od prezentowanej wcześniej pechowej Skody RT i malowanie MPO Warszawa

    3. Najbardziej pracochłonny projekt. Pomalowana Skoda 706 będzie miała nową fototrawioną piaskarkę WUKO PS-7. Zdjęcie ze strony producenta http://www.wuko.pl/Galerie-zdjec/Historyczna-galeria-zdjec---archiwum-WUKO,1,0,176,100.html

    wuko piaskarkasamochodowaps-7_jpg_5559_3290 - Copy.jpg

    4. Na koniec lekko, łatwo i przyjemnie. Skoda 706 z trójstonną wywrotką. Malowanie PKS Stalowa Wola.

    Tyle planowania, czas na relację z warsztatu.

    Star został rozczłonkowany. Trochę poeksperymentowałem i zamiast debondera użyłem rozcieńczalnika Mr.Color Leveling Thinner i jest zdecydowanie mniej agresywny w stosunku do plastiku. Udało mi się nie zmasakrować kabiny tak jak w poprzednim Starze i nawet odkleiłem szybki. WAŻNA UWAGA! Zaraz po rozebraniu przepłukałem wszystko w wodzie z dodatkiem soli (nie jestem chemikiem i nie mam pojęcia czy tobyło konieczne ale miałem przeczucie, że tak będzie dobrze) żeby zatrzymać proces wżerania się rozpuszczalnika w plastik.

    DSC_5012.jpg
    DSC_5015.jpg

    Szyby wyszlifowałem papierem ściernym 400, 800, 4000, 10000 i na koniec delikatną szmatką aż do efektu przezroczystości. Przy okazji poprawiłem nieco zaokrąglenia przedniej szyby i zlikwidowałem menisę wklęsłą z bocznych i tylnych.

    DSC_5049.jpg

    Jest już całkiem dobrze ale mnie efekt jeszcze nie zadowala. Mam już na to pomysł i już nawet zacząłem robić urządzenie do robienia szybek. Zobaczymy, co z tego wyjdzie?

    Nieco przeprofilowany zderzak i podwozie zostały wyposażone w dodatkowy osprzęt. Przepraszam za kiepską ostrość zdjęć poniżej

    DSC_5029.JPG DSC_5030.JPG
    Zbiornik zrobiłem od nowa, wycinając go z hipsu. Udało mi się przenieść i przykleić bez zniszczenia cały wlew wraz z klapą.

    DSC_5027.jpg
    DSC_5028.jpg

    Nie mam jeszcze doświadczenia z hipsem (do tej pory zrobiłem z niego tylko przystanek autobusowy) i nie mam pojęcia jak będzie się zachowywał wygięty i sklejony materiał za jakiś czas. W obawie o odkształcenia i rozklejanie się w wyniku naprężeń zdecydowałem się odlać zbiornik w żywicy.

    Tutaj też stawiam może nie pierwsze, ale drugie kroki. Wcześniej udało mi się skopiować brakujący wózek do Bipy (w zasadzie to wyszedł mi tak, że chyba obojętnie w jakim kierunku i z jakiej strony go zamontuję to wygląda podobnie;)) i pomagałem córce zrobić zbroję dla figurki husarza. Dobra, chyba za bardzo odbiegam od tematu. Tutaj postanowiłem przeglądnąć jeszcze raz dostępne w internecie materiały i podejść poważnie do tematu.


    DSC_5037.jpg
    Przygotowanie formy

    DSC_5047.jpg
    Pierwszy odlew nie zachęcał do kontynuacji. W drugim były jeszcze niedolania detali ale z trzeciego to już nawet jestem zadowolony

    DSC_5042.jpg
    Jedyne co się nie dolało to nakrętka na klapie i trochę małych bąbelków na bokach i spodzie do zaszpachlowania. Jak się okazało to wina przygotowanej wcześniej gumowej formy a nie żywicy.

    W ciągu najbliższego tygodnia czeka mnie malowanie i projektowanie kalkomani.

    DSC_5031.jpg

    Gdyby miał ktoś, jakieś ciekawe zdjęcia modeli nad którymi właśnie pracuję, to byłbym wdzięczny. W szczególności za zdjęcie cysterny WUKO z tyłu i od strony pasażera.

    CDN...
     
    • Super! Super! x 11
    • Doceniam Doceniam x 1
    • Kocham to! Kocham to! x 1
    Ostatnio edytowane: 29 Października 2017
  19. Abarth

    Abarth Znany użytkownik

    Super poczyniasz, podoba mi sie (y) Czy bedziesz miał na sprzedaż odlewy z kalkami?
    Do sciagania kleju polecam to, sam tego uzywam:
    rozpuszczalnik-s-o-s-do-kleju-pattex,large.jpg
     
  20. adamwyt

    adamwyt Znany użytkownik

    Dziękuję za komentarz i patent na Pattex. Spróbuję to gdzieś kupić.

    Jeżeli chodzi o modele na sprzedaż, to od początku postanowiłem że modelarstwo będzie tylko zabawą i nie będę robił nic na zamówienie ani na handel. Z Czasem jednak oraz częściej zaczynam się zastanawiać, czy nie robić krótkich serii do sprzedaży. Jestem również kolekcjonerem i wiem jak bardzo chciałoby się mieć wszystkie wersje modeli;)

    Ta cysterna nie jest jeszcze gotowa na i nie miałbym sumienia jej sprzedawać. Zbiornik wymaga jeszcze trochę pracochłonnych poprawek. W dalszym ciagu boki są nieco za niskie i obecna forma ma na spodzie i bokach ślady po bąbelkach wymagające szpachlowania i szlifowania odlewu. Na razie skończę ten model a może w przyszłym roku popracuję nad nową formą. Jeżeli już będę robił zbiornik to pewnie fajnie by było dodać oprzyżądowanie polewaczki a to wymaga zrobienia również od podstaw zderzaka. Nie chcę kopiować niczego, co miałbym później sprzedawać.
     
    • Super! Super! x 1

Udostępnij