• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Architektura kolejowa: wieże ciśnień, magazyny, parowozownie

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.970 6 0
#83
Częstochowa Osobowa. To zdjęcie(autor mi nieznany) to prawdziwy skarb. Wieża, kolejowy zabytek rangi zero, której nie ma, zburzona w latach 70-tych (!), wraz z budynkiem dworca, wieża arcy unikat infrastruktury Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, największa na całej tej linii(źr. J.Zieliński "STACJE KOLEJOWE- ŚWIAT,EUROPA I KRÓLESTWO POLSKIE1830-1915" ).Wieża, którą bardzo dobrze pamiętam, była jak na dłoni dla mnie czekającego na trzecim peronie na pociąg do Wrocławia(ten peron widoczny jest na zdjęciu).Pamiętam jak mój dziadek(kolejarz), który mnie odwoził do Wrocławia(koniec lat 60-tych), zaznaczał, że ta budowla pamięta jeszcze czasy pracy na tej kolei swojego ojca, czyli mojego pradziadka i wskazywał mi datę namalowaną białą farbą na reliefie wypukłym wykonanym na elewacji, tuż nad drzwiami "1881". Dziś, w tym miejscu stoi fragment tej ohydnej konstrukcji budowli dworcowej (od strony Alei Wolności) i parowóz pomnik TKt48.
wieżaCzO.jpg

zdjęcie z fb profilu Częstochowa miasto z historią
 

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
18.855 214 0
#85
Dwie raciborskie wieże ciśnień, mniejsza przy nieistniejącej już parowozowni wachlarzowej oraz druga przy drugiej jeszcze istniejącej, ale już nie pełniącej swojej funkcji.
Racibórz, sierpień 2022.
DJI_0634.JPG
DJI_0636.JPG
DJI_0637.JPG
DJI_0659.JPG
DJI_0660.JPG
DJI_0661.JPG
DJI_0662.JPG
DJI_0663.JPG
DJI_0664.JPG
DJI_0665.JPG
DJI_0667.JPG
DJI_0668.JPG
 

dariuszG

Nowy użytkownik
Reakcje
19 0 0
#86
Częstochowa Osobowa. To zdjęcie(autor mi nieznany) to prawdziwy skarb. Wieża, kolejowy zabytek rangi zero, której nie ma, zburzona w latach 70-tych (!), wraz z budynkiem dworca, wieża arcy unikat infrastruktury Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, największa na całej tej linii(źr. J.Zieliński "STACJE KOLEJOWE- ŚWIAT,EUROPA I KRÓLESTWO POLSKIE1830-1915" ).Wieża, którą bardzo dobrze pamiętam, była jak na dłoni dla mnie czekającego na trzecim peronie na pociąg do Wrocławia(ten peron widoczny jest na zdjęciu).Pamiętam jak mój dziadek(kolejarz), który mnie odwoził do Wrocławia(koniec lat 60-tych), zaznaczał, że ta budowla pamięta jeszcze czasy pracy na tej kolei swojego ojca, czyli mojego pradziadka i wskazywał mi datę namalowaną białą farbą na reliefie wypukłym wykonanym na elewacji, tuż nad drzwiami "1881". Dziś, w tym miejscu stoi fragment tej ohydnej konstrukcji budowli dworcowej (od strony Alei Wolności) i parowóz pomnik TKt48.
Zobacz załącznik 912565
zdjęcie z fb profilu Częstochowa miasto z historią
Witam wszystkich! Wieża w Częstochowie nie była największym tego typu obiektem na "wiedence". Większe wieże były, chociażby w Warszawie przy ul. Armatniej /zburzona w 1945 roku/, w Sosnowcu przy dawnej parowozowni stacji "Sosnowice Warszawskie"/ zburzona około 1972 roku/ oraz w stacji Łazy /zachowana do dziś. Podobnej wielkości co w Częstochowie jest wieża w Ząbkowicach z tego samego roku/1881/.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.970 6 0
#87
Wieża w Częstochowie nie była największym tego typu obiektem na "wiedence".
Kolega dariuszG ma rację, mój błąd. Przepraszam zainteresowanych za podanie nieprawdziwej informacji. Dziękuję Koledze dariuszG za sprostowanie.
Wieża w Częstochowie Osobowej należała do największych wież ciśnień na KWW.
*Te największe o wydłużonym rzucie ośmiobocznym zaprojektowano dla stacji Częstochowa, Koluszki, Piotrków Trybunalski, Skierniewice, Warszawa Towarowa.
*(źr. J.Zieliński "STACJE KOLEJOWE- ŚWIAT,EUROPA I KRÓLESTWO POLSKIE 1830-1915")
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#88
Dwie raciborskie wieże ciśnień, mniejsza przy nieistniejącej już parowozowni wachlarzowej oraz druga przy drugiej jeszcze istniejącej, ale już nie pełniącej swojej funkcji.
Racibórz, sierpień 2022.
Ta ceglana wieża, to była i jest wieża wodociągów miejskich. Możliwe, że i parowozownia po przeciwnej stronie torów z niej korzystała. Ta parowozownia jest w niezłym stanie technicznym. Mieszczą się tam magazyny i kilka małych firm. Jest też ślad po obrotnicy.
Moja przygoda z Raciborzem zaczęła się w 79-tym i jak pamiętam, w owym czasie funkcjonowała już tylko nieistniejąca już parowozownia od strony Chałupek. Potem zaczęli montować słupy trakcyjne i cały urok w początku lat 80-tych szlag trafił
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#89
Jeszcze jedna cegła w ścianie ... po 5 latach odkopuję wątek o wieżach wodnych

Wieża wodna ze stacji kolejowej Otwock.
"Architektura wieży wodnej z Otwocka przypomina projekty wież wodnych - w stylu polskiego baroku - budowanych w Polsce w latach 20, których autorstwo przypisuje się Bronisławowi Brochowicz-Rogoyski i Romualdowi Millerowi. Ponieważ dostęp do projektów wież jest praktycznie niemożliwy, więc jest wielce prawdopodobne, że wieże budowane w latach 20. to adaptacja wcześniejszego projektu. Jednak nie można z całą pewnością stwierdzić, że pierwowzorem była otwocka wieża".

Na blogu TOROWY można przeczytać więcej. W związku z tą wieżą nasuwa się wiele pytań, na których odpowiedzi trudno jednak znaleźć.

Zobacz załącznik 649241
Jak by według tego samego projektu, co Konin.
 

dariuszG

Nowy użytkownik
Reakcje
19 0 0
#90
Kolega dariuszG ma rację, mój błąd. Przepraszam zainteresowanych za podanie nieprawdziwej informacji. Dziękuję Koledze dariuszG za sprostowanie.
Wieża w Częstochowie Osobowej należała do największych wież ciśnień na KWW.
*Te największe o wydłużonym rzucie ośmiobocznym zaprojektowano dla stacji Częstochowa, Koluszki, Piotrków Trybunalski, Skierniewice, Warszawa Towarowa.
*(źr. J.Zieliński "STACJE KOLEJOWE- ŚWIAT,EUROPA I KRÓLESTWO POLSKIE 1830-1915")
Panie Kolego, w nagrodę przesyłam fotografię tablicy z mojej kolekcji. Jak Pan widzi to nie relief w kamieniu, ale żeliwna tablica mocowana do ceglanej elewacji wieży.
Kolega dariuszG ma rację, mój błąd. Przepraszam zainteresowanych za podanie nieprawdziwej informacji. Dziękuję Koledze dariuszG za sprostowanie.
Wieża w Częstochowie Osobowej należała do największych wież ciśnień na KWW.
*Te największe o wydłużonym rzucie ośmiobocznym zaprojektowano dla stacji Częstochowa, Koluszki, Piotrków Trybunalski, Skierniewice, Warszawa Towarowa.
*(źr. J.Zieliński "STACJE KOLEJOWE- ŚWIAT,EUROPA I KRÓLESTWO POLSKIE 1830-1915")
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.970 6 0
#91
Panie Kolego, w nagrodę przesyłam fotografię tablicy z mojej kolekcji. Jak Pan widzi to nie relief w kamieniu, ale żeliwna tablica mocowana do ceglanej elewacji wieży.
W oczekiwaniu na obiecaną przez Kolegę fotografię tablicy, trochę się wytłumaczę ze swojej nieoględności co do faktów, otóż poruszyłem temat sprzed ponad pięćdziesięciu laty, wówczas jako małemu człekowi utkwił mi jedynie w pamięci reliefowy charakter tego napisu(daty), stąd ta moja nieprecyzyjność.
Odnośnie daty wybudowania czy też zakończenia budowy częstochowskiej wieży ciśnień, to mam jednak ciągle wątpliwość, napisałem, że to 1881, tej dacie uległem przez opis kogoś na FB odnośnie tego zdjęcia, jak i też próby odczytu przez powiększenie fotografii, na pewno dwie pierwsze cyfry są "18, trzecia jest dla mnie wątpliwa"8", ostatnia cyfra "1" jest raczej pewniakiem. Nie mam na razie żadnej możliwości dowiedzenia się z dokumentów, archiwistyki czegoś więcej odnośnie tej daty, czy to 1881, czy może 1861? W książce, na którą się wcześniej powoływałem, nic dokładnego na ten temat nie napisano. Może Koledze wiadomo jest coś więcej na ten temat?
 

dariuszG

Nowy użytkownik
Reakcje
19 0 0
#92
Panie Kolego, w nagrodę przesyłam fotografię tablicy z mojej kolekcji. Jak Pan widzi to nie relief w kamieniu, ale żeliwna tablica mocowana do ceglanej elewacji wieży.
W oczekiwaniu na obiecaną przez Kolegę fotografię tablicy, trochę się wytłumaczę ze swojej nieoględności co do faktów, otóż poruszyłem temat sprzed ponad pięćdziesięciu laty, wówczas jako małemu człekowi utkwił mi jedynie w pamięci reliefowy charakter tego napisu(daty), stąd ta moja nieprecyzyjność.
Odnośnie daty wybudowania czy też zakończenia budowy częstochowskiej wieży ciśnień, to mam jednak ciągle wątpliwość, napisałem, że to 1881, tej dacie uległem przez opis kogoś na FB odnośnie tego zdjęcia, jak i też próby odczytu przez powiększenie fotografii, na pewno dwie pierwsze cyfry są "18, trzecia jest dla mnie wątpliwa"8", ostatnia cyfra "1" jest raczej pewniakiem. Nie mam na razie żadnej możliwości dowiedzenia się z dokumentów, archiwistyki czegoś więcej odnośnie tej daty, czy to 1881, czy może 1861? W książce, na którą się wcześniej powoływałem, nic dokładnego na ten temat nie napisano. Może Koledze wiadomo jest coś więcej na ten temat?
 

Załączniki

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#94
Warsztaty kolejowy w Końskich czyli historia zapomniana.

Znalazłem na koneckich portalach informację, że w 1922 na terenie północnej części miasta Końskie rozpoczęto budowę warsztatów naprawczych taboru kolejowego, które miały należeć do Zakładów Cegielskiego. Szukam potwierdzenia, że jest to prawdziwa informacja. Podobno zakłady zostały wybudowane w miejscu, gdzie potem funkcjonował Kowent Końskie. Wszystko by pasowało, bo ten teren jest przy torach kolejowych. Zapewne po zakładach naprawczych nie pozostało już nic w postaci zabudowań, ale może coś słyszeliście na ten temat.
https://konskie.naszemiasto.pl/czy-konecki-dworzec-wroci-do-zycia-poznaj-jego-historie/ar/c1-7590611

O budowie warsztatów kolejowych na terenie Końskich, ale w roku 1925 jest też wzmianka w artykule: https://konskie.org.pl/2011/06/17/konskie-wykopaliska-archeologiczne-w-1925-roku/

Możliwe, że powstały dwa różne warsztaty, ale jest to mało prawdopodobne. Próbowałem popytać miejscowych, ale jedyną odpowiedź jaką uzyskałem to "słyszałem, ale potwierdzenia nie znalazłem".
 
K

KNG

Gość
#97
nie podaje skąd pochodzi ta informacja
Pewnie patrzyli na to co ja.
1679515500978.png

Panowie Pluszcz i Brandt byli pracownikami kontraktowymi i budowali później Węglówkę.
1679515794851.png

Pan Gałęzowski na Węglówce dorabiał sobie na boku.
Pojawiła się plotka, że były dwa typy wież typu radomskiego, ale na razie nie mam jak tego zweryfikować.

Bądźcie zdrowi.

Jarek
 

Podobne wątki