• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Architektura kolejowa. Dworce i inne budynki oraz budowle kolejowe i ich detale

OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#81
ile z tej wizualizacji zostanie czas pokaże
Nic nie zostało. Ten koncept proponowany przez spółkę deweloperską PKP odszedł całkowicie w niebyt. Co prawda stacja WG 2.0 zbudowana jest jako stacja tymczasowa (mówi się o 5 latach), ale wątpię, aby na tym terenie cokolwiek innego powstało w ciągu najbliższych 10 lat. Teraz PKP nie ma kolejnych pomysłów dot. tego terenu, nad którymi by pracowano.
 

radek_m

Aktywny użytkownik
Reakcje
145 3 0
#83
Bloczki w formie wieżowców jakiś deweloper się wybuduje jak już WG będzie niepotrzebna i tory zostaną zwinięte. Taka pesymistyczna wizja na za 10 lat
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#84
Po ponad 20 letniej przerwie i prowadzonej przez kilka lat budowie, została ponownie otwarta stacja Warszawa Główna. Prostota formy może niektórych nie zachwyca, ale olbrzymia przestrzeń, przejrzystość i funkcjonalność stacji to minimalizm w czystej postaci. Kładka tylko zwieńczy całość.

wg1.JPG
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#85
Warszawa. Na wysokości hipermarketu przy Stalowej, po obu stronach torów linii kolejowej nr 9, zostały zabite ścianki szczelne z grodzic stalowych na długości około 300 metrów. Co powstanie w tym miejscu? Trzeba uzbroić się w cierpliwość i poczekać ....

larsena.JPG
 

route

Aktywny użytkownik
Reakcje
415 2 0
#86
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#88
Ruszył montaż konstrukcji stalowej kładki, po której niebawem przejdziemy nad torami stacji Warszawa Główna.
Konstrukcja kładki "nad parowozem" została ułożona na odcinku pomiędzy ulicą Kolejową, a granicą stacji Warszawa Główna | 25.04.2021

kladka.JPG
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#91
IDS - Innowacyjny Dworzec Systemowy.

Formuła architektoniczno-budowlana IDS-ów została opracowana przez PKP SA. Opracowano dwa typy dworców: IDS-A (mniejsze) i IDS-B (większe). Formuła dopuszcza także budowę dworca według rozwiązań indywidualnych (planowany: Oświęcim, Pomiechówek). Pierwszy IDS zbudowano na stacji Nasielsk - został oddany do użytku 28 sierpnia 2015 r. Obecnie trwa budowa lub prace przygotowawcze dot. budowy 20 takich dworców na terenie Polski. W sumie ma zostać wybudowanych około 200 IDS-ów do 2023r.
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#92
Budynek stacyjny Cisie, położony na terenie wsi Wielgolas Brzeziński, skrywa w sobie pewną tajemnicę. Na ceglanej ścianie wiaty znajduje się niewielkich rozmiarów tablica, która została zamalowana w kolorze elewacji obiektu. Tablica jest widomym znakiem historii i początków stacji. Zdjęcie wykonane w 2018 roku, gdy jeszcze działała kasa biletowa KM. Obecnie budynek stoi pusty. W Polsce wybudowano kilka, podobnych budynków stacyjnych. Ciekawe, czy wśród nich jest identyczny, jak ten ze zdjęcia?

cisie_24_fb.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#93
Dworzec kolejowy Koluszki. Kultowy. Kto nie był na stacji kolejowej Koluszki, a mieni się miłośnikiem kolejnictwa powinien odwiedzić to miejsce ... póki tej stacji nie przeorała na swoją współczesna modłę PKP PLK :love:

koluszki.jpg
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#94
Pociąg KM R8 relacji Skarżysko-Kamienna - Radom (EN57AL-1728) stoi na torze 1, przy peronie 2 na stacji początkowej. W tle historyczny dworzec Drogi Żelaznej Dęblińsko-Dąbrowskiej, który po trwającej dwa lata przebudowie został ponownie oddany do użytku w sierpniu 2021 roku.

EN57AL-1728_ska.JPG
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.372 463 29
#95
Skoro w tym wątku pokazujemy ciekawe budynki dworcowe to i ja coś dorzucę. Budynek nie jest ceglany, więc nie pasuje do tego wątku, nie jest też ani najmniejszy, ani najstarszy na sieci PKP, nie wiem też, czy można go uznać za najpiękniejszy, więc nie będę go pokazywał w tym wątku. Mimo wszystko jednak sądzę, że jest warty prezentacji na forum. Ponieważ znajduje się blisko Warszawy, a w tym wątku jest już trochę stacji z okolic stolicy, uznałem, że najbardziej będzie pasował właśnie tu. Mowa o budynku dworcowym w Piasecznie.

Budynek, jak i cała stacja oraz linia kolejowa z Warszawy do Radomia, został oddany do użytku w listopadzie 1934 roku. Była to jedna z ważniejszych inwestycji kolejowych w dwudziestoleciu międzywojennym, skracająca połączenie stolicy z Krakowem i południem kraju. Architektura obiektów kolejowych na całej linii została zaprojektowana w stylu modernistyczno-funkcjonalnym, a dworzec w Piasecznie jest chyba jednym z ciekawszych tego przykładów. Autor projektu najwyraźniej był zainspirowany budownictwem okrętowym, stąd w budynku znalazły się takie akcenty, jak okrągłe okna na wzór okrętowych bulajów, czy wzorowana na mostku kapitańskim wystająca w stronę torów część budynku, w której niegdyś znajdowała się nastawnia.

Nie udało mi się znaleźć przedwojennych zdjęć stacji w Piasecznie, są natomiast zdjęcia, wykonane przed remontem, przeprowadzonym przez miasto Piaseczno w 2015 roku. W kolejnych latach PLK przeprowadziły modernizację linii kolejowej, w ramach której wyspowy peron została zastąpiony dwoma peronami zewnętrznymi, wyremontowano też kładkę dla pieszych, zapewniającą dojście do peronów, wraz z dobudowaniem wind. Dziś dworzec prezentuje się bardzo dobrze, a ja miałem okazję go odwiedzić dwa tygodnie temu w godzinach wieczornych - niżej parę moich zdjęć.

Na ścianie umieszczono taką tablicę informacyjną:

Piaseczno 0.jpg


Tak wygląda budynek od strony torów. Po prawej stronie dawna nastawnia.

Piaseczno 1.jpg
Piaseczno 2.jpg
Piaseczno 3.jpg
Piaseczno 4.jpg


Perony i kładka nad torami:

Piaseczno 5.jpg
Piaseczno 6.jpg
Piaseczno 7.jpg


Budynek od strony podjazdu. W ścianie frontowej oraz w bocznych drzwiach (od strony wejścia na kładkę) widoczne okrągłe, okrętowe bulaje.

Piaseczno 8.jpg
Piaseczno 9.jpg


Odnowione wnętrze poczekalni. Znajdujące się tam sklepy były już zamknięte, dlatego te niezbyt efektowne żaluzje. Przed jedną z nich zachowane, oryginalne barierki, porządkujące kolejkę do kasy biletowej, która dawniej tam się mieściła.

Piaseczno 10.jpg
Piaseczno 11.jpg


A takim autobusem tam dojechałem. :)

Piaseczno 12.jpg


PS. W tym wątku znalazło się sporo zdjęć wież ciśnień. Ponieważ na forum jest już specjalny wątek temu poświęcony, proponuje przeniesienie tam wpisów dotyczących wież, a koleżanki i kolegów, zamierzających takie zdjęcia wstawiać, proszę o pokazywanie ich we właściwym temacie.
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#96
Dworzec kolejowy Teresin Niepokalanów od tej mniej znanej strony (czytaj: elewacji). Jeden z najładniejszych, o ile nie najpiękniejszy budynek dworcowy ma Mazowszu - w kategorii średniej wielkości budynków dworcowych. Budynek nie jest już własnością kolei, ale zachował w ograniczonej przestrzeni funkcje kolejowe: poczekalnia i kasa biletowa KM są czynne.| 7.07.2022

teresin.JPG
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#97
Ceglana ściana burzonego obecnie dworca kolejowego Kielce nie wygląda na wzniesioną z nowej cegły w trakcie jego budowy w 1971 roku?
Czyżby podczas budowy burzonego obecnie dworca kolejowego ... użyto cegły z dworca Kolei Dęblińsko-Dąbrowskiej, oddanego do użytku w 1885 roku, który stał dokładnie w tym samym miejscu, co burzony obecnie dworzec ... wszak w latach 60/70 wszystkiego w Polsce brakowało.

Z tym burzeniem dworca Kielce z lat 70. to jest tak, że miał zostać zmodernizowany, ale w trakcie przygotowania do modernizacji praktycznie został zburzony w 80-90%.

Stojąca obok "Wieża Sztuki" to pozostałość po starym dworcu, ale nie do końca, bo budynek co prawda architektonicznie nawiązywał do dworca z 1885 roku, ale został zbudowany z bliźniaczą wieżą, która stoi po drugiej stronie stacji Kielce w latach 40/50 ubiegłego wieku. W wieżach znajdowały się klatki schodowe prowadzące do kładki nad torami stacji.
dworzec.jpg
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#98
Konstrukcja vs destrukcja
Wiadukt kolejowy nad łącznicą 506 za chwilę przestanie istnieć, a obok trwa przebudowa linii kolejowych nr 7 i 506 oraz budowa przystanku Warszawa Gocławek w nowej lokalizacji | Warszawa. 16.10.2022

lk7.jpg
 

Podobne wątki