• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Architektura kolejowa. Dworce i inne budynki oraz budowle kolejowe i ich detale

JacekZet

Znany użytkownik
#61
Historia i opis wieży ciśnień ze stacji Nasielsk
Wieża ciśnień w Nasielsku stanowi oryginalne dzieło architektoniczne i inżynierskie i chociażby z tego powodu warto ją zachować dla przyszłych pokoleń.
Wieże wodne praktycznie nie mają oczywistego - alternatywnego zastosowania. Przede wszystkim przeszkadza zbiornik żelbetowy na wodę, który jest praktycznie nieusuwalny. Ze swojej strony chciałbym zgłosić jeden pomysł. Może przerobić wieżę wodną w ściankę wspinaczkową. Godzina jazdy pociągiem z Warszawy ... może pomysł by chwycił?

Pytania:
1. Czy wieża ciśnień jest własnością gminy Nasielsk czy PKP?
2. Czy były czynione starania aby wpisać wieżę do rejestru zabytków?

Zobacz załącznik 694743
W Koninie bardzo podobną wieżę jednak udało się przebudować. Zachowała swą architektoniczną formę, usunięto zbiornik oraz pozostałe wyposażenie i ulokowano w wieży galerię sztuki.
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
#62
Pomiechówek. Przystanek na DŻN. Urywki z historii i stan obecny.

Przystanek położony jest na łukach drogi żelaznej, co nie należy do zbyt częstych rozwiązań w Polsce. Prosty odcinek torów, biegnących wzdłuż peronów, stanowi około połowy ich długości. Co ciekawe, oba wjazdy na przystanek Pomiechówek rozpoczynają się łukami. Przystanek położony jest tuż przy moście kolejowym, rozpostartym nad Wkrą

Niestety, ale nie udało się ustalić dokładnej daty otwarcia przystanku Pomiechówek. Niemal pewne jest, że powstał na przełomie lat 80/90 XIX wieku, ale czy bliżej 1899, czy 1880? Rozkłady jazdy z XIX wieku są niedostępne. Również rosyjskie archiwa milczą o Pomiechówku...

pomiechowek_4.jpg
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
#63
Dworzec kolejowy Grabów nad Pilicą. Historia przystanku sięga 1937 roku. Wtedy po raz pierwszy zatrzymał się pociąg na tym przystanku. Obecny dworzec to modernistyczny w swoim stylu architektonicznym obiekt, jakich wiele wybudowano na linii radomskiej w połowie lat 30 ubiegłego wieku. O historii budynku dworcowego niewiele wiadomo, aby nie powiedzieć, że nic nie wiadomo.

grabow_18_.jpg
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
#66
Kratownicowy most kolejowy nad kanałem Żerańskim w Warszawie. Na moście ułożone są tory bocznicy prowadzące obecnie donikąd, ale jeszcze w latach 80/90 bocznica obsługiwała wiele zakładów przemysłowych. Jak doniosła dwa lata temu GW, podobno nikt do mostu się nie przyznaje ... ani PKP PLK, ani Urząd Dzielnicy Białołęka, na terenie której znajduje się most. Jak tak dalej pójdzie przyzna się do niego jakaś firma zajmująca się obrotem żelastwem i będzie pozamiatane.

O historii mostu i bocznicy niewiele wiadomo. Ustalenie dokładnej daty budowy mostu wydaje się dzisiaj prawie niemożliwe.

most.JPG
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
#67
Typowe, prefabrykowane, budowane obecnie przez PKP PLK przejście pod torami.
Na zdjęciu: W ramach budowy przystanku kolejowego Warszawa Targówek budowane jest przejście pod torem 1 linii 501. Przejście umożliwi dojście do zabytkowego cmentarza cholerycznego usytuowanego pomiędzy torami linii 9, 20 i 501. Do tej pory przechodziło się przez tory. Innej drogi nie było.

przejscie_pod_501.JPG
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
#68
Stacja Warszawa Główna 2.0 w budowie, w promieniach zachodzącego Słońca | 14.06.2020

Prace przy budowie nowej stacji Warszawa Główna rozpoczęły się w 2018 roku. Jest prawie pewne, że Trakcja PRKiI nie odda stacji we wrześniu 2020 (pierwotnie był to III kw.2019). Teraz mówi się o grudniu 2020. W sumie nie ma to większego znaczenia, bo modernizacja linii średnicowej nie rozpocznie się w tym roku.

wg1.jpg
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
#69
Trzy zagadki w jednym ...
Przystanek kolejowy w Czechowicach z mini dworcem Centralnym
Projektantem dworca był projektant dworca Centralnego w Warszawie czyli ...
zdjęcie z kwietnia 2014.

ursus9.jpg
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
#74
W ostatnich latach PKP przeznaczyła do zburzenia m.in. następujące dworce w województwach:

śląskim: Cisiec, Chorzów Stary, Bytom Bobrek, Sosnowiec Kazimierz Górniczy, Sosnowiec Dańdówka, Katowice Kostuchna, Mysłowice Brzezinka, Blachownia, Częstochowa Gnaszyn, Myszków Mrzygłód, Dąbrowa Górnicza Srzemieszyce, Kuleje, Wodzisław Śląski Radlin, Bielsko-Biała Mikuszowice, Pewel Mała, Nędza Wieś, Lekartów, Rybnik Towarowy, Paczyna

warmińsko-mazurskim Ruciane Nida Zachód,

małopolskim w Bolęcinie, Przytkowicach, Półwieś, Kurów Suski, Łowczów, Chrzanów, Kozłów,

podkarpackim Zaklików, Zarębki, Kosina i Rudnik Stróża, Turbia,

wielkopolskim Dolaszewo, Skórka, Świba, Czeluścin, Kiszkowo, Cerekwica, Gulcz, Siedlisko, Czarnkowice, Pólko, Dzierżanów, Biniew,

lubuskim Trzemeszno Lubuskie,

zachodniopomorskim Łubowo, Sarbinowo w łódzkim Bratków, Petrykozy, Luciążanka, Bobry, Huta,

dolnośląskim Bukówek, Piechowice Dolne, Wróblin Głogowski, Ołdrzychowice Kłodzkie, Sadowice Wrocławskie

opolskim Gracze, Kadłub, Spórok, Borkowice, Biskupice

kujawsko-pomorskim Golub-Dobrzyń, Jadowniki i Podobowice,

pomorskim Pinczyn, Gościcino Wejherowskie, w lubelskim Rzeczyca, Szczebrzeszyn,

świętokrzyskim Czarniecka Góra, Drygulec, Żelisławice,

mazowieckim Boża Wola.

Które z tych dworców zostały już zburzone?
 

Pawelec PKP

Aktywny użytkownik
#75
W ostatnich latach PKP przeznaczyła do zburzenia m.in. następujące dworce w województwach:

śląskim: Cisiec, Chorzów Stary, Bytom Bobrek, Sosnowiec Kazimierz Górniczy, Sosnowiec Dańdówka, Katowice Kostuchna, Mysłowice Brzezinka, Blachownia, Częstochowa Gnaszyn, Myszków Mrzygłód, Dąbrowa Górnicza Srzemieszyce, Kuleje, Wodzisław Śląski Radlin, Bielsko-Biała Mikuszowice, Pewel Mała, Nędza Wieś, Lekartów, Rybnik Towarowy, Paczyna

warmińsko-mazurskim Ruciane Nida Zachód,

małopolskim w Bolęcinie, Przytkowicach, Półwieś, Kurów Suski, Łowczów, Chrzanów, Kozłów,

podkarpackim Zaklików, Zarębki, Kosina i Rudnik Stróża, Turbia,

wielkopolskim Dolaszewo, Skórka, Świba, Czeluścin, Kiszkowo, Cerekwica, Gulcz, Siedlisko, Czarnkowice, Pólko, Dzierżanów, Biniew,

lubuskim Trzemeszno Lubuskie,

zachodniopomorskim Łubowo, Sarbinowo w łódzkim Bratków, Petrykozy, Luciążanka, Bobry, Huta,

dolnośląskim Bukówek, Piechowice Dolne, Wróblin Głogowski, Ołdrzychowice Kłodzkie, Sadowice Wrocławskie

opolskim Gracze, Kadłub, Spórok, Borkowice, Biskupice

kujawsko-pomorskim Golub-Dobrzyń, Jadowniki i Podobowice,

pomorskim Pinczyn, Gościcino Wejherowskie, w lubelskim Rzeczyca, Szczebrzeszyn,

świętokrzyskim Czarniecka Góra, Drygulec, Żelisławice,

mazowieckim Boża Wola.

Które z tych dworców zostały już zburzone?
Dworzec w Bolęcinie jakaś osoba prywatna odkupiła i wyremontowała do ładnego stanu :cool:
1594467039044.png

Dworzec w Chrzanowie do dzisiaj stoi a prace modernizacyjne na stacji sie nie dawno rozpoczęły :)
 

Podobne wątki