• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Architektura kolejowa. Dworce i inne budynki oraz budowle kolejowe i ich detale

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
458 0 0
#61
Historia i opis wieży ciśnień ze stacji Nasielsk
Wieża ciśnień w Nasielsku stanowi oryginalne dzieło architektoniczne i inżynierskie i chociażby z tego powodu warto ją zachować dla przyszłych pokoleń.
Wieże wodne praktycznie nie mają oczywistego - alternatywnego zastosowania. Przede wszystkim przeszkadza zbiornik żelbetowy na wodę, który jest praktycznie nieusuwalny. Ze swojej strony chciałbym zgłosić jeden pomysł. Może przerobić wieżę wodną w ściankę wspinaczkową. Godzina jazdy pociągiem z Warszawy ... może pomysł by chwycił?

Pytania:
1. Czy wieża ciśnień jest własnością gminy Nasielsk czy PKP?
2. Czy były czynione starania aby wpisać wieżę do rejestru zabytków?

Zobacz załącznik 694743
W Koninie bardzo podobną wieżę jednak udało się przebudować. Zachowała swą architektoniczną formę, usunięto zbiornik oraz pozostałe wyposażenie i ulokowano w wieży galerię sztuki.
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#62
Pomiechówek. Przystanek na DŻN. Urywki z historii i stan obecny.

Przystanek położony jest na łukach drogi żelaznej, co nie należy do zbyt częstych rozwiązań w Polsce. Prosty odcinek torów, biegnących wzdłuż peronów, stanowi około połowy ich długości. Co ciekawe, oba wjazdy na przystanek Pomiechówek rozpoczynają się łukami. Przystanek położony jest tuż przy moście kolejowym, rozpostartym nad Wkrą

Niestety, ale nie udało się ustalić dokładnej daty otwarcia przystanku Pomiechówek. Niemal pewne jest, że powstał na przełomie lat 80/90 XIX wieku, ale czy bliżej 1899, czy 1880? Rozkłady jazdy z XIX wieku są niedostępne. Również rosyjskie archiwa milczą o Pomiechówku...

pomiechowek_4.jpg
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#63
Dworzec kolejowy Grabów nad Pilicą. Historia przystanku sięga 1937 roku. Wtedy po raz pierwszy zatrzymał się pociąg na tym przystanku. Obecny dworzec to modernistyczny w swoim stylu architektonicznym obiekt, jakich wiele wybudowano na linii radomskiej w połowie lat 30 ubiegłego wieku. O historii budynku dworcowego niewiele wiadomo, aby nie powiedzieć, że nic nie wiadomo.

grabow_18_.jpg
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#66
Kratownicowy most kolejowy nad kanałem Żerańskim w Warszawie. Na moście ułożone są tory bocznicy prowadzące obecnie donikąd, ale jeszcze w latach 80/90 bocznica obsługiwała wiele zakładów przemysłowych. Jak doniosła dwa lata temu GW, podobno nikt do mostu się nie przyznaje ... ani PKP PLK, ani Urząd Dzielnicy Białołęka, na terenie której znajduje się most. Jak tak dalej pójdzie przyzna się do niego jakaś firma zajmująca się obrotem żelastwem i będzie pozamiatane.

O historii mostu i bocznicy niewiele wiadomo. Ustalenie dokładnej daty budowy mostu wydaje się dzisiaj prawie niemożliwe.

most.JPG
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#67
Typowe, prefabrykowane, budowane obecnie przez PKP PLK przejście pod torami.
Na zdjęciu: W ramach budowy przystanku kolejowego Warszawa Targówek budowane jest przejście pod torem 1 linii 501. Przejście umożliwi dojście do zabytkowego cmentarza cholerycznego usytuowanego pomiędzy torami linii 9, 20 i 501. Do tej pory przechodziło się przez tory. Innej drogi nie było.

przejscie_pod_501.JPG
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#68
Stacja Warszawa Główna 2.0 w budowie, w promieniach zachodzącego Słońca | 14.06.2020

Prace przy budowie nowej stacji Warszawa Główna rozpoczęły się w 2018 roku. Jest prawie pewne, że Trakcja PRKiI nie odda stacji we wrześniu 2020 (pierwotnie był to III kw.2019). Teraz mówi się o grudniu 2020. W sumie nie ma to większego znaczenia, bo modernizacja linii średnicowej nie rozpocznie się w tym roku.

wg1.jpg
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#69
Trzy zagadki w jednym ...
Przystanek kolejowy w Czechowicach z mini dworcem Centralnym
Projektantem dworca był projektant dworca Centralnego w Warszawie czyli ...
zdjęcie z kwietnia 2014.

ursus9.jpg
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#74
W ostatnich latach PKP przeznaczyła do zburzenia m.in. następujące dworce w województwach:

śląskim: Cisiec, Chorzów Stary, Bytom Bobrek, Sosnowiec Kazimierz Górniczy, Sosnowiec Dańdówka, Katowice Kostuchna, Mysłowice Brzezinka, Blachownia, Częstochowa Gnaszyn, Myszków Mrzygłód, Dąbrowa Górnicza Srzemieszyce, Kuleje, Wodzisław Śląski Radlin, Bielsko-Biała Mikuszowice, Pewel Mała, Nędza Wieś, Lekartów, Rybnik Towarowy, Paczyna

warmińsko-mazurskim Ruciane Nida Zachód,

małopolskim w Bolęcinie, Przytkowicach, Półwieś, Kurów Suski, Łowczów, Chrzanów, Kozłów,

podkarpackim Zaklików, Zarębki, Kosina i Rudnik Stróża, Turbia,

wielkopolskim Dolaszewo, Skórka, Świba, Czeluścin, Kiszkowo, Cerekwica, Gulcz, Siedlisko, Czarnkowice, Pólko, Dzierżanów, Biniew,

lubuskim Trzemeszno Lubuskie,

zachodniopomorskim Łubowo, Sarbinowo w łódzkim Bratków, Petrykozy, Luciążanka, Bobry, Huta,

dolnośląskim Bukówek, Piechowice Dolne, Wróblin Głogowski, Ołdrzychowice Kłodzkie, Sadowice Wrocławskie

opolskim Gracze, Kadłub, Spórok, Borkowice, Biskupice

kujawsko-pomorskim Golub-Dobrzyń, Jadowniki i Podobowice,

pomorskim Pinczyn, Gościcino Wejherowskie, w lubelskim Rzeczyca, Szczebrzeszyn,

świętokrzyskim Czarniecka Góra, Drygulec, Żelisławice,

mazowieckim Boża Wola.

Które z tych dworców zostały już zburzone?
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.168 90 9
#75
W ostatnich latach PKP przeznaczyła do zburzenia m.in. następujące dworce w województwach:

śląskim: Cisiec, Chorzów Stary, Bytom Bobrek, Sosnowiec Kazimierz Górniczy, Sosnowiec Dańdówka, Katowice Kostuchna, Mysłowice Brzezinka, Blachownia, Częstochowa Gnaszyn, Myszków Mrzygłód, Dąbrowa Górnicza Srzemieszyce, Kuleje, Wodzisław Śląski Radlin, Bielsko-Biała Mikuszowice, Pewel Mała, Nędza Wieś, Lekartów, Rybnik Towarowy, Paczyna

warmińsko-mazurskim Ruciane Nida Zachód,

małopolskim w Bolęcinie, Przytkowicach, Półwieś, Kurów Suski, Łowczów, Chrzanów, Kozłów,

podkarpackim Zaklików, Zarębki, Kosina i Rudnik Stróża, Turbia,

wielkopolskim Dolaszewo, Skórka, Świba, Czeluścin, Kiszkowo, Cerekwica, Gulcz, Siedlisko, Czarnkowice, Pólko, Dzierżanów, Biniew,

lubuskim Trzemeszno Lubuskie,

zachodniopomorskim Łubowo, Sarbinowo w łódzkim Bratków, Petrykozy, Luciążanka, Bobry, Huta,

dolnośląskim Bukówek, Piechowice Dolne, Wróblin Głogowski, Ołdrzychowice Kłodzkie, Sadowice Wrocławskie

opolskim Gracze, Kadłub, Spórok, Borkowice, Biskupice

kujawsko-pomorskim Golub-Dobrzyń, Jadowniki i Podobowice,

pomorskim Pinczyn, Gościcino Wejherowskie, w lubelskim Rzeczyca, Szczebrzeszyn,

świętokrzyskim Czarniecka Góra, Drygulec, Żelisławice,

mazowieckim Boża Wola.

Które z tych dworców zostały już zburzone?
Dworzec w Bolęcinie jakaś osoba prywatna odkupiła i wyremontowała do ładnego stanu :cool:
1594467039044.png

Dworzec w Chrzanowie do dzisiaj stoi a prace modernizacyjne na stacji sie nie dawno rozpoczęły :)
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#76
W wielu publikacjach oraz w Internecie można znaleźć informację, że na stacji Warszawa Falenica nadal stoi pierwszy budynek dworca kolejowego wybudowanego dla Kolei Nadwiślańskiej (Patriotów 40B). Do rejestru zabytków został wpisany jako drewniany budynek dworca.
Czy ten drewniany, mieszkalny budynek był rzeczywiście dworcem? Czy też to жилой домъ, które były budowane obok budynku dworca? W publikacji
ROCZNIK JÓZEFOWSKI 2017 Tom 3 znalazłem artykuł, który podnosi ten temat, lecz sprawy nie wyjaśnia.

falenica_3_tw.jpg
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#77
Kładka nad torami stacji Warszawa Główna w budowie. Wykonano już wszystkie ramy monolityczne na których oparte będą przęsła kładki oraz monolityczną konstrukcję schodów z kładki na perony stacji Warszawa Główna. Kładka będzie miała około 220 metrów długości.

Czy będzie to najdłuższa kładka nad torami w Warszawie? Na praskiej stacji istnieje co prawda kładka - łamaniec, o rożnej wysokości przęseł i długości około 280 metrów, ale czy to jeszcze jest kładka, a może są to dwie kładki ? | 6.02.2021

wg_kladka.jpg
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#78
Końcowe odliczanie dla dworca Warszawa Zachodnia pod numerem Tunelowa 6. Wiele wskazuje na to, że za tydzień już go nie będzie. Wybudowany w latach 70., przy żużlowej drodze, przetrwał wiele lat, a przed EURO doczekał się rewitalizacji. Od 14.02 dworzec nie jest już dostępny dla pasażerów.| 6.02.2021

dworzec_wz.jpg
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#79
Za kilkanaście dni zostanie oddana do użytku stacja Warszawa Główna 2.0. Czy ściana frontowa - "zabita dechami" - dworca Warszawa Główna 1.0 będzie ozdobnikiem stacji Warszawa Główna 2.0 ... czy też wstawione - a może odsłonięte ... zostaną okna? Budynek, o ile się nie mylę nadal należy do PKP?
Oczywiście uruchomienie budynku starego dworca dla potrzeb pasażerów - z wiadomych przyczyn - nie wchodzi w grę, ale jeżeli tak pozostanie, jak jest, bo nie będzie to zbyt dobrze wyglądało.

P2063380.JPG
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.270 58 3
#80
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki