• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Architektura kolejowa. Dworce i inne budynki oraz budowle kolejowe i ich detale

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#22
Poza tym nie wydaje mi się, aby miłośnicy kolejnictwa byli aż tak zaangażowani w tematykę architektury kolejowej, aby mnożyć tego rodzaju wątki.
Właśnie dlatego zaproponowałem przeniesienie wpisów kolegi Stanisława do jednego z już wcześniej istniejących wątków, żeby nie było kolejnego, już trzeciego na ten sam temat i jednocześnie ograniczenie tematyki tego do spraw dworca warszawskiego. Architekturze kolejowej są już poświęcone tamte dwa tematy, a ten jest właśnie mnożeniem tego rodzaju wątków. Ale uszanuję wolę założyciela tego tematu zostawię jego tytuł taki, jaki jest, jednak przeniosę wpisy kolegi Stanisława, który już się na to zgodził. Do innych użytkowników mogę tylko apelować, żeby na tematy ogólne, dotyczące budynków dworcowych, wypowiadali się w istniejących już tematach, przede wszystkim w temacie o najpiękniejszych dworcach.
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
#23
Jeszcze jedna nierozwiązana zagadka.

Warszawa Międzylesie wraz z kilkoma przystankami linii Otwockiej uznawana jest za szczytowe osiągnięcie architektury funkcjonalizmu na polskiej kolei.

Projekt tych przystanków łączony jest z osobą inż. Kazimierza Centnerszwera, który zaprojektował układy torowe stacji i przystanków oraz organizację ruchu dla elektryfikowanych linii kolejowych aglomeracji warszawskiej.

Jednak wiaty przystankowe kryją pewną, jakże istotną tajemnicę. Nie jest znane nazwisko architekta, który zaprojektował wiaty. Z informacji, które można tu i ówdzie znaleźć, wynika, że była prowadzona kwerenda w tej sprawie, ale bez skutku.

miedzylesie1.jpg

miedzylesie18.jpg
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
#24
Kiedyś stacja Ruda, Obecna stacja Żyrardów - teraz już w niczym nie przypomina stacji z okresu jej powstania.

Ekrany akustyczne stały się głównym detalem architektonicznym polskich stacji kolejowych. Przykład Żyrardowa jest tego wymownym przykładem.

Jednak odrzucając uprzedzenia ekranowe, nie można powiedzieć, że stacja Żyrardów z okresu sprzed modernizacji miała więcej uroku. Szczególnie zburzenie skrzydlatej wiaty wzbudzało sporo emocji. Jednak wiata zabytkiem nie była. Tu o ówdzie można przeczytać, że stara wiata została zbudowana w latach 30. ubiegłego wieku, a przecież tak nie było, bo powstała w latach 50.

Dworzec? To całkiem inny temat.

L4268-002_.jpg
zyrardow_7.jpg
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
#25
Po byłej Kolei Jabłonowskiej (Karczewskiej) nie zachował się nawet metr toru (rozstaw 800 mm), ale pozostało kilka budynków stacyjnych. Na zdjęciu budynek stacji Kaczy Dół (między 1930-1935 zmieniona nazwa na Międzylesie). Obecny adres; Warszawa Mrówcza 102 | 6.04.2019

Budynek przez lata uległ wielu modyfikacjom. Przede wszystkim forma architektoniczna dachu została uproszczeniu - teraz to dach dwuspadowy . Nie ma już bocznych drzwi do poczekalni. Zniknęły prawie wszystkie detale architektoniczne z elewacji, w tym charakterystyczny gzyms. Coś jednak pozostało. Okna może nie są te same, ale ich forma i podziały nie uległa zmianie - chociaż umiejscowienie otworów okiennych już niekoniecznie.

miedzylesie.jpg
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
#26
Budowa nowego dworca kolejowego w Żyrardowie po zakończeniu I Wojny Światowej była wymuszona, ponieważ stary dworzec kolejowy Ruda/Żyrardów (wybudowany w latach 1872-1884) został zniszczony w 1914 roku, w wyniku działań wojennych. Nie zdecydowano się na odbudowę starego dworca, ale wykorzystano ocalałe mury w nowym projekcie. Projekt dworca w swojskim stylu uwzględnił usytuowanie i obrys zniszczonego dworca. Nowy dworzec został oddany do użytku w 1922 roku.

więcej na blogu Torowy: Dworzec Kolejowy Żyrardów

dworzec_9.jpg

dworzec_4_.jpg
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
#27
Stacja kolejowa Mszczonów
Mszczonów przywitał mnie piękną, słoneczną pogodą. Po dotarciu na teren stacji moją uwagę przykuł budynek dworca kolejowego. Obiekt w stylu dworkowym swoje najlepsze czasy ma już za sobą. Dla pasażerów - z oczywistych powodów - obiekt jest niedostępny. Jednak wiele wskazuje na to, że czasy, gdy z poczekalni i kasy biletowej korzystało wielu pasażerów jeszcze powrócą. Elewacja dworca wymaga pilnej interwencji malarza, ale obiekt wydaje się być w całkiem dobrym stanie technicznym.

mszczonow_dworzec5_.jpg
mszczonow_dworzec.jpg
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
#29
Dlaczego ten obiekt jest niedostępny i co mieści się w przybudówce (parter) od strony peronów?
Dla pasażerów obiekt jest niedostępny. Nie są prowadzone przewozu pasażerskie. Obecnie Mszczonów to tylko stacja towarowa. Natomiast nie ma najmniejszego problemu z poruszaniem się po stacji. Funkcjonuje niestrzeżone przejście przez tory w obrębie dworca

W przybudówce mieści się nastawnia dysponująca Ms.
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
#30
Kolejowe wieże ciśnień pozostały w kolejowym krajobrazie jako relikt niedawnej, nie tylko parowozowej przeszłości wielu stacji stacji kolejowych. Z tymi, które jeszcze pozostały nie ma pomysłu co robić. Adaptacja pod inne cele jest kosztowana, a perspektywy na zysk po adaptacji iluzoryczne. W wielu przypadkach "zrobiono" z nich zabytki, więc możliwości adaptacyjne zostały mocno ograniczone.

Jednak solidna konstrukcja wież nie pozwoli nam o nich zapomnieć przez najbliższe kilkaset lat.

Na zdjęciu kolejowa wieża ciśnień ze stacji ... albo raczej obok stacji ... Otwock
Obiekt zaprojektował Jan Fijałkowski. Ten sam architekt, który zaprojektował budynek otwockiego dworca.

wieza_3__.jpg
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
#32
Mimo, że plany budowy linii kolejowej Skierniewice - Łuków były całkiem realne w okresie międzywojennym (w lutym 1939 roku Sejm uchwalił stosowną Ustawę), to do ich realizacji doszło w pierwszej połowie lat 50. Linia została oddana do użytku etapami. 23.V.1954 uruchomiono 61 km odcinek Łuków - Pilawa, a 3.X.1954 odcinek Pilawa - Góra Kalwaria - Skierniewice o długości 99 km. Do końca 1971 roku linia została zelektryfikowana.

Mosty i wiadukty eSeŁki ... jak widać są dziełem tego samego architekta:
Most w Mszczonowie nad Okrzeszą
eselka_5_.jpg


Wiadukt nad torem Piaseczyńskiej Kolei Wąskotorowej
tarczyn_2.jpg
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
#34
Wieża wodna z Żyrardowa została sprzedana przez PKP mieszkańcowi Żyrardowa, który podjął się jej remontu pod nadzorem konserwatora zabytków. Niestety, ale przeznaczenie wieży po remoncie nie jest mi znane.

Projekt żyrardowskiej wieża ciśnień oparty został na planie ośmiokąta. Obiekt składa się z dwóch części. Dolna kondygnacja, lekko zwężająca się ku górze to konstrukcja żelbetowa. Górna kondygnacja, o konstrukcji ceglanej została poszerzona efektownym wykuszem. Zwieńczenie obiektu stanowi dach namiotowy na planie ośmiokąta.

wieza_3s.jpg
 

JacekZet

Znany użytkownik
#35
Wieża wodna z Żyrardowa została sprzedana przez PKP mieszkańcowi Żyrardowa, który podjął się jej remontu pod nadzorem konserwatora zabytków. Niestety, ale przeznaczenie wieży po remoncie nie jest mi znane.

Projekt żyrardowskiej wieża ciśnień oparty został na planie ośmiokąta. Obiekt składa się z dwóch części. Dolna kondygnacja, lekko zwężająca się ku górze to konstrukcja żelbetowa. Górna kondygnacja, o konstrukcji ceglanej została poszerzona efektownym wykuszem. Zwieńczenie obiektu stanowi dach namiotowy na planie ośmiokąta.

Zobacz załącznik 648658
W wiezy ciśnień przy stacji w Koninie funkcjonuje galeria sztuki.
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
#37
Z czymś takim będzie się przyszłym pokoleniom kojarzyła architektura kolejowa pierwszych dekad XXI wieku. Już wybudowano setki kilometrów ekranów, a ile jeszcze ich wybudują?

schody2_.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
#38
W Warszawie trwa budowa stacji kolejowej Warszawa Główna. Poza nazwą i lokalizacją, nowa stacja nie będzie miała wiele wspólnego ze swoją poprzedniczką.
Architekturę budowanej stacji można sprowadzić do bramownic i eLEk - przynajmniej na poziomie symboli. Nic nie wskazuje na to, aby architektonicznie nowa stacja miała się czymkolwiek wyróżniać. A, szkoda, bo kilka drobnych detali mogłoby to zmienić ... a sama nazwa Warszawa Główna chyba do czegoś zobowiązuje?

glowna2.jpg
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
#39
Fragment wieży wodnej ze stacji Włoszczowa.
Typowa polska wieża wodna z początku XX wieku. Projekt wieży ciśnień oparty został na planie ośmiokąta. Górna część została poszerzona niewielkim, ale efektownym wykuszem. Niestety ustalenie historii tej wieży, jej projektanta i daty budowy to zadanie, które czeka jeszcze na swego odkrywcę. Praktycznie nic o tej wieży ciśnień nie wiemy.

wieza_3.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#40
W Warszawie trwa budowa stacji kolejowej Warszawa Główna. Poza nazwą i lokalizacją, nowa stacja nie będzie miała wiele wspólnego ze swoją poprzedniczką.
Architekturę budowanej stacji można sprowadzić do bramownic i eLEk - przynajmniej na poziomie symboli. Nic nie wskazuje na to, aby architektonicznie nowa stacja miała się czymkolwiek wyróżniać.
Na razie to za bardzo nie ma o czym dyskutować. Czy muszę tłumaczyć fachowcowi, że te "bramownice" (o jakie "eLki" chodzi, nie wiem) to elementy konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnej? Póki co, to żadnej architektury tam za bardzo nie widzę, poza elementami krawędzi peronowych. Elementy architektury miejmy nadzieję, pojawią się na peronach i w formie jakiegoś pawilonu czy budynku dworcowego.
 

Podobne wątki