• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Apel o ratowanie Skansenu w Chabówce

#2
KrzysztofKus napisał(a):
Pismo do Marszałka Romana Ciepieli dot. ratowania zabytków kolejnictwa zgromadzonych na terenie byłej parowozowni w Chabówce: http://kolejbeskidzka.wikidot.com/apel- ... e-chabowki
Krzysiek, przy całym szacunku, ale rozmijasz się przynajmniej w jednym miejscu z prawdą. Ty51-133 nie znalazł na Allegro nabywcy. Secundo, czy samorząd zagwarantuje utrzymanie w sprawności taboru - w tej chwili wszelkie naprawy robione są po kosztach w ramach spółki PKP Cargo - dla podmiotu zewnętrznego jakim będzie samorząd koszty te prawdopodobnie znacznie wzrosną.
 
OP
OP
K

KrzysztofKus

Gość
#3
Dzięki za zwrócenie uwagi, przy dodawaniu tekstu na stronę gdzieś przy edytowaniu uciekło słowo "miał". I to faktycznie wypaczyło cały sens. Już poprawione.

Co do reszty. Oczywiście samo hasło "kuratela Urzędu Marszałkowskiego" to nie wszystko. Niedługo opiszę w osobnym artykule, jakby to miało szczegółowo wyglądać (właśnie chodzi o finansowanie).
 

Rysiek

Znany użytkownik
KSK Wrocław
#4
Witam,
przed pisaniem apeli do władz samorządowych warto się zastanowić czy skansen w Chabówce ma być dalej zbiorem czynnego taboru czy też nieruchomą wystawą. Samorządy mające na utrzymaniu szkoły, drogi, szpitale i itp raczej nie przeznaczą takich pieniędzy jakich wymaga utrzymywanie czynnego taboru kolejowego, który w sumie sporadycznie jest wykorzystywany. Jak na razie przejęte przez samorządy skanseny z PKP zamieniły się w nieruchome muzea.... W niektórych krajach podczas dzielenia kolei państwowych na spółki również powołano do istnienia spółki przewozów retro (np. w Autrii OeBB Nostalgie, w Niemczech DB Museum i itp) W Polsce nie. Po podzieleniu PKP na kawałki przewozy retro spadły na PKP CARGO, dla których obecnie ze względu na szykowaną przywatyzację przez Ministertswo takie przewozy i skanseny są kolejnym problemem do "rozwiązania"...
Ponieważ za miesiąc szykuje się likwidacja zakładu PKP Cargo w Krakowie więc pewnie skansen w Chabówce w końcu trafi w ręce samorządu, ale może warto za wczasu pomysleć, żeby czynny tabor dalej był w gestii któregoś przewożnika - jak nie dalej PKP CARGO to może w Przewozach Regionalnych lub w PKP IC.
pozdrowienia
Rysiek
 
#5
Rysiek napisał(a):
Witam,
przed pisaniem apeli do władz samorządowych warto się zastanowić czy skansen w Chabówce ma być dalej zbiorem czynnego taboru czy też nieruchomą wystawą. Samorządy mające na utrzymaniu szkoły, drogi, szpitale i itp raczej nie przeznaczą takich pieniędzy jakich wymaga utrzymywanie czynnego taboru kolejowego, który w sumie sporadycznie jest wykorzystywany.
Mam te same obawy, do tego to co przechodziło przy robieniu napraw w ramach jednej firmy, nie zawsze przejdzie relacja zamawiający (UMWM) - wykonawca (PKP Cargo).
 

tomek 05

Aktywny użytkownik
#6
Jest i odpowiedź:

Szanowny Pan Krzysztof Kuś

Wyrażam szczery podziw za zaangażowanie, jakie wykazuje Pan w sprawę uchronienia zabytkowego taboru kolejowego zgromadzonego w Chabówce przed rozproszeniem i zniszczeniem. Władze Województwa Małopolskiego podzielają pogląd, że należy podjąć działania, które zapewnią zgromadzonym tam zabytkom kolejnictwa optymalne warunki ekspozycji oraz maksymalną opiekę.

Dlatego też samorząd Województwa podjął rozmowy z PKP Cargo S.A. oraz PKP S.A., których celem jest pracowanie nowego rozważania funkcjonalnego dla tzw. Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce. Obecnie jednakże poważną przeszkodą na drodze do podjęcia wiążących zobowiązań w tej kwestii jest nieuregulowany stan własnościowy działki, na której znajduje się skansen. Jest to kluczowy czynnik nie pozwalający w bieżącej chwili podjąć formalnych kroków w celu ostatecznego zakończenia rozmów prowadzonych między Województwem a zainteresowanymi spółkami kolejowymi, a tym samym ustalenia formy działalności skansenu oraz podmiotu, który będzie sprawował nad nim opiekę. Jakiekolwiek ustalenia w tej kwestii muszą zostać odłożone do czasu ostatecznego uregulowania stanu prawnego działek. W obecnej sytuacji prawnej Województwo Małopolskie nie ma również tytułu ani kompetencji upoważniających do ingerowania w sprawy gospodarowania majątkiem PKP Cargo S.A., którym są eksponaty zgromadzone w Chabówce.

Niemniej jednak zapewniam Pana, że wszystkie strony prowadzonych rozmów deklarują gotowość do ich kontynuowania i przyjęcia rozwiązań, które pozwolą w pełni wykorzystać potencjał kulturowy i gospodarczy zabytków zgromadzonych w Chabówce oraz zapewnią skuteczną ochronę tego niezwykle cennego elementu dziedzictwa kulturowego naszego regionu.

Krzysztof Markiel
Departament Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Pismo do Wicemarszałka Województwa Małopolskiego, Pana Romana Ciepieli, odnośnie ratowania Skansenu w Chabówce
(źródło: wś/Rynek Kolejowy, 8 kwietnia 2010)



http://www.rynek-kolejowy.pl/15327/Jest ... bowki_.htm
 

Rysiek

Znany użytkownik
KSK Wrocław
#7
Witam,
moim zdaniem najlepszą formą pomocy dla Skansenu w Chabówce byłoby zamówienie przez samorząd (Urząd Marszłkowski) pociągów prowadzonych trakcją parową na trasie Zakopane - Cbabówka - Maszana Dolna i z powrotem, kursujących w dni wolne w ciągu roku plus codziennie w wakacje i itp. Byłby to dobry produkt turystyczny - alternatywa dla ogromnej ilości turystyów przebywających w Tatrach. Region miałby kolejną atrakcję a Skansen określoną pracę do wykonania. Uważam, że im szybciej takie rozwiązanie nastąpi tym lepiej. Natomiast wyrywanie czynnego skansenu ze struktur przewoźnika kolejowego i wrzucaniego jako kolejny balast do samorządu skończy się tylko powstaniem kolejnego martwego złomowiska, jakich mamy już kilka w Polsce....
W najbliższym czasie wystosuję pismo do Urzędu Marszałkowskiego w Krakowie z propozycją uchomienia pociagów turystycznych prowadoznych trakcją parową jeszcze w tym sezonie.
pozdrowienia
Rysiek
 
#8
Rysiek napisał(a):
Natomiast wyrywanie czynnego skansenu ze struktur przewoźnika kolejowego i wrzucaniego jako kolejny balast do samorządu skończy się tylko powstaniem kolejnego martwego złomowiska, jakich mamy już kilka w Polsce....
Rysiek, może nie złomowiska, bo nawet w czasie gdy Chabówka była pod skrzydłami PKP S.A. prezentowała się znacznie lepiej niż Jaworzyna czy Kościerzyna. Natomiast pełna zgoda co do tego, że najlepszym miejscem na tego typu przedsięwzięcia jest spółka przewozowa - choćby z tego względu, że koszt naprawy w ramach jednej spółki czy nawet zakładu jest znacznie tańszy niż to będzie w przypadku napraw zlecanych PKP przez np. Urząd Marszałkowski.