• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Analog na Cyferkę

Lenz na pewno jest super. Zdaje się, że Martinezo robił dekodery z dużą możliwością dostrajania ich pod śpiewające silniki, ale głowy nie dam...
 

Elvis

Znany użytkownik
Lenz na pewno jest super. Zdaje się, że Martinezo robił dekodery z dużą możliwością dostrajania ich pod śpiewające silniki, ale głowy nie dam...
@martinezo robił takie dekodery, ale to było wieki temu.

A teraz dla odświerzenia wątku.
Analogowy gagarin otrzymał dekoder dźwiękowy Zimo MX644D, enkoder oświetlenia E1, nowe lampki i oświetlenie kabin.
WP_20160518_01_05_52_Pro.jpg
WP_20160518_01_07_07_Pro.jpg
WP_20160518_23_46_33_Pro.jpg
 

Elvis

Znany użytkownik
A enkoder to takie ustrojstwo, które ma za zadanie w tym przypadku załączanie odpowiednich kilku wyjść, gdy na odpowiednim wejjściu urządzenia pojawia się sygnał.
 

nero

Użytkownik
Pewnie chodzi: a co to takiego ten enkoder? ;)
Nie pytałem co to enkoder. Tylko czy to na pewno poprawna nazwa. Zajmuję się programowaniem maszyn i enkodery służą do zliczanie impulsow w celu określenia pozycji silnika krokowego. Zastanawiam się jak działa enkoder tutaj.


Enkodery są to urządzenia, które zamieniają ruch obrotowy na sygnały elektryczne pozwalające określić dokładną pozycję kątową, przesunięcie czy ilość obrotów. Dzięki enkoderom można określić precyzyjny pomiar położenia kątowego elementu będącego w ruchu jego kierunku, odległości czy prędkości obrotów. Głównym parametrem, który charakteryzuje enkodery to ilość impulsów na obrót. W praktyce jest to od kilkuset do kilkudziesięciu impulsów.
 

OLF

Aktywny użytkownik
Uważaj na polską wikipedię - co prawda ma rację w temacie enkoderów pozycji/prędkości, ale nie wspomina o wszelkich innych układach które mogą zaliczać się do enkoderów. Poza tym same definicje en-/de-/re-/trans koderów powstały za czasów TTL, gdy rozdział był dużo wyraźniejszy a technika cyfrowa w zasadzie ograniczała się do logiki. Aktualnie, kiedy cyfrowe są dane i to one stanowią większość obrabianej informacji, określenia te będą co najmniej przybliżone. Dodaj do tego uproszczenia internetów oraz bełkot marketingów i o kłopot nietrudno.
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
Tak dokładnie to taka płyteczka jest dekoderem BCD na 1 z iluśtam (w EU07 to 1 z 32), gdzie po stronie binarnej są wyjścia funkcyjne z dekodera DCC a po stronie dziesiętnej, generalnie ujmując, wyświetlane światła ;)
Choć nazwa "enkoder E1" ma dobre brzmienie marketingowe :D
 
Ostatnio edytowane:

nero

Użytkownik
Nie chodzi o wikiedie po prostu w mojej branży od zawsze enkoder służył i służy do przeliczen pozycji silnika na ruch liniowy i do obliczania pozycji w przestrzeni dlatego załączenie in/out przez tego typu urządzenie nijak mi nie pasuje. Dlatego zapytałem. Do załączania we/wyj służą inne układy. Przynajmniej u mnie :) ale jestem programistą a nie elektronikiem :)
https://www.google.pl/url?sa=t&sour...hSPnu7a9_QpclBsFw&sig2=qbNyRcMm9fMMopIxlrc6yA
 
Ostatnio edytowane:
I pytanko raczej do Ciebie Elvis...
Jaka jest obciążalność dekoderów do lokomotyw??
Chodzi mi o "stare" rocoalpin line, a szczególnie o elektrowozy w których montowane były dwa silniki buchlera + oświetlenie.
Niestety nie pamiętam poborów prądu pod obciążeniem ( 5-6 wagonów osobowych o długości do 42cm) w analogu.


Pozdrawiam z MMz:)
 
Ja tez mam pytanko o ten enkoder E1 - jak to działa.
Na zdjęciu widzę że jest podpięty 4 przewodami do dekodera ESU. Czy mam rozumieć że każda kombinacja na tych 4 sygnałach oznacza inne ustawienie świateł (czyli mamy 16 możliwości), a dekoder ESU jest tak zaprogramowany aby do konkretnych funkcji F mieć zmapowane te kombinacje?
 

Elvis

Znany użytkownik
I pytanko raczej do Ciebie Elvis...
Jaka jest obciążalność dekoderów do lokomotyw??
Chodzi mi o "stare" rocoalpin line, a szczególnie o elektrowozy w których montowane były dwa silniki buchlera + oświetlenie.
Niestety nie pamiętam poborów prądu pod obciążeniem ( 5-6 wagonów osobowych o długości do 42cm) w analogu.


Pozdrawiam z MMz:)
Instrukcja podaje, że ciągły prąd pracy wynosi 1,1A. Te dekodery są wykorzystywane również w skali 0, i dają radę.
Instalowałem dekodery już w różnych wynalazkach, dwusilnikowych również. Do tej pory szybciej padały silniki, niż dekoder. Czy w Twoim modelu wytrzyma... powinien.

Ja tez mam pytanko o ten enkoder E1 - jak to działa.
Na zdjęciu widzę że jest podpięty 4 przewodami do dekodera ESU. Czy mam rozumieć że każda kombinacja na tych 4 sygnałach oznacza inne ustawienie świateł (czyli mamy 16 możliwości), a dekoder ESU jest tak zaprogramowany aby do konkretnych funkcji F mieć zmapowane te kombinacje?
Mniej więcej tak to działa. Załączenie jednej funkcji w dekoderze powoduje wyświetlenie się odpowiedniej kombinacji wyjść z enkodera. Załączenie następnej, powoduje wyświetlenie kolejnej. Natomiast na zdjęciu to widać niewiele.
Poniżej ten sam enkoder zabudowany w SM42, tyle że wgrany ma inny program załączania świateł.

zabudowana_prototypowa.JPG