• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Ameryka 2.0

Michal78

Aktywny użytkownik
Reakcje
228 0 0
#1
Decyzja zapadała. Na 2 lata po zakończeniu budowy tortu Ameryka 1.0 , czyli powiedzmy Montana końca lat 60-tych, zdecydowałem się na jej rozbiórkę, odzyskanie tego co się da i co się nadaje i rozpoczęcia projektu Ameryka 2.0. Decyzja o rozbiórce starej i budowie nowej podyktowana jest stwierdzeniem (już dawno temu) licznych błędów i wypaczeń których skutkiem była nieprzejezdność tortu dla niektórych składów, dla innych przejezdnośc tylko w okreslonym kierunku zaś dla jeszcze innych przejezdność bezproblemowa (ale to trochę za mało bo powinno tak być ze wszystkimi). Tort będzie nieco większy, długośc to 285cm, powierzchnia 2,71m2 (wobec 1,83m2 starej makiety), tory będą na jednym poziomie, żadnych podjazdów (bo to one na starym torcie były główną przyczyną problemów). Materiał to oczywiście mój stary patent - płyta styrodurowa usztywniona pod spodem lekkim drewnianym szkieletem. Całość niepodzielna (wcześniejsza składał się z dwóch modułów)
Gdyby ktoś był ciekawy Ameryki 1.0 tutaj jest obszerny wątek z relacją z budowy - LINK
Co myślicie o poniższym schemacie ?
 

Załączniki

techno

Moderator
Zespół forum
Reakcje
1.039 18 0
#2
Na pewno na Górnym łączeniu torów (nad napisem tereny rolnicze), dałbym pełen trapez, co by na luzie niezależnie dwoma składami operować.
 

Intruz

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
557 6 1
#3
Na „terenach rolniczych” koniecznie daj bocznicę do elewatora zbożowego, chociaż na kilka wagonów- element bardzo charakterystyczny a i manewrów możesz wykonać trochę więcej.
Z kolei przy dłuższym boku (góra planu) zastanów się nad kilkutorowym (3-4) yardem dla składów towarowych- wygląda to fajnie i robi za „szufladę” dla taboru. Tyle sugestii teoretyka, może kiedyś i ja się za coś podobnego zabiorę... powodzenia!
 

mariuszo

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
90 0 0
#4
Ja bym nie dawał tego wybrzuszenia nad napisem tereny rolnicze. Niby to daje ciekawszy układ ale z przejazdem mogą być problemy. W sumie też myślę o nowym torcie, ten mój ma wady (głównie niestaranne łączenia torów). Tyle że muszę przeznaczyć więcej miejsca.
 
OP
OP
Michal78

Michal78

Aktywny użytkownik
Reakcje
228 0 0
#5
Na pewno na Górnym łączeniu torów (nad napisem tereny rolnicze), dałbym pełen trapez, co by na luzie niezależnie dwoma składami operować.
Tam nie ma łączenia, tory są blisko siebie.

Na „terenach rolniczych” koniecznie daj bocznicę do elewatora zbożowego, chociaż na kilka wagonów- element bardzo charakterystyczny a i manewrów możesz wykonać trochę więcej.
Elewatory zbożowe planowałem dać tam gdzie są tereny przemysłowe, a w raz z nimi jakiś tartak lub cementownie. Musi być elewator po tej samej stronie torów co farmy ?
Z kolei przy dłuższym boku (góra planu) zastanów się nad kilkutorowym (3-4) yardem dla składów towarowych- wygląda to fajnie i robi za „szufladę” dla taboru. Tyle sugestii teoretyka, może kiedyś i ja się za coś podobnego zabiorę... powodzenia!
takiej roli nie mogą pełnić te bocznice na dole po lewej gdzie jest obsługa taboru ?
 

Intruz

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
557 6 1
#6
Warto żeby składy mogły się krzyżować a jazdy pociągów odbywać bez zbędnych manewrów. Co do tych bocznic to zależy co kryje się pod hasłem „obsługa taboru”- czy lokomotywownia czy coś jeszcze tam planujesz umieścić.
 
OP
OP
Michal78

Michal78

Aktywny użytkownik
Reakcje
228 0 0
#7
Stanowiska napiaszczania, krany, lokomotywowania. Generalnie nie wiem czy zmieszczę tam więcej bocznic przy mojej koncepcji, chciałbym miec trochę miejsca na środku aby było tam trochę typowych gospodarstw z silosami, pompami wiatrowymi, stodołami i poletkami kukurydzy.
Na starej makiecie z racji małej ilości miejsca miałem jedynie mikro farmę, tutaj chciałbym pod tym względem trochę poszaleć.
 

Załączniki

OP
OP
Michal78

Michal78

Aktywny użytkownik
Reakcje
228 0 0
#8
Zastanawim się w jaki sposób prawidłowo powinien być umieszczony taki Link mały zakład produkcyjny , bo chyba dobrze rozumim że tam jest produkcja ? Bezpośrednio przy bocznicy ? Nie ma tam żadnej rampy.
Albo drugi przykład (to tez wygląda super) LINK - piekarnia, czy do takiej rampy moga podjezdrzać bocznicą pociągi z zaopatrzeniem ?
Nawiasem mówiąc świetne są te modele małych firm zza oceanu w rodzaju Bar Mills czy Blair Line
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Michal78

Michal78

Aktywny użytkownik
Reakcje
228 0 0
#11
Coś się zaczyna, styrodur obrobiony i obramowany listwą przypodłogową. Makieta będzie płaska ale znajdzie się na nim niewielki stawik w którym umieszczę min. takowego spatynowanego Cadillaca Deville w formie porzuconego wraku.
 

Załączniki

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.474 33 0
#12
Ładny kawałek blatu. Działaj masz tam możliwość odwozorwania fajnego kawałka szlaku, co przy kolejach z USA ma znaczenie ;) Przemyśl jeszcze jednak podniesienie samego poziomy 0 torów, abyś mógł potem bardziej porzeźbić w terenie ;) To on dodaje uroku i wypełnia kadr mimo wszystko./ Tu mała inspiracja w skali Z
 

mariuszo

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
90 0 0
#13
LINK - piekarnia, czy do takiej rampy moga podjezdrzać bocznicą pociągi z zaopatrzeniem ?
Nawiasem mówiąc świetne są te modele małych firm zza oceanu w rodzaju Bar Mills czy Blair Line
Na grupie facebookowej Canadian Railway Modellers była kiedyś dyskusja o tym że jak ludzie robią makiety to często zakładają że jest zakład produkcyjny i musi być bocznica. Ktoś tam podawał przykład właśnie piekarni z reala że bocznica jest kawałek oddalona, jest rura i mąka leci pneumatycznie do piekarni. Bocznica służy do wielu rzeczy, nie tylko obsługuje piekarnie. Niestety nie moge znaleźć tego posta.
A budyneczki piękne :) Coś czuje że jeszcze nie teraz ale może na jesieni mój tort będzie przebudowany. :)
 
OP
OP
Michal78

Michal78

Aktywny użytkownik
Reakcje
228 0 0
#15
Zastanawiam się nad tym czy malowac elementy tego stanowiska nawęglania czy jedynie skleić w oryginalnej kolorystyce i potraktować washem aby dodać trochę trzeciego wymiaru ? Jestem przyzwyczajony do malowania i washowania wszystkiego bo robię też lotnictwo w 1:160 a tam się wszystko maluje, lakieruje, washuje, znów lakieruje. Ale budownictwo kolejkowe to inna bajka. Jak podeszlibyście do tego modelu poniżej ?
 

Załączniki

OP
OP
Michal78

Michal78

Aktywny użytkownik
Reakcje
228 0 0
#19
Nawiasem mówiąc zaskoczyło mnie trochę że ta wieża jest made in Denmark. Chyba wcześniejsze modele Walthersa były zawsze China.