Co to jest ASF?
ASF to skrót od Akku Schlepper Fahrzeuge, czyli po naszemu Akumulatorowy Ciągnik Transportowy.
Służy do wykonywania prac manewrowych na terenie zakładów eksploatujących tabor kolejowy, czy w zakładach naprawczych. Przez to można spotkać pojazdy wyposażone albo w typowy sobie zaczep, zamiast jakiegoś typowego sprzęgu, bądź też w zwykły sprzęg śrubowy, czy też głowicę sprzęgu automatycznego Schafenberga.
Jak sama nazwa wskazuje, napęd jest akumulatorowy.
Produkowane były w zakładach LEW - VEB Lokomotivbau Elektrotechnische Werke "Hans Beimler" Hennigsdorf. Oznaczenie producenta to EL16.
Ponoć na naładowanych w pełni akumulatorach, ciągnik ma jeździć 12 godzin.
Dane techniczne (o ile wszystko dobrze przetłumaczyłem):
masa: 12 ton (+/- 3%)
długość ze sprzęgami: 4250 mm
szerokość: 3000 mm
wysokość: 2800 mm
średnica kół: 650 mm
rozstaw osi: 1520 mm
napięcie baterii: 112 V
pojemność baterii: 455 Ah
moc godzinna: 17 kW (2 silniki trakcyjne o mocy 8,5 kW każdy)
siła pociągowa godzinna: 2000 kp
siła pociągowa maksymalna: 4000 kp
prędkość maksymalna: 6 km/h
ilość kroków prędkości: 9
przełożenie przekładni: 1:25,4
pobór prądu silnika: 96 A
Więcej o samym ciągniku, jego budowie, zdjęcia, listy fabryczne i wszystko inne znaleźć można na stronie http://www.akkuschlepper.de, w całości poświęconej tym pojazdom.
Model
Już dawno temu interowało mnie zagadnienie nabycia modelu tego śmiesznego pojazdu kolejowego. W internecie odnaleźć można kilka zdjęć poskładanych modeli. Jednak ciężko mi było się doszukać jakiś konkretów w tym temacie.
Jeden z forumowych kolegów troszkę pracował nad projektem tego modelu, jednak prace nie zostały jeszcze zakończone.
Jakiś czas temu ktoś na forum podał link do strony sklepu, gdzie w ofercie jest ciągnik ASF.
http://www.kuswa.de
Oferta obejmuje następujące modele:
- w skali N bez napędu (35 Euro),
- w skali TT bez napędu (35 Euro)
- w skali TT bez napędu, wstępnie zmontowany model (60 Euro),
- w skali H0 bez napędu (35 Euro),
- w skali H0 z napędem (120 Euro).
Mnie interesują dwa ostatnie, czyli skala H0.
Oba zestawy zamówiłem, i po wielu miesiącach wreszcie otrzymałem. Problemy były, gdyż producentem zestawów jest podwykonawca, który bardzo się ociągał z produkcją, przez co czas oczekiwania wyniósł wiele miesięcy. Wspomnę także, że pomógł mi troszkę Adam Modellbau, kontaktując się ze sklepem i wyjaśniając powody długiego oczekiwania.
Nie udało mi się nigdzie odnaleźć zdjęć gotowego modelu w skali H0, jednak znalazłem fotki modeli chyba w skali N.
Da się odnaleźć w internecie jeszcze informacje o tym, jak jeszcze jedna firma robi modele tych ciągników, ale nie w skali H0, oraz informacje o tym, iż ktoś tam we własnym zakresie takie modele robił, nawet z napędem. W związku z tym odnalazłem także i takie zdjęcie.
Na jakiejś stronie znalazłem też coś jakby projekt blach fototrawionych, ale raczej w tej postaci nie do wykorzystania.
ASF to skrót od Akku Schlepper Fahrzeuge, czyli po naszemu Akumulatorowy Ciągnik Transportowy.
Służy do wykonywania prac manewrowych na terenie zakładów eksploatujących tabor kolejowy, czy w zakładach naprawczych. Przez to można spotkać pojazdy wyposażone albo w typowy sobie zaczep, zamiast jakiegoś typowego sprzęgu, bądź też w zwykły sprzęg śrubowy, czy też głowicę sprzęgu automatycznego Schafenberga.
Jak sama nazwa wskazuje, napęd jest akumulatorowy.
Produkowane były w zakładach LEW - VEB Lokomotivbau Elektrotechnische Werke "Hans Beimler" Hennigsdorf. Oznaczenie producenta to EL16.
Ponoć na naładowanych w pełni akumulatorach, ciągnik ma jeździć 12 godzin.
Dane techniczne (o ile wszystko dobrze przetłumaczyłem):
masa: 12 ton (+/- 3%)
długość ze sprzęgami: 4250 mm
szerokość: 3000 mm
wysokość: 2800 mm
średnica kół: 650 mm
rozstaw osi: 1520 mm
napięcie baterii: 112 V
pojemność baterii: 455 Ah
moc godzinna: 17 kW (2 silniki trakcyjne o mocy 8,5 kW każdy)
siła pociągowa godzinna: 2000 kp
siła pociągowa maksymalna: 4000 kp
prędkość maksymalna: 6 km/h
ilość kroków prędkości: 9
przełożenie przekładni: 1:25,4
pobór prądu silnika: 96 A
Więcej o samym ciągniku, jego budowie, zdjęcia, listy fabryczne i wszystko inne znaleźć można na stronie http://www.akkuschlepper.de, w całości poświęconej tym pojazdom.
Model
Już dawno temu interowało mnie zagadnienie nabycia modelu tego śmiesznego pojazdu kolejowego. W internecie odnaleźć można kilka zdjęć poskładanych modeli. Jednak ciężko mi było się doszukać jakiś konkretów w tym temacie.
Jeden z forumowych kolegów troszkę pracował nad projektem tego modelu, jednak prace nie zostały jeszcze zakończone.
Jakiś czas temu ktoś na forum podał link do strony sklepu, gdzie w ofercie jest ciągnik ASF.
http://www.kuswa.de
Oferta obejmuje następujące modele:
- w skali N bez napędu (35 Euro),
- w skali TT bez napędu (35 Euro)
- w skali TT bez napędu, wstępnie zmontowany model (60 Euro),
- w skali H0 bez napędu (35 Euro),
- w skali H0 z napędem (120 Euro).
Mnie interesują dwa ostatnie, czyli skala H0.
Oba zestawy zamówiłem, i po wielu miesiącach wreszcie otrzymałem. Problemy były, gdyż producentem zestawów jest podwykonawca, który bardzo się ociągał z produkcją, przez co czas oczekiwania wyniósł wiele miesięcy. Wspomnę także, że pomógł mi troszkę Adam Modellbau, kontaktując się ze sklepem i wyjaśniając powody długiego oczekiwania.
Nie udało mi się nigdzie odnaleźć zdjęć gotowego modelu w skali H0, jednak znalazłem fotki modeli chyba w skali N.
Da się odnaleźć w internecie jeszcze informacje o tym, jak jeszcze jedna firma robi modele tych ciągników, ale nie w skali H0, oraz informacje o tym, iż ktoś tam we własnym zakresie takie modele robił, nawet z napędem. W związku z tym odnalazłem także i takie zdjęcie.
Na jakiejś stronie znalazłem też coś jakby projekt blach fototrawionych, ale raczej w tej postaci nie do wykorzystania.
Załączniki
-
52,7 KB Wyświetleń: 2.985
-
36,5 KB Wyświetleń: 2.981
-
23,1 KB Wyświetleń: 2.981
-
39 KB Wyświetleń: 2.991
-
11,9 KB Wyświetleń: 2.993
-
12,2 KB Wyświetleń: 2.984